Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hur är maten på berga? hört att den ska vara kass.. man orkar ju inte laga Tagliatelle med riven tryffel och cambozolasås på spritköket varje dag liksom..

Det är som bra skolmat men inte bättre. Men det sämsta tycker jag är ordningen kring matsalen, för ibland när man kom hem från en fältvecka så kunde det inte varit beställt mat till oss och då var man tvungen koka grönpåse. Men detta kan man ioförsig inte klaga på mat-tanterna för det var mera ett befälsproblem anser jag. Men då låg jag på välkända Insats och där kunde ordningen på saker och ting vara lite "hej kom och hjälp mig".

men jag tror att tar det lite mera seriöst nu när det gäller IAS

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Hur är maten på berga? hört att den ska vara kass.. man orkar ju inte laga Tagliatelle med riven tryffel och cambozolasås på spritköket varje dag liksom..

Det är som bra skolmat men inte bättre. Men det sämsta tycker jag är ordningen kring matsalen, för ibland när man kom hem från en fältvecka så kunde det inte varit beställt mat till oss och då var man tvungen koka grönpåse. Men detta kan man ioförsig inte klaga på mat-tanterna för det var mera ett befälsproblem anser jag. Men då låg jag på välkända Insats och där kunde ordningen på saker och ting vara lite "hej kom och hjälp mig".

I IAS organisation finns det även med Kockar, Som självklart kommer att göra det bästa för att leva upp till de krav som ni ställer på maten ... ;P

Edited by American_Skin
Posted

I IAS organisation finns det även med Kockar, Som självklart kommer att göra det bästa för att leva upp till de krav som ni ställer på maten ... ;P

Om det är något jag har lärt mig är att man ska hålla sig i god med kockarna..

Posted

Om det är något jag har lärt mig är att man ska hålla sig i god med kockarna..

AMEN BRODER... Då ska du hålla dig god med mig.. Annars kan det tyvärr bli så att du äter Lapskojs i 6 månader utomlands :)

Posted
AMEN BRODER... Då ska du hålla dig god med mig.. Annars kan det tyvärr bli så att du äter Lapskojs i 6 månader utomlands :rockon:

Det är uppfattat!

BertilCesar minns en fältvecka där kockarna bjöd på korv med mos både lunch och middag (ja helt sant och det var så i 7 dagar)

Posted
AMEN BRODER... Då ska du hålla dig god med mig.. Annars kan det tyvärr bli så att du äter Lapskojs i 6 månader utomlands :rockon:

Det är uppfattat!

BertilCesar minns en fältvecka där kockarna bjöd på korv med mos både lunch och middag (ja helt sant och det var så i 7 dagar)

Vi kan ju självklart "repetera" detta i god militärisk anda.. Om det faller på!

Du kan få det till frukost också?

//Skyttegruppsbefälet som sadlat om till sitt civila yrke inom försvaret, Kock! :rockon:

• Forumsledning
Posted

okej tycker vi skärper upp tråden en aning med bättre information och inlägg än hur väret är eller vilken korv ni fick av en kock en gång etc.

/BlåGul

Posted

vda är Insats för nått ? är det något nytt eller är det ny benämning på vaktsoldaterna ?

Posted

vda är Insats för nått ? är det något nytt eller är det ny benämning på vaktsoldaterna ?

Tror de flesta har döpts om till "vakt och insats" och/eller "bevakning och insats", låter väl häftigare så

• Forumsledning
Posted

Eller kanske att det är ett namn som mer talar om vad uppgiften går ut på, då väldigt få soldater "vaktar" som huvuduppgift...

Posted

Hur är det med er andra som ska in, är det någon av er som är oroliga att ni inte klarar av ett specifikt fystest så som snabbmarschen?

Jag har haft problem med mitt vänstra ben (särskillt knät) sedan min vandring i Januari och äntligen börjar det bli bättre.

Milen kommer jag klara men just snabbmarschen med packning ser mörk ut, senaste veckorna har varit så att jag vill ut och springa med packning varje kväll men när jag gör det så säger knät ifrån dagen efter och har istället fått tagit det lugnt. suck..

Posted

Fysen komemr vara tuff men inga problem för mig! däremot har jag lyckats göra en dum grej. hade vax i öronen och tänkte "trimma" öronen lite inför det millitära, så jag körde revaxör i dem, och nu har jag värsta locket för ena örat som hållit i sig i två dagar. surt! hehe

Guest 241 Magnusson
Posted

Fystesterna för mig kommer att gå åt helvete. Har varit magsjuk ett par dagar nu och är fortfarande kass. Kul att börja utbildningen med att sjukmönstra. Någon annan som har lika otur som mig eller?? :) fy faan va arg man blir. All förberedelse och träning helt i onödan typ

Posted

Var ute och sprang milen förra veckan men då bet knäet ifrån dagen efter så det har fått bli lugna gatan efter det. sprungit lite ett par kilomter men inget speciellt anstängande :( kan ju nämnas att milen gick ca 40min så milen borde man klara.

Posted

eftersom man fick veta för 3 veckor sedan att man skulle med så har man ju inte förberett sig mer än 2 gånger gym i veckan så det blir pannbem vid konditions tester... men är det utlands styrkans krav så borde det inte vara något problem ska ni se gubbar

Posted
eftersom man fick veta för 3 veckor sedan att man skulle med så har man ju inte förberett sig mer än 2 gånger gym i veckan så det blir pannbem vid konditions tester... men är det utlands styrkans krav så borde det inte vara något problem ska ni se gubbar

Det är samma plus att du ska klara snabbmarschen, står tidigare i tråden

Posted

Ja fysen lär bli problem även för mig tror jag. Inte sprungit längre än 5km sedan test innan ks08. Pannben har jag men jag är rädd för att skada mig. Man har ju blivit äldre sen inryck i lumpen vill jag lova.. :baskerPa:

Posted

Hejsan ja vi har hämtat ut utrustning bland annat det ny kroppskyddet som ska klara 7,62 vad jag förstår gillar det skarpt =) och så har vi fått gjort hälsoundersökning sprungit snabbmarch med kroppsskyddet och fysat lite mer sen har vi haft sjö säkerhet , det vill säga vänt livflottar provat flyttvästar m.m. sen har vi haft diverse genomgångar(sjukvård,chefens,media) som är ett måste och fått klämt och kännt lite på våra vapen så den riktiga verksamheten börjar väl nästa vecka =) grymt kul måste jag säga bara possetivt...

Posted
Men gubbar,var e alla bilderna som vi vill se??????? :sleep::rolleyes::D:rockon:

Jag tog en enda bild under första veckan och det var när min grupp satt på en bakom-station under AK5 inskjutning. Vi försökte sätta ihop en Bår 2 och kom fram till att det är enklare om 2 gör det än om 8 gör det. :)

Combat pics kommer :)

Posted

ang. bilder, visste inte att vi hade tillstånd att fota. Fråga våran PC första dagen men han skulle kolla upp det, efter det har det inte nämnt ett ljud om det, jag får fråga på måndag igen.

Posted
ang. bilder, visste inte att vi hade tillstånd att fota. Fråga våran PC första dagen men han skulle kolla upp det, efter det har det inte nämnt ett ljud om det, jag får fråga på måndag igen.

Vi fick instruktionen att vi fick fota det mesta. Dock skulle vi vara restriktiva i vad vi spred på internet. De vill inte ha ännu en nakenskjutning spriden gissar jag..

Posted

Vi fick instruktionen att vi fick fota det mesta. Dock skulle vi vara restriktiva i vad vi spred på internet. De vill inte ha ännu en nakenskjutning spriden gissar jag..

Så du kan alltså bekräfta att nakenskjutning kommer att ske :happy: Dock kommer vi då få veta lika lite om den som om SSG´s påklädda skjutningar :camo:

:rolleyes: