ugly Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 Det majoren sade till mig när han ringde var att det skulle rekryteras en 6-mannapatrull som skulle stå för eskort av och skydd av ett läkar team som verkar ute på bygden. Vi kommer alltså bo mkt i olika Safehouses och åka mycket Landcruicers. Enligt honom kommer vi inte se mkt av campen. Mer info skulle jag få nästa vecka brevledes. Jag tycker iaf att det verkar jäkligt spännande, sen borde väl inte hotbilden mot ett jäng doktorer vara så skyhög eller? Jag lovar dig att de kriminella inte ser skillnad på om det är läkare eller skytte som åker i bilarna. Quote
Mattias Posted December 17, 2006 Report Posted December 17, 2006 Det majoren sade till mig när han ringde var att det skulle rekryteras en 6-mannapatrull som skulle stå för eskort av och skydd av ett läkar team som verkar ute på bygden. Vi kommer alltså bo mkt i olika Safehouses och åka mycket Landcruicers. Enligt honom kommer vi inte se mkt av campen. Mer info skulle jag få nästa vecka brevledes. Jag tycker iaf att det verkar jäkligt spännande, sen borde väl inte hotbilden mot ett jäng doktorer vara så skyhög eller? Jag lovar dig att de kriminella inte ser skillnad på om det är läkare eller skytte som åker i bilarna. I och för sig, kanske var lite naivt tänkande från min sida där. Ingångsvärdena har ännu så länge varit tämligen begränsade. Men efter vad jag har för erfarenheter av eskorttjänst i HV och försvaret så är en 6manna patrull inte så jättemycket att hänga i granen mot en hotbild mod. större. Men återigen det kanske är bristande kunskaper från min sida, och man skall naturligtbvis inte gå in med inställningen att detta blir en "piece of cace" motsv. Då är man ju en idiot naturligtvis. Men jag hoppas jag får veta lite mer i brevet som skall komma nästa vecka. Quote
Divex Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Det majoren sade till mig när han ringde var att det skulle rekryteras en 6-mannapatrull som skulle stå för eskort av och skydd av ett läkar team som verkar ute på bygden. Vi kommer alltså bo mkt i olika Safehouses och åka mycket Landcruicers. Enligt honom kommer vi inte se mkt av campen. Mer info skulle jag få nästa vecka brevledes. Jag tycker iaf att det verkar jäkligt spännande, sen borde väl inte hotbilden mot ett jäng doktorer vara så skyhög eller? Jag lovar dig att de kriminella inte ser skillnad på om det är läkare eller skytte som åker i bilarna. I och för sig, kanske var lite naivt tänkande från min sida där. Ingångsvärdena har ännu så länge varit tämligen begränsade. Men efter vad jag har för erfarenheter av eskorttjänst i HV och försvaret så är en 6manna patrull inte så jättemycket att hänga i granen mot en hotbild mod. större. Men återigen det kanske är bristande kunskaper från min sida, och man skall naturligtbvis inte gå in med inställningen att detta blir en "piece of cace" motsv. Då är man ju en idiot naturligtvis. Men jag hoppas jag får veta lite mer i brevet som skall komma nästa vecka. Ja, du är inne på rätt spår .... tänk om. Nu är det inte HV eller försvaret utan ev worst case att lösa.... ladda om med skarpt Quote
Kn Glock Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Att HV inte sätter upp FS13 slår nog inte ner som en bomb men det är onekligen intressant att FS13 inte har med försvaret att göra... Quote
Guest Andrew Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Det majoren sade till mig när han ringde var att det skulle rekryteras en 6-mannapatrull som skulle stå för eskort av och skydd av ett läkar team som verkar ute på bygden. Vi kommer alltså bo mkt i olika Safehouses och åka mycket Landcruicers. Enligt honom kommer vi inte se mkt av campen. Mer info skulle jag få nästa vecka brevledes. Jag tycker iaf att det verkar jäkligt spännande, sen borde väl inte hotbilden mot ett jäng doktorer vara så skyhög eller? Jag lovar dig att de kriminella inte ser skillnad på om det är läkare eller skytte som åker i bilarna. I och för sig, kanske var lite naivt tänkande från min sida där. Ingångsvärdena har ännu så länge varit tämligen begränsade. Men efter vad jag har för erfarenheter av eskorttjänst i HV och försvaret så är en 6manna patrull inte så jättemycket att hänga i granen mot en hotbild mod. större. Men återigen det kanske är bristande kunskaper från min sida, och man skall naturligtbvis inte gå in med inställningen att detta blir en "piece of cace" motsv. Då är man ju en idiot naturligtvis. Men jag hoppas jag får veta lite mer i brevet som skall komma nästa vecka. Dom kan kalla er eskort på pappret , men som det ser ut i min värld kommer ni vara en "påhängd" förstärknings enhet som följer med det Sjv-teamet. Men visst eskort kan man ju också kalla det om man vill. Fattar inte varför folk jämnt skall haka upp sig på vad saker heter och har för benämning? Quote
FkN Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Kanske för att man då får en bild av vad man egentligen skall syssla med? Taget från tidigare arbetsplats: Nyanställd: Gör ni eskorter? Chef: Javisst det gör vi ofta. I huvudet på nyanställda: Spröchel-spröchel med svart kostym, solbrillor och öronsnäcka, vaktandes någon viktig person. Realiteten: Sitta i en kall källare och glo på några hantverkare. Quote
Divex Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Att HV inte sätter upp FS13 slår nog inte ner som en bomb men det är onekligen intressant att FS13 inte har med försvaret att göra... Hej! Slirade väl lite på tangenten när jag kom hem från jobb inatt. Jag menade inte att försvaret inte har med FS13 att göra, utan tanken som slog till var mer att man (utifrån sina efarenheter) jämför tex FS13 med det man gjort i HV och GU ..... Min erfarenhet säger att Utlandstjänst kan vara riktigt tråkigt i rutinerna , MEN om och när det smäller så kan man inte jämföra med det som lärdes in under någon vecka på HV . Man måste tänka större och vidare, för ALLT kan hända... worst case. Det är bra att vara mentalt förberedd. OBS detta är inte ett nerklankande på HV och GU på nåt sätt, dom gör ett bra jobb. Men när man blir påstjuten men skarpt på riktigt, helt plötsligt, ställs allt på sin spets. Man går ner i ett urdjursmode och vill överleva. DÅ är det bra att ha övat mycket innan, för det ska komma automatiskt det som gör att man klarar situationen!! Quote
NDR Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Aktuellt 18/12 21.00 Inslag från Affe! Quote
ChristofferA Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Aktuellt 18/12 21.00 Inslag från Affe! intressant med ett objektivt inslag,även fast det inte var så mkt nytt under solen.. Quote
Mattias Posted December 18, 2006 Report Posted December 18, 2006 Aktuellt 18/12 21.00 Inslag från Affe! intressant med ett objektivt inslag,även fast det inte var så mkt nytt under solen.. Ja absolut, tråkigt bara att jag satt hemma hos mor och far och såg det. De blev inte direkt mindre oroliga efter de inledande filmerna. Roligt däremot var att se min gamla då nybakade fänrik; Jesper. Quote
Divex Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Arropå Media I dagens SvD finns ett INLÄGG med Rubriken "Sverige får inte svika" Det tre politiker som skriver att man (Sveriges regering) skyndsamt borde ta beslut om att fördubbla antalet svenska soldater i Afghanistan!! Sidan 5 längst ner. Mvh Divex Quote
tsomitore Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Menar du den här? http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14289576.asp Quote
Divex Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Menar du den här? http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14289576.asp Ja precis! tack, jag hittade den inte på webben bara i tidningen Quote
jockster Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Arropå Media I dagens SvD finns ett INLÄGG med Rubriken "Sverige får inte svika" Det tre politiker som skriver att man (Sveriges regering) skyndsamt borde ta beslut om att fördubbla antalet svenska soldater i Afghanistan!! Sidan 5 längst ner. Mvh Divex Ngn som vet om rekryteringen för utökningen till FS13 är klar? Quote
Klinken Posted December 19, 2006 Report Posted December 19, 2006 Arropå Media I dagens SvD finns ett INLÄGG med Rubriken "Sverige får inte svika" Det tre politiker som skriver att man (Sveriges regering) skyndsamt borde ta beslut om att fördubbla antalet svenska soldater i Afghanistan!! Sidan 5 längst ner. Mvh Divex Ngn som vet om rekryteringen för utökningen till FS13 är klar? Det är den inte! Quote
Guest jonsun Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 Tänkte bara höra om det är någon av er utökningsrekryterade som fått information hemskickad om inryck etc? Quote
Lindvall Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 Tänkte bara höra om det är någon av er utökningsrekryterade som fått information hemskickad om inryck etc? Jag fick mina papper idag så om du inte fått dom idag får du dom säkert imorgon Quote
Choffe Posted December 21, 2006 Report Posted December 21, 2006 Samma här fick ett trevligt stort kuvert i brevlådan idag Quote
Guest Panzer Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Fick också en trevlig julklapp av försvarsmakts tomten, och ja som inte trodde han fanns, Quote
sotilas Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Hmm.. Har tyvärr vart tvungen att lämmna återbud på min tjänst i FS13.. Men det blir fler tillfällen.. Önskar en riktigt God jul o Gott nytt år på er all som skall åka ner. Quote
Guest jonsun Posted December 22, 2006 Report Posted December 22, 2006 Tänkte bara höra om det är någon av er utökningsrekryterade som fått information hemskickad om inryck etc? Jag fick mina papper idag så om du inte fått dom idag får du dom säkert imorgon Jo, idag damp det ner i brevlådan. God jul och gott nytt år på er. Syns på livgardet! Quote
Lindvall Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 Någon som vet vad siffrorna i befattningsnumret betyder i Afghanistan? Alltså första siffran, andra siffran osv... Det var ju lite lätte i Kosovo att tyda var man skulle ligga någonstans. Quote
Blackadder Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 Någon som vet vad siffrorna i befattningsnumret betyder i Afghanistan? Alltså första siffran, andra siffran osv... Det var ju lite lätte i Kosovo att tyda var man skulle ligga någonstans. som regel.. första= Kompani/enhet (stab har ofta noll osv ) andra= pluton/sektion Tredje= grupp fjärde= befattning ex 2230 2 = S/T komp, 2 plut = V/E plut 3=3grp 0=grpch men detta hade varit mycket enklare om du skrev din befattning så kunde någon säkert tala om vart just du ska ligga God jul /b Quote
Mattias Posted December 23, 2006 Report Posted December 23, 2006 (edited) Någon som vet vad siffrorna i befattningsnumret betyder i Afghanistan? Alltså första siffran, andra siffran osv... Det var ju lite lätte i Kosovo att tyda var man skulle ligga någonstans. som regel.. första= Kompani/enhet (stab har ofta noll osv ) andra= pluton/sektion Tredje= grupp fjärde= befattning ex 2230 2 = S/T komp, 2 plut = V/E plut 3=3grp 0=grpch men detta hade varit mycket enklare om du skrev din befattning så kunde någon säkert tala om vart just du ska ligga God jul /b Kan du förklara mer ingående vad de olika siffrorna betyder eller peka på nån sida där det är listat så man kan kolla sitt eget nr. Tack på förhand och God Jul. Edited December 23, 2006 by Mattias Quote
Tobias Posted December 24, 2006 Report Posted December 24, 2006 Inte långt kvar till inryck nu (I min del i varje fall) Quote
Tunnan_HBG Posted December 24, 2006 Report Posted December 24, 2006 Inte långt kvar till inryck nu (I min del i varje fall) Nej... börjar dra ihop sig nu Men jag rycker in först den 29:e.... så man får stå ut i det civila mörktet ett tag till... haha God Jul på Er! Quote
Lindvall Posted December 25, 2006 Report Posted December 25, 2006 Inte långt kvar till inryck nu (I min del i varje fall) Nej... börjar dra ihop sig nu Men jag rycker in först den 29:e.... så man får stå ut i det civila mörktet ett tag till... haha God Jul på Er! Jag rycker också in den 29:e. Lite mer än en månad kvar.... Quote
Cearydd Posted December 25, 2006 Report Posted December 25, 2006 Inte långt kvar till inryck nu (I min del i varje fall) Ja nu är det nära... du rycker också in den 8:e januari Tobias? Vad har du för befattning? God Helg till er alla! Quote
Tobias Posted December 25, 2006 Report Posted December 25, 2006 (edited) Inte långt kvar till inryck nu (I min del i varje fall) Ja nu är det nära... du rycker också in den 8:e januari Tobias? Vad har du för befattning? God Helg till er alla! Nope inte den 8:e men inte långt efteråt. Skickar ett pm till dig (jag tycker inte om att ange exakta tider datum och befattningar så här med tanke på att det är en framtida händelse och detta är ett öppet forum. ) Go Fortsättning -Tobbe Edited December 25, 2006 by Tobias Quote
EmJe Posted December 25, 2006 Report Posted December 25, 2006 Någon som vet vad siffrorna i befattningsnumret betyder i Afghanistan? Alltså första siffran, andra siffran osv... Det var ju lite lätte i Kosovo att tyda var man skulle ligga någonstans. som regel.. första= Kompani/enhet (stab har ofta noll osv ) andra= pluton/sektion Tredje= grupp fjärde= befattning ex 2230 2 = S/T komp, 2 plut = V/E plut 3=3grp 0=grpch men detta hade varit mycket enklare om du skrev din befattning så kunde någon säkert tala om vart just du ska ligga God jul /b så för den som har 4xxx hamnar vart? Quote
Recommended Posts