Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

När jag mönstrade först så blev jag placerad på S1 enköping som stridsfordonskytt/förare.. Lät kul med att åka en tattig sambandsvagn pbv302 eller strf90.

Sen så fick jag ett surtbrev från pliktis då jag istället blev placerad till i19 boden som Stridsfordonsskytt/förare, lite mer pang men ack Boden :D

Men efter att jag råkade snubblade förbi S1 hemsida med liter bilder från regementetsdag 2005. så blev jag förvånad när jag såg stridsfordon90 med kanon :D

http://www.s1.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=29293

Frågan är om de utbildar stridsfordonsgrupper?

Eller är det bara till att schyssa omkring kabeltattarna?

eller om det är bara en prydnad?

Edited by smirnoff
Posted

Just den vagnen torde vara en stripbv90. Men åtminstone för något år sedan så skulle S1 börja utbilda närskydd med strf90. Hur det blev med detta efter FB04 har jag ingen aning om.

Posted

detdär är förmodligen en Stri90 som sagt (står dessutom främre ledningsplats i bildtexten)

och "kanonen" på den vagnen borde då vara en "dummuy gun" altså en låtsaskanon som man hänger på för att fienden inte skall se att det är en ledningsvagn.

Posted

Inte förmodligen utan det är en stripbv90. Ser man lätt på att det är ett annorlunda sikte. Till och med E-vagnen (som också är tandlös) har det siktet som 9040 vagnarna har.

[OT/IRONI]: Bah va fjantigt att ha patg som lednings- och APF vagnar. 401/4020 ska det va! /[OT/IRONI]

Posted (edited)
[OT/IRONI]: Bah va fjantigt att ha patg som lednings- och APF vagnar. 401/4020 ska det va! /[OT/IRONI]

Man måste nog vara lite skadad för att gilla en 4021:a!

De är ju dessutom perfekt utformade för en lång och reslig kille, eller hur?! ;)

Edited by Badboy
Posted
Man måste nog vara lite skadad för att gilla en 4021:a!

De är ju dessutom perfekt utformade för en lång och reslig kille, eller hur?!  ;)

Tjena Fänrik, kul och ses.

Men du vet, man har ju blivit lite skadad genom åren, kanske pga alla konstiga befäl... :P :rodna:

Posted
Just den vagnen torde vara en stripbv90. Men åtminstone för något år sedan så skulle S1 börja utbilda närskydd med strf90. Hur det blev med detta efter FB04 har jag ingen aning om.

Närskyddet på S1 har lagts ner.

Posted

Som sagt, min info var pre-FB04.

Posted

Nja, det är inte helt sant.

I år kommer en Kabel/Närskyddpluton utbildas på S1. Dock utan pansarfordon.

Källa: Kompch S1

/Krook

Posted

Nja, det är inte helt sant.

I år kommer en Kabel/Närskyddpluton utbildas på S1. Dock utan pansarfordon.

Källa: Kompch S1

/Krook

udda, har hört annorlunda från pliktverket. Men du har säkert rätt.

Posted
Ja, pliktverket är ju knappast kända för att ha någon som helst koll på vad som sker hos förbanden...

Nej det är riktigt. De verkar även ha en förmåga att sätta mönstrande på tjänster som inte existerar längre.. har ett antal exempel på det.

Posted
Ja, pliktverket är ju knappast kända för att ha någon som helst koll på vad som sker hos förbanden...

Nej det är riktigt. De verkar även ha en förmåga att sätta mönstrande på tjänster som inte existerar längre.. har ett antal exempel på det.

Samt berätta sina helt egna teorier om hur vissa utbildningar kommer att se ut, utan någon som helst rot hos förbandet i fråga... 0:)

Posted

Jag har förvisso ingen stenkoll på S1´s organisation. Men utifrån dagens hemsidesrepotage så verkar det som om man bedriver viss utb på CV90. Kan tänka mig att S1 vill samla på sig strategisk viktiga färdigheter själva, snarare än att placera in andra förbands stridsfordonsförare i krigsorganisationen.

Bara en tanke från

/Gomer

Posted
Jag har förvisso ingen stenkoll på S1´s organisation. Men utifrån dagens hemsidesrepotage så verkar det som om man bedriver viss utb på CV90. Kan tänka mig att S1 vill samla på sig strategisk viktiga färdigheter själva, snarare än att placera in andra förbands stridsfordonsförare i krigsorganisationen.

Bara en tanke från

/Gomer

ja det stämmer nog.. en kul nyhet för en bilvande vpn på S1 0:)

Posted
bedriver viss utb på CV90

För att vara tydlig så är det fortfarande Stridsledningspansarbandvagn 90.

Simon, Hjelm,

När han ryckte in till S 1 visste han inte riktigt vad som väntade honom. Att han skulle bli stridsfordonsförare fick han veta en tid efter inryckning. Niklas får även utbildning som vagnschef och skytt.

Ni tror inte en försvarsmakt som varken vet ut eller in gör Pliktverkets arbete svårt?

Posted (edited)
Ni tror inte en försvarsmakt som varken vet ut eller in gör Pliktverkets arbete svårt?

Visst, men samarbetet och informationen mellan dessa två kanske skulle kunna funka lite bättre..

Edited by Hjelm
Posted (edited)
Visst, men samarbetet och informationen mellan dessa två kanske skulle kunna funka lite bättre..

Precis. Det lät som om att ni lade hela skulden hos Pliktverket.

EDIT: Förtydligande.

Edited by Mats