Hans Engström Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Detta plagg, som var mycket eftertraktat, var, i min mening, ett av de snyggare plagg FM har tillhandahållit. Jag noterar dock att det inte finns med i UnirFM1999, inte ens som utgående plagg. När försvann dom? Nuvarande reglementen specificerar till och med krage på skjorta m/59. Quote
The Swede Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Jaqg vet inte när den försvann men redan i UniR A 1987 så benämns fältskjortan som "fältskjorta med krage" vilket torde innebära att den officiellt försvann innan det. Jag har tyvärr aldrig lyckats hitta någon skjorta m/55 i min storlek även om jag sökt frenetiskt. Små storlekar vimlar det av på diverse överskottsförsäljningar men inget för oss riktiga, välväxta karlar. :( The Swede Quote
Krook Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 [Homer mode] Mmmm, Fältskjorta 55 [/Homer mode] Klart ett av FMs snyggaste plagg. /Krook Quote
olaevil Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 hade en 1998/90 när jag Lumpade...Fick ut den vid tvättbyte och lämnades aldrig in igen. Slets hårt under många år vid jakt och friluftsliv innan den helt plötsligt krympte ett par storlekar . Var ju bättre i halsen vid kyla tyckte jag.Dessutom Snygg. mvh Olaevil Quote
Hans Engström Posted January 4, 2006 Author Report Posted January 4, 2006 Bror min hade förmånen att lumpa (och genomföra ROK där)på I20 som satt på K4s hela lager av m/55. Den köptes/stals av varenda rokare på den tiden (tidigt 80tal). Jag var förgrymmad på karln som färgade sina svarta för att kunna ha dom civilt. :( Jag har hittat dom på en shop nu men har ej fått svar om storlek (tillhör dom som har behov av större storlekar). Har även beställt m/39 fältskjorta av dom om den finns i stor storlek. Quote
tgb1116 Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 När de m/55 jag fick på ett tvättbyte i skogen under övningen Orkan (-93!) till slut inte höll ihop längre började jag leta nya. Hittade dem i storlek '44-46' här. Beställde fyra och fick två 44 och två 46... Gav bort 46:orna då de var alldeles för stora för mig (180/80) men 44:orna är OK /Pontus Quote
rhdf Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Jag har en sån liggande nånstans. den "hittades" nån gång vid en vindsröjning tyvärr hade den troligen används på nån skadeplatsövning eftersom den har en missprydande "blodfläck" på magen dessutom är den aningen för liten men jag håller med den är attans snygg Quote
Boston Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Finns även här Active life equipment är till och med billigare än ovanstående butik. Glöm inte att den är utgången och ska bara användas civilt. Quote
Hans Engström Posted January 4, 2006 Author Report Posted January 4, 2006 Beställde precis 4 från Umeå då. Klart jag absolut inte kommer att ha dom på under M87 tröjan. Undrar varför dom inte är tillåtna? Ska prata med Kompch, får han en kanske han godkänner. Quote
Fk Satan Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 mina m/55 skjortor har "krympt" men de är helt klart det snyggaste plagget inom FM. Quote
Hans Engström Posted January 4, 2006 Author Report Posted January 4, 2006 Nja, den gamla ridbyxan är rätt snygg också... Quote
Pansar putte Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Enligt den eminenta tidningen Pansar, organ för Svensk PansarHistorisk Förening är det en försöksmodell tillsammans med uniformen Försöksmodell/55 i grå komiss, samma tyg som i m/58, med lite andra detaljer, bland annat grå plast på armbågarna. Grad beteckningarna på den skiljde sig också till en början innan den gröna, som fortfarande är i bruk, kom till användning. Kan tyvärr inte bidra med bild, men bli medlem i SPHF och få tidningen på köpet. www.sphf.se Quote
Coqrouge Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 vilken jägarns tur att min skjorta 55 som jag fick på tvättbyte på P10 1993 fortfarande passar den har inte krymt...än. en fundering, skulle man bära gradbeteckning på den skjortan? det är glädjande att man tydligen får bära m/59 som överdragskläder. tycker det är den coolaste uniformen som tagits fram eftersom man verkligen ser ut som en soldat i den. sen bar man inte så mycket bjäfs på ärmarna, tyvärr så dök det upp lite krafs på dem i slutet av livslängden men som överdragskläder så bär man bara gradbeteckningar, inte ens flagga = oldschool!!! Quote
FkN Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 en fundering, skulle man bära gradbeteckning på den skjortan? Officerarna i lumpen som använde den hade gradbeteckning samma lika som på m/59 skjortan. Quote
BARBIE Posted January 4, 2006 Report Posted January 4, 2006 Tror att jag slängde min? eller så ligger den å skräpar i någon garderob? Man kanske skulle leta rätt på den? Quote
tgb1116 Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 (edited) Nu glöms nog uniform m/23 bort? Husaruniformen m/1866 för Livregementets husarer anser jag vara coolast, fast Lansiärmössa m/1852 är snyggaste huvudbonaden någonsin.Om det inte blir för 'off topic', har ni ngra bilder för oss barbarer vilka inte har en susning vad ni pratar om?Finns även här Active life equipment är till och med billigare än ovanstående butik.Fanns den inte bara i små storlekar där?/P Edited January 5, 2006 by tgb1116 Quote
Hans Engström Posted January 5, 2006 Author Report Posted January 5, 2006 Rekommenderar Hans Högmans eminenta sida. http://www.algonet.se/~hogman/uniformer_armen_18.htm Quote
Pvt. Polly Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 Jag har en sådan som passar perfekt å lagomt sliten klart bästa skjortan man kan ha..... Problemet är den att tjejen brukar sno den å mysa framför tv:en i den...iof så gör ju inte det nått Quote
Fk Satan Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 Jag har en sådan som passar perfekt å lagomt sliten klart bästa skjortan man kan ha..... Problemet är den att tjejen brukar sno den å mysa framför tv:en i den...iof så gör ju inte det nått Ett skäl till att ta av henne den Tror jag får beställa ngr nya, om de finns några i min storlek... eller oxå får jag anpassa kroppens storlek... Quote
Pvt. Polly Posted January 5, 2006 Report Posted January 5, 2006 Ett skäl till att ta av henne den Tror jag får beställa ngr nya, om de finns några i min storlek... eller oxå får jag anpassa kroppens storlek... Mhm det gör den ju bara mera åtråvärd Quote
Conan Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 (edited) det är glädjande att man tydligen får bära m/59 som överdragskläder. tycker det är den coolaste uniformen som tagits fram eftersom man verkligen ser ut som en soldat i den. Om det vore såväl... 59:an regleras som överdragsklädsel i UniR 99 men omnämns inte i -03:an - unifomen har nog dessvärre utgått. :( Men visst såg den soldatmässig ut, särskilt trekronor-knapparna gav pondus! Edited January 8, 2006 by Conan Quote
KD803 Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Om det vore såväl... 59:an regleras som överdragsklädsel i UniR 99 men omnämns inte i -03:an - unifomen har nog dessvärre utgått. :( Men visst såg den soldatmässig ut, särskilt trekronor-knapparna gav pondus! Tja, vi som bar den "på riktigt" är inte lika imponerade. Skönt att den har försvunnit, FU90 är bättre på alla sätt. Quote
The Swede Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Om det vore såväl... 59:an regleras som överdragsklädsel i UniR 99 men omnämns inte i -03:an - unifomen har nog dessvärre utgått. :( Men visst såg den soldatmässig ut, särskilt trekronor-knapparna gav pondus! Tja, vi som bar den "på riktigt" är inte lika imponerade. Skönt att den har försvunnit, FU90 är bättre på alla sätt. Nja, inte riktigt. Tycker nog att m/59 var varmare än FU90. Den fördelen väger dock inte upp nackdelarna. Men, nu håller vi på att hamna OT igen. Skärpning :P Quote
Lt P Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Lite OT till kan du väl bjuda på? Kvalitén på tyget i m/59 var ju öfverlägset FU90. Hade bara vapenrocken varit av mindre kostymsnitt så hade den varit mycket bra. M/69P är i min mening den bästa uniformen hittills. Tänk om man kunde få en m/69P i samma snitt och tygkvalitet med m/90 mönster. Yummy! Quote
KD803 Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Fortsätter i Soldfs vanliga OT-anda då... ;) Visst, själva vapenrocken och byxorna i m/59 torde vara både slitstarkare och varmare än dito i FU90. Men... 1. Det är inte bara en fördel att ett plagg är varmare... I alla fall inte på sommaren. 2. Man får se uniformerna som ett system. Fryser jag så tar jag på mig förstärkningsplagg. Vindrock eller värmejacka, någon? 3. Ja, tyget i m/59 är tjockare och slitstarkare än i m/90. Men hittills har jag aldrig slitit ut en m/90, så det argumentet känns lite tunt. Quote
evsim Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Tänk om man kunde få en m/69P i samma snitt och tygkvalitet med m/90 mönster. Yummy! Jag saknar mönstret som var på för-försöksmodellerna. I princip m/59 med mönstertryckning a la presenning (tänk tgb 21, kokkärra motsv). Om jag inte minns fel fanns denna modell på omslaget till någon Armé-nytt i början på 80-talet. Fanns i "original" i ett par uppsättningar på LV6 när det låg på Kviberg i Göteborg. Alltså: m/90-snitt i m/59 tyg med mönster som en kokkärra (inte! "digitalmönster" som på senare tid) Quote
Rickard N Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Fortsätter i Soldfs vanliga OT-anda då... ;) Visst, själva vapenrocken och byxorna i m/59 torde vara både slitstarkare och varmare än dito i FU90. Men... 1. Det är inte bara en fördel att ett plagg är varmare... I alla fall inte på sommaren. Amen! (minns sommaren -97, strv 121, ingen möjlighet att få kalluft in i vagnen, 30 grader i skuggan ute kroppsskydd 90A. Äck) Quote
Lt P Posted January 9, 2006 Report Posted January 9, 2006 Fortsätter i Soldfs vanliga OT-anda då... ;) Visst, själva vapenrocken och byxorna i m/59 torde vara både slitstarkare och varmare än dito i FU90. Men... 1. Det är inte bara en fördel att ett plagg är varmare... I alla fall inte på sommaren. Amen! (minns sommaren -97, strv 121, ingen möjlighet att få kalluft in i vagnen, 30 grader i skuggan ute kroppsskydd 90A. Äck) Men på 80-talet stred ju vi hårda infanterikrigare i skjortärmen och Ray-Bans på sommaren B) Quote
Recommended Posts