Jump to content

Ny Iransk missil

Victorr

Recommended Posts

verkligen tveksamt om Iran lyckats ochfå till någon skhval ... anses inte det vara topp teknologi, knappt utvekad än

Vaför skulle inte IRAN kunna sitta på "topp teknologi"?

Lite OT men ändå inom samma område :clap:

Undervattensmissil låter ju inte direkt korrekt. Heter inte allt torped som går under vattnet, och de i luften heter robot? Missil är väl en försvenskning av missile (eng)?

Eller finns det definitioner för undervattensmissil kontra torped? Missil kontra robot?

//PIC

Mina åsikter om den här typen av torpeder är väldokumenterade, men det är säkert sant som de säger att det inte finns något örlogsfartyg som kan undkomma torpeden. Problemet är bara att man måste få vapenbäraren inom vapnets porté och undvika att bli bekämpad innan och efter skott. Med tanke på att torpeden säkerligen låter en hel del blir det senare sannorlikt svårt.

Med det sagt så kan den säkert ha sin plats i den iranska arsenalen genom att den kan fungera avskräckande och på så sätt kanske förhindra att t.ex. USA blir allt för närgångna vid ett eventuellt framtida vapenskrammel.

@PIC:

Enligt Svenska flottans bok (1898) är en mina en stillaliggande torped och en torped en mina som rör sig. :clap: Nåja, jag håller med dig och tycker nog att den här borde benämnas torped istället. Kanske är det en översättningsmiss från persiska(?) till engelska.

Tillägg:

Jag tittade nyss på videon på aftonbladet.se och är inte imponerad. Med den bubbelstrimman på ytan är det inte vidare svårt att hitta vapenbäraren och förpassa den till de sällare jaktmarkerna. Sen är ju Aftonbladets påstående om att den är "osynlig på radar under vatten" fullkomligt skrattretande.

/mdn

Edited by mdn

verkligen tveksamt om Iran lyckats ochfå till någon skhval ... anses inte det vara topp teknologi, knappt utvekad än

Vaför skulle inte IRAN kunna sitta på "topp teknologi"?

Det lilla jag har läst om skhval var att det inte var ett slutfört projekt. Iran har ett stort tekniskt kunnande no doubt. Men att få till shkvalen före ryssland?... Eller så stämmer inte det jag läst helt enkelt...

Det lilla jag har läst om skhval var att det inte var ett slutfört projekt. Iran har ett stort tekniskt kunnande no doubt. Men att få till shkvalen före ryssland?... Eller så stämmer inte det jag läst helt enkelt...

Se http://en.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval. Ryssland ligger långt före Iran på det här området. Det är stor skillnad på en prototyp och ett färdigutvecklat vapensystem.

/mdn

Själv fastnade jag för ordet undervattenstorped. Är lite pansartanks-varning på den termen. Angående risken för skjutande fartyg att bekämpas; om man använder någon form av leveransfarkost/vapenplattform, torde man kunna undgå bekämpning.

Edited by krysspejlat_mål

Har de utvecklat någon sökare för torpeden, eller sattsar de på slupskott? :/

Vad blir sannolikheten för träff vid avfyrning(ungefär). Vanlig/Snabb

US ubåtar är ju kända för att vara tysta så är det sannolikt att en Iransk sådan kommer inom räckhåll?

Slutligen kan man ju säga att tidningarna har gjort det igen. :lol:

Av torpedens form att döma så är det nog rakskott det är tal om. Styrtråd kommer inte heller på fråga med tanke på jetdriften. Med en sån här torped blir torpedanfallet jämförbart med hur det gick till under andra världskriget. Träffsannorlikheten är beroende av hur väl man känner målets position, kurs och fart, torpedens förmåga att hålla kursen och avståndet till målet. Den enda skillnaden jämfört med VK2 torde vara att avståndet till målet påverkar träffsannorlikheten i mindre grad eftersom torpedens hastighet är högre. Å andra sidan - om torpedens kurshållningsförmåga är dålig (jag såg inga roder på filmen) kommer den fördelen att försvinna. Troligtvis har en modern konventionell torped större träffsannorlikhet på stora avstånd. Där gäller normalt "ett skott - en träff".

/mdn

Har de utvecklat någon sökare för torpeden, eller sattsar de på slupskott? :/

Vad blir sannolikheten för träff vid avfyrning(ungefär). Vanlig/Snabb

US ubåtar är ju kända för att vara tysta så är det sannolikt att en Iransk sådan kommer inom räckhåll?

Slutligen kan man ju säga att tidningarna har gjort det igen. :lol:

svagheten i det här är väl själva avfyrningsanordnningen? svår att dölja och den tilltänkta fienden har ofta ganska högt tryck i luftrummet....

att den sedan är svårstyrd är väl iofs ett problem på riktigt stora avstånd men med så hög hastighet så borde man kunna träffa större fartyg med låg fart.

alltså ett snabbt ytstridsfartyg eller landbaserad ramp borde väl räcka för att skrämma upp en och annan oljetanker?

vi som är lite äldre kanske minns Silkwormhotet, det här verkar ju vara något liknande.

Jag förstår faktiskt inte själva syftet med torpeden om man inte kan styra den. Varenda örlogsfartyg med hydrofon lär ju höra den när den avfyras och då är det ju bara att slå på full gas eller göra en undanmanöver så missar den målet. För även om den avfyras på 4-5 km håll så har man ju ändå en 30 sek på sig innan torpeden hittat sitt mål. Skulle den fientliga ubåten lyckats smyga sig på sin fiende närmare än så borde väl en styrd konventionell torped vara mer effektivt då man inte skakar av sig en sådan så lätt...

Att det är oroligheter på gång verkar ju väldigt sannolikt och det här ser mer ut som skrämseltaktik än något verkligt hot som många av er andra också verkar tycka. Jag är ingen havsmänniska och skulle helst undvika att utöva någon form av krig på eller i vatten, krig ska väl givetvis föras på land om det alls ska ske ;) Men utifall att det blir krig mot iran så är det väl bara att vara snabba och skicka in lite bombers och ta ut marinbaser från hög höjd samt peppra sönder allt man ser på havets yta...?

Sakkunnskapen är väl inte den bästa när det gäller sjö och luftstrid här men... :D

Nog ska det väl ändå inte utgöra något överhängande hot mot vännerna i amerikat? :blink:

Semper fi, do or die! Gun ho, gun ho, gun ho!

Genseric

:D

Kanske inte ett lika stort hot för amerikanska krigsmakten, som för de otalet civila oljetankers som passerar ut och in i området dagligen...

men en vanlig torped är väl inte direkt ofarlig för ett civilt fartyg den heller?

Av torpedens form att döma så är det nog rakskott det är tal om. Styrtråd kommer inte heller på fråga med tanke på jetdriften. Med en sån här torped blir torpedanfallet jämförbart med hur det gick till under andra världskriget. Träffsannorlikheten är beroende av hur väl man känner målets position, kurs och fart, torpedens förmåga att hålla kursen och avståndet till målet. Den enda skillnaden jämfört med VK2 torde vara att avståndet till målet påverkar träffsannorlikheten i mindre grad eftersom torpedens hastighet är högre. Å andra sidan - om torpedens kurshållningsförmåga är dålig (jag såg inga roder på filmen) kommer den fördelen att försvinna. Troligtvis har en modern konventionell torped större träffsannorlikhet på stora avstånd. Där gäller normalt "ett skott - en träff".

/mdn

Borde inte vara något problem att styra den. Läs om Thrust Vectoring http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_vectoring

Edited by TheGoodOne

Kanske inte ett lika stort hot för amerikanska krigsmakten, som för de otalet civila oljetankers som passerar ut och in i området dagligen...

men en vanlig torped är väl inte direkt ofarlig för ett civilt fartyg den heller?

Absolut, om det är civila oljetankers man ska attackera borde annars den billigaste lösningen vara små, snabba sportbåtar fullastade med sprängämnen. Självmordsförare till dessa borde dom väl inte ha några problem att rekrytera. Inte lika effektivt som en "Schkval" eller en vanlig torped med jädrar i mig mycket billigare.

(På 80-talet ex körde man väl med den taktiken, med ganska bra resultat. Fast skillnaden då var att man bestyckade Ockelbobåtarna med raketer, ksp och RPG´s och det var inga kamikazeanfall direkt)

Givetvis, jag ville väl mest illustrera för Genseric att sjö"strid" och utpressning kan föras mot andra än militära parter.

Sant... de skulle ju kunna börja skjuta på "nato-länders" oljetankers... Men OJ så fort USA/nato skulle befinna sig på plats och sopa gatan med den där jäkla galningen dom har till ledare. Han har ju iaf ett passande skägg för ändamålet :Malaj:

Inte för att förhärliga vissa av USA's mer mörka händelser i krig som prickskytte mot civila osv... MEN... Jag är väl en av de få som faktiskt anser att oljan är så pass dyrbar att den ABSOLUT inte ska användas som maktmedel av en bunt mer eller mindre militanta islamister. Bättre att USA har kontrollen... men bäst vore det om en internationell styrka skulle värna om balansen.

Nu gick jag lite OT där som vanligt, har en tendens att vandra iväg en bit... men vi var ju inne på olja så ;) Och oljan är ju hur man än ser på det själva grunden till att det finns en groende konflikt.

Genseric

:banghead:

OT: Måste bara fråga, om Iran har några planer på att ställa till bekymmer hur stor är då deras ubåtsflotta och kan den ställa till problem för US och andra? (menar direkta krigsfartyg)

Ökar deras förmåga att fördröja ett inlöpande av fientliga fartyg och ubåtar, nu när de har denna nya torped?

Det största hotet för en fientlig flotta (ytenheter) borde väll vara "vampyrer".

Har Iranierna något att sätta i mot vid en offensiv under vattnet eller kör de ubåtar som är så bullriga att man kan spåra dem med ett glas tryckt mot skrovet? Typ Alfa ubåtarna

End of OT.

kommer googla på upg nästa gång, men nu kan ju någon få briljera med att komma med dessa upg.

Är ganska trött

God natt