Maverick Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Satt och kollade på www.mil.se. Hittade en bild på ett fordonssök där finska HF stöttade Hajjade till när jag såg att den andre killen i det stridsparet hade en MP5SD (den ljuddämpade versionen av MP5). Varför?? Om man skall ha en liten Kpist... Så borde man valt en standard Mp5 som är avsevärt kompaktare, väl?? Sedan.. Hur sprid är den i finska försvaret?? Nyfikenheten slog till... Så upplys mig.. Quote
Sytare Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Jag vet absolut ingenting om finnarnas tänk och doktrin i frågan, men jag minns från övningar att hundar och människors hörsel är något man är rädd om. Människor kan ha kåpor, men inte hundar. Det är min teori, och den skall inte förväxlas med faktiskt kunnande. Quote
Maverick Posted March 12, 2006 Author Report Posted March 12, 2006 Jag vet absolut ingenting om finnarnas tänk och doktrin i frågan, men jag minns från övningar att hundar och människors hörsel är något man är rädd om. Människor kan ha kåpor, men inte hundar. Det är min teori, och den skall inte förväxlas med faktiskt kunnande. Det var en av mina tankar med... Men.. Spelar det så stor roll i en sammanstöt... Eventuella vapen mot dig lär ju låta lika mycket (HGR med mera som kastas emot dig) Quote
Krook Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Lösspringande hundar kan vara ett problem vid dold spaning. Citat av en finne: We use Mp5:s with silencers. Perfect for shooting stray dogs. /Krook Quote
Snabeldraken Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Finnarna har ett spaningskompani där nere, kan kanske ha något att göra med det? Quote
Yxa Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Om man skall ha en liten Kpist... Så borde man valt en standard Mp5 som är avsevärt kompaktare, väl??Avsevärt vet jag inte; 120mm längre än en vanlig MP5A3 med stocken inskjuten (105mm längre med stocken ute). Detta enligt HK's hemsida. Quote
Hornet Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 ska man ha en lite så tar man en MP5k eller en Mac10 Quote
Guest linc Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Citat av en finne:We use Mp5:s with silencers. Perfect for shooting stray dogs. Finnarna har ett spaningskompani där nere, kan kanske ha något att göra med det? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma finnar ni pratar om... Quote
Fu Dahlberg Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Jag vet absolut ingenting om finnarnas tänk och doktrin i frågan, men jag minns från övningar att hundar och människors hörsel är något man är rädd om. Människor kan ha kåpor, men inte hundar. Det är min teori, och den skall inte förväxlas med faktiskt kunnande. Hundar och skarpskjutning är inget problem, då hundar har "inbyggda aktiva kåpor" som överglänser comtacs varje dag... Har sett hundar lägga sig för att vila mitt under KSP-skjutningar... Quote
Knekt Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Jag vet absolut ingenting om finnarnas tänk och doktrin i frågan, men jag minns från övningar att hundar och människors hörsel är något man är rädd om. Människor kan ha kåpor, men inte hundar. Det är min teori, och den skall inte förväxlas med faktiskt kunnande. Hundar och skarpskjutning är inget problem, då hundar har "inbyggda aktiva kåpor" som överglänser comtacs varje dag... Har sett hundar lägga sig för att vila mitt under KSP-skjutningar... Det är min erfarenhet också. Men, åtminstone inom Hv, praktiseras numera förfarandet att man bara får avlossa ett skott, sedan fryser man läget och hunden förs bakåt. Först därefter fortsätter anfallet. Detta för att skydda hunden. Fan trot. Quote
Krook Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Citat av en finne: We use Mp5:s with silencers. Perfect for shooting stray dogs. Finnarna har ett spaningskompani där nere, kan kanske ha något att göra med det? Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma finnar ni pratar om... Om du inte kör wireless så kan du inte vara ute och cykla. :P Du har så rätt min käre Linc /Krook Quote
eskil Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Hundar och skarpskjutning är inget problem, då hundar har "inbyggda aktiva kåpor" som överglänser comtacs varje dag... Har sett hundar lägga sig för att vila mitt under KSP-skjutningar... Hundarnas "inbyggda aktiva kåpor" fungerar ungefär på samma sätt som hos oss människor, dvs det slår lock för örat. Det fenomenet uppstår när en liten muskel inne i örat krampar och spänner åt ett av hörselbenen. Jag har träffat militärhundar med hörselskador, så ja, hundars hörsel kan ta skada av eldgivning. Quote
Unicorn Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Jag tycker det ser ut att vara en vanlig MP 5 med avtagbar ljuddämpare, och inte en MP 5 SD. Quote
Yxa Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Jag tycker det ser ut att vara en vanlig MP 5 med avtagbar ljuddämpare, och inte en MP 5 SD.Och vad får dig att tycka det? Quote
Hornet Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 (edited) ser ut som en SD tyker jag dock med den israeliska kolven (togs väl fram för israel?) Edited March 16, 2006 by Sandqvist Quote
Snabeldraken Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Det ÄR en sd, jag har varit där och sett dom på riktigt.. Quote
Sytare Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 dock med den israeliska kolven (togs väl fram för israel?) Sandqvist: Har du en källa på det? HK har haft en inskjutbar kolv till sina G3'or sen 1962, men dem var konvexa. Till MP5 och deras 5.56 vapen så har dem haft konkava axelstöd/kolvar. Är det dessa du menar är israeliska, eller är det taget ur luften? Quote
SnowFella Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Enligt HKPro.com så togs then "nya" kolven till MP5 fram för Frankrike. MP5 info från HKpro.com Nu kan man inte 100% lita på HKPro.com dock. Quote
Hornet Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 (edited) oki Frankrike jo jag viste att den togs fram för något specielt land fick för mig det var israel bara sorry... (Jävligt skön kolv gummit är riktigt bra) Tänk något liknande på AK4 Edited March 17, 2006 by Sandqvist Quote
Anzo Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Finns mp5 innom svenska försvaret? Jag som kommer börja i Bordningsstyrkan i GBG har hört rykte om att vi ev. kommer köra med mp5:or istället för Ak5D. Någon som vet något om detta? Quote
Unicorn Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Tyckte det såg ut som det "vanliga, stora, kantiga" handskyddet och en glipa mellan handskyddet och dämparen, men eftersom flera här har sett dem "på riktigt" litar jag på er. Även förstoringen ser ju faktiskt vid närmare titt ut att vara en SD. Så jag får väl ge mig och beställa ett par terminalglasögon... Quote
Yxa Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Jag som kommer börja i Bordningsstyrkan i GBG har hört rykte om att vi ev. kommer köra med mp5:or istället för Ak5D. Någon som vet något om detta? Misstänker att det är lögn. Quote
NBC Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 Jag pratade med flertalet hundförare nere i Kosovo, och svaret ja fick var att att de hade just den ljuddämpade modellen för att spara hundens hörsel. Jag kan dock inte minnas att alla hundförare hade Mp5SD, nån hade pistol och nån hade deras vanliga Valmet (eller vad den nu kallas). Den här modellen hade iaf de hundförare med Mp5SD som jag träffade. Quote
Greenment Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Finns mp5 innom svenska försvaret? Jag som kommer börja i Bordningsstyrkan i GBG har hört rykte om att vi ev. kommer köra med mp5:or istället för Ak5D. Någon som vet något om detta? Bordningsstyrkan , hade pistol88 .. dock så vet jag inte om det var deras huvudbeväpning.. amf1 - 04 Quote
Recommended Posts