Jump to content

Regementetsdag Revinge?

Guest Lindman

Recommended Posts

Hohoho!

Var igår iväg och checkade in P7!

Hälsade på många kompisar samt åkte Stridsfordon 90! :)

Det är sant som "de" säger; pansar tar terräng!!

Stridsuppvisningen var mäkta imponerande!

Mvh Lindman! *som inte vill stå i vägen för en 121:a!* ;)

Guest Dedicated

Terrängen för uppvisningen var ok, däremot så har regementet visat upp betydligt bättre stridsuppvisningar förr! Såg litta glyttigt ut med 10 man i vadmal, mauser och en stackars pebba som enda motstånd.......Hemvärnet gjorde inte mycket väsen av sig heller.

Däremot håller jag med om att det var ett effektivt sätt att skrota bilar på!

Man kan ju inte säga annat änn att det skakar gutt i marken när tre 121:or kommer dundrande fram :)

Pröva gärna att bevista en artilleriskjutning. Gärna med flera kompanier alternativt hel bataljon som skjuter mot samma mål. Skakar rätt duktigt i marken då också - flera kilometer bort.

det kommer jag säkert vara med om då jag skall göra vpl på ARTREG.

HA! Tror du på det själv? :)

Så mycket pengar finns inte längre. Kompanivis eld med art.. det skulle ju innebära flera pjäser åt gången.. näää? :P

• 2 years later...

Sparkar snabbt o lätt liv i denna tråden som legat i dvala alltför länge.

Regementets Dag på P7 Sön 2005-09-25 (på söndag alltså)

Någon mer än jag som ska dit?

Edited by achilleos

Jag hoppas att jag kan komma.

Ska på fest på lördagen så jag hoppas att jag inte är för bakis eller så på söndagen. Men jag brukar faktiskt försöka dyka upp, dels för att visa mitt stöd för P7 och dels för att jag gillar nostalgitrippen.

Gillade stridsvagnarna! respektingivande men överflygningen var bäst! Sånt jävla dåååån!! Det var så alla hår på hela kroppen reste sig! "I shit you not"!! (som för övrigt är ett av filmvärldens bästa citat, vilken film?)

back on topic: Det var väldigt mycket folk där och många som var intresserand, tur man kom iväg en runda och tittade på förmiddagen precis när det började, för senare var det kört.

Klockrent väder och förvånasvärt många fina damer!

Fick inte beväringarna leka ångvält, var det ett förtroendeuppdrag som lämnades till Yoff? :P

Ni ska ju klart ha roligt ni också :=o

En sak som jag funderat över är varför endast vc på strv122 fick leka gubben i lådan och presentera sig, speakern sade något luddigt om säkerhetsmässiga grunder, är det SÄKI som spökar eller något annat, är inte så hemma på strv men det är väl bara att öppna luckan och sticka upp huvudet?

Fick inte beväringarna leka ångvält, var det ett förtroendeuppdrag som lämnades till Yoff? :P

Ni ska ju klart ha roligt ni också :D

En sak som jag funderat över är varför endast vc på strv122 fick leka gubben i lådan och presentera sig, speakern sade något luddigt om säkerhetsmässiga grunder, är det SÄKI som spökar eller något annat, är inte så hemma på strv men det är väl bara att öppna luckan och sticka upp huvudet?

Det var mest av praktiska orsaker, som i och för sig grundar sig på säkerhetsskäl.

Förevisningen ska gå snabbt och snärtigt till. Om föraren ska lucka upp måste tornet stängas av (av säkerhetsskäl). För att låsa upp förarluckan måste tornet ställas i ett visst läge, antingen nästan rakt fram eller rakt bak. Detta så att en bult kan skjutas upp i ett hål på tornets undersida. Bulten spärrar tornet från att vridas i sida. Sen kan föraren öppna luckan. Den öppnas genom att skjutas åt sidan med en vevmekanism, tar ca 5 s. Sen när föraren tittar ut är det inte många som ser honom/henne pga tornet skymmer. När man ska i väg ska föraren veva igen och låsa luckan och tornet ska startas upp (tar ca 20 sek).

Så man har nog gjort bedömningen att det inte är värt den extra tid det tar för föraren att lucka upp när han ändå knappt syns. Kolla här.

Om skytten skulle visa sig hade vagnchefen varit tvungen att kliva ur sin plats. Skytten sitter framför, nedanför, vagnchefen och använder alltså samma instigningslucka. Också opraktiskt (men inte osäkert)

:banana S-tank

edit: Lade till en länk

Edited by S-TANK

Som inneliggande P7:are är det kul att se att även de tillresta MÖP:arna uppskattade dagen. :happy: Själv tycker jag det var en aning segt.. visst, det var kul att träffa mamsen och pappsen och kompanimarschen kändes rätt mäktig också. Men jag fick en ganska dålig plats vid stridsförevisningen och det blev en hel del dötid. Sen skulle ju förbandsplatsen upp och sen ner vilket är lite halvdryg verksamhet. Åker kanske dit nästa år och har lite mer kul istället. 8-/

Under förevisningen sade talaren att Stridsvagn 122 räknades som världens bästa stridsvagn, finns det någon sanning bakom det påståendet eller??

Vet inte till vilken grad han menade det. Under repetitionerna sa han "en av världens bästa stridsvagnar".

Vet inte till vilken grad han menade det. Under repetitionerna sa han "en av världens bästa stridsvagnar".

Körde de över bilar på repetitionerna också? 8-/

Njaaa ...värnpliktsparkeringen skulle ju tömmas på bilar (på ett eller annat sätt :happy: ) senast dagen innan och det gick ju ut skarpa varningar om detta men... 8-/ hmmm... tur att man åker tåg och buss till Revinge