Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Kingecho1

haha, nja.. så inihelvete kallt just nu så om det är naken verksamhet som bedrivs så bör den vara inomhus.

Jag vet att vi skall panga lite ksp nästa vecka iaf, ska försöka filma lite med min urusla digitalkamera ;-)

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
@Kingecho1

haha, nja.. så inihelvete kallt just nu så om det är naken verksamhet som bedrivs så bör den vara inomhus.

Jag vet att vi skall panga lite ksp nästa vecka iaf, ska försöka filma lite med min urusla digitalkamera ;-)

Ja man kan ju få betalt för att sitta och basta! eller?

Posted
Ja man kan ju få betalt för att sitta och basta! eller?

Ja det är ju verkligen motsatsen till att skjuta grg naken..

I vilket fall som helst.. Jag kollar närmare på vad och var vi får fota/filma. Återkommer.. :)

Posted

ensammavargen: för tillfället har det varit svårt att fota när man väl gör något, det är precis som i lumpen, 99% av alla bilder är från kassern då man slappar, de är de gångerna man hinner ta foton. Ska se om jag kan lägga upp någon bild ikväll, är inte säker

Posted

Var på Berga i fredags och där flottister och en jäkla massa civila som gick omkring med syddsmaskväska.

Hade IAS täthetsprov eller var det bara flottisterna som hade det?

Posted
Var på Berga i fredags och där flottister och en jäkla massa civila som gick omkring med syddsmaskväska.

Vi ska enligt C CBRN inte göra täthetsprov.. Så det var nog inte vi :)

So talare sa ovan så händer det inte så mkt. Vi har mest skjutit in vapen än så länge. Nästa vecka ska vi på skytte ut till Väddö och panga en del. Då skall jag försöka få upp lite foton.

Posted

Uppsamlingsheat för gasning av ML02. :)

Posted
Hur funkar det för er med krubb och dylikt, får ni pröjsa för det?

Satt och ögnade igenom vad de sagt på NBG.

IAS ska på inget sätt jämföras med NBG! De är en klassisk fristående R30 enhet som får förmånsbeskattade måltider under utbildningen om de vill.

Posted (edited)

Ännu en vecka har passerat, hur går det för er andra på MRU:n? nu kan ju inte alla svara eftersom många är på bef.utb. på olika öar men ni andra som har permis. Är ni nöjda med eran utbildning? Själv är jag riktigt nööjd och det är skönt att få komma igång ordentligt

out

EDIT: Var ute och google lite på IAS och hittade detta, läsvärt

http://www.moderat.se/(S(q32jsgaazmsq0tytb...artikelid=19533

Edited by BertilCesar
Posted
Ännu en vecka har passerat, hur går det för er andra på MRU:n? nu kan ju inte alla svara eftersom många är på bef.utb. på olika öar men ni andra som har permis. Är ni nöjda med eran utbildning? Själv är jag riktigt nööjd och det är skönt att få komma igång ordentligt

out

Jo, karin är tjänstledig officer från just amfibiekåren :-P

Posted

out

Jo, karin är tjänstledig officer från just amfibiekåren :navy:

jaha, det förklarar ju en hel del. Det är ju inte direkt jätte vanligt att folk vet att IAS ens existerar och många blandar ju ihop NBG och IAS.

Posted

tjolahopp!

Jo jag är riktigt nöjd jag med vår utbildning hitills på skytte. Officerarna lägger utbildningen på en bra nivå och vi har väldigt roligt.

Veckan som har varit har vi fått skjuta, skjuta och skjuta lite till. Allt ifrån Pistol 88 till P-skott. Nästa vecka blir likadan. :rockon:

Givetvis så har ju reptilhjärnan fått aktivt fäste i skallen nu så kameraladdaren följde med hem på permis men inte kameran :-P

Posted (edited)

kommer nästa vecka att försöka lägga upp lite bilder på när vi har varit ute på väddö och kört terränghjuling... det har varit lerigt, jobbigt men jäkligt kul

Edited by NordicFear
Posted

Har inte så mycket roliga bilder, lägger iaf upp några där vi sätter upp Oplats med TACP (Egrp samt Belysargrupp)

hittaOplats590.jpg

Hitta Oplats

inneOplats590.jpg

Myser under nätet

Oplats.jpg

Post bakåt

Roligare än såhär blir det inte ikväll

Posted
Såvitt jag förstår rullar det på, undertecknad samt hundratalet andra i Finland har mer eller mindre skrivit på något slags beredskapskontrakt gällande detta och kommer att öva med de svenskar som kommer till Finland i oktober samt nästa vår troligtvis åka utomlands på en större övning.

Så åtminstone på denna sida av fjärden händer det någonting. Men man vet ju aldrig hur det kommer att se ut i slutändan.

Bl.a. kan man ju fråga sig det smarta i att använda sig av två olika båttyper, som visserligen lämpar sig för olika ändamål och således kompletterar varandra. Underhållet däremot blir ju däremot betydligt mer komplicerat av att ha olika båtar.

Finns här nån som dyker upp i Finland i höst?

Nej men det blir nog Noble Mariner i maj.

Posted
Kalle på det, tackar.

Det står tidigare i denna tråd men om du vill så kan du läsa:

IAS är anställda i utlandsstyrkan från start, det är inte NBG

Mat

- Fri mat under utbildning och insats. Förmånsbeskattas. (Under insats sker detta genom avdrag på trak - enl ovan)

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=16197

/b

Jag skulle påstå att det långsiktiga målet är att få in IAS i NBG. Det skulle vara ett bra sätt att säkerställa IAS:s överlevnad.

Posted
Det är mycket möjligt! Kan du berätta lite mer om vad ni ska göra där? (Hur länge kommer ni vara där, vad ska övas osv.)

Polen?

Så mycket vet jag iaf att vi i Finska IAS skall till Polen i maj, är det samma grej vi snackar om?

Runt 2-3 maj åker de finska båtarna ned till Sverige, Malmö om jag inte minns fel. Resten av ATU (IAS)-styrkan flygs ned den 11 maj, och allt börjar i Karlskrona. Där är vi några dagar och övar grundsaker i den fredsbevarande verksamheten tills vi åker över till Polen och tar emot ett anfall av britterna.. Ungefär så ser schemat ut.

Posted (edited)

från IASen kommer en mindre grupp på ca 40-50 personer att åka till polen för att öva, övriga kommer att stanna kvar i karlskrona för att öva där. vilka och hur många det är som kommer att åka till polen är ännu inte bestämt men det blir bara en mindre del.

Lägger upp lite bilder på när vi har varit ute på veddö och kört terränghjuling i 2 veckor nu

th_13087_DSC00213_122_550lo.JPGth_13088_DSC00488_122_556lo.JPGth_13093_DSC01635_122_477lo.JPGth_13095_IAS_039_122_465lo.jpg

Edited by NordicFear
Posted
Jag skulle påstå att det långsiktiga målet är att få in IAS i NBG. Det skulle vara ett bra sätt att säkerställa IAS:s överlevnad.

Jag skulle vilja påstå att så inte är fallet. Det är för sent för NBG08 och att ha alla anställda fram till nästa NBG-beredskap 2011 är väl ändå inte realistiskt?

OM målet hade varit att få in IAS i NBG08 så var inte målet långsiktigt.

/K

Posted

Jag skulle vilja påstå att så inte är fallet. Det är för sent för NBG08 och att ha alla anställda fram till nästa NBG-beredskap 2011 är väl ändå inte realistiskt?

OM målet hade varit att få in IAS i NBG08 så var inte målet långsiktigt.

/K

Jag skulle påstå att det från finsk sida har varit intentionen, även om inte det nödvändigtvis är realistiskt att det blir så. Detta har jag fått förstå "via högre ort".

Posted

Ville finnarna ha in den svenska IAS´en i NBG08?

Är det dem som långsiktigt vill ha in IAS i NBG alltså? Eller är det några andra du syftade på då? Soldaterna eller ledningen i IAS själva? KA? FM? Regeringen? Jag förstår inte riktigt vilka du menar!

Posted
Ville finnarna ha in den svenska IAS´en i NBG08?

Är det dem som långsiktigt vill ha in IAS i NBG alltså? Eller är det några andra du syftade på då? Soldaterna eller ledningen i IAS själva? KA? FM? Regeringen? Jag förstår inte riktigt vilka du menar!

Med hänsyn till sekretessen gällande övningen samt källskyddet är jag tvungen att hemlighålla vem som sade vad, och i vilken ställning ifrågavarande person är. Det som är intressant är att det från finsk sida har funnits en önskan att få in IAS (ATU) - styrkan i NBG, på längre sikt.