Jump to content

Recommended Posts

• Replies 302
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

hur e det med uniformerna? får vi ökenuniformen eller blir det grönt(är skönt)?

Med största sannolikhet blir det att hålla tillgoda med gröna uniformer då det är en vintermission. Detta är dock mina helt egna spekulationer baserade på hur det var för FS10!

härligt.

Och vad är vinter för dig?

35 grader varmt? 30? Eller bara 25 i december?

Alla tillgängliga alternativ är bra att ha.

Allt från tangakalsonger och myggnät till komarock.

Guest Forssman
Posted

nu framstår jag nog som killen med alla frågorna, men så får det bli.

satt och spånade lite och kom att tänka på ID-bricka(alltså dödsbricka som det så fint heter i folkmun). Misstänker att jag har lyckats supa bort den nångång mellan fördseln och min vilda tid som 6åring (har i själva verket aldrig haft nåt att göra med den, så det är nog snarare mina föräldrar som lyckats supa bort den nångång). iaf, används skrotet längre? och isf, behöver jag hooka en ny eller fixar FM det åt mig?

Posted

satt och spånade lite och kom att tänka på ID-bricka(alltså dödsbricka som det så fint heter i folkmun). Misstänker att jag har lyckats supa bort den nångång mellan fördseln och min vilda tid som 6åring (har i själva verket aldrig haft nåt att göra med den, så det är nog snarare mina föräldrar som lyckats supa bort den nångång). iaf, används skrotet längre? och isf, behöver jag hooka en ny eller fixar FM det åt mig?

Den används.

Våga söka på forumet, det går att få tag på nya. ;)

Posted (edited)

FM fixar ny åt dig i samband med inryck. De håller ju på och ändrar sig hela tiden om det ska eller inte ska stå blodgrupp på bricken, så jag tror det kommer finnas färdigtryckta när ni rycker in.

EDIT: Puck 2:a

Edited by losec
Guest Forssman
Posted

@Ing

jag är inte så bevamdrad i forumjungeln, men ja ska tänka på det tills nästa gång!

Repetiotion är trots allt kunskapens moder! :baskerPa:

@losec

toppen!

Det är det fina med försvaret! dom lagar ens käk(oftast), dom tvättar ens kläder och dom fixar mig en bricka.

man känner sig som ett bekymmerslöst dagisbarn ibland. bara att tacka och ta emot!

Posted
Det är det fina med försvaret! dom lagar ens käk(oftast)

man känner sig som ett bekymmerslöst dagisbarn ibland. bara att tacka och ta emot!

Har jag inte märkt :Malaj:

:baskerPa:

Posted

hur e det med uniformerna? får vi ökenuniformen eller blir det grönt(är skönt)?

Med största sannolikhet blir det att hålla tillgoda med gröna uniformer då det är en vintermission. Detta är dock mina helt egna spekulationer baserade på hur det var för FS10!

härligt.

Och vad är vinter för dig?

35 grader varmt? 30? Eller bara 25 i december?

Alla tillgängliga alternativ är bra att ha.

Allt från tangakalsonger och myggnät till komarock.

Självklart är de bra ju mer pryttlar man får ut.... dock är ju ökenuniformen tillverkad i ett ganska begränsat antal (än så länge). Den som lever får se!

Posted
vart tog kakiuniformen modell FN vägen????som vi hade på 70-talet :clap::clap::clap: och vart e den här tråden på väg??? e de inte FS12 som ska avhandlas? :lala:

folk som ska me på fs12 som snackar här.. eller ?

Guest Åsnan
Posted

Har några korta frågor, som jag endast vill ha besvarade av någon som vet säkert.

Hur många grupper finns det på V/E plutonen...i vilka vagnar åker Plutonchef o. stf P.C.

Hur ser uppsättningen ut på en V/E grupp...antal soldater...eldhandvapen/understödsvapen etc?

Antal i vagnsbesättningen...vem åker som vagnschef?

Posted

en till fråga när frågestunden ändå är startad...

står att jag ska ha 2 mån utb. aug-sept sen ner till a-land okt-maj

vart kommer utbildningen att ske?

Guest Forssman
Posted
Har några korta frågor, som jag endast vill ha besvarade av någon som vet säkert.

Hur många grupper finns det på V/E plutonen...i vilka vagnar åker Plutonchef o. stf P.C.

Hur ser uppsättningen ut på en V/E grupp...antal soldater...eldhandvapen/understödsvapen etc?

Antal i vagnsbesättningen...vem åker som vagnschef?

jag låg på en eskortpluton i lumpen, så ja kanske kan svara på en del:

vad jag har hört så kommer det finnas sex besättningar, och något mindre antal grupper så att besättningarna kan rotera.

vanligtvis så åker stfPC i förpatrullen, och Plutonchef först i huvudstyrkan.

Besättning: Förare, VagnC, skytt. åker stfPC eller Plutonchef med så går dom in som vagnC.

Grupp: 6 soldater, GRG, KSP och M/203 (vi hade även AK5B under GU'n)

detta var somsagt under värnplikten, och det funkade bra, så därför kommer det antagligen vara nåt liknande där nere eftersom en viss *host* var Plutonchef för oss då.

Posted

Är det nån mer än jag som fortfarande varken fått ett ja eller nej?

Det verkar ju som att jag inte kom med men ett lite tyvärr-grabben-bättre-lycka-nästa-gång-brev borde man väll ändå ha kommit?

Guest bergström
Posted

Det verkar ju som att jag inte kom med men ett lite tyvärr-grabben-bättre-lycka-nästa-gång-brev borde man väll ändå ha kommit?

har inte hört et ord sedan jag blev uppringd under ringveckan :(

Posted

har inte hört et ord sedan jag blev uppringd under ringveckan :(

De har nog haft fullt upp med alla utskick till de som blev uttagna och skickar ut besked till de andrae efter hand. Brev ifrån kontigentschefen och chefen för en pluton kom förra veckan.

Posted

Har man inte blivit uppringd när man sökt en skyttebefattning så är det väl kört eller misstar jag mig?

Posted

Ja det verkar sannerligen som det, men visst fortsätter vi med våran C.S.I undersökning av brevlådan varje dag =)

Posted

Det är ju lite störigt... man kan verkligen inte släppa tanken på att komma med förrän man har fått besked, oavsett hur små chanserna är. Jag ringde 2006-05-12 och frågade när besked om uttagning kunde tänkas komma, och fick till svar att de skulle försöka få ut FS12 v20. För EB05 var det lite osäkrare, det var nåt om ev. reducering av det svenska deltagandet.

Posted
De har nog haft fullt upp med alla utskick till de som blev uttagna och skickar ut besked till de andrae efter hand. Brev ifrån kontigentschefen och chefen för en pluton kom förra veckan.

Är det bara jag som inte fått brev från kontingentschefen? :)

Är uttagen och har skickat in lappen, sen har det varit dött. Får nog maila nån på pers...

Posted

Är det bara jag som inte fått brev från kontingentschefen? :blink:

Är uttagen och har skickat in lappen, sen har det varit dött. Får nog maila nån på pers...

Samma här! Det där brevet lyser med sin frånvaro....

Posted

Enligt pers US så är det plutonchef/motsv som skickar ut breven, och i och med att det blev vakanser när svaren skickades in så skickar antagligen cheferna ut breven när allt är klart. Men det är tråkigt att vänta...

Guest Forssman
Posted

har inte heller fått nåt brev. stod det itne 4 vecnor innan inryck på talongen man skicka in?

Posted
har inte heller fått nåt brev. stod det itne 4 vecnor innan inryck på talongen man skicka in?

antingen 4 veckor innan inryck eller 4 vec kor efter att talongen skickats in.. mitt huvud är kluvet