Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sjöversionen av SSG 120 var inte alltför lyckad. Stridsbåt 90 visade sig vara för liten, stabiliteten var för dålig. (Vilket inte är svårt att förstå om man sett den skjuta.)

Men konceptet är väldigt bra. Grk understöd på det traditionella viset börjar bli lite väl "traditionellt" vid det här laget.

Posted

varför inte ha en SB90H med 9040 torn på 40mm akan måste ju göra rätt stor skada den med som kompliment till TKSP och GRSP inom AMF tex lite som pansarskyttefordon på vatten.

En SB90 är ju rätt snabboch liten så den kan ju komma in på många små trånga ställen och hålla rätt hög fart och direct värkande understöd med Spräng och Pil vore väll inte fel.

Posted (edited)

Prova SSG120 på Visby istället, som en fattigmans 12cm kanon. Koplettera de traditionella granaterna med rems och Fackelgranter samt AU-granater, eller nån form av 3p så man kan minska varianterna och även inlemma lite sjömålskapacitet. 57an är bra som luftförsvar men inte NGS.

Skulle inte SSG120 sitta på SB2000, annars är MLRS/ motsv ett intressant alternativ

40mm akan på stridsbåt, nej, ingen bra ide, man måste kunna skjuta indirekt för kunna stödja framryckande trupp, 30mm akan från viggen kunde vara intressantare annars.

Edited by Psilander
Posted
Prova SSG120 på Visby istället, som en fattigmans 12cm kanon. Koplettera de traditionella granaterna med rems och Fackelgranter samt AU-granater, eller nån form av 3p så man kan minska varianterna och även inlemma lite sjömålskapacitet. 57an är bra som luftförsvar men inte NGS.

Skulle inte SSG120 sitta på SB2000, annars är MLRS/ motsv ett intressant alternativ

40mm akan på stridsbåt, nej, ingen bra ide, man måste kunna skjuta indirekt för kunna stödja framryckande trupp, 30mm akan från viggen kunde vara intressantare annars.

SSG120 på Visby tror inte jag är någon bra idé. Vad skulle användningsområdet vara? Traditionell sjöstrid skulle bli väldigt svårt om inte omöjligt, grk (och övrig indirekt eld) är väldigt svårt att få någon effekt med på rörliga mål. Det är alldeles för lång bantid (uppåt minuten).

Möjligtvis understöd åt amfbat då men det känns inte som Visby är riktigt lämpad att verka i skärgårdsmiljö.

Angående att sätta ett 40mm akan-torn på SB90H så går det även bort med samma anledning som SSG120 inte funkade.

Posted

Tror inte heller på SSG 120 på Vby, på tok för dålig räckvidd för NGS (7-10km!), hur/var skall ammo:n förvaras för att vara säker och ur vägen? Hur lösa dom smygtekniska bitarna? Hur bemana pjäsen (sitter väl 1-2 man i tornet har jag för mig?), då den monteras utanför det kollektiva NBC skyddet?

Dessutom borde det gå att pumpa in mkt mer pang i målet med 57:an än med SSG120 på samma tidsrymd, med tanke på eldhastigheten! Dessutom har ju FM lagt en massa pengar på att få just NGS funktionen för 57:an i CETRIS (finns i SESYM också men FM tyckte sig inte ha råd att betala dom pengar SAAB villa ha för att aktivera funktionen!!!)

Rems och facklor skjuter man med MASS eller ALECTO, ubåtar bekämpar man med au-raketerna (ALECTO), torpederna eller sjunkbomber. Att skjuta au-granater med pjäs tycker jag borde vara besvärligt, då dödområdet runt ftg:et torde bli ganska stort (min. skjutavstånd SSG120?) - och att hålla reda på målet i sonaren är svårt som det är på rel. nära avstånd!

Mina 3,58 iaf...

Posted (edited)
30mm akan från viggen kunde vara intressantare annars.

Har redan testats i början av 90-talet. Dock med Akan från Draken i dubbellavettaget. Montage i motsvarande Lemur-lavett vore nog värt ett försök, men jag misstänker att rekylen kan få båten att kränga väldigt mycket om man skjuter i 90 resp. 270 grader. Av samma skäl vore 40mm olämpligt.

Edited by Amfibieslusken
Posted

Primära rollen med SSG120 på Vby skall vara indirekt eld mot markmål, pjäsen lär behövas för självskydd när det är dags att ge NGS.

Jag vet att rems och facklor kommer huvudsakligen skjutas med MAAS:en men som komplement, och billigare lösning så är motmedel intressant även på SSG120. Augranater, är som sagt ett sista alternativ mot ubåten, torpedmotmedel iform av tex kraftiga uv explosioner från SSG120 granater är också intressnt.

Vad är det senaste du hört om Alecto, jag har inte sett några nyheter om systemet sedan 2000, det verkar avbeställt eller lagt på is?

Posted

hm, och billigast av allt är väl att helt enkelt gruppera en klassisk granatkastargrupp ombord på visby. Fyra bärbara, nåja släpbara, 12 cm granatkastare och det mannskap som armén har för att sköta dessa. Då kan man ju understödja landstigning genom att skjuta från helikopterdäck.

Posted
hm, och billigast av allt är väl att helt enkelt gruppera en klassisk granatkastargrupp ombord på visby. Fyra bärbara, nåja släpbara, 12 cm granatkastare och det mannskap som armén har för att sköta dessa. Då kan man ju understödja landstigning genom att skjuta från helikopterdäck.

Svårt att gyrostabba bara..

Posted

Vill man absolut ge stridsbåt 90 något extra så skulle man ju kunna låta båten ta en eller två 13,5cm Arak kapslar från flygvapnet som närunderstöd.

Kommer inte ihåg vart jag såg Stridsbåt-NY men den var ungefär dubbelt så stor som stridsbåt 90. Man ska också hålla i minnet att dom flesta stridsbåt 90 inte ens tål finkalibrig eld så det är väldigt tveksamt vilket stridsvärde dom skulle ha.

Posted
Vill man absolut ge stridsbåt 90 något extra så skulle man ju kunna låta båten ta en eller två 13,5cm Arak kapslar från flygvapnet som närunderstöd.

Kan ju bli intressant med bakblåset... Om det nu inte var så att de utgått och skrotats.

Posted (edited)

Kan ju bli intressant med bakblåset... Om det nu inte var så att de utgått och skrotats.

Har sett bilder på flera pickup bilar med en kapsel monterad på en enkel lavett.. Har för mig att det var någonstans i Afrika..

Som yteld torde det kunna funka och ger ju en ganska bra salva...

Man skulle ju kunna använda dem vid landstigning och ha dem fastriktade på tex säkerhetsavstånd + 50m.. Båten kan då lägga en salva strax innan man går iland

Edited by Stella-Polaris
  • 2 weeks later...
Posted
Primära rollen med SSG120 på Vby skall vara indirekt eld mot markmål, pjäsen lär behövas för självskydd när det är dags att ge NGS.

Jag vet att rems och facklor kommer huvudsakligen skjutas med MAAS:en men som komplement, och billigare lösning så är motmedel intressant även på SSG120. Augranater, är som sagt ett sista alternativ mot ubåten, torpedmotmedel iform av tex kraftiga uv explosioner från SSG120 granater är också intressnt.

Vad är det senaste du hört om Alecto, jag har inte sett några nyheter om systemet sedan 2000, det verkar avbeställt eller lagt på is?

Tja, har tyvär inte hört så mkt. Men senast 2003 var planerna som följer: Systemet skall nyttja ett 127mm:s VLS system med 6 celler. Systemet skall kunna avfyra Au-raketer, torpedmotmedel, Rems och Ir- facklor, ECM, och sonarbojar. Räckvidden kommer vara 150-6000 meter, och systemet kommer att vara omladdningsbart. . . :Malaj:

Personligen hoppas jag verkligen att systemet inte är avbeställt, då det skulle reducera Vby:s ubj och motmedels förmåga ganska nämnvärt :(

• 3 months later...
Posted (edited)
NGS-försök i Tyskland, torn från PzH2000 på en fregatt (Brandenburg-kl?):

pzh2000navy9wd.th.jpg

Vet dock ej exakt syfte med och utfall på detta försök.

Försöken med systemet ovan som av de tyska benämns monarch har berörts av mig och andra

på forumet för något år sedan, syftet med försöken var att ge landattack förmåga till den kommande F125 klassen fregatter, utfallet blev att systemet kommer att hamna just på backen ombord desamma.

f125-4.jpg

Tidig bild av samma försök då man glömt plocka av chassiet från den vagn man stal från arme'n,

även vagnens besättning glömdes kvar, man fann dem en vecka senare vid liv men en smula sjösjuka.

f125-6.jpg

F125 multiroll fregatt (eller var det multitroll ? kommer inte riktigt ihåg om den är tänkt att få en besättning bestående av tyska sjömän eller ludna skogsväsen med sur uppsyn)

Mer info om F125 med Monarch i pdf form.

http://www.marine.de/02DB070000000001/vwCo...m_1105_f125.pdf

http://www.marine.de/02DB070000000001/vwCo...k_1105_f125.pdf

MVH :ph34r: Karon

Edited by karon