Guest Gone_crazy Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Finns det några i FM som använder H&K MP5 Frågas kom? Jag har sett en officer med en MP5:a, men vet ej om MP5:an tillhörde "Utländska vapen" -arsenalen... Insatsplutoner "liknande" kanske använder den? Quote
HvPrsk Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Vad jag vet så används inte MP 5 på förband annat än i utbildningssyfte, men jag kan ha fel, det händer ju tyvärr…:withstupid Quote
Fu Johanson Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Har hört envisa rykten att det ska finnas ett antal MP-5:or i Stockholmstrakten tillhörande något förband (MPJ?). Men det är kanske bara rykten och inget annat. Quote
Magnus Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Har hört att även FBS har tränat med MP5 i SIB, men huruvida det är sant vet jag inte. Quote
Divine Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Nej inga MP5 på MPJ, mer än i utlänska vapensatsen. Däremot korta AK5... Men jag skulle tyvärr vara tvugen att döda dig om jag berättar vår utrustning =) Quote
Fö strv 122 Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 Det med FBS kan stämma. I Flygvapnets rekryteringsbroschyr (nyare upplagan) finns det en bild på säkförbandssidan som visar soldater i SIB-anläggning eller liknande med MP5. Är dock troligtvis bara prova-på-grej. Quote
Guest Sudden Posted July 4, 2002 Report Posted July 4, 2002 En polare som var hundförare i lumpen fick vid ett tillfälle ha en MP5:a när det övade Strib. Men det bara bara den gången. Vet inte var han gjorde lumpen, men hundförare var han. Quote
Ove Posted July 5, 2002 Report Posted July 5, 2002 Visst finns det MP5:or i FM, men jag tänker inte berätta här vilka som har dom... ;o) Men ett hett tips är att nästan alla som har varit på K3 har sett dessa herrar öva med dom. Quote
Guest Gone_crazy Posted July 7, 2002 Report Posted July 7, 2002 Visst finns det MP5:or i FM, men jag tänker inte berätta här vilka som har dom... ;o) Men ett hett tips är att nästan alla som har varit på K3 har sett dessa herrar öva med dom. Ok ok, men några andra förutom dom??? Quote
GA KA Posted July 7, 2002 Report Posted July 7, 2002 Får se hur duktiga ni är på att söka källor. En kvällstidning publicerade för några år sedan en artikel där det stod hur många MP5 som köpts in i samband med något helt annat. Någon som kan hitta den? Behöver ni ledtrådar? Quote
Guest Gone_crazy Posted July 7, 2002 Report Posted July 7, 2002 Får se hur duktiga ni är på att söka källor. En kvällstidning publicerade för några år sedan en artikel där det stod hur många MP5 som köpts in i samband med något helt annat. Någon som kan hitta den? Behöver ni ledtrådar? Är du säker att infon finns kvar? Innan man letar ihjäl sig... Quote
mimesis Posted July 8, 2002 Report Posted July 8, 2002 Får se hur duktiga ni är på att söka källor. En kvällstidning publicerade för några år sedan en artikel där det stod hur många MP5 som köpts in i samband med något helt annat. Någon som kan hitta den? Behöver ni ledtrådar? Efter att ha gjort ett rutsök, ett slalomsök och ett z-sök, så måste jag meddela att jag har fått spårtapp. Quote
KattenJansson Posted July 8, 2002 Report Posted July 8, 2002 Kan GA KA mena när polisen köpte in en hiskelig massa Mp5:or efter Malexander? Quote
Guest Gone_crazy Posted July 8, 2002 Report Posted July 8, 2002 Kan hända, men jag undrar ju om FM... Quote
GA KA Posted July 8, 2002 Report Posted July 8, 2002 Daniel: jag vet skillnaden mellan polis och militär. Artiklen publicerades i samband med ett "blindspår" om Palme Mordet. I artiklen beskrevs allt försvarsmakten hade köpt ifrån ett företag. I listan förekom ett ganska stort antal K-pistar av västtyskt ursprung. Min kompis har kvar artiklen, skall se om jag får tag på han. Alla mina kompisar la märke till artiklen, konstigt att ingen här gjorde det. Quote
Fu Johanson Posted July 8, 2002 Report Posted July 8, 2002 Vilken tidning var det artikeln publicerades i? Quote
1314 Posted July 10, 2002 Report Posted July 10, 2002 Jag snackade med en Norrlandsjägare (PRSK) som sade att de får ut MP5 med fast kolv (troligtvis A2 då han sade att det inte fanns "burst fire") i fall av skarp tjänst. Han sade vidare att det mest var officerarna som sprang runt med dem. Så ja, FM har dessa, men de tillhör ju inte till standardutrustningen direkt... Quote
Casca Posted July 10, 2002 Report Posted July 10, 2002 MP 5 är troligen en av världens bästa kulsprutepistoler. Jag anser det konstigt att vi ser dom så excotiska när Norska hemvärnsgubbar löper omkring med dom och polerar i hemmet. Köp in och dela ut snälla nån. Casca Quote
1314 Posted July 11, 2002 Report Posted July 11, 2002 Kan inte göra mer än att hålla med. Varför inte köpa in ett större antal utav dessa bra vapen? De är ju faktiskt inte de dyraste k-pistarna på marknaden i dag. K-Pist m/45 håller inte riktigt måttet längre... Quote
YOF Posted July 11, 2002 Report Posted July 11, 2002 I viss litteratur som finns att tillgå hos SMB finns en bildserie från U-137 grunstötning på en bild kan man se treudds försedda herrar beväpnade med MP 5:or i detta utförande med infällbar kolv. Detta inträffade ju för ett antal år sen vilket betyder att den funnits i kulliserna under en längra tid. Quote
1314 Posted July 11, 2002 Report Posted July 11, 2002 Jo, det måste den ju ha funnits. Varför har den då inte köpts in för att ersätta m/45? Är det priset som spökar eller är det regeringen som tycker att det är onödigt att köpa en ny K-pist, nu när vi har så fina AK5:or... Behovet för en k-pist finns ju och M/45 täcker inte dessa behov. MP5 TILL FOLKET!!! Quote
Guest Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Stridsvagnsbesättningarna skulle behöva MP5 eller P90 motsv. Som det är nu slänger man vapnet i förvaringsfacken bak på tornet. Jävligt bra om man behöver lämna vagnen. Quote
Inf Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Jag kunde nog tänka mig en HK UMP http://www.hkpro.com/ump.htm Jag har dessutom hört en lägre prisuppgift runt 5000 sek Quote
Guest Posted July 26, 2002 Report Posted July 26, 2002 Tycker man bör satsa på något som ger genomslag i kroppsskydd mm. Något som är vassare än 9mm. P90 verkar ju rätt fin och osv men det finns ju andra alternativ också. Som HK MP7, spöar P90 på det mesta. I övrigt tycker jag CGA5 är rätt vettig som förstärkningsvapen åt polisen. För att ta ett exempel. De där Arlandabovarna som snodde, runda siffror, 40 miljoner. Jag tror säkert de hade någon form av skyddsväst på sig, med tanke på hur de uppträdde i övrigt. Spanska ryttare och sånt. Förberedda för alla slags eventualiteter. Och då står man där med sina 9mm när det är allvar. Enligt min mening kan ett vapen, smidigt men med större genomslagskraft rädda en polismans liv i framtiden. Quote
Recommended Posts