Jump to content

Nedladdning


Anoc

Imorgon 1 Juni träder lagen i kraft att nedladdning av uphovsrättskyddat material förbjuds.  

213 members have voted

  1. 1. Imorgon 1 Juni träder lagen i kraft att nedladdning av uphovsrättskyddat material förbjuds.

    • 1. Jag kommer fortsätta ladda ner.
      193
    • 2. Nej jag slutar nu när det blir illegalt
      8
    • 3. Jag laddar inte ner/har alldrig laddat ner upphovsrättskyddat.
      12


Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

kommer att ta en paus nu inledningsvis för jag "antar" att APB kommer att göra stor razzia ute på DC den närmaste tiden. Sedan kommer jag mer att använda mig av FTP-sajter när jag laddar ner saker och ting.

Link to comment
Share on other sites

dom kan inte kontrollera vad jag har på min dator utan att dom laddar ner det själva. och då bryter dom själva mot lagen.

 

Anti Pirat Byrån är en bransch organisation och där med inte utöva myndighets arbete, vilket dom tror att dom.

 

så jag tror det är helt lungt att ladda vidare.

 

har också hört det att så länge man laddar ner för personligt bruk kommer inget att hända, där emot laddar du ner för att sedan sälja vidare bör man se upp rätt så kraftigt för snart står farbror blå och bankar på porten

 

// NordicFear

Link to comment
Share on other sites

dom kan inte kontrollera vad jag har på min dator utan att dom laddar ner det själva. och då bryter dom själva mot lagen

inte ifall de har tillstånd av upphovsrättsinnehavaren att ladda ner det filen ifråga...

Link to comment
Share on other sites

Jag är storkund hos www.wesellcd.com och DVD skivorna fylls med film via bittorrents.

jag har ingen tanke på att sluta med det.

 

Jag surfar mycket säkert eftersom jag kopplar upp mig på grannens trådlösa nät utan lösenord och rimligtvis är det då han som får dörren inslagen och sitt hem genomsökt.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog på lite samma linje som NordicFear. Tror att lagen är till för att sätta dit "stor förbrukare" och de som tjänar pengar på ©-skyddat material. Vad skulle de vinna på att sätta dit Svenssons som laddar ner en låt i månaden. De administrativa kostnaderna känns som de överstiger vad de tjänar på att sätta dit dom... eller?

 

Någon som vet hur man bestraffas? Böter? I så fall hur räknar de ut den? Antal gånger man spelat låten? Skiljer de då på om man spelar den privat eller på en fest där flera kan höra den? Om den otillåtliga nerladdningen lett tilla tt man köpt originalet... får man strafflindring då? :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Kapitalet försvarar sig in i absurdum innan revolutionen kommer.

 

Just nu kommer kapitalet att försvara sig genom lagstiftning och digitala räder, detta kommer att intensifieras tills kapitalet inser att de förlorar på att göra så. Därefter kommer systemet att revolutioneras genom en hastig omsvängning där proletariatets (nedladdarnas) attityder förändras genom att de betalar för sig, låt för låt och då bara till producentpriset i studion och lite redigering och administration. Kaptitalet (företaget) kommer givetvis att se till att kunna få ersättning för de kostnader de lägger ut i samband med detta. Det nya systemet accepteras och är radikalt annorlunda mot det tidigare.

 

I linje med vad Marx menade med revolution.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Jag surfar mycket säkert eftersom jag kopplar upp mig på grannens trådlösa nät utan lösenord och rimligtvis är det då han som får dörren inslagen och sitt hem genomsökt.

Helt riktigt så är det din granne som får dörren inbankad och alla sina elektroniska pryttlar tagna i beslag.

 

Dock så finns det ett lagförslag att det ska bli förbjudet att skaffa sig tillgång till andras trådlösa nät utan tillstånd, hur man nu har tänkt kunna kontrollera det när folk är så oerhört inkompetenta och wlan så ohyggligt osäkert. ;)

 

edit: kom på att grannen ingen alls kommer få dörren inslagen om inte brottet som begås ger minst fängelse i två (2) år, det är nämligen inte aktuellt med husransakan annars. Vidare får polisen inte ta del av nät-loggar heller i det fallet så det blir i princip helt omöjligt att spåra någon.

Link to comment
Share on other sites

Polisen har klart och tydligt sagt att dom inte kommer lägga ner några resurser på att se till att denna "lag" inte efterföljs.

 

Vissa kommer säkert blir skrämda, dom som vet vad dom sysslar med kommer inte ändra sig på något sätt alls.

Link to comment
Share on other sites

Som Fk Nordin skriver så kommer det knappast att vara prioriterad verksamhet hos polisen at jaga folk som laddar ner saker från nätet illegalt. Jag kommer definitivt att fortsätta ladda från bittorrent.

 

En annan sak jag inte förstår är att cd/dvd/-ersättningsavgiften ska höjas för att kompensera artisternas ekonomiska förlust för nerladdningen. Med andra ord så godkänner staten att man laddar ner saker illegalt eftersom artisternas kompensation ökas, samtidigt som de lagstiftar mot nerladdning. Dessutom så är det ju faktiskt så att en del använder cd-r och dvdskivor för att spara egna bilder och filmer på men dessa straffas för att andra, t.ex. jag, bryter mot upphovsrättslagen. Läste ett exempel någonstans där det stod att avgiftshöjningen för en dvdskiva var 20 kronor men i dagsläget kostade skivan, inklusive ersättningen, 10 kronor, så i fortsättningen kommer 2/3 av en dvdskivas pris vara ren ersättning till artisterna.

Link to comment
Share on other sites

Som flera säger här i tråden så tror jag detta kommer bli en lag som gör att politikerna viftar med stora ajabaja fingret och säger att det här e olagligt,

Sen blir det ingeting mer av det.

Och polisen tror jag kanske kommer göra ett eller två tillslag på dom värsta piratkopierarna på Dc och Bittorrent, sen kommer det inte bli något mer av de heller.

Så i slutändan kanske lagen har skrämt bort några nerladdare för tillfället, Men jag tror inte det dröjer länge innan alla är igång igen eftersom dom flesta nog trodde att det redan var olagligt.

 

 

Typ mina två ören...jag kommer i alla fall inte att sluta ladda ner..

 

//Anders

Link to comment
Share on other sites

Som flera säger här i tråden så tror jag detta kommer bli en lag som gör att politikerna viftar med stora ajabaja fingret och säger att det här e olagligt,

Sen blir det ingeting mer av det.

Och polisen tror jag kanske kommer göra ett eller två tillslag på dom värsta piratkopierarna på Dc och Bittorrent, sen kommer det inte bli något mer av de heller.

Så i slutändan kanske lagen har skrämt bort några nerladdare för tillfället, Men jag tror inte det dröjer länge innan alla är igång igen eftersom dom flesta nog trodde att det redan var olagligt.

 

 

Typ mina två ören...jag kommer i alla fall inte att sluta ladda ner..

 

//Anders

Jag tror det finns en liten chans att polisen slår till emot 2 eller 3 "småpirater" som sitter hemma och fikar med cirka 40 Gb i sin Share.

Detta skulle nog skrämma en del ifrån användning men som sagt, liten chans...

Link to comment
Share on other sites

Villigheten att efterkomma lagstiftarens påbud är minst sagt tveksam i denna sak bland medelmmarna i detta forum. Lite lustigt, för här brukar det annars viftas med Stora Klubban när brott och straff är ämnet för dagen... Hmmm B)

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Jag laddar inte hem upphovsrättskyddat materiel utan ägarens tillstånd.

 

Om andra gör det så kan jag inte hindra dem. Jag kan däremot tycka att det är djävla kass still att gnälla över att sådant beteende anses vara dåligt av samhället. Det är som om en snattare skulle stå och beklaga sig över att larmbågar gör det svårare att stjäla... och dessutom förvänta sig sympati för detta!

 

Är du pirat så håll ditt gnäll för dig själv. Du får precis vad du betalar för.

 

hyllan.jpg

 

/J

Link to comment
Share on other sites

djävla kass still att gnälla över att sådant beteende anses vara dåligt av samhället.

Då tycker jag att vi ska ha en diskussion om vad/vilka samhället är...

 

Det är i mina ögon ganska uppenbart att det här är en tandlös lag vars tillkomst kan tillskrivas att film och musikindustrin hellre lägger sina pengar på lobbyarbete än på att göra kvalitetsprodukter. Och att dessa två industrier skulle ha det minsta problem med kassaflödet är en myt skapad av dem själva.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak jag inte förstår är att cd/dvd/-ersättningsavgiften ska höjas för att kompensera artisternas ekonomiska förlust för nerladdningen. Med andra ord så godkänner staten att man laddar ner saker illegalt eftersom artisternas kompensation ökas, samtidigt som de lagstiftar mot nerladdning. Dessutom så är det ju faktiskt så att en del använder cd-r och dvdskivor för att spara egna bilder och filmer på men dessa straffas för att andra, t.ex. jag, bryter mot upphovsrättslagen. Läste ett exempel någonstans där det stod att avgiftshöjningen för en dvdskiva var 20 kronor men i dagsläget kostade skivan, inklusive ersättningen, 10 kronor, så i fortsättningen kommer 2/3 av en dvdskivas pris vara ren ersättning till artisterna.

Privatkopieringsavgiften (inte pirat) har inget med nedladdning att göra, utan står för den ersättning artisterna får när du gör en laglig kopia av din köpta CD för att ha i bilen, båten, sommarstugan, ge till grannen eller liknande, istället för att köpa en till likadan CD. Denna avgift skall nu även börja tillämpas på DVD-media.

Att den skall höjas hade jag ingen aning om - kan du presentera lite läsning/källa om det?

 

@fu. vikström: Må så vara att lagen kommit till efter lobbande från skivindustrin, innebär det automatiskt att lagen är dålig? Är den inte snarare en ganska naturlig följd till samhällets inställning till stöld, och en anpassning till det moderna samhällets nya möjligheter till stöld?

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
djävla kass still att gnälla över att sådant beteende anses vara dåligt av samhället.

Då tycker jag att vi ska ha en diskussion om vad/vilka samhället är...

 

Det är i mina ögon ganska uppenbart att det här är en tandlös lag vars tillkomst kan tillskrivas att film och musikindustrin hellre lägger sina pengar på lobbyarbete än på att göra kvalitetsprodukter. Och att dessa två industrier skulle ha det minsta problem med kassaflödet är en myt skapad av dem själva.

 

@fu.vikström: Skulle denna tirad vara något slags skäl till att strunta i lagen?

 

@alla: I slutänden handlar det inte det minsta om musikindustri, uppblåsta priser eller något annat av de skitargument som piratkopieringens patetiska försvarare använder sig av. Eftersom en försvinnande liten del av dessa aldrig någonsin skulle få för sig att säga att det är ok att sno en musik-skiva ur en affär med samma motiveringar klingar dessa argument så otroligt tomt. Det är hyckleri.

 

Det handlar om det som vi som barn fick lära oss (nå ja, en del av oss i alla fall), nämligen att skilja på Mitt och Ditt. Det handlar om rätten att få äga det man själv skapar och att bestämma över detta. Om detta sedan handlar om materiell eller immateriell egendom har inte ett piss med saken att göra. Det som jag skapar äger jag och jag bestämmer vad som händer med min egendom. Du har ingen som helst rätt att hävda att du skall få göra vad du vill med den. Mitt och ditt.... skilj på dem.

 

Jag är mjukvarutvecklare. Jag gör datorprogram och spel. Hade jag varit en hantverkare, byggjobbare eller kanske skulptör, d.v.s. någon som skapar något man kan ta på, så hade ingen någonsin fått för sig att säga att jag inte har någon rätt till det jobb jag gör. De skulel inte ta mitt arbete utan att ge betalt för det. Men bara för att resultatet av mitt jobb går att kopiera så säger snåla djävla råttor att de har rätt att utnyttja mitt arbete utan att jag har rätt att bestämma om jag skall få kräva ersättning eller inte.

 

Well f*** that! Den tid jag lägger ned på mitt arbete är tid som försvunnit från mitt liv. Tid borta från mina kids. Tid borta från min fästmö. Tid som jag skulle kunna använt till att roa mig och ha djävla skoj under tiden. Den som menar att denna tid måste jag skänka bort med motiveringen "Näe... jag vill inte betala priset så jag skall ha ditt jobb gratis" kan i ärlighetens namn gå och knulla sig själv med en taggtrådsinlindad dildo.

 

Om någon inte tycker om mitt pris, då behöver denne inte köpa och/eller utnyttja mitt arbete... då är de inte tvungna att betala. Jag får inga pengar och de får inte använda mitt arbete. Så funkar det överallt annars i världen. Varför skulle det fungera annorlunda bara för att det jag säljer kommer i form av bits och bytes?

 

Ja, jag kan hålla med om att musikindustrin har en föråldrad affärsmodell. Ja, jag kan hålla med om att priset är onödigt högt på grund av gamla affärsmetider. Men NEJ, detta ger ändå inte någon rätten att gratis utnyttja någon annans arbete.

 

Om man har glädje av något, då tillhör det såväl lag som heder att ge den som skapat detta något lite ersättning för besväret. Vad är det i detta som är svårt att förstå?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl att man angriper problemet från fel håll. :baskerKav:

Istället så skapar man en tandlös lag som urholkar "rätt & fel" mentaliteten hos folk. Jag laddar själv ner och kommer att fortsätta med det, åtminstone tills prisnivån hamnar på en vettig nivå och jag kan på ett enkelt sätt köpa produkten!

Att sen som J-Star som jobbar som programerar/utvecklare känner sig pissad på skiter jag faktiskt fullständigt i, det är inte han som blir drabbad, det är dom stora drakarna som har tjänat multum på mig redan (få se nu, hur många versioner av windows har jag köpt inklusive MS-DOS versioner.....). Däremot så har jag alltid sett till att ersätta tillverkaren för de shareware program jag har laddat hem, brukar hamna någonstans runt 10-25 USD.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra uttryckt, J-Star. Jag arbetar inte (längre) inom branschen, men håller helt och hållet med.

 

Jo, jag har faktiskt laddat ner musik från fildelningsservrar. Men om det vid tillfället för nedladdningen hade funnits bra (det utbud jag vill ha) fungerande köptjänster (snabba nedladdningar) så hade jag utan att tveka betalat för låtarna, säg 10:- per låt.

Nu äntligen har ju faktiskt sådana tjänster börjat komma. Det tycker jag är bra.

 

Sedan, som redan nämnts, är det ju hål i huvudet att CD(och DVD)-priser ska gå upp, om syftet är att kompensera låt/film/mjukvaruskaparnas förluster. Då har man ju i princip redan godkänt nedladdningen som ett accepterat beteende. Och lagen som sådan blir "onödig". :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Problemet är väl att man angriper problemet från fel håll.  :baskerKav:

Istället så skapar man en tandlös lag som urholkar "rätt & fel" mentaliteten hos folk. Jag laddar själv ner och kommer att fortsätta med det, åtminstone tills prisnivån hamnar på en vettig nivå och jag kan på ett enkelt sätt köpa produkten!

Att sen som J-Star som jobbar som programerar/utvecklare känner sig pissad på skiter jag faktiskt fullständigt i, det är inte han som blir drabbad, det är dom stora drakarna som har tjänat multum på mig redan (få se nu, hur många versioner av windows har jag köpt inklusive MS-DOS versioner.....). Däremot så har jag alltid sett till att ersätta tillverkaren för de shareware program jag har laddat hem, brukar hamna någonstans runt 10-25 USD.

 

Jo, det drabbar mig också. Därför att piraten är inte alls någon halv-god Robin Hood som kollar om det han olovandes använder har skapats av "En stor drake" eller av mig, en enskild utvecklare. Shareware knäcks i lika stor utveckling som Win XP. Mentaliteten att det är OK att skita i att betala tar ingen hänsyn. Och den enskilde är inte alls skyddad.

 

Det är snarare tvärt om: för en stor drake märks nedgången i försäljning inte särskilt mycket. För den enskilde blir genomslaget stort. Dessutom, om jag jobbar för den stora draken, då är det alltså "mitt" företag som drabbas... och därigenom drabbas jag.

 

Snacket om att "De har tjänat multum" är nys. Var det någon som tvingade dig att köpa? Släpade dedig till affären, slet pengarna ur plånboken och band fast en kopia av mjukvaran vid din hand? Sicket otroligt tjafs...

 

Återigen: vill du inte betala priset, så låt bli. Men låt då också bli att använda dig av mjukvaran/musiken/filmerna. Är det något i detta som är svårt att förstå? Pengar -> rätt att använda. Inga pengar -> ingen rätt att använda. Folk har kunnat detta sedan handelns uppkomst för tusentals år sedan. Det är inte precis "rocket science".

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Gemene man kommer alltid att söka sig till det billigaste alternativet (i förhållande till kvaliteten) vad gäller det mesta, och kan man få något gratis så kommer gemene man att använda sig av det alternativet. Finns tekniken kommer den att användas.

Finns det något exempel på att något företag/artist motsv gått i konkurs pga nedladdning?

 

Jag kommer inte sova sämre på nätterna för att det är olagligt att hämta en och annan låt på nätet. Skulle ändå med största sannolikhet inte köpt skivan vilket gör att tillverkaren ändå inte går back på mig.

Link to comment
Share on other sites

Kopieringsavgiften på media är väl för "privat kopiering" alltså, kopia av en skiva att ha i bilen motsv.

 

Håller med om att man skall betala för program motsv. i sak

MEN hur många spel/program håller vad de utlovar?

Hur många gånger har man köpt ett spel och det varit så buggigt att det inte går att använda?

Hur många gånger har man väntat en månad på nästa patch utan att den löser problemet?

Hur många gånger har tillverkaren levererat en patch som de säger är den sista, den löser inte problemet och sen säljer de nästa utgåva av spelet med nästa patch till fullt pris?

 

Kvalitetssäkring av programvarubranschen måste bli bättre. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Kopieringsavgiften på media är väl för "privat kopiering" alltså, kopia av en skiva att ha i bilen motsv.

 

Håller med om att man skall betala för program motsv. i sak

MEN hur många spel/program håller vad de utlovar?

Hur många gånger har man köpt ett spel och det varit så buggigt att det inte går att använda?

Hur många gånger har man väntat en månad på nästa patch utan att den löser problemet?

Hur många gånger har tillverkaren levererat en patch som de säger är den sista, den löser inte problemet och sen säljer de nästa utgåva av spelet med nästa patch till fullt pris?

 

Kvalitetssäkring av programvarubranschen måste bli bättre. :baskerKav:

 

Caveat Emptor

 

Du kan alltid råka ut för måndagsexemplar. Det gäller i all form av handel. Det finns ingen mjukvarutillverkare som ställt upp löften på att deras grejor skall fungera felfritt. Istället står det alltsom oftast väldigt tydligt i de där avtalen som folk skiter i att läsa: "Säljes i befintligt skick. Används på egen risk". Om du struntar i att uppmärksamma detta, då gäller där som precis som överallt annars i samhället: skyll dig själv. En korkad köpare kommer att bli blåst.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Jag kommer inte sova sämre på nätterna för att det är olagligt att hämta en och annan låt på nätet. Skulle ändå med största sannolikhet inte köpt skivan vilket gör att tillverkaren ändå inte går back på mig.

 

Drar man det till sin spets och modellerar att enbart en köper och alla andra kopierar av den, så jo, då har säljaren gått back.

 

Nu är detta inte helt sant utan det finns en balans där. Och säljare av immateriella produkter måste bli mycket bättre på att ha anpassade priser. Det är idiotiskt att begränsa utbudet så att det bara finns en enda variant att köpa.

 

Mjukvarubranschen har börjat fattat detta. Stora drakar om Sun och Microsoft har exempelvis för sina programutvecklingsmiljöer börjat tillämpa blandad prissättning. Lättare versionen at produkterna ges bort gratis (Sun: Java, Microsoft: Visual Studio 2005 Express, Adobe: Photoshop elements) medan de tyngre versionerna med funktioner som ändå bara de penningstarka kunderna har nytta av tar man betalt för.

 

Så återigen: ja, affärsmodellerna med att köpa en skiva är föråldrade. Ja, det måste till en revolution på detta område. Men nej, det är fortfarande inte rätt att gama någon annas immateriella produkter bara för att man är för snål för att betala.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...