Jump to content

Recommended Posts

Guest 241 Magnusson
Posted
Är det någon som legat på amf efter att kropsskyddet införts? villket är det, 90 eller 94? Hur är det att ha på sig, röra sig i? Antar att man vill ha skydd vid eventuell mission, men såhär hemma i trygga sverige verkar det ju lite mindre svettigt att slippa.. =)

Har inte haft den, men har hört att den väger mellan 7-10 kilo och den skall vara väldigt bökig att ha på sig och så behövs det 2 man till att sätta på den. man kan alltså inte sätta på den själv och dra åt typ. Kul grej att snabbmarch med. Extra kilon HURRA!!!!

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Information jag jag fick igår så ska vi inte ha stridssäcken på under snabbmarsch (fälttest) Utan Skyddsväst 10 kg stridsväst vapen och hjälm!

Annars så berätta han vilka chefer jag kommer att ha vid utbildning samt vid mission.

Och sen var det lite om träning osv innan inryck.(alltså ju högre fysisk form vi är vid inryck desto bättre eftersom tiden är så begränsad)

Fick också ett schema för understödspluton dvs Robot,Grk TACP-Grupp.

Nu är det knappt 2.5 vecka kvar det börjar kännas!

Ska bli fint att sätta på sig gröna kläder igen!

Edit: en fråga Lite förkortningar IE,IMF,SOP?

Edited by amfare
Posted
Edit: en fråga Lite förkortningar IE,IMF,SOP?

IMF = Insats Mot Folkmassa

SOP = Standard Operating Procedures

...i min värld i alla fall...

/Eklöv

Posted
Information jag jag fick igår så ska vi inte ha stridssäcken på under snabbmarsch (fälttest) Utan Skyddsväst 10 kg stridsväst vapen och hjälm!

Blev lite nyfiken nu, fälttest är väl 2 km? Snabbmarschen är 3 km kommer ni springa båda eller bara fälttestet?

Posted

"Blev lite nyfiken nu, fälttest är väl 2 km? Snabbmarschen är 3 km kommer ni springa båda eller bara fälttestet? "

Det står snabbmarsch (Fälttest) i brevet! Vad jag tror så kommer vi springa båda men fälttestet är väl mer nått som alla i us gör(ngt form av krav?) kanske har fått det hela om bakfoten?

Posted
Jaha det var bra med lite mer personlig info i lådan idag! Nån mer som kommer ligga på understöd?

Jag kommer också ligga på understöds plutonen, grk tropp.

fick samma infobrev igår.

låter nice med mer info =)

hoppas man får det i morgon då eller så är det bara understöd som får det kanske.. ?

• Forumsledning
Posted
Är det någon som legat på amf efter att kropsskyddet införts? villket är det, 90 eller 94? Hur är det att ha på sig, röra sig i? Antar att man vill ha skydd vid eventuell mission, men såhär hemma i trygga sverige verkar det ju lite mindre svettigt att slippa.. =)

Jag trodde amf var tuffa killar som klarade det mesta... :dribble:

Posted (edited)

Rätande av div frågetecken:

- "Kompletterande info" är utskick som respektive PC själv väljer att skicka ut, dvs inget som är centralt styrt från IAS stab.

- IE, IMF, SOP har Ni klurat ut rätt!

- Skyddsvästen är helt ny (sålunda varken 90 eller 94). Den är unik på så vis att den också är en flytväst. Den har stora likheter med m/94. Den GÅR att ta på sig enskilt, även om den inledningsvis kan uppfattas som lite bökig. Västen är s a s en del av det ballistiska skyddet i Stridsbåten, som i sig är försedd med liner. Tillsammans skall väst och båtens liner ge fullgott skydd. Västen är som övriga skyddsvästar inte helt viktlös....

- Fälttestet är (var) ett av de test som genomförs FM-gemensamt. Snabbmarsch är traditionsmässigt ett förflyttnings-/träningssätt som genomförs inom Kåren. Av dessa anledningar kommer båda formerna av fys att genomföras.

- Vidare skall Ni erhålla en eloge för att Ni sköter kontakten med IAS på ett bra sätt (via tfn och mail) samt för en bra diskussion på denna tråd. Det ger IAS en god bild om vad Ni undrar, oroar Er över eller i övrigt funderar över. Genom det kan vi agera för att Ni skall få bästa möjliga tid och utbildning hos Kåren.

- Gällande ledigheter så kommer detta att hanteras restriktivt med anledning av den knappa utbildningstiden. Vet Ni redan nu ett behov av ledighet önskar IAS att Ni ansöker om detta skriftligt (att maila går fint). Ange befnr, persnr, namn, datum för ledighet, ORSAK och eventuellt en bakgrund/beskrivning. Svar avseende ledighet kommer därefter att ges då Ni ryckt in.

- Slutligen - belastningen avseende tfn-samtal in till IAS är alltjämt hög. Om möjligt maila frågor (om det inte är akut) till [email protected]

//IAS Rekry

Edited by SpecOps
Posted
Den såg väldigt smidig ut :)

jag tror iofs. att man tar av kragen med flytanordningen på när man knatar i skogen... tror den blir lite mindre skrymmande då

Posted
Den såg väldigt smidig ut :)

Min tanke också.

Men hur tar man bort kragen och flytanordningen, med dragkedja?

Känns som om man behöver vara 2 stycken för att kunna plocka bort flytanordningen isf.

Guest Hawk Eye
Posted (edited)

Hur ser det ut med att få åka utomlands under beredskapstiden, eller vår sommarsemester?

Jag ska till Frankrike 23/6-1/7 om det är tillåtet. Jag läste något om att man fick åka utomlands om man meddelade detta, stämmer det?

Edited by Hawk Eye
Posted
Hur ser det ut med att få åka utomlands under beredskapstiden, eller vår sommarsemester?

Jag ska till Frankrike 23/6-1/7 om det är tillåtet. Jag läste något om att man fick åka utomlands om man meddelade detta, stämmer det?

Jag tror att jag frågade det tidigare i tråden och fick svaret att man måste vara anträffbar samt att du skall kunna infinna dig på 7 dagar!

Posted

Är det någon som vet hur löneutbetalningar fungerar om man inte har personkonto (Nordea)?

Får man hem en utbetalningslapp i brevlådan eller måste man ordna (nu innan) så att det kommer föras över till min bank (Handelsbanken)?

Posted
Är det någon som vet hur löneutbetalningar fungerar om man inte har personkonto (Nordea)?

Får man hem en utbetalningslapp i brevlådan eller måste man ordna (nu innan) så att det kommer föras över till min bank (Handelsbanken)?

Man får betalt i guldburkar. försvarets egna valuta...... Nej seriöst, bra att du tog upp det, det måste man ju ta reda på! Fast eftersom de inte skrev något om det i infon utgick jag ifrån att det inte spelade någon roll villken bank man än hadde. Kan inte du maila och höra efter?

Posted

Jag vill minnas att kroppsskyddet såg ut att vara utav samma modell som de övriga KRSK men den var inte lika bred över axlarna vilket ledde till mycket bättre rörlighet. Materialet (utanpå) var av liknande sort som den bild som Rejbopp visar bild på. Var i våras på FM Dag som jag såg denna så jag kan glömt något.

Angående IAS och eventuellt åkande någonstans tror jag att det blir lite tjockt med insatsförband främst nästa år. NBG (Mega-ultra-blaster-prioriterat), IA07 (Förstärkningskompani till NBG) och sen en massa andra registerförband som jag inte orkar kolla upp. Men man kan ju hoppas att det dyker upp något innan NBG/IA07 går ut i beredskap. Kul att IA06 får åka två gånger. Visar att de inte glömmer beredskapsförbanden. Iofs, ibland måste man ju rasta och visa upp sina hundar..

Posted

klart att man hoppas på mission.

Känns som att det kommer att kosta en hel del och utbilda oss.

Och sen finns det inget annat Amfibieförband eller?

Vi är och ska utbilda oss på kustnära områden det gör väl inte NBG o alla andra?

Posted
klart att man hoppas på mission.

Känns som att det kommer att kosta en hel del och utbilda oss.

Och sen finns det inget annat Amfibieförband eller?

Vi är och ska utbilda oss på kustnära områden det gör väl inte NBG o alla andra?

Om det finns fler amfibieförband i Europa vågar jag inte svara på men i Sverige gör det inte men det visste nog du redan.

Nä, de övriga förbanden lär inte få någon specifik utbildning i MOAT (Military Operations in Amphibious Terrain, kom på den nu. Rätt bra!) men det finns ju inte alltför många områden där ett rent amfibieförband behövs. Good ol' Kongo finns ju alltid. Där kanske uppgiften skulle vara att övervaka sjögränsen i den östra delen mot Rwanda, Uganda och de andra länderna där, jag spekulerar hej vilt nu. Men en helt ny mission kostar dollars, lots of dollars, särskillt en mission i Afrika där båtarna och allt underhåll måste flygas in och FM's budget lär vara ganska ansträngd i och med registerförbanden och missionerna.

Det finns dock ljus i tunneln! Jag vill minnas att FM har sagt att de vill ha 3 "stora" missioner igång och just nu finns det två (FS/KS) och enligt något planeringsdokument på mil.se jag läste i våras så planerade FM för en insats med ett amfibieförband i Storsjöregionen (Kongo) under 2007 men det verkar ha runnit ut i sanden.

Guest Hawk Eye
Posted

Schemat som skickades med brevet vi fick från überchiefen, är det fastsatt, så att man kan planera övriga livet efter det? Eller kommer det ändras under tidens gång?

Posted
Schemat som skickades med brevet vi fick från überchiefen, är det fastsatt, så att man kan planera övriga livet efter det? Eller kommer det ändras under tidens gång?

Hur varm är kall gröt? Hur långt är ett snöre?

Guest Hawk Eye
Posted

Vad jag tänkte på var att det på hemsidan tidigare fanns ett tidigt schema där det stod att ändringar kunde ske. Jag hittar dock ingen information om detta bland papprena vi fick. Anledningen att jag frågar är att jag arbetar på fritiden som ungdomsledare och behöver veta vilka helger jag kan hjälpa till som instruktör.

Posted

Vad jag tänkte på var att det på hemsidan tidigare fanns ett tidigt schema där det stod att ändringar kunde ske. Jag hittar dock ingen information om detta bland papprena vi fick. Anledningen att jag frågar är att jag arbetar på fritiden som ungdomsledare och behöver veta vilka helger jag kan hjälpa till som instruktör.

De reserverar sig nog för förändringar även med detta schema, inget är hugget i sten. Jag skulle dock räkna kallt med att det inte förändras.

Guest 241 Magnusson
Posted

När vi endå pratar om Schemat m.m Jag är väldigt nyfiken på vilka helgtjänster som vi får biljetter hem för. i och med att vi "bara" får fri hemresa varannan helgtjänst och vi har en del helgtjenster så bör några vara icke fria hem resor och solides stannar man kvar i sthlm. Men för att planera helgerna i framtiden så tycker jag att det skulle vart intressant att få reda på just det helgerna vi får biljetterna????

Posted
När vi endå pratar om Schemat m.m Jag är väldigt nyfiken på vilka helgtjänster som vi får biljetter hem för. i och med att vi "bara" får fri hemresa varannan helgtjänst och vi har en del helgtjenster så bör några vara icke fria hem resor och solides stannar man kvar i sthlm. Men för att planera helgerna i framtiden så tycker jag att det skulle vart intressant att få reda på just det helgerna vi får biljetterna????

Jag mailade i förrgår och ställde just den frågan.....har inte fått något svar än men förhoppningsvis kommer de snart.... :surprise: