Jump to content

Nedladdning

Anoc

Imorgon 1 Juni träder lagen i kraft att nedladdning av uphovsrättskyddat material förbjuds.  

213 members have voted

1. 1. Imorgon 1 Juni träder lagen i kraft att nedladdning av uphovsrättskyddat material förbjuds.

• 1. Jag kommer fortsätta ladda ner.
      193
    • 2. Nej jag slutar nu när det blir illegalt
      8
    • 3. Jag laddar inte ner/har alldrig laddat ner upphovsrättskyddat.
      12

Recommended Posts

Guest J-Star
Posted
Om jag däremot tvunget vill köpa spelet "Super Mega Killer" så finns det bara ett företag som har tillverkat det spelet och då är jag helt i deras våld. Innebär det då att jag som konsument inte har rätt att ställa krav på att produkten ska fungera helt felfritt?

Ingen tvingar dig att köpa. Företaget får inte dina pengar innan de säkrat god kvalité. Så enkelt så.

/J

Visst är jag tvungen om jag nu tvunget vill ha just det spelet.

Om du tvunget vill ha det spelet så får du väl göra en avvägning om buggarna är värt det.

/J

• Replies 144
  • Created
  • Last Reply
Posted

Jag litar på att herr j-stjärna aldrig kör för fort med bilen när han här gapar sig hes över att lag skall följas till sista bokstaven. Och i avsaknad av körkort så har han väll alltid fungerande lyktor och reflexer på cykeln och cyklar aldrig på gångväg eller trottoar.

Vad stjärnan verkat missa (eller medvetet inte nämner) är att dom som med blod och svett klämmer ur sig musik och programvara, får ta del av en högst begränsad del av vinsten som dom stora företagen gör på deras bekostnad.

Jag själv har ca 500 skivor och ca 150 filmer på "att köpa"-listan, men jag har ingen som helst ekonomisk möjlighet till det för tilfället, så jag förser mig gladeligen med film och musik på "alternativa" sätt tills den dagen jag har en inkomst som medger inköp så dom stackars artister som jag tarmar på för tillfället kan skatta sig lyckliga över att jag kommer att köpa deras musik/filmer inom något år. Och jag köper faktiskt en del skivor nu för tiden också, senaste inköpet är du och jag döden, för kent är exempel på en grupp som jag är beredd att avstå mina slantar till även om det blir nudlar resten av veckan.

Posted

Ingen tvingar dig att göra något. Men när man köper något vill åtminstone jag att det skall funka.

Det är därför det finns garanti på de flesta andra grejer, men med program funkar det ju inte riktigt likadant eftersom garantin gör så att du får en ny produkt eller produkten reparerad, och om en mjukvara är trasig hjälper inte det.

Posted
Vad stjärnan verkat missa (eller medvetet inte nämner) är att dom som med blod och svett klämmer ur sig musik och programvara, får ta del av en högst begränsad del av vinsten som dom stora företagen gör på deras bekostnad.

Har du frågat vad artisterna själva tycker? Det du säger är möjligen sant för många artister, men av filpirater får de ingenting.

I framtiden hoppas och tror jag nog att vissa artister kommer att kringgå bolagen genom att ge bort sin musik och hoppas på försörjning via konserter. Men det ska i så fall vara deras eget val.

Posted
Att det "bara" är ett spel köper jag inte som förklaring. Det är uppenbart att du inte kommer hålla med mig, men jag tycker att mjukvaruföretagen måste skärpa till sig.

Är du beredd att betala det pris en sådan "tillskärpning" medför? Har du någon aning om vad det kostar att utveckla "felfri" programvara? Har du någon aning om hur svårt det är att utveckla programvara som fungerar "felfritt" på varenda skithårdvara som folk har i sina datorer? Skulle du betala 200 000 kr för ett spel som kräver att du använder moderkort X, grafikkort Y, minne Z och har version A.B.C med patcharna D och E av operativsystem F? Du får dessutom inte ha några program installerade på datorn som inte är explicit godkända av speltillverkaren, och hårdvaran och mjukvaran måste vara konfigurerade exakt som speltillverkaren kräver. Det är sådana krav man får om man vill ha "felfri" programvara. Om du vill veta mer om sådan programvaruutveckling, så rekommenderar jag att du tar en titt på den grupp som utvecklar programvaran till USA:s rymdfärja. Jämför hur mycket programkod de skriver med hur mycket en "normal" stressad programmerare i ett "normalt" företag måste skriva för att företaget ska gå runt.

Posted
Varför måste man kunna visa upp en skiva?

Är det inte musiken som är viktig?

Om jag laddar hem musiken med Itunes (motsv) eller luffar iväg till min favvo-butik är mig egalt.

Om du undrar varför man ”måste kunna visa upp en skiva” kan du inte ha köpt många skivor i dina dar. Har du aldrig känt glädjen när du plockar fram texthäftet och bläddrar igenom det? Eller när du sitter och studerar omslaget ingående samtidigt som musiken dånar ut ur högtalarna.

För att inte tala om glädjen när jag stoppar skivan i min spelare, och får musik ur högtalarna, istället för någon dialogruta som hoppar upp på min monitor och varnar om Digital Rights Management och att musiken inte längre kan spelas då mitt operativsystem, musikprogram, eller gud vet vad, inte uppfyller krav X.

My friend Espen, in Oslo, writes in with the story of a friend of his who bought an ebook for $172 (yes, a hundred and seventy two DOLLARS), then upgraded his version of Acrobat and lost the ability to read it. No one answers his tech support emails and his $172 ebook is just a jumble of encrypted bits on his harddrive. This is the outcome of DRM: it only punishes the people who are willing to shell out money for digital works, and it drives them to seek either infringing editions or comepeting, free information.

In January I bought my first ebook (ISBN: B0000E68Z2), which is published by Wiley. I have one copy on my laptop and a backup on my external harddrive. Last week, I downloaded and installed Adobe Professional (writer 6.0) from our company network (Norwegian School of Management, BI) - during the installation some files from the Adobe version that I downloaded and installed when I bought the ebook (from Amazon.com UK) were deleted. Since then, I have not been able to access my ebook - I have tried to get help from our computer staff but they have not been able to help me. Adobe thinks that I'm using another computer, while I'm not - and it didn't help to activate the computer through some Adobe DRM Activator stuff. Now I have spent at least 10 hours trying to access my ebook - hope you can help

http://boingboing.net/2005_05_01_archive.html

Hur kul är det när något liknande händer den musiksamling man betalat tiotusentals kronor för?

Posted
Att det "bara" är ett spel köper jag inte som förklaring. Det är uppenbart att du inte kommer hålla med mig, men jag tycker att mjukvaruföretagen måste skärpa till sig.

Är du beredd att betala det pris en sådan "tillskärpning" medför? Har du någon aning om vad det kostar att utveckla "felfri" programvara? Har du någon aning om hur svårt det är att utveckla programvara som fungerar "felfritt" på varenda skithårdvara som folk har i sina datorer? Skulle du betala 200 000 kr för ett spel som kräver att du använder moderkort X, grafikkort Y, minne Z och har version A.B.C med patcharna D och E av operativsystem F? Du får dessutom inte ha några program installerade på datorn som inte är explicit godkända av speltillverkaren, och hårdvaran och mjukvaran måste vara konfigurerade exakt som speltillverkaren kräver. Det är sådana krav man får om man vill ha "felfri" programvara. Om du vill veta mer om sådan programvaruutveckling, så rekommenderar jag att du tar en titt på den grupp som utvecklar programvaran till USA:s rymdfärja. Jämför hur mycket programkod de skriver med hur mycket en "normal" stressad programmerare i ett "normalt" företag måste skriva för att företaget ska gå runt.

Efter att ha tittat på hur D80-systemet i Gripens datorer är uppbyggda så tror jag inte att det är svårt att utveckla program till flygande grunkemojer. Däremot måste man vara ytterligt noga med att det står rätt i programraderna.

J.K Nilsson

Posted
"Idag utförde svenska antipirater en husrannsakan mot The Pirate Bay och beslagtog servrarna som driver sajten. Det här innebär troligtvis slutet för The Pirate Bay, och vi som har drivit sajten ber om ursäkt för alla som har förlorat inkomster på grund av vår verksamhet."

En smula trist! Vart skall man nu hãmta tv-program som man missat att se?

Öh!

Nog för att vi har korporatism i Sverige och myndigheter tar hjälp av associationer i sitt arbete men jag trodde inte att korporatismen nått stuket Italien hade på 1930-talet.

J.K Nilsson

Posted
Vad gäller nedladdning, jadu, var hittar man tex "färden till månen" från 1902, eller filmen M från 30 talets Tyskland.

M, och flera andra filmer av Fritz Lang, finns exempelvis att köpa på discschop.se.

Koreanska drama filmer också väldigt svårt hitta..

Jag har fått intrycket att det är rätt så vanligt att de inhemska koreanska versionerna/släppen har engelsk text, så de borde inte vara helt omöjliga att hitta om man söker. Jag brukar själv huvudsakligen köpa koreansk film som just inhemska koreanska versioner/släpp.

Posted

Har ju den förutsättningen att jag har tillgång till en bra ftp-site.Så tankar gör jag.Svensk film.Någon ny annan ibland händer väl men mp3 är jag dålig på.

Har satellitradio i bilen och kör inte ofta med skivor.Dom skivorna jag kör är till 99% köpta.en eller två om året kan jag sno hem.Men dom brukar ju hamna på golvet i bilen ändå.Gillar RADIO p.g.a man vet inte vad som händer.Sen så är ju det mer Radiostationer här

:winner:

Men ja jag kommer fortsätta tanka i mitt lugna tempo

Spel ja.Förhandsgranska kallar jag det. Men dom jag vill ha köper jag p.g.a support och internetspelande.

mvh

Olaevil

Posted
Däremot måste man vara ytterligt noga med att det står rätt i programraderna.

Ja, och det och riktig testning tar enorm tid, och tid är som bekant pengar i sådana här sammanhang. Ett komplext och stort program är extremt svårt att förstå, verifiera och testa. De system för automatisk logisk verifikation av kodkorrekthet som finns i dag är inte användbara för de flesta riktiga projekt, utan det är frågan om att sätta en grupp personer att läsa koden "för hand" och försöka förstå vad den gör, om man vill verifiera den.

Posted
My friend Espen, in Oslo, writes in with the story of a friend of his who bought an ebook for $172 (yes, a hundred and seventy two DOLLARS), then upgraded his version of Acrobat and lost the ability to read it. No one answers his tech support emails and his $172 ebook is just a jumble of encrypted bits on his harddrive. This is the outcome of DRM: it only punishes the people who are willing to shell out money for digital works, and it drives them to seek either infringing editions or comepeting, free information.

In January I bought my first ebook (ISBN: B0000E68Z2), which is published by Wiley. I have one copy on my laptop and a backup on my external harddrive. Last week, I downloaded and installed Adobe Professional (writer 6.0) from our company network (Norwegian School of Management, BI) - during the installation some files from the Adobe version that I downloaded and installed when I bought the ebook (from Amazon.com UK) were deleted. Since then, I have not been able to access my ebook - I have tried to get help from our computer staff but they have not been able to help me. Adobe thinks that I'm using another computer, while I'm not - and it didn't help to activate the computer through some Adobe DRM Activator stuff. Now I have spent at least 10 hours trying to access my ebook - hope you can help

http://boingboing.net/2005_05_01_archive.html

Hur kul är det när något liknande händer den musiksamling man betalat tiotusentals kronor för?

För att travestera Blood Hound Gang: "Burn Mo***rfu**er, burn"

J.K Nilsson

Posted
Däremot måste man vara ytterligt noga med att det står rätt i programraderna.

Ja, och det och riktig testning tar enorm tid, och tid är som bekant pengar i sådana här sammanhang. Ett komplext och stort program är extremt svårt att förstå, verifiera och testa. De system för automatisk logisk verifikation av kodkorrekthet som finns i dag är inte användbara för de flesta riktiga projekt, utan det är frågan om att sätta en grupp personer att läsa koden "för hand" och försöka förstå vad den gör, om man vill verifiera den.

Jag menade bara att det inte är svårt eller svettigt, närmast tråkigt och likt vanligt industrijobb.

Sedan bränner inte programvaruhusen flera hundra kubikmeter fotogen för att verifiera sina nya programsnuttar heller.

J.K Nilsson

Posted

Oj, om ett spel kommer gå från 500 spänn till 200000 så måste de vara rejäla klåpare nu då. Och varför tar det då sådan tid i dagsläget? Med den här logiken borde ett spel kunna levereras på en fikarast, ett större program på en vecka och ett OS på två veckor.

Av någon anledning känns det som du kör mac A2

Posted
Jag menade bara att det inte är svårt eller svettigt, närmast tråkigt och likt vanligt industrijobb.

Det är även ofta svårt, och det gäller i synnerhet när man börjar ta hänsyn till vilka fel som kan uppstå under programkörning och hur man ska hantera dem. Det finns alltid en massa saker som utvecklaren inte tänkt på när han skrivit programkoden...

Posted
Oj, om ett spel kommer gå från 500 spänn till 200000 så måste de vara rejäla klåpare nu då.

Nej, men de försöker inte skriva "felfri" kod för spelen nu.

Och varför tar det då sådan tid i dagsläget?

Därför att matematik och programmering är svårt. Det är ingen barnlek att exempelvis utveckla en 3D-motor i världsklass.

Hemma använder jag Mac OS X och OpenBSD. På min arbetsplats så är standardoperativsystemet för oss utvecklare Debian GNU/Linux, som jag använder tillsammans med en egenhackad X11-fönsterhanterare. Jag har även en maskin med OpenBSD på mitt kontor, då jag bland annat använder den för nätverkstestning (och för att jag verkligen gillar OpenBSD...). Mitt arbete går huvudsakligen ut på att utveckla programvara för inbyggda system som knappt har några operativsystem alls.

Posted

Det är även ofta svårt, och det gäller i synnerhet när man börjar ta hänsyn till vilka fel som kan uppstå under programkörning och hur man ska hantera dem. Det finns alltid en massa saker som utvecklaren inte tänkt på när han skrivit programkoden...

Just precis, utvecklaren kanske inte tänkte på profitgalna utgivare som sätter omöjliga tidsmål, detta är särskilt sant för spelindustrin där det för övrigt produceras helt ofattbara mängder dynga, en del slipper vi se för att inte ens penninghungriga utgivare har mage att ge ut det, men en direkt stötande mängd letar sig ut i spelbutikernas hyllor. Det finns ett sånt fruktansvärt begär efter snabba pengar i dagens näringsliv att väldigt få har tid att vänta eller göra en långsiktig investering i en kvalitétsprodukt. Detta är inte bara ett problem i film, musik och spelindustrin utan i näringslivet i stort och kan mycket möjligt straffa sig själv (och oss andra) inom en inte allt för avlägsen framtid.

Posted

OS-wars! Let's not go there Rickard. ;)

Guest J-Star
Posted
Jag litar på att herr j-stjärna aldrig kör för fort med bilen när han här gapar sig hes över att lag skall följas till sista bokstaven...

Eftersom jag inte krävt av folk att de skall följa lagen till minsta bokstav så skiter jag i det där inlägget. Med tanke på att du inte svarar på något mina inlägg - utan på ett fantasifoster i din hjärna - så får även du ett icke-svar.

/J

Posted
Just precis, utvecklaren kanske inte tänkte på profitgalna utgivare som sätter omöjliga tidsmål

Tro mig, ibland så känns det för oss utvecklare som vi har svårt att tänka på något annat än just det. Min VD:s samtal med utvecklarna kan närmast sammanfattas som:

"Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu! Är det klart? Det är panik nu!"

Varför är det så? Jo, därför att vi konkurrerar med kineser som "arbetar 100 timmar långa veckor för ett riskorn i månaden", och vi därmed befinner oss inom en extremt pris- och tidspressad marknad.

Posted
Därför att matematik och programmering är svårt. Det är ingen barnlek att exempelvis utveckla en 3D-motor i världsklass.

Nu är det inte 3D-motorerna som buggar, inte i de fall jag refererar till.

Kan ta två exempel som riktigt fått mig att reagera.

Championship manager 4, i stort sett grafiklöst. Problem (bl.a.) de enda skador jag får på spelare är höft och ryggskador på 7 månader, 8 stycken samtidigt. Under en säsong särt det dubbla. Jag har spelat fotboll på skaplig nivå, hade aldrig någonsin den skadefrekvensen på svåra skador. En kompis är naprapat i ett allsvenskt lag, de har inte heller de problemen. Patchar skapar minst lika många problem som de löser

Silent Hunter 3

Efter senaste patchen blir radarn och hydrofonen mystiskt bortskjutna så fort man startar ett uppdrag.

Dagens I-landsproblem? Ja.

Men dock är detta inte acceptabelt tycker jag.

Posted
Nu är det inte 3D-motorerna som buggar, inte i de fall jag refererar till.

Givet en begränsad mängd resurser för utveckling av ett spel, så gäller att om 3D-motorn tar mycket resurser, så blir det lite resurser över till resten av spelet.

Dagens I-landsproblem? Ja.

Men dock är detta inte acceptabelt tycker jag.

Har du rapporterat felen till spelföretagen? Skrev du bra felrapporter? Vi utvecklare brukar roa oss med att visa riktigt sunkiga felrapporter för varandra som vi fått från kunder. En del är så dåliga att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det man i de fallen vet är dock att man inte kan göra vettigt baserat på felrapporten, då den är alldeles för otydlig och/eller i övrigt dåligt skriven.

Posted

Jag har under min tid som datoranvändare endast hittat ett, jag repeterar ett, program som jag anser värt att köpa. Det programmet köpte jag också. Till de flesta proprietära programvaror finns det ett alternativ som är gratis, och då menar jag inte genom olaglig nedladdning. Ett exempel på detta är Photoshop - Gimp, ett annat Office - Openoffice - Staroffice och ett tredje är Windows - GNU/Linux. I och med detta behöver man inte ladda ner olaglig programvara, måhända att gratis-alternativen är lite svårare att lära sig, men om man inte anser att det är värt att själv lägga ner tid på att lära sig använda programvaran, dvs. anser att ens egen tid inte är värt det - hur kan man då anser att det är värt att själa någon annans tid?

Några av mina kamrater kör Windows-baserade servrar. De använder illegala programvaror. Jag som använder alternativa programvaror har fått lägga ner mer tid på att få igång allting, men det fungerar och jag vill att de som besöker min server ska veta att programvaran som används för att visa innehållet är legalt. De servrar de handlar om är ftp, http och imap/smtp (e-post).

När det handlar om musik och film är jag faktisk av en annan åsikt. Majoriteten av den musik jag lyssnar på skulle jag aldrig köpt (med min nuvarande ekonomiska ställning) eftersom jag inte har råd och . Då menar jag att ingen förlorar något på min agerande. Hade jag inte laddat ner hade jag inte heller köpt musiken det blir således ingen förlust. I ett flertal fall har jag sett en artist live efter att först ha lyssnat på mp3-låtar och sedan funnit att musiken inte är så dålig.

Jag har inte besökt en bio på mycket länge eftersom jag anser att de flesta filmer som visas i dag är skräp. Istället har jag börja ladda ner film, men som ni alla vet bli kvalitén sämre. Detta har medfört att om filmen jag sett är bra har hyrt den. Kontentan av detta är att filmtillverkarna tjänar på min nedladdning eftersom jag hyr filmer jag annars aldrig skulle ha sett.

Posted

@j-stjärna

angende din inställning till lags följande...

@fu.vikström: Skulle denna tirad vara något slags skäl till att strunta i lagen?

Dessutom så bryter du själv enligt egen utsaga mot lagen, men passar samtidigt på att friskriva dig från ansvar. Ser rätt illa ut i mina ögon.

Mängderna är dessutom rent försumbara i jämförelse med hur mycket folk i övrigt piratar.

Personligen skiter jag i hur olagligt det är att kopiera skyddat material, precis som jag ibland skiter i vad det står på dom runda skyltarna bredvid vägen. Men framför allt så skiter jag i hur andra väljer att ställa sig i dessa frågor, oavsett hur mycket/lite dom gnäller. För ingen tvingar mig att lyssna. Jag kan alltid välja att lyssna på en nyligen nerladdad mp3. Consumer power ;)

Dessutom är lagen en skitlag som kommer att ha liten eller ingen verkan förutom att urholka rättssytemets trovärdighet.

Posted
Har du rapporterat felen till spelföretagen?

Ja, jag och många andra

Skrev du bra felrapporter?

Jag vill tro det

Vi utvecklare brukar roa oss med att visa riktigt sunkiga felrapporter för varandra som vi fått från kunder. En del är så dåliga att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det man i de fallen vet är dock att man inte kan göra vettigt baserat på felrapporten, då den är alldeles för otydlig och/eller i övrigt dåligt skriven.

Har jag inga som helst problem att se framför mig att du gör. Brukar du vända dig till människan som skrivit rapporten och be om vederbörande förtydliga sig eller nöjer ni er med att håna dem?

Posted
Har jag inga som helst problem att se framför mig att du gör. Brukar du vända dig till människan som skrivit rapporten och be om vederbörande förtydliga sig eller nöjer ni er med att håna dem?

Ska jag tolka det där som att du aldrig stört dig på något som en annan person gjort? Har du i de fallet hånat dem genom att störa dig på vad de gjort? Jag kräver inte att alla personer är tekniker och kommer med jättebra felrapporter. Tyvärr så verkar det som en del människor inte tänker alls när de skriver felrapporter, vilket får mig att fundera på om de tror att vi utvecklare är telepatiska, då vi verkar antas kunna lista ut vad felet är utan att få det beskrivet. Krävs det en mångårig teknisk utbildning för att förstå att en felrapport som enbart säger;

"It not work."

eller;

"Some bugs in software."

inte är så hjälpsam för de som ska försöka fixa felen? Hur tror du att riktiga utvecklare i den riktiga världen reagerar när de får en sådan felrapport när det är bråttom att få sakerna att fungera och utvecklaren har en stressad kund i ena örat och stressad egen chef i andra örat? Det är klart att man frågar efter mer information, men inte förrän man suckat väääldigt djupt. Jag avundas din förmåga att finna djup och sann glädje i andras gärningar, hur dumma de än må vara.

Posted

Jag trodde nog aldrig att jag skulle säga det ens om någon ställde sig på halsen på mig, men här supportar jag faktiskt J-Star fullt ut!

Måhända att redskapet är trubbigt och lagen svår att upprätthålla, men det är nu det enda som står till buds i dagsläget.

Det är inte tillåtet att gå in på NK och plocka åt sig grejor bara för att kassamaskinerna är ur funktion eller tanka bilen från en trasig och ovanligt generös bensinpump, eller?

Klart som fasen att upphovsmännen skall få tjäna pengar på sin produkt. Om upphovsmannen måste gå via återförsäljare, producenter och distributörer för att få ut varorna, så skall väl dessa också ha betalt. Priset regleras genom formeln tillgång/efterfrågan och om omsättningen sjunker, försvinner intresset för att producera materialet. Konstnärssjälar kommer alltid att ha kvar ett behov av att uttrycka sig och bli bekräftade av en publik, men hur mycket film blir inspelad och hur många plattor kommer att göras om man samtidigt måste jobba nattvak på sjukhuset, leverera tidningar eller sitta i kassan på ICA?

Posted

(U/S (Unserviceable) eller Inop (inoperative) är oftast det enda felmeddelandet vi får i min branch (luftburna farkoster). En stor del av jobbet går ut på att hitta felen (kan röra sig om allt mellan ett säckat landställ eller en bränd konding i en styrdator), medan ca 5% av tiden går ut på att fixa felen. Inte optimalt, men man blir en jävel på att förstå systemen och att felsöka på ett smidigt sätt. Dessutom kan det vara trevligt att ringa en Malaysisk tekniker och fråga vad han menar och tillsammans med honom komma fram till något vettigt)

Nu har då detta inte det minsta med nedladdning att göra utan bara en parantes och en liten hänvisning till att topicen kanske inte överensstämmer med inläggen.

Släpp fler demos så folk får en chans att prova spelen innan man slänger ut dyra pengar på skräp.

Gör det enklare att betala för sig och öka utbudet av hämtbar (laglig) musik på nätet och sätt en rimlig prisnivå på hämtmusik (1-2 kr/låt är inte för billigt om man tänker på hur mycket artisten får för sin tryckta skiva).

Gör bra filmtrailers och gör dem lättåtkomliga så kanske folk struntar i att plocka hem filmer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...