Jump to content

Batteriförvärmning?


volvo_viking

Recommended Posts

Tror det finns batterivärmare som kan

kan kopplas till motorns kylsystem och

få värme via kylvätskan.

Även då man kör hytt/kupévärmaren som ju

cirkulerar kylvätskan.

 

Finns ett "Mythbuster"-knep som går

ut på att man slår på halvljuset ca. ½ min.

om man har ett kalla batterier.

När batterierna "jobbar" så värms dom

upp och *vips* kapaciteten ökar..

 

(Någon som lyckats med detta?)

Link to comment
Share on other sites

om du menar mitt svar så menar jag att det finns spänningsvakter som gör att batteriet aldrig kommer under en viss spänning. detta används bla när man inte har separat batteri till tex. kylskåp mm. För att inte stå med tomt batteri sätter man då en spänningsvakt mellan batteriet och övriga prylar. Denna lilla manick kan även kombineras med en spiltcharger om man har två paralella batterier. Ett fritids och ett till bilens fuktioner.

 

Nu lär ju inte denna modernitet funka om batteriet är så kallt att det vägrar släppa någon spänning över huvud taget.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Tror det finns batterivärmare som kan

kan kopplas till motorns kylsystem och

få värme via kylvätskan.

Även då man kör hytt/kupévärmaren som ju

cirkulerar kylvätskan.

 

En sån har jag över från en av pebborna, hur mycket är den värd? :D

Link to comment
Share on other sites

Det är farliga grejor, de äter spänning...

 

 

Självfallet, men hur många volt kan ett -25 grader kallt batteri ge ut?

 

Det är just då man inte vill tömma batterierna på det lilla som fanns.

 

Det tar toklångtid att värma kalla batterier, jag hadde ett 200ah som var fruset som jag stoppade i Tejo-tvättmaskinen som är på 80+grader, körde säkert 30-45min.

 

Det är billigare att köpa ett startacc7booster och ha med sig som ligger på ladd via cigg utaget, än och böka in en massa förvärmning system.

 

BP_1250C.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det lutar åt någon annan metod än att värma upp batteriet med batteriet i alla fall...

Förmodligen så kommer jag att öppna luckan till skåpet så att batterierna värms upp innan start.

 

@martinator: Ok, jag trodde det. Jag ska ha mina batterier till start enbart. Speciellt på vintern. Kör med split diod. Inte optimalt men bekvämt. Snart blir det två generatorer.

@SG olsson: Optima har inget 140Ah batteri. Möjligt att det kunde vara en lösning men jag känner mig lite tradirtionell på den fronten.

 

Over and out.

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Tror det finns batterivärmare som kan

kan kopplas till motorns kylsystem och

få värme via kylvätskan.

Även då man kör hytt/kupévärmaren som ju

cirkulerar kylvätskan.

 

Detta förutsätter väl att man har motorvärmare?

 

En jäkligt dyr, men effektiv lösning är ju en webasto med minicall/timer samt ett isolerat (med gasvent.) batterifack. sen drar man en förgrening av kylvattenslangen även genom detta lilla utrymme.

Bara lite isolering i batterilåådan kan ju hjälpa en del också.

 

Har en lösning på min bil (dock ej för batteriet) där man grenat kylvattenslangen och dragit i en slinga in i kupén för att bättra på den annars usla värmen. så detta är klat möjligt.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att ryska lastbilschaffissarna i sibirien har en lite primitivare motorvärmarvariant.

 

Dom ställer en burk med diesel under oljetråget.

Sen stoppar dom i en trasa och tänder på.

Sen går dom och äter frukost (Eller dricker frukost:-)

Efter en halvtimme är motoroljan flytande igen.

 

Batteriet?

Det tar dom med in i värmen över natten.

Fråga mig inte hur.

Ett djävla bök måste det vara i alla fall.

 

Om du har tillgång till ett motorvärmaruttag så skulle det gå att göra en 220volts värmeslinga.

Det är ju bara att köpa värmekabel på claesolhson och vira runt batteriet.

Och isolera batteriet med något.

 

En batteridriven batterivärmare?

Tycker inte det låter som någon bra ide.

Link to comment
Share on other sites

Själva vitsen med att värma ett batteri är att den kemiska processen i batteriet påsnabbas för att på så vis kunna leverera mycket ström, t.ex vid start. Om man därför värmer batteriet med en lägre ström hinner den kemiska processen med trots att det är kallt.

Link to comment
Share on other sites

Dom ställer en burk med diesel under oljetråget.

Sen stoppar dom i en trasa och tänder på.

Sen går dom och äter frukost (Eller dricker frukost:-)

Efter en halvtimme är motoroljan flytande igen.

Och hur bär man sig åt för att få fyr på diseln när det är -30 ute?

Link to comment
Share on other sites

Dom ställer en burk med diesel under oljetråget.

Sen stoppar dom i en trasa och tänder på.

Sen går dom och äter frukost (Eller dricker frukost:-)

Efter en halvtimme är motoroljan flytande igen.

Och hur bär man sig åt för att få fyr på diseln när det är -30 ute?

 

Man tar in dunken på kvällen?

 

Jag hörde ett annat trick av en gammal pilot.

I Alaska finns det inte alltid möjlighet att ta in kärran i hangar.

Då brukar dom tappa ur oljan på kvällen.

Och ta med den in i stugan.

Sen kan man hälla i 20 gradig olja i planet på morgonen.

Detta var en förutsättning för att få i gång planet vid sträng kyla.

Edited by Hemvärnsman av guds nåde
Link to comment
Share on other sites

Man tar in dunken på kvällen?

 

Jag hörde ett annat trick av en gammal pilot.

I Alaska finns det inte alltid möjlighet att ta in kärran i hangar.

Då brukar dom tappa ur oljan på kvällen.

Och ta med den in i stugan.

Sen kan man hälla i 20 gradig olja i planet på morgonen.

Detta var en förutsättning för att få i gång planet vid sträng kyla.

Samma förfarande tillämpades av F19 under finska vinterkriget. Som jag hört tillämpade inte ryssen detta förfarande och blev alltså stående på backen om det var för kallt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 33kW Webasto värmare så det blir nog att använda sig av den.

 

En morgon startade min King Cab perfekt sen dog den. Insåg att det lät som en ispropp. Tänkte då: Hur gör de i Ryssland? Svenska försvaret har (hade?) förvisso också kolkistor att lägga under fordon.

 

Nåja, jag gick upp och hämtade mitt Optimus Hiker kök, tankade det fullt med fotogen och satte det på full effekt rakt upp i hasplåten. Efter en timma började snön på motorhuven smälta och bilen startade perfekt. Sedan bar det av till macken för att hälla i K-sprit som jag hade glömt.

 

Slutsats: Man ska alltid ha resurser till att kunna nödvärma ett fordon.

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Dom ställer en burk med diesel under oljetråget.

Sen stoppar dom i en trasa och tänder på.

Sen går dom och äter frukost (Eller dricker frukost:-)

Efter en halvtimme är motoroljan flytande igen.

Och hur bär man sig åt för att få fyr på diseln när det är -30 ute?

 

 

Lär inte vara några problem alls om man har en trasa som veke...

 

Jämför gärna med ett stearinljus. Är som bekant i fast form vid rumstemperatur men går trots detta alldeles utmärkt att få eld på.

 

För övrigt vet jag inte om motorvärmarna för de kära 30/40 bilarna är så mycket mer avancerade. Där har man ju en fotogen blåslampa att sätta under motorn...

Link to comment
Share on other sites

För att en gång återgå till ursprungs ämnet batterier.

På vissa militära fordon finns det en batterikontakt som kallas NATO-koppling.(Tror jag)

Det var inte mer än ett uttag för startkablar.

Man kunde med denna enkelt koppla i hop två fordon utan att behöva leta reda på batteriet.

Är den någon som brukat denna anordning?

När vi skulle haft nytta av denna så fanns det naturligtvis ingen kabel att tillgå. :)

 

OT igen.

På "min" lastmaskin fanns det även en motorvärmar-anordning.

Det var en värmeväxlare som skulle värmas med en blåslampa.

Tyvärr fick jag aldrig någon utbildning på denna.

Kanske för att jag var stationerad i södra norrland :P .

 

En liknande anordning var installerad på klargöringsbilarna.

Men den bestod i två uttag för kylvattnet.

Jag tror att man skulle ansluta en värmeväxlare och använda en blåslampa även till denna.

 

Någon som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är de du menar, men på strv 121/122 sitter det kontakter i fack 4 (eller är det tre???) som man kan koppla ihop två strv med. Sladdarna ormar sig härligt vid vissa hjälpstarter.

 

Den kontakt jag talar om är ett tvåpoligt uttag med skruvlock.

Ormar sig när man hjälpstartar?

Mysigt :Malaj:

Det tyder på en hyggligt hög startström.

Men jag antar att det går åt en del kräm för att starta en Leopard i vinterkyla.

 

OT

En konstig fråga.

Vad sitter det för batterier i en Leopard?

Jag jobbar med batterier så jag är lite miljöskadad :)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är de du menar, men på strv 121/122 sitter det kontakter i fack 4 (eller är det tre???) som man kan koppla ihop två strv med. Sladdarna ormar sig härligt vid vissa hjälpstarter.

 

Den kontakt jag talar om är ett tvåpoligt uttag med skruvlock.

Ormar sig när man hjälpstartar?

Mysigt :tveka:

Det tyder på en hyggligt hög startström.

Men jag antar att det går åt en del kräm för att starta en Leopard i vinterkyla.

 

OT

En konstig fråga.

Vad sitter det för batterier i en Leopard?

Jag jobbar med batterier så jag är lite miljöskadad :Malaj:

Tvåpolig stämmer, skruvlock stämmer nog också. Det satt dessutom en säkring där som man tryckte in innan man började härja.

Vet inte riktigt vad det är för batterier, men de är storleksmässigt ungefär som ett bilbatteri och på 12V. I 121 sitter det 8 stycken i fyra grupper om två, vet inte hur många som sitter i 122 men har för mig att det är 6 där.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så fick vi inte köra med den värmaren på 30 bilen jag körde i lumpen....kan ha haft något att göra med att det satt 2 st 2 kubiks tankar soppa på flaket :tveka:

Så vid kallstart under vintermånaderna (gjorde lumpen i Sollefteå) så bidde det till att använda eter patronerna. Snacka om att den stackars motorn inte mådde allt för bra av det!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så fick vi inte köra med den värmaren på 30 bilen jag körde i lumpen....kan ha haft något att göra med att det satt 2 st 2 kubiks tankar soppa på flaket :uuh:

Så vid kallstart under vintermånaderna (gjorde lumpen i Sollefteå) så bidde det till att använda eter patronerna. Snacka om att den stackars motorn inte mådde allt för bra av det!

 

 

Eter patroner?

 

Fick aldrig utbildning på blåslampan dock.

Hadde "egenutbildning" på den utom synhåll från befäl.... :}

Link to comment
Share on other sites

Sitter ett system i iaf 30 bilarna som gör att man manuellt kan pumpa in eter, som fås i små aluminium patroner, direkt in i cylindrarna. Gör om jag kommer ihåg rätt att tänd temperaturen på dieseln sjunker rejält och motorn startar lättare. Liknande att använda startgas. Gör dock att soppan i cylindrarna tänder aningen tidigare än vad som är hälsosamt för motorn och fick därför inte användas allt för friskt.

Fick heller inte pumpa in eter utan att köra startmotorn samtidigt då risk fanns att man kunde sabba motorn totalt om för mycket eter fanns i cylindrarna när motorn startades.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...