Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spännande det här med tandläkeriet. Har försökt boka tid här i Karlskrona och fått veta att det är tok-lång kö, av lite olika anledningar kom jag den gången inte iväg till tandläkarn å nu har jag väntat en tag eftersom jag visste att detta var på gång å då är det ju smidigt att få det betalt. :bash:

Hursomhelst, idag skulle jag ringa å se om det gick att få nån tid innan man försvinner upp till Kungsängen. Svaret man fick: "tyvärr har vi brist på tandläkare just nu så vi kan inte boka in några nya patienter", nähä surt, tänkte jag, men hostade ur mig lite om tlandstjänst och Afghanistan, lite mummel kom ur telefonen å sen vips! "Kan du komma kl 18 ikväll?...."

Perfa, skönt att få det avklarat, dock visste jag om en lagning som behövde fixas, så undrar om de skulle lyckas klämma in den också tar ju lite längre tid än en undersökning. Jaja, gick dit ikväll och de röntgade å skrapade lite som de brukar göra.... Hittade fyllningen å lite annat som behövde åtgärdas. Ja så var det det här med att boka in en tid... "Kan du komma nästa fredag?"....

Varf*n tog tandläkabristen vägen? Eller har de såna prioriteringsmöjligheter!? Bra för mig i detta fallet iaf. Men skulle jag försöka få tid som "civilist" skulle det var lögn i helvete att få tid det närmaste halvåret...

Kanske lite OT men har ju liiite med tråden att göra iaf....

samma sak för mig! ringde och bad om en tid, varpå de frågade när jag kunde tänka mig.

- så fort som möjligt, jag ska iväg på utlandstjänst.

- passar 15.10 imorgon bra?

fine för mig!

Jag fick vänta hela 2 dagar innnan jag fick någon tandläkartid :bash:

• Replies 302
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

- vilket datum börjar utbildningsperioden för sf12? är den olika lång för olika befattningar?

en utbildningsperiod har redan varit, för de som ska vara vagnspersonal till "patrian". De kommer rycka in i höst igen i början av augusti och majoriteten rycker in i mitten på augusti. Och ja, utbildningslängden brukar variera lite beroende på befattning där vagnsbesättningarna brukar ha den längsta utbildningstiden.

Så är det bara "patrian" utbildningsperioden som redan varit? alla andra befattningar börjar således i början eller i mitten av augusti? :bash:

Posted

2,5 saker som ter sig oklara för mig:

1: Vart skickar man läkarblanketten? Hittar ingen adress till livgardet.

2: Hur mycket privata prylar får man ta med sig till Afghanistan (kg).

2,5: Ledighet under utbildningen? Är det några lediga helger o är man ledig nåt på slutet innan man roterar ned?

Tackar för svar!

Posted
2,5 saker som ter sig oklara för mig:

1: Vart skickar man läkarblanketten? Hittar ingen adress till livgardet.

2: Hur mycket privata prylar får man ta med sig till Afghanistan (kg).

2,5: Ledighet under utbildningen? Är det några lediga helger o är man ledig nåt på slutet innan man roterar ned?

Tackar för svar!

1. Adressen skall finnas nånstans på ett papper som man får med blanketten. Om inte så ring IntUtbe och fråga.

2. Har för mig att totalvikten till Afga är 120kg. Det brukar finnas plats för lite egna prylar. Det klarnar när ni ryckt in.

2,5. Man brukar vara ledig nästan varje helg. Dyrt att ha instruktörer som jobbar helg. Sen brukar man ha ett par tre dagar innan rotation.

Hoppas du får en bra mission. :bash:

Posted

Vilka papper är det som ska skickas in innan inryck? Som jag har fattat det så var det bara personinfo/anhörig som skulle skickas inom 10 dagar...

Jag tolkar det som att den "Medicinska frågeblanketten" ska skickas in senast en vecka innan inryck.

Jag vet bara hur det har varit på en tidigare mission. Blanketten lämnades då in under läkarbesöket vid inryck. De få som hade lyckats skicka in blanketten fick snällt göra om den då de hade "försvunnit". :blink:

Posted (edited)

Om man inte klarar av att följa dom enkla instruktioner som kommer med papprerna på hurvida vilka blanktetter som skall skickas in respektive lämnas direkt på Livgardet, så inte bör åka över huvudtaget........

edit så

Edited by Smocken
Posted
Nu till KS14 skulle personuppgifterna/närmast anhörig och läkarblanketten skickas in. Kommer dock inte ihåg tiderna..

:banghead:

För att förtydliga det som jag skrev tidigare. Det stod samma sak i de papper vi fick hem till KS11. Läkarblanketten skulle skickas in innan vi kom till livgardet. Vi hade samma frågor då på detta forum innan inryck. Något klok kontaktade då livgardet och fick svaret att det gick att lämna in vid läkarundersökningen. Jag vet några få som skickade in blanketten tidigare, dessa hade dock försvunnit i hanteringen och de fick snällt fylla i nya.

out

Posted (edited)
Om man inte klarar av att följa dom enkla instruktioner som kommer med papprerna på hurvida vilka blanktetter som skall skickas in respektive lämnas direkt på Livgardet, så kan man inte bör åka över huvudtaget........

Ursäkta min dumhet, får väl ställa min plats till förfogande 0:).

Nurse AjAj

Ps: Såg att du är i Afghanistan. Med tanke på Din stavning och meningsbyggnad så kan jag nog också åka :camo: Ds.

Edited by Nurse AjAj
Posted
2. Har för mig att totalvikten till Afga är 120kg. Det brukar finnas plats för lite egna prylar. Det klarnar när ni ryckt in.

Hoppas du får en bra mission. :camo:

Hrm, märkligt det där...

Om jag väger 119kg, får jag klara mig med två par kallingar och en Mora2000 i 6 månader, om jag väger 58kg (troligen kvinna) får jag ta med mig allt, inkl. 42' plasma-tv då...

Under MA mission för...ööh, 12 år sedan var vikten enbart begränsad för privata prylar, som skulle rymmas i p-påsen. (5kg vill jag minnas)

//donSisu

Posted

Hoppas du får en bra mission. :camo:

Hrm, märkligt det där...

Om jag väger 119kg, får jag klara mig med två par kallingar och en Mora2000 i 6 månader, om jag väger 58kg (troligen kvinna) får jag ta med mig allt, inkl. 42' plasma-tv då...

Under MA mission för...ööh, 12 år sedan var vikten enbart begränsad för privata prylar, som skulle rymmas i p-påsen. (5kg vill jag minnas)

//donSisu

Givetvis bör väl vikten endast gälla utrustning, vapen mm. dvs inte ha något att göra med hur mycket man själv väger.

Posted

@don Sisu

Varför du blandar in kroppsvikt är för mig en gåta. Den är helt egal i sammanhanget.

Den packade utrustningen får väga maximalt 120kg. Sen om det har ändrats sista tiden vet jag ej. Men det klarnar på Livgardet.

Posted
@don Sisu

Varför du blandar in kroppsvikt är för mig en gåta. Den är helt egal i sammanhanget.

Den packade utrustningen får väga maximalt 120kg. Sen om det har ändrats sista tiden vet jag ej. Men det klarnar på Livgardet.

Aha! :Malaj:

My bad...

//donSisu

Guest Forssman
Posted

tänkte ta och skicka in lappen med personuppgifter nu, men..

""ifylles fullständigt och insänd blanketten i kuvert kostnadsfritt inom 10 dgr" står det.

vadå kostnadsfritt? blir det kostnadsfritt iom. att det är adresserat till Högkvarteret?

Guest Forssman
Posted

tänkte ta och skicka in lappen med personuppgifter nu, men..

""ifylles fullständigt och insänd blanketten i kuvert kostnadsfritt inom 10 dgr" står det.

vadå kostnadsfritt? blir det kostnadsfritt iom. att det är adresserat till Högkvarteret?

En liten ruta uppe i högra hörnet "Frankeras ej mottagaren betalar portot" eller nåt sånt står det...

jag ska m.a.o. bara vika ihop pappret och tejpa skiten?

Guest Forssman
Posted
@Forssman

Njae, fick du inte med ett kuvert för ändamålet?

nope! försvaret sparar 2kr! ;)

Posted

@Forssman

Jag tog ett vanligt kuvert, skrev anvisad adress och la det på lådan. Det kan inte mer än gå åt h-vete :happy:

Guest Forssman
Posted

@Forssman

Jag tog ett vanligt kuvert, skrev anvisad adress och la det på lådan. Det kan inte mer än gå åt h-vete :uzi

du fuska mao. med portot?

Posted

@Forssman

Jag tog ett vanligt kuvert, skrev anvisad adress och la det på lådan. Det kan inte mer än gå åt h-vete :=o

du fuska mao. med portot?

Stämmer :) ,det stod ju att man kunde sända in svaret utan porto till sagd adress inom tio dagar. Om det var fel märks väl på inryck.

Guest Forssman
Posted
Nån som vet nått om PX:et där nere i A-stan

Finns det typ snus, digitalkameror, svenska tidningar/livsmedel???

finns det inte snus så har dom ett krig att vänta! ;)

köpte faktiskt mig en digitalkamera idag. för det första för att ja vill ta lite bilder nu innan det e dags att dra, men även för att det kan va skoj att ha i sthml.

Guest Forssman
Posted
Även jag köpte mig en ny digitalkamera under gårdagen. Har redan två, men en är lite för stor och bra för att kånka med sig, den andra börjar bli redigt sliten. Men jag är faktiskt lite imponerad av min gamla Ixus som överlevt lumpen, diverser orienteringstävlingar, Kosovo, och två år av studentliv. Dock börjar det nu saknas delar på den och bilderna blir inte riktigt lika bra längre...

Jag har inte den blekaste aning om vilket utbud PX:et har, men jag förutsätter att man inte kan räkna med ett PX a'la CV....

för stor och bra? systemkamera eller?

Guest Forssman
Posted
Några resedagböcker som kanske är intressant för Afghanistanresenärerna.

http://www.backpacking.se/TravelProfile.as...=9303&SubMenu=4

http://www.resedagboken.se/Default.aspx?do...93043&userId=-1

Hoppas att de inte tidigare har publicerats.

har suttit och läst ltie där, mycket intressant!

det finns fler, så gå in på resedagboken.se och sök efter afghanistan på "resa" så kommer det upp ett gäng!

någon som har koll på vad det är för direktiv man får från FM ang. bilduppläggning? för vissa har censurerat ansikten, andra ansikten och utr. , medan vissa inte censurerat något!

Posted

När det gäller siffror i befattningsnummer så börjar dom på 9000...iallafall när jag va där nere....9152 Näslund

Och jag låg som Patria mekaniker där...under SweEngCoy FS10/EN03...

Guest Forssman
Posted

varför får jag en lönespec. på 755kr från FM idag? varför ger dom mig förskott?

from.0731 tom.0731 (en dag, alltså inryck)

dom förstör min image som arbetsfri dagdrivare. Får dom verkligen göra såhär?