Jump to content

MUCK-film -GRK

Recommended Posts

Är inte området precis framför pjäsen någon form av riskområde under skjutning med GRK? Karln stod ju där och filma. På riktigt artilleri, 15,5 cm, har man riskområde framför pjäsen under skjutning.

Sjysst film!!

OT OT OT

En annan fråga

vad var det för mysko röda "lappar" som hängde över ak5an under vissa av stadsscenerna

Improviserade hyls"fångare"(/avledare)

Funkar de bra då - borde inte de generera fler eldavbrott?

Hur fäster Ni dem i vapnet?

• 2 weeks later...
Är inte området precis framför pjäsen någon form av riskområde under skjutning med GRK? Karln stod ju där och filma. På riktigt artilleri, 15,5 cm, har man riskområde framför pjäsen under skjutning.

Iom att GRK skjuter övergradigt är det inte något riskområde precis framför pjäsen. Exakt hur långt fram riskområdet börjar är jag osäker på nu

Iom att GRK skjuter övergradigt är det inte något riskområde precis framför pjäsen. Exakt hur långt fram riskområdet börjar är jag osäker på nu

Luftvärnskulsprutan, en 58:a på trefotslavett var det förr åtminstone, är dessutom i normalfall placerad framför pjäserna, liksom posterna i eldställningarna.

• 2 months later...

Trevligt att se filmen man gjort postad här :D Det trodde jag aldrig!

SIB bilderna är tyvärr inte från cc06, utan från en ren och skär sib-övning som Gren.Komp hade tillsamans med en stridsvagnspluon från p4.

Om ni har frågor ang. filmen så fråga mig, eftersom det är jag som gjort den :banghead:

Det funkade klockrent.. inga probs alls.

Vi fäste dom på enklaste sätt med el-tejp :P

Edited by sasuke

Trevligt att se filmen man gjort postad här ,O Det trodde jag aldrig!

SIB bilderna är tyvärr inte från cc06, utan från en ren och skär sib-övning som Gren.Komp hade tillsamans med en stridsvagnspluon från p4.

Om ni har frågor ang. filmen så fråga mig, eftersom det är jag som gjort den :D

Det funkade klockrent.. inga probs alls.

Vi fäste dom på enklaste sätt med el-tejp :P

jag har bara en fråga......

Har du filmen i bättre kvalitet?

typ 800x600 och SVCD? :banghead:

I några av filmsekvenserna tycker jag mig uppfatta samtidigt eldöppnande på pjäserna. Jag trodde det var otillåtet i fredstid, pga. risken att inte upptäcka blindgångare osv. Någon som kan upplysa?

det är iaf tillåtet med Haubits, så varför inte med GRK?

vi skjöt alltid med sammtidigt eldöppnande, i vissa fall edm 12 haubits, 6 12cm grk och 8 8cm grk mot samma mål (grk skjöt iofs mest lys, men ändå)

och vad jag minns så står det inget i Säki: Art, Grk, Kustrb men det kanske någon kan kolla?

Jag har fått höra att i alla fall I16:s granatkastarutbildning aldrig tillät samtidigt eldöppnande med GRK. Istället sköt man varje pjäs för sig med någon sekunds fördröjning mellan skotten. Kan inte säga att jag fått förklarat varför, men har iaf tagit för givet att det var för att undvika just en sådan otrevlig händelse med blindgångare som skedde i Finland för något år sedan.

Detta kan ju varit en lokal bestämmelse?

Edited by simon

Jag har fått höra att i alla fall I16:s granatkastarutbildning aldrig tillät samtidigt eldöppnande med GRK. Istället sköt man varje pjäs för sig med någon sekunds fördröjning mellan skotten. Kan inte säga att jag fått förklarat varför, men har iaf tagit för givet att det var för att undvika just en sådan otrevlig händelse med blindgångare som skedde i Finland för något år sedan.

Låter konstigt, så är det inte nu iaf. Kan ju ha varit någon kort period för länge sedan men i så fall skulle det ha varit för hela fm eftersom säki inte finns i "lokal upplaga".

Med en sådan metod förhindrar man i alla fall inte en sådan olycka som i Finland.

F.ö. så är det inte så svårt för eldledaren att räkna nedslagen.

Låter konstigt, så är det inte nu iaf. Kan ju ha varit någon kort period för länge sedan men i så fall skulle det ha varit för hela fm eftersom säki inte finns i "lokal upplaga".

Med en sådan metod förhindrar man i alla fall inte en sådan olycka som i Finland.

F.ö. så är det inte så svårt för eldledaren att räkna nedslagen.

Det är ju alltid tillåtet att vara hårdare än SäkI. Om den enskilde övningsledaren anser att det behövs stramas upp ytterligare så kan denne reglera detta i övningsbestämmelserna. Så visst kan man göra som I16 gjorde (om man nu gjorde så) men man kan inte hänvisa till SäkI -utan till övningsbestämmelserna.

• 10 months later...

De där grabbarna har jag skjutit med på Skillingaryd skjutfält. Vi eldledde två-tre plutoner GRK samtidigt Mäktigt! Men vi var med P7 folket vi, vi glada Livgardister då är ju viktigt att tilläga. Det var också vi med den vackra och säregna 3022 E-PBV´n som tuffade runt med två torn, inte för jag åkte med den särskilt mycket för vi var med som enda E-gruppen som gick till fots jämt och ständigt medan alla andra myste i sina varma vagnar. Det var på Skillingaryd som ordspråket: "Vi är Erik Johan 2, de andra åker vi får gå!" föddes! :surprise:

Var en konstant tävling mellan P7 och Kvarns GRK plutoner vill jag minnas. I Skillingaryd vann Kvarn men jag tror P7 tog dem på slutövningen.

Nån som känner en GB E-sson som låg på Kvarn GRK?

EDIT: Stavning och namn

Edited by E-Sign Andersson

• 1 month later...