Jump to content

Kungen krockar

Stefan F

Recommended Posts

Posted

Som ni säkert vet så har Carl XVI Gustaf krockat med sin BMW. Att han är oåtalbar, betyder det att han också slipper självrisken??

Måste vara skönt att ha säkerhetstjänsten med vid såna tillfällen, så han slipper ta taxi hem. :huh:

Och - jag ringde bilregistret och kollade bilen. Kungen själv står som ägare på den! När man läser upp numret svarar registret att ägare är "Hans majestät Konungen Carl XVI Gustaf, Drottningholm"!

ps. Bilen är besiktigad och skatten betald.

• Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Posted
Som ni säkert vet så har Carl XVI Gustaf krockat med sin BMW. Att han är oåtalbar, betyder det att han också slipper självrisken??

Nej.

Posted

Hjälp vatenglaset stormar!!!

Det här händer väl typ 40ggr om dan bara i Stockholm hr kan man blåsa upp något så mycket ?

Posted
Jag har inget emot att kungen klarar sig undan ifall det är det som frågas.

slut kom

Nej, det var inte frågan. Frågan var om han slipper självrisk.

Jag bryr mig inte speciellt mycket så länge han inte i berusat tillstånd kör ihjäl någon el. dyl.

Dom pengar som han slipper i böter sparar ju vi i det här fallet in eftersom det inte kan göras någon polisundersökning. :rodna:

Generellt så tycker jag inte att någon ska stå över lagen. Det är nog det enda jag inte gillar med monarkin. Annars är jag royalist ut i naglarna.

Posted

Enligt trafik-snubben på Aftonbladet (glömt hans namn) så kan kungen teoretiskt förlora körkortet då det är en trafiksäkerhetsåtgärd och inte ett juridiskt straff.

Sen tycker jag att det var konstigt att han inte fick blåsa då det är standard i sådana lägen. Att blåsa är väl inget straff, bara en rutinkontroll?

Posted
Sen tycker jag att det var konstigt att han inte fick blåsa då det är standard i sådana lägen. Att blåsa är väl inget straff, bara en rutinkontroll?

Anledningen var förmodligen att det inte hade spelat någon roll vad utslaget var.

Posted
Anledningen var förmodligen att det inte hade spelat någon roll vad utslaget var.

Om det hade visat sig att han körde berusat hade det i alla fall varit anledning nog att ta körkortet. Dessutom har väl polisen sina rutiner av en anledning.

Posted

Min teori är ju att det hela var en helt vanlig trafikincident och att polisen helt enkelt säger att han inte fick blåsa för att det fanns ingen anledning att åka till platsen. Utan dom har helt enkelt blivit uppringda av media.

På jobbet krockar ju någon i princip varge dag och folk får nästan aldrig blåsa om det inte finns misstanke.

Det är helt rätt att H.M. Kung Karl XVI Gustav har imunitet han är rikets statschef och han kan definitivt ses som en god samhällsmedborgare. Men det är inte det viktigaste han har ju imunitet inte som person utan pga sitt ämbete för det vore ju helt absurt om statschefen skulle kallas till förhör under ett statsbesök tex det skulle kunna få allvarliga diplomatiska konsekvenser för hela landet.

Att sedan riksdagsledamöterna inte heller får åtalas utan vidare talas det tyst om.

Det är väl den svenska milimeterrättvisan som är framme igen "Alla är lika mycket värda osv." slutresultatet med ett så verklighetsfrämmande synsätt blir ju att "alla inte blir värda någonting"

Posted

Polis han inte till platsen innan kungen lämnat, SÄPO folket var kvar och fixade skadeanmälansblanketten. Därför inget alkotest, vilket ändå inte tagits eftersom han är kung.

Att kungen krockar och inte får straff känns lite fel men samtidigt så spelare det inte så stor roll med tanke på att yrkeskriminella inte heller får straff för alla sina brott de ställs för och de är oftast av lite mer dignitet. Det kan göra mig mer förbannad. :baskerKav:

Posted

Dessutom var det väl så, om jag inte har helt fel för mig, att mannen som blev påkörd av kungen fick blåsa i polisens alkometer?

Posted

EMK vilket land lever du i ?

Om 2 bilar krockar så blir det i 9 fall av 10 så att dom byter försäkringspapper och sedan lämnar platsen. Det är bara vid personskador som polisen dyker upp om det inte är en tvist.

Posted

Mja, inte direkt, kanske i Stockholm i så fall.

Om någon krockar, vilket jag själv blivit utsatt för, så ringer en del Polisen och de kommer om inget annat ligger i vägen.

Inte ovanligt, om de nu inte har viktigare saker för sig.

Många förare får då böter för sitt misstag.

Senast jag kollade så bodde jag i Sverige

Posted

Jag har varit med om lite saker, både krock och singel olycka. Har aldrig pratat med polisen om det pga att allt löst sig. Med krockarna var det föräkringspapper som byttes och allting gick bra utan polis och vid singel olycka så var det inga personskador och ingen polis.

Och jag lever också i Sverige, men den del som inte har poliser överallt :dribble:

Posted

Ja, det skiljer sig säkert lite beroende på vart i landet man bor. Men om någon inblandad på plats vill ha assistance av Polis och det finns en ledig så åker den dit, i alla fall i den staden där jag bor.

Men som sagt, det skiljer sig ju självklart beroende på var man bor och om de inblandade vill ha hjälp eller inte.

8-/

Posted
Att sedan riksdagsledamöterna inte heller får åtalas utan vidare talas det tyst om.

Är det så? Så Persson och alla andra som knoppar i Plenisalen åtnjuter samma immunitet som självaste Kungen?

Sedan när då, och varför?

Posted

Är det så? Så Persson och alla andra som knoppar i Plenisalen åtnjuter samma immunitet som självaste Kungen?

Sedan när då, och varför?

Jag har ett minne av att statsrådens och riksdagsledamöternas åtalsfrihet enbart gäller saker de fattat beslut om i tjänsten eller något i den stilen. Om de har snatteri elller styckmord som hobby, så kan de alltså åtalas för det. Jag kommer tyvärr inte ihåg den relevanta paragrafen.

Jag har alltid undrat hur långt kungens åtalsfrihet sträcker sig i praktiken. Skulle han inte åtalas om han exempelvis misshandlade, våldtog eller mördade någon? Har jag förstått det rätt om jag tror att kungens åtalsfrihet historiskt sett beror på att han är kung av "guds nåde", och att ett åtal mot kungen därför skulle vara "ett åtal mot gud"?

Posted
Jag har ett minne av att statsrådens och riksdagsledamöternas åtalsfrihet enbart gäller saker de fattat beslut om i tjänsten eller något i den stilen. Om de har snatteri elller styckmord som hobby, så kan de alltså åtalas för det. Jag kommer tyvärr inte ihåg den relevanta paragrafen.

Regeringsformen 4 kap:

8 § Ingen får väcka talan mot den som utövar eller har utövat uppdrag som riksdagsledamot eller beröva honom friheten eller hindra honom att resa inom riket på grund av hans yttranden eller gärningar under utövandet av uppdraget, utan att riksdagen har medgivit det genom beslut om vilket minst fem sjättedelar av de röstande har förenat sig.

Misstänkes riksdagsledamot för brott i annat fall, skall bestämmelser i lag om gripande, anhållande eller häktning tillämpas endast om han erkänner brottet eller har tagits på bar gärning eller fråga är om brott för vilket ej är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.

Jag har alltid undrat hur långt kungens åtalsfrihet sträcker sig i praktiken. Skulle han inte åtalas om han exempelvis misshandlade, våldtog eller mördade någon? Har jag förstått det rätt om jag tror att kungens åtalsfrihet historiskt sett beror på att han är kung av "guds nåde", och att ett åtal mot kungen därför skulle vara "ett åtal mot gud"?

Regeringsformen 5 kap:

7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan ej åtalas för sina gärningar som statschef.

Det skulle alltså vara ett grundlagsbrott att åtala kungen, oavsett vad han gjort.

Posted
Det skulle alltså vara ett grundlagsbrott att åtala kungen, oavsett vad han gjort.

Ja, och det är just det som gjort mig fundersam kring hur situationer där kungen misshandlar, våldtar eller mördar skulle hanteras i praktiken. Jag menar, om kungen styckmördade tio unga flickor, så har jag svårt att tro att allmänheten skulle anse att han bör gå helt fri från straff, oavsett vad lagen säger om saken. Vad krävs för övrigt för att han ska kunna förklaras oförmögen att agera som kung, om nu det kan ske överhuvudtaget? Eller med andra ord; hur långt kan han flippa ur och fortfarande vara kung?

Posted
Ja, och det är just det som gjort mig fundersam kring hur situationer där kungen misshandlar, våldtar eller mördar skulle hanteras i praktiken.

I praktiken skulle situationen aldrig uppstå... Så länge kungen alltid åtföljs av livvakter så har jag svårt att tro att de bara skulle titta på medan kungen mördar någon.

Posted
I praktiken skulle situationen aldrig uppstå... Så länge kungen alltid åtföljs av livvakter så har jag svårt att tro att de bara skulle titta på medan kungen mördar någon.

Har han inte laglig rätt att vara utan livvakter om han så önskar? Om inte annat, så är väl inte livvakterna med honom i sängkammaren och i andra privata familjesituationer.

Posted
Har han inte laglig rätt att vara utan livvakter om han så önskar?

Ingen aning. Men med tanke på alla historier om hur han kör ifrån livvakterna så tvivlar jag på att han inte skulle ha utnyttjat en sådan möjlighet för länge sedan om den fanns.

Om inte annat, så är väl inte livvakterna med honom i sängkammaren och i andra privata familjesituationer.

Kanske inte, men den miljön lär vara fullspäckad av larmknappar m m så chansen för att han skulle kunna mörda någon familjemedlem utan att denna kan larma verkar ganska liten.

Posted

Är det någon som seriöst tror att statschefen skulle få för sig att bli styckmördare på äldre dar?

Dock! Den historiska lösningen om detta mot all förmodan skulle uppstå har varit att man bragte honom om livet på ett eller annat sätt och så kallar man det för en olycka.

Man måste ju komma ihåg att det här är ingen diplomat som kommit upp sig och tycker att det är kul att kunna slå ned folk osv. Han tillhör ju huset Bernadotte och där är man väldigt medvetna om att man måste vårda sin priviligerade position.

Posted

Hörsägen: Rondellen har inoficiellt och snabbt döpts (om) till "Kungskarusellen". Paraleller till "kungens kurva" välkomnas (Gurra V enligt wikipedia) 0:)

Posted
Är det någon som seriöst tror att statschefen skulle få för sig att bli styckmördare på äldre dar?

Jag tror inte att han kommer att bli det, men det hindrar mig inte från att tycka att hans åtalsfrihet är en väldigt intressant juridisk konstruktion som är värd att diskuteras.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...