Jump to content

Mp5SD

Maverick

Recommended Posts

Satt och kollade på www.mil.se.

Hittade en bild på ett fordonssök där finska HF stöttade

ks13_060311_finskt_tjeckisk.jpg

Hajjade till när jag såg att den andre killen i det stridsparet hade en MP5SD (den ljuddämpade versionen av MP5).

Varför??

Om man skall ha en liten Kpist... Så borde man valt en standard Mp5 som är avsevärt kompaktare, väl??

Sedan.. Hur sprid är den i finska försvaret??

Nyfikenheten slog till... Så upplys mig..

Jag vet absolut ingenting om finnarnas tänk och doktrin i frågan, men jag minns från övningar att hundar och människors hörsel är något man är rädd om.

Människor kan ha kåpor, men inte hundar. Det är min teori, och den skall inte förväxlas med faktiskt kunnande.

Jag vet absolut ingenting om finnarnas tänk och doktrin i frågan, men jag minns från övningar att hundar och människors hörsel är något man är rädd om.

Människor kan ha kåpor, men inte hundar. Det är min teori, och den skall inte förväxlas med faktiskt kunnande.

Det var en av mina tankar med... Men.. Spelar det så stor roll i en sammanstöt... Eventuella vapen mot dig lär ju låta lika mycket (HGR med mera som kastas emot dig)

Citat av en finne:
We use Mp5:s with silencers. Perfect for shooting stray dogs.

Finnarna har ett spaningskompani där nere, kan kanske ha något att göra med det?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma finnar ni pratar om...

Hundar och skarpskjutning är inget problem, då hundar har "inbyggda aktiva kåpor" som överglänser comtacs varje dag...

Har sett hundar lägga sig för att vila mitt under KSP-skjutningar...

Hundar och skarpskjutning är inget problem, då hundar har "inbyggda aktiva kåpor" som överglänser comtacs varje dag...

Det är min erfarenhet också.

Men, åtminstone inom Hv, praktiseras numera förfarandet att man bara får avlossa ett skott, sedan fryser man läget och hunden förs bakåt. Först därefter fortsätter anfallet.

Detta för att skydda hunden. Fan trot.

Citat av en finne:

We use Mp5:s with silencers. Perfect for shooting stray dogs.

Finnarna har ett spaningskompani där nere, kan kanske ha något att göra med det?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma finnar ni pratar om...

Om du inte kör wireless så kan du inte vara ute och cykla. :P

Du har så rätt min käre Linc

/Krook

Hundarnas "inbyggda aktiva kåpor" fungerar ungefär på samma sätt som hos oss människor, dvs det slår lock för örat. Det fenomenet uppstår när en liten muskel inne i örat krampar och spänner åt ett av hörselbenen.

Jag har träffat militärhundar med hörselskador, så ja, hundars hörsel kan ta skada av eldgivning.

dock med den israeliska kolven (togs väl fram för israel?)

israelkolv8dm.jpg

Sandqvist: Har du en källa på det?

HK har haft en inskjutbar kolv till sina G3'or sen 1962, men dem var konvexa. Till MP5 och deras 5.56 vapen så har dem haft konkava axelstöd/kolvar. Är det dessa du menar är israeliska, eller är det taget ur luften?

oki Frankrike jo jag viste att den togs fram för något specielt land fick för mig det var israel bara sorry... (Jävligt skön kolv gummit är riktigt bra)

Tänk något liknande på AK4 :)

mp5f-stock.jpg

Edited by Sandqvist

Finns mp5 innom svenska försvaret?

Jag som kommer börja i Bordningsstyrkan i GBG har hört rykte om att vi ev. kommer köra med mp5:or istället för Ak5D.

Någon som vet något om detta?

Tyckte det såg ut som det "vanliga, stora, kantiga" handskyddet och en glipa mellan handskyddet och dämparen, men eftersom flera här har sett dem "på riktigt" litar jag på er. Även förstoringen ser ju faktiskt vid närmare titt ut att vara en SD.

Så jag får väl ge mig och beställa ett par terminalglasögon...8-/

Jag pratade med flertalet hundförare nere i Kosovo, och svaret ja fick var att att de hade just den ljuddämpade modellen för att spara hundens hörsel. Jag kan dock inte minnas att alla hundförare hade Mp5SD, nån hade pistol och nån hade deras vanliga Valmet (eller vad den nu kallas).

mp5sd7ml.jpg

Den här modellen hade iaf de hundförare med Mp5SD som jag träffade.

Finns mp5 innom svenska försvaret?

Jag som kommer börja i Bordningsstyrkan i GBG har hört rykte om att vi ev. kommer köra med mp5:or istället för Ak5D.

Någon som vet något om detta?

Bordningsstyrkan , hade pistol88 .. dock så vet jag inte om det var deras huvudbeväpning..

amf1 - 04