Jump to content

Recommended Posts

• Replies 730
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Måste erkänna att jag börjar få lite ångest, sitter här med ett ben som inte vill röra sig som jag vill, dvs inte alls!

Jag som hade dragit igång med vattenfys och snabbmarsch med packning, försökte innan göra allt för att gå upp i muskelmassa och få en bra kondition men nu känns det som någon skrattar åt mig.. suck

Posted (edited)

Det positiva är väl att det hände nu och inte när du väl var inne.. nu har du ju goda chanser att friskna till! om man ska se nåt positivt i det hela!

Edit: Jo jag tänkte man tar väl med sig sin egna basker eller?

Edited by amfare
  • Forumsledning
Posted

ta med den går säkert men alla i IAS har inte lumpat på AMF-förband (förtjänat amfbasker) så det skulle väl se lite dåligt ut om hälften har basker och hälften inte eller?

Posted

Tycker det verkar fridfullt nu när frågorna är nere på tygmärken och basker-nivån. :baskerKav: Ingen som är orolig för vilket krig man ska till?

Posted
Tycker det verkar fridfullt nu när frågorna är nere på tygmärken och basker-nivån. :baskerKav: Ingen som är orolig för vilket krig man ska till?

krig och krig, jadu, Mogadishu verkar trevligt såhär års.

Nämen för att vara lite seriös, jag vet inte hur vanligt det är att beredskap/registerförband får åka ut. Det jag hoppas på är att iaf få åka ut som förstärkning till kosovo eftersom det är amf1 som håller i den just nu, annars kanske man får åka ner och bevaka nått val eller liknande, men med min tur så kommer vi alla få sitta och pilla oss i naveln efter v727 fram tills 2008.

Posted (edited)

krig och krig, jadu, Mogadishu verkar trevligt såhär års.

Nämen för att vara lite seriös, jag vet inte hur vanligt det är att beredskap/registerförband får åka ut. Det jag hoppas på är att iaf få åka ut som förstärkning till kosovo eftersom det är amf1 som håller i den just nu, annars kanske man får åka ner och bevaka nått val eller liknande, men med min tur så kommer vi alla få sitta och pilla oss i naveln efter v727 fram tills 2008.

Registerförband som har åkt till något de var tänkta för är ju t.ex. IA03 t Liberia, IKS06(-) t östra Medelhavet, något ing-förband om jag inte minns fel (många läsare kan säkert förlänga den här listan).

Med tanke på hur sällsynt amf-kompetensen är, jämfört med exempelvis lätt mekinfanteri, vore det inte otroligt med en sväng till t.ex. Afrika.

Edited by UbjO
Posted

Jo Afrika skulle vara nått, men vart skulle vi kunna få åka då? tror knappast att de skulle skicka iväg oss till just området runt Mogadishu.

Har tänkt på en sak, jag sitter och hoppas på att få åka iväg, men det skulle ju betyda att det måste bli oroligt någon annan stans och jag sitter ju inte direkt och hoppas på att det.

Guest 241 Magnusson
Posted

Förbannade helvete!!! Nu kom den där underbara snön ner till Göteborg. Där försvann dagens underbara Backträning och annat kul. Hoppas snön regnar bort lika fort som den kom på 2 sköna timmar......

Posted
Jo Afrika skulle vara nått, men vart skulle vi kunna få åka då? tror knappast att de skulle skicka iväg oss till just området runt Mogadishu.

Har tänkt på en sak, jag sitter och hoppas på att få åka iväg, men det skulle ju betyda att det måste bli oroligt någon annan stans och jag sitter ju inte direkt och hoppas på att det.

Kongo...kan det vara något?

Somalia, om man bortser från det politiska, skulle vara om man behöver ta hamnar.

Posted

Just nu känns det väl som afrika skulle vara ett alternativ ifall man får åka iväg..

Ja det där med baskern har dom säkert en bra lösning på när man kommer dit den får följa med iallafall!

Posted

lär väl vara utlandsbaskern vi får ut. eftersom vi går under utlandsstyrkan

någon annan från k3 här som är uttagen i IAS ??

någon mer som ska vara på någon skyttepluton än mig här ??

mvh Henke

PERGITE

Posted
någon mer som ska vara på någon skyttepluton än mig här ??

mvh Henke

PERGITE

Jag har hamnat på skytteplut. vet dock inte villken. Men det lär ju falla på plats med infon som kommer hemskickad snart.

Någon mer än jag som haft strul med arbetsgivare ang. ledighet? Jag jobbar i handeln, och mina chefer har kontaktat jurister på handelsförbundet och verkar typ inne på att ta "juridisk strid" mot mig för att jag vill vara ledig. Jävla skumt av dem eftersom det är så jävla solklart liksom. Tycker förvisso att det hela är smått komiskt eftersom de bränner krut på att tolka lagen istället för att bry sig om schemat och att ta in eventuell ersättare. hursom, snart bara en månad kvar.

Posted

PERGITE

Jag har hamnat på skytteplut. vet dock inte villken. Men det lär ju falla på plats med infon som kommer hemskickad snart.

Någon mer än jag som haft strul med arbetsgivare ang. ledighet? Jag jobbar i handeln, och mina chefer har kontaktat jurister på handelsförbundet och verkar typ inne på att ta "juridisk strid" mot mig för att jag vill vara ledig. Jävla skumt av dem eftersom det är så jävla solklart liksom. Tycker förvisso att det hela är smått komiskt eftersom de bränner krut på att tolka lagen istället för att bry sig om schemat och att ta in eventuell ersättare. hursom, snart bara en månad kvar.

vilka idioter jag vet inte heller vart jag hamnar och befattningarna verkar ju vara öppna tills vi kommer ditt typ måste säga att man har många frågor obesvarade. som vad är lönen som skytte soldat går ju inte att få tag på , och då har ajg kollar överallt ¨på amf hemsida någon som har det dokumentet ??

Posted
vilka idioter jag vet inte heller vart jag hamnar och befattningarna verkar ju vara öppna tills vi kommer ditt typ måste säga att man har många frågor obesvarade. som vad är lönen som skytte soldat går ju inte att få tag på , och då har ajg kollar överallt ¨på amf hemsida någon som har det dokumentet ??

21 000:- står på mitt antagningsbesked

Posted
Tjena!

Hur ligger ni som ska in i IAS till i eran träning?

Ha det!

Tja, ligger gör man ju :)

Nä, det går väl inte så bra som man tänkt sig, men jag rör ju mer på mig nu än jag gjort på åratal.

Nåja, jag ska ju bara vara stabsråtta så jag klarar mig nog :P

Guest 241 Magnusson
Posted
Tjena!

Ha det!

All träning fungerar bra. Kör mest Gym och löpning. Men i Lördags kom snön ner till gbg och nu är det minusgrader och jätte halt så löpning lär tyvärr inte kunna gå på ett tag. och springa på ett band på gymet tycker jag inte är lka bra. Hur gör ni med konditions delen nu när det är halt i stort sätt hela Sverige?

Posted

Springer på bandet. har lagt av helt med styrke träning nu kör ca 4 mil i veckan plus innebandy på söndagr!

Posted

nu när det är snö så blir det varannan dag på löpbandet, intervall blandat med lite längre löpning. försöker klämma in 1 pass i veckan med ryggsäck också, löpning då, senast 4 km.

sen hinner man ju självklart med att bomba biceps lite ;)

Posted
Tjena!

Ha det!

All träning fungerar bra. Kör mest Gym och löpning. Men i Lördags kom snön ner till gbg och nu är det minusgrader och jätte halt så löpning lär tyvärr inte kunna gå på ett tag. och springa på ett band på gymet tycker jag inte är lka bra. Hur gör ni med konditions delen nu när det är halt i stort sätt hela Sverige?

Spinning, Magnusson...Spinning!!! Snacka med Jake så får du höra...

Frippe

Posted

Har du kollat vem på Amf1 som kan hjälpa dig att hjälpa dina chefer att hitta rätt lagtext? Det blir säkert minst sura miner om de får svart på vitt vad som gäller i ett tidigt skede.

Posted

@Rejbopp

Är du säker på att du är berättigad tjänstledigt? IAS är väl inte ett förband som lyder under US utan ett registerförband likt exempelvis NBG...

Vore ju tråkigt om det blir cheferna som kissar på dig istället för tvärtom..

GMY

Posted

Jag löste det hela genom att säga upp mig istället! En mycket skön lösning eftersom jag aldrig vill sätta min fot där igen. dock kan det bli lite vanskligt efttersom jag helt enkelt måste hitta ett nytt jobb efter IAS. Nåväl, den dagen den sorgen..

Posted
Är du säker på att du är berättigad tjänstledigt? IAS är väl inte ett förband som lyder under US utan ett registerförband likt exempelvis NBG...

GMY

IAS är vanlig R30 och alltså tjänstgöring i US och lyder då under lagen om totalförsvarsplikt och ska inte blandas ihop med NBG som är en helt egen sak.

Från IAS FAQ:

Ja , enligt Lag (1994:2046) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret så har du rätt till ledighet för tjänstgöring i utlandsstyrkan utan att riskera att förlora ditt jobb.
.

från mil.se/INT:

Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Det innebär att du har rätt till tjänstledighet och att du inte kan avskedas från ditt arbete på grund av att du har antagits till utlandstjänstgöring.

Du uppmanas emellertid med eftertryck att meddela din arbetsgivare omgående, dels när du har sänt in din ansökan, dels om du blir antagen. Det vanliga är att arbetsgivaren beviljar obetald ledighet. (SFS 1994:1809, SFS 1994:2076 och SFS 1999:569).

:rockon:

Posted

GMY

IAS är vanlig R30 och alltså tjänstgöring i US och lyder då under lagen om totalförsvarsplikt och ska inte blandas ihop med NBG som är en helt egen sak.

Från IAS FAQ:

Ja , enligt Lag (1994:2046) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret så har du rätt till ledighet för tjänstgöring i utlandsstyrkan utan att riskera att förlora ditt jobb.
.

från mil.se/INT:

Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Det innebär att du har rätt till tjänstledighet och att du inte kan avskedas från ditt arbete på grund av att du har antagits till utlandstjänstgöring.

Du uppmanas emellertid med eftertryck att meddela din arbetsgivare omgående, dels när du har sänt in din ansökan, dels om du blir antagen. Det vanliga är att arbetsgivaren beviljar obetald ledighet. (SFS 1994:1809, SFS 1994:2076 och SFS 1999:569).

:)

En följdfråga blir: utbildning inför att stå i beredskap - vad räknas det som? Att själva tjg i US "insatt", räknas är solklart. Utb inför borde vara samma sak.

Bortser man från lagar och regler: fan vilken korkad arbetsgivare som inte ser till att han får en anställd med ännu bredare erfarenhet...