Kanna Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,676837,00.html Läge för ny konflikt liknande den mellan Spanien och Marocko där de olika ländernas styrkor lansteg på en ö stor som en fotbollsplan var och varannan dag? Quote
Nestor Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 Varför bråka om en ö som ligger NORR om Grönland? OM det nu finns olja, då kan man ju bråka om det men ändå, varför vilja göra anspråk på en djupfrusen ö mitt i Arktis? Quote
alfie Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 Varför bråka om en ö som ligger NORR om Grönland?OM det nu finns olja, då kan man ju bråka om det men ändå, varför vilja göra anspråk på en djupfrusen ö mitt i Arktis? <{POST_SNAPBACK}> står i artikeln... Det finns gott om fisk i vattnet utanför Hans ö, och möjligen kan där också finnas olja, vilket förklarar ländernas intresse. Quote
Racoon Pioneer Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 Så stora länder som Danmark-Grönland och Kanada är borde väl en ö av en tomts storlek knappast vara så otroligt viktig. Bekymret här verkar snarare vara det urgamla, primitiva, mänskliga draget stolthet. Förresten är väl Grönland inte helt danskt, utan snarare bara halvdanskt (?) eller hur det nu var. Kan inte eskimåerna (locals) själva säga hur de vill ha det. /RP Quote
Nestor Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 Nä, nu tycker jag at vi stämmer upp i lite sång här. Text: Föräldraföreningen i en tad i Colorado, mer känd som South Park Blame Canada South Park Parents Times have changed, Our kids are getting worse They won't obey their parents, They just want to fart and curse. Should we blame the government, or blame society, or should we blame the images on tv No! Blame Canada! Blame Canada With all their beady little eyes, their flapping heads so full of lies Blame Canada! Blame Canada! We need to form a full assault, it's Canada's fault! Don't blame me, for my son Stan, He saw the darn cartoon, and now he's off to join the klan!> And my boy eric once, had my picture on his shelf, but now when I see him, he tells me to f*** myself> Well, Blame Canada! It seems that everything's gone wrong since Canada came along Blame Canada! Blame Canada! They're not even a real country anyway. My son could of been a doctor or a lawyer, it's a true, Instead he burned up like a piggie on a barbecue> Should we blame the matches? Should we blame the fire, or the doctor who allowed him to expire. Heck no! Blame Canada! Blame Canada! With all their hockey hubaloo and that bitch Anne Murray too. Blame Canada! Shame on Canada! The smut we must stop The trash we must smash Laughter and fun must all be undone We must blame them and cause a fuss Before somebody thinks of blaming us! Quote
KD803 Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 Så stora länder som Danmark-Grönland och Kanada är borde väl en ö av en tomts storlek knappast vara så otroligt viktig.<{POST_SNAPBACK}> Inte ön i sig, men väl territorialvattnet runt omkring med fisken och den eventuella oljan. Quote
Fk Satan Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 Så stora länder som Danmark-Grönland och Kanada är borde väl en ö av en tomts storlek knappast vara så otroligt viktig. Inte ön i sig, men väl territorialvattnet runt omkring med fisken och den eventuella oljan. Kanske inte territorialvattnet, utan mer den exlusiva ekonomsika zon som de båda länderna kan tänkas få kring ön ;) Quote
Solon Posted July 24, 2005 Report Posted July 24, 2005 (edited) För något år sedan var kanadensarna upprörda över att danskarna höll på och åkte runt med fregatter runt ön och nu landstiger dem själva.. Konflikten trappas upp långsamt, långsamt... Edited July 24, 2005 by Solon Quote
Kanna Posted July 25, 2005 Author Report Posted July 25, 2005 Förresten är väl Grönland inte helt danskt, utan snarare bara halvdanskt (?) eller hur det nu var. Kan inte eskimåerna (locals) själva säga hur de vill ha det./RP <{POST_SNAPBACK}> Grönland har så kallat Hjemmestyre, vilket på svenska blir "hemstyre". Du kan läsa mer om det här. [politiskt korrekt] Dessutom heter det inte eskimå, det heter inuit som på grönländska betyder människa.[/politiskt korrekt] För övrigt bor det ganska många "vanliga" danskar också på Grönland Quote
Nestor Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 Är det inte på Grönland som självmord är den nästan vanligaste dödsorsaken? Quote
fogel02 Posted July 25, 2005 Report Posted July 25, 2005 (edited) Håller med Solon även om det är en bra bit kvar till stridigheter så har de ändå vandrat en par pinnar upp på aggretionstrappan Lite skrämmande är det ändå att ett av våran grannland är involverade i en sådan konflikt Skulle dessutom vara en ypperlig uppgift för både IKS och IUB att hålla koll så att parterna håller sig på sin kant Edited July 25, 2005 by fogel02 Quote
C PI62 Posted July 26, 2005 Report Posted July 26, 2005 Danska robotbaser motsv Sovjets på Kuba? Vem vet, danskarna kanske försöker att bli en ny supermakt, sakta men säkert... Quote
Nestor Posted July 26, 2005 Report Posted July 26, 2005 Danska robotbaser motsv Sovjets på Kuba? Vem vet, danskarna kanske försöker att bli en ny supermakt, sakta men säkert... <{POST_SNAPBACK}> Om detta är sant, undrar om danskarna tänker ta tillbaka Skåne, Halland och Blekingen? Quote
C PI62 Posted July 27, 2005 Report Posted July 27, 2005 Danska robotbaser motsv Sovjets på Kuba? Vem vet, danskarna kanske försöker att bli en ny supermakt, sakta men säkert... <{POST_SNAPBACK}> Om detta är sant, undrar om danskarna tänker ta tillbaka Skåne, Halland och Blekingen? <{POST_SNAPBACK}> Hmm, det skulle iaf underlätta GBS' verksamhet, och då är det inte gruppbefälsskolan jag tänker på. Ta en närmare titt på Gräv Bort Skåne Quote
röjsop Posted July 28, 2005 Report Posted July 28, 2005 @Fogel02: Jag tror vi skulle behöva tillbaka isbrytarna om vi skulle ge oss in på en sådan mission! Dessutom känns vår flotta för liten för att separera båda dessa makter. Quote
Nestor Posted July 28, 2005 Report Posted July 28, 2005 @Fogel02:Jag tror vi skulle behöva tillbaka isbrytarna om vi skulle ge oss in på en sådan mission! Dessutom känns vår flotta för liten för att separera båda dessa makter. <{POST_SNAPBACK}> Menar du att isbrytarna är skrotade? Jga har för mig att de bara har "avmilitariserats" Eller så är jag ute på tunn is här (haha :P ) Quote
uoff Posted July 28, 2005 Report Posted July 28, 2005 Om detta är sant, undrar om danskarna tänker ta tillbaka Skåne, Halland och Blekingen? Självklart! Varför skulle de annars byggt en bro? Quote
mdn Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 (edited) Det verkar som om i alla fall en av sidorna börjat ägna sig åt subversion. Det har dykt upp artiklar på nyhetssajter där det påstås att Danmark ska ha köpt reklamplats på Google som ska dyka upp om man söker på "Hans Island". Bannern ifråga påstås länka till ett protestbrev från danska UD. Försöker man göra just det så ser man ingen reklambanner, eller något som liknar det. Det blir särskilt lustigt när båda källor som Slashdot anger är kanadensiska: Artikel från Cnews Artikel från Reuters Kanada Kan det ligga något i det här eller kan jag ta av mig foliehatten? EDIT: Såhär några minuter efter så kanske det inte är så tydligt längre, men vad jag antydde var alltså att kanadensarna tagit till psykologisk krigsföring för att misskreditera danskarna. Kan man flyga dit försvarsministern kan man nog också låta sitt psyopsfolk pröva lyckan, var alltså min tanke. /mdn Edited July 30, 2005 by mdn Quote
röjsop Posted July 30, 2005 Report Posted July 30, 2005 @Hendrix: Nej precis som du säger är dom inte skrotade, bara ute ur organisationen. Quote
Vpl8107 Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Danmark snodde ju en liten ö från Sverige, så varför skulle inte Kanada få sno en ö från Danmark...? Quote
Dizzy_keys Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 (edited) Den hette Hesselö. Sverige hade hela tiden ansett den som svensk. men 1983 talet landsteg danmark ön. Edited July 31, 2005 by Dizzy_Keys Quote
Divide Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 (edited) Tror faktisk att det redan finns en tråd om HESSELØ... Här skrivar vi ju om dumma dumma Kanada och det alltid rättvisa Danmark, blanda inte ihop det Tycker ni ska skicka FN truppor hit, DANMARK 01... Ni är alltid välkomna... Vi har massa med öl ju Edit: Layout... Edited July 31, 2005 by Divide Quote
uoff Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Den hette Hesselö. Sverige hade hela tiden ansett den som svensk. men 1983 talet landsteg danmark ön. <{POST_SNAPBACK}> Nääää.... Så var det väl inte? Visserligen taget ur minnet men det rådde väl ingen tvekan om at ön var dansk? Bråket handlade om var gränsen ute i Kattegatt skulle gå. Enligt nå'n internationell praxis så dras gränser ute i vattnet mitt mellan fastland eller bebodda öar. Danmark påstod att Hesselö var bebodd (vilket den inte var enligt nämda praxis) medan Sverige hävdade att den inte var att betrakta som en bebodd ö. Danmark vann. Ännu märkligare är det att Sverige vek sig för Sovjetunionen när de hävdade att Gotland inte var en bebodd ö. Quote
Darkwand Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Nja nåddes det inte en kompromiss om den sk "Vita Zonen" där vi tog 75% och sovjet 25%. Quote
uoff Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Nja nåddes det inte en kompromiss om den sk "Vita Zonen" där vi tog 75% och sovjet 25%. Att ge bort 25% av något som man enligt alla kända regler har rätt till är att vika sig! Att ens föra en diskussion med med en motpart som hävdar att Gotland inte är en bebodd ö tyder på en undfallenhet som i mina ögon gränsar till landsförräderi. Om jag minns rätt så var det Ullsten som var skyldig till spektaklet. Quote
Jakob Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Ni geografi soldater upphör aldrig att förvåna mig, jag vet några som skrattar gott åt er, samtidigt som de tar för sig av era kvinnor. JAG GRÅTER FEMTIOMILJONER TÅRAR FÖR DE STUPADE KAMRATER I ANDRA VÄRLDSKRIGET NI GRÅTER SEX MILJONER TÅRAR FÖR STUPADE FIENDER ERA DÅRAR. Var nu RIKTIGA soldater och befria sverige och norra europa. Quote
KD803 Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Ni geografi soldater upphör aldrig att förvåna mig, jag vet några som skrattar gott åt er, samtidigt som de tar för sig av era kvinnor. JAG GRÅTER FEMTIOMILJONER TÅRAR FÖR DE STUPADE KAMRATER I ANDRA VÄRLDSKRIGET NI GRÅTER SEX MILJONER TÅRAR FÖR STUPADE FIENDER ERA DÅRAR. Var nu RIKTIGA soldater och befria sverige och norra europa. <{POST_SNAPBACK}> Hmm var är Kimster? Quote
Ing Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 (edited) Ni geografi soldater upphör aldrig att förvåna mig, jag vet några som skrattar gott åt er, samtidigt som de tar för sig av era kvinnor. JAG GRÅTER FEMTIOMILJONER TÅRAR FÖR DE STUPADE KAMRATER I ANDRA VÄRLDSKRIGET NI GRÅTER SEX MILJONER TÅRAR FÖR STUPADE FIENDER ERA DÅRAR. Var nu RIKTIGA soldater och befria sverige och norra europa. <{POST_SNAPBACK}> Vad vill du i mitt forum? Du får EN chans att bättra dig. *********** EDIT: Det var tydligen inte så lätt att skärpa sig. Tillbaks till ämnet. /BlåGul. Edited August 3, 2005 by Ing Quote
alfie Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 han kom, han sågs, han... försvann... något nytt om danmark / kanada slaget om ön? någon? Quote
Recommended Posts