Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eller oxå kan du ju vända dig till det lokala HV-förrådet! :)

När jag gick med i Täby HV ca -92 fick man ut en uniform m/58, de gamla tegelstenskängorna och en sladdrig axelremsväska. Väskan skulle man f.ö. ha sin stridsutrustning i, den ersatte alltså allt vad stridsbälte/sele heter (Sug på den, alla ni som tycker att Stridsväst 2K inte är tillräcklig! :rodna: )!

Bolle=> :rodna: <= Dåvarande Täby HV

Anyways, M/58 borde relativt enkelt gå att styra om till en M/39, det är väl inte mkt mer än bröstfickor som saknas på 58:an. Enligt Google finns info om detta på forumet Skalman.nu, själv är jag dock inte reggad där och kan inte länka.

Sannolikt finns det alltså en hoper M/58 i aktiva och mindre aktiva HV-personers garderober, tveksamt om FM vill ha tillbaka dessa plagg igen. Kan ju vara värt att kolla upp.

/Bolle

Förresten, OT-förtydligande:

Gick med i HV 1992 alltså, även om man skulle kunna tro att det var ett sekel tidigare! :uuh:

Posted
Anyways, M/58 borde relativt enkelt gå att styra om till en M/39, det är väl inte mkt mer än bröstfickor som saknas på 58:an. Enligt Google finns info om detta på forumet Skalman.nu, själv är jag dock inte reggad där och kan inte länka.

Sannolikt finns det alltså en hoper M/58 i aktiva och mindre aktiva HV-personers garderober, tveksamt om FM vill ha tillbaka dessa plagg igen. Kan ju vara värt att kolla upp.

/Bolle

Nja riktigt så enkelt är det inte!

M/39 har bröstfickor vilket M/58 saknar

M/39 saknar bakfickor vilket M/58 har

M/39 har raka framfickor med lock medan M/58 har vinklade framfickor med lock

M/39 har axelklaffar medan M/58 har kragspeglar

Även byxorna skiljer bl.a åtsnörningen nertill och ficklock

Kort och gott M/58 är en M/59 i ylletyg (men mycket enklare att få tag på än en M/39)

Men är man bara ute efter en vadmallsuniform är M/58 ett nog så gott val (varmt då man sitter på pass under älgjakten)

Posted

@ troppchefen:

Tack för detaljinformationen! ,O

Bara att sätta bakfickorna på bröstet och vinkla framfickorna så är man ju där, typ... B)

/Bolle

Posted (edited)

Om du vill ha tag på just en m39 så har jag någonstans kontaktinformation till ett gäng som håller på med reenaktment av svenskt andra världskrig. Det de inte vet om hur man fixar m39 uniformer är antagligen inte värt att veta... Om det är intressant för någon så kan jag rota rätt på kontaktinformationen.

(Jag lägger inte ner tid på det om det inte är någon som är intresserad).

Edit: Jag hittade en länk till deras hemsida så jag lägger till den här... Beredskapstider

Edited by Slugg
Posted (edited)

Jag fick en M/39 när jag gick med i HV. Tillverkningsår 1944.

Den har dock åkt på tippen för ett par år sedan.

Den var verkligen highspeed. ,O Not....

Edited by Fu Kjellberg
Posted
Om du vill ha tag på just en m39 så har jag någonstans kontaktinformation till ett gäng som håller på med reenaktment av svenskt andra världskrig. Det de inte vet om hur man fixar m39 uniformer är antagligen inte värt att veta... Om det är intressant för någon så kan jag rota rätt på kontaktinformationen.

Edit: Jag hittade en länk till deras hemsida så jag lägger till den här... Beredskapstider

http://www.beredskapstid.se/index.php?name...le=details&id=2

exakt beskrivning

Posted (edited)

http://www.beredskapstid.se/index.php?name...le=details&id=2

exakt beskrivning

Rolig sida! Men märk väl att det gäller uniform M/39-58 och inte en M/58, sitter man på en sådan har man lite mer syjunta framför sig ;)

EDIT: Förtydligande av skillnader

För att bringa lite störe klarhet i skillnader mellan uniformerna M/39, M/39-58 och M/58

M/39 är alltså ursprungsuniformen från beredskapsåren (som ersatte M/21...synd på en så fin hatt)

M/39-58 är omsydda M39 vilka länke beskriver

M/58 är en nytillverkad (ja då alltså..)ylleversion av M/59 med samma design

Om vapenrocken har raka ficklock men saknar axelklaffar är det alltså en M/39-58

Edited by Troppchefen
Posted (edited)
M/39 är alltså ursprungsuniformen från beredskapsåren (som ersatte M/21...synd på en så fin hatt)

I armén ersatte den m/23 och m/23-37 om man skall vara petig, men till den hörde ingen hatt utan lägermössa av snarlig m/ä typ till m/23 och för manskap även en slags båtmössa till m/23-37. Däremot m/10 hade den trekantiga hatten.

/P

Edited by Lt P
Posted

I armén ersatte den m/23 och m/23-37 om man skall vara petig, men till den hörde ingen hatt utan lägermössa av snarlig m/ä typ till m/23 och för manskap även en slags båtmössa till m/23-37. Däremot m/10 hade den trekantiga hatten.

/P

Retirerar fullständigt och får väl skylla på syrebrist till hjärnan. Givetvis är det m/10 jag menade Och nu måste jag passa på att fråga vad som skiljer m/23 och m/10 är det bara mössan och avsaknad av lite färggrannt eller är det mer?

Tacksam för svar

Posted (edited)

Hej.

Tack för alla tips.

Ser ut som det inte är det lättaste att hitta en komplett M/39 uniform.

ÖB säljer M/39-58.

Har kontaktat dom personer ni har tipsat om, men inga träff än.

Mvh SweSA

Edit: Skall ha denna till min samlig, så jag vill ha en orginal och komplett uniform och ingen omsydd M58.

Edited by SweSA
Posted

Har sett den där, dock har jag varit i kontakt med en samlarkolega som har givit mig rådet att inta köpa den.

Mössan, en M/43 med gradoval för M/52 systemet blant annat.

Så detta köp avstår jag ifrån.

Mvh SweSA

• 2 weeks later...
Posted
Har sett den där, dock har jag varit i kontakt med en samlarkolega som har givit mig rådet att inta köpa den.

Mvh SweSA

Här har du en annan auktion på Tradera, utropspris 200: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_25602420

Posted

Tack för tipset.

Enligt säljaren är jackan av 6 fickors modell.

Fråga: En M/39 jacka har väl 4 fickor, och en M/39-58 har väl 6 fickor, 4 fram och 2 bak, eller har jag fattat detta fel?

Mvh SweSA

Posted
Tack för tipset.

Fråga: En M/39 jacka har väl 4 fickor, och en M/39-58 har väl 6 fickor, 4 fram och 2 bak, eller har jag fattat detta fel?

Mvh SweSA

Helt rätt, det där är en m/39-58.

Notera även avsaknaden av axelklaffar.

The Swede :-(

Posted

Ska köpa en äkta jacka från 41 :/ O ingen satans replika. Blev förälskad i M/39 under övningen dubbeleken då vi figuranter fick bära dessa. Man kände sig som en soldat i dem :Malaj:

Någon som vet hur katten mössan fick ut och övriga plagg? som kan lägga in el länka bild på hela uniformen?

Posted

Mvh SweSA

Här har du en annan auktion på Tradera, utropspris 200: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_25602420

Tack för tipset.

Mvh SweSA

Tack för tipset.

Mvh SweSA

Helt rätt, det där är en m/39-58.

Notera även avsaknaden av axelklaffar.

The Swede :banana

Byxorna ser ut att vara rena m/58. Rätta mig om jag har fel.

Posted

Det stämmer nog, ser så ut på benremmarnas infästning.

Trist när folk inte har koll på vad dom säljer, eller ännu värre tror sig ha koll.

Posted

Att det skall vara så svårt att skaffa en riktig M/39!?

Det borde jo rimligen finnas mängder av dessa.

Tacksam om ni kan tipsa mig om vart jag hittar en som är samlarvärdig.

Mvh SweSA

Posted

De flesta har väl helt enkelt slitits ut, eller sytts om till m/39-58 för att sedan slitas ut.

Posted

Tacksam om ni kan tipsa mig om vart jag hittar en som är samlarvärdig.

Mvh SweSA

Dessutom var det på 40-talet kanske svårt att förutse att folk senare skulle vilja samla på en uniform som det då lär ha funnits några hundratusen ex. av ?

Posted

Blev själv lite förvånad då jag på en vintage-marknad i London såg en ca 60-årig man stå utanför sitt stånd iförd vapenrock m/39. Överskottet börjar sprida sig över världen. (såg även en 20-nånting brittisk popsnubbe med m/59:a och signalistkragspeglar... :/ )