Jump to content

Hotande kontantbist

Nestor

Recommended Posts

Jag sitter och läser på GP.se om en hotande kontantbristen, vilken kommer som en följd av att Securitas stoppade alla värdetransporter till bakomaterna på grund av den senaste tidens värdetransportsrån.

På andra sajter som te.x Expressen, målas "skräckscenarion" ut, te.x

"Flera stora varuhus kan tvingas stänga helt!"

"De tar ut extra kontater pga rädslan att bli utan"

Och då börjar man ju fundera så smått. Hurpass sårbart är vårat samhälle för en akut kontantbrist?

Klarar inte samhället av at vara utan kontatner?

Kvällstidningarna förnekar sig aldrig. Det verkar nästam som att själva affärsidén är att hålla befolkningen lite lätt panikslagen hela tiden. Det ända rätta just nu är att sitta hemma med madrassen svullen av kontanter samtidigt som man skjuter i sig litervis av det där influensavaccinet, kollar om man har någon märklig hosta som kan vara förstadiet till livsfarlig lungsjukdom och mäter midjemåttet för att säkerställa att man plötsligt inte drabbas av den där svullbukssjukan som ofelbart leder till en utdragen och smärtsam död. Håjaja...

Hade blaskorna gett fan i att piska upp panikstämning om kontantbrist ger jag mig fan på att stålarna inte tagit slut i bankomaterna än på ett par dagar.

Fascinerande, undra om aftonbladets uppmuntran till att bunkra stålar kan leda till att pengarna i automaterna tar slut helt i onödan för att vissa mindre förstående människor tar ut extra mycket kontanter......?

Själv använder jag Visa..

Om nu detta skulle pågå en längre tid så är ju risken ganska stor att personrånen och butiksrånen ökar.

Jag skulle aldrig bunkra kontanter. Kortet fungerar utmärkt. I många affärer kan man ju ta ut kontanter med hjälp av kortet och jag kan tänka mig att affärerna blir glada att bli av med lite kontanter.

ing tveksamt

åtminstone i normalfall så är den ju uppkopplad mot banken som drar pengarna

skulle kunna vara så att den har en backup funktion som drar pengarna i efterhand när den kan återuppta kommunikationen

verkar dock inte extrem säkert

med andra ord, det enklaste sättet att lamslå sverige är ett par välriktade attentat mot telefonnätet

Jodå, bankomater fungerar begränsat även som autonom enhet utan teleanslutning. Det brukar dock inte gå att ta ut pengar på andra debetkort än den aktuella bankens. Detta gäller möjligen inte alla typer av automater, men en del fungerar så.

Visa var det ja, nu kom jag på varför jag betalar lite extra för den fula lilla logon på bankkortet.

Kanske dags för andra att betänka anskaffande av kort :uuh:

Samma här, och i dessa dagar retar det mig lite extra att jag just betalar extra för att banker och handlare skall slippa hantera kontanter :clap:

Kvällstidningarna förnekar sig aldrig. Det verkar nästam som att själva affärsidén är att hålla befolkningen lite lätt panikslagen hela tiden. Det ända rätta just nu är att sitta hemma med madrassen svullen av kontanter samtidigt som man skjuter i sig litervis av det där influensavaccinet, kollar om man har någon märklig hosta som kan vara förstadiet till livsfarlig lungsjukdom och mäter midjemåttet för att säkerställa att man plötsligt inte drabbas av den där svullbukssjukan som ofelbart leder till en utdragen och smärtsam död. Håjaja...

Hade blaskorna gett fan i att piska upp panikstämning om kontantbrist ger jag mig fan på att stålarna inte tagit slut i bankomaterna än på ett par dagar.

Deras affärsidé är att sälja en produkt, till så många som möjligt,inte bistå någon sqamhällstjänst. De ger mao folket vad folket "vill" läsa...

Fö går det utmärkt att handla på kortet utan telelina. Ingen som minns de gamla dragapparaterna? Direktuppkoppling är ganska nytt inom kortvärlden...

Fö går det utmärkt att handla på kortet utan telelina. Ingen som minns de gamla dragapparaterna? Direktuppkoppling är ganska nytt inom kortvärlden...

Frågan är ju hur många affärer som har kvar utrusting så att man ska kunna skriva slipar i nödfall? Det måste ha varit minst 5 år sedan jag skrev på en slip sist. Det finns däremot bärbara kortläsare som går via GSM-nätet, en kompis som hade budfirma använde en sådan, och jag tror att de hade varit ett bättre alternativ isf. En del affärer, bland annat matbutiken i bostadsområdet där jag bor, har dessutom sina kortläsare kopplade till bredbandsnätet istället för att använda telenätet.

Mina 5 cent:

Hela situationen är helt absurd, folk köar för att hämta ut kontanter! Inte så konstigt om pengarna tar "slut" i så fall, men mig gör det inget då jag numera knappt har 20kr på fickan.

DOCK så blev jag jäkligt irriterad då jag försökte ta ut 200kr på Willys igår, kassörskan meddela att man endast får ta ut 500kr. VA? blev min reaktion. Tänkte bara ta ut lite småpengar för en utflykt till Älvsjö mässan, men som tur var så tog dom flesta montrar kort :huh:

Frågan är ju hur många affärer som har kvar utrusting så att man ska kunna skriva slipar i nödfall? Det måste ha varit minst 5 år sedan jag skrev på en slip sist. Det finns däremot bärbara kortläsare som går via GSM-nätet, en kompis som hade budfirma använde en sådan, och jag tror att de hade varit ett bättre alternativ isf. En del affärer, bland annat matbutiken i bostadsområdet där jag bor, har dessutom sina kortläsare kopplade till bredbandsnätet istället för att använda telenätet.

du kan "göra slipar" ned den digitala, om inte uppkoppling...

Stötte på en sådan analog apparat senast i Sommras, på en bensinmack utanför Kungälv, där strömmen gått... Fast då gick bensinkortet i tusen bitar, när kassörskan skulle dra det :huh:

Finns ännu fler sätt att handla på kort utan el och tele. I sommras på Falsterbo Horseshow så skrev jag ner mitt kortnummer på en lapp samt en försäkran om att det var ok att dra beloppet. Sen ordnade bruden i butiken det när hon kom hem i slutet på veckan. Funkade utmärkt. Okej, lite gambling var det dock....

Som skåning kan man ju alltid passa på att handla upp sin jättehög med danska mynt man alltid har liggande. Synd bara att växlingskursen i butiker är 1:1.

/martinator

Jag sitter och läser på GP.se om en hotande kontantbristen, vilken kommer som en följd av att Securitas stoppade alla värdetransporter till bakomaterna på grund av den senaste tidens värdetransportsrån.

Rättelse: skyddsombud har lag arbetsförbud för värdetransporter. Gäller alla bolag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...