Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

Var på LG igår och spatserade runt med både Lord och Forsse i släptåg... Galten ÄR vacker :navy:

 

*It is confirmed, Max HAS touched the Galt"

Link to post
Share on other sites

Enligt uppgift så kom bilen hit för några veckor sedan med ett tekniker team som skruvade i motorn under färden från sydafrika!!! Kompisen skruvade i en del radio materiel i den ( har typ alla sambands system i sig, bl aKv antenn för 600.000kr....) Enligt denna källa så var det dock bullrigare att köra motorväg i sverige än terräng i sydafrika så teknikerna har redan begärt mer ljuddämpning i bilen! :lol: ( De köpte hörselkåpor s.a.p) Bilen ska vara helt suverän i terrängen!!!!!!!!!!! :) Kan vi inte nu skänka alla sprintrar till polisen, de ska ju ha sprinter som lättsäkrat fordon och så köper vio bara bra materiel?! :navy:

Link to post
Share on other sites

Ps! Galtmärket gjorde teknikerna efter de fått höra det svenska smeknamnet och fått det förklarat för sig då de tyckte namnet var coolt :lol: ! Frågan är om vi inte ska döpa GW till "Kulting" så vi täckt in hela grisfamiljen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :):navy:

Link to post
Share on other sites

Som vän av evidens och vetenskap är frågan vad kan denna vagn prestera i arktisk kyla? För mig låter det hela som en bricka i motköpscirkusen med sydafrika. Jag hoppas verkligen inte att politiker skickar ut svenskar på olika missioner i en undermålig vagn. Vidare är jag intresserad av om vagnen kan ersätta 11/20 vagnarna, ty det fientliga attacker i Sverige är värda ett hårt motstånd av svensk trupp med bra materiel!

Link to post
Share on other sites

Jag skulle tro att detta fordon är bland de bästa man kan köpa. Vad den kan prestera i kyla beror på hur FMV sa till sydafrikanerna att bygga just våra vagnar.

Och visst är detta fordon en del i det sydafrikanska spelet, oavsett vad man tycker om fordonet.

Link to post
Share on other sites

I FMVaktellt 1/2004 som det länkats till tidigare i tråden så kan man bland annat läsa

Med mindre

modifieringar klarade den då att starta

i 35 graders kyla, vilket är ett av

kraven som ställts på fordonet.

och

Bland Försvarsmaktens krav finns

bland annat att fordonet ska klara att

[...] utan snö-

kedjor och med full last ska kunna ta

sig fram i 30 centimeters snödjup.

Sen kan jag inte uttala mig om det är tillräckligt eller inte, men man har uppenbarligen funderat kring kylan.

Edited by undass
Link to post
Share on other sites

Tyvärr har FMW gjort x antal misstag främst efter kalla krigets slut.

 

MB Sprint kommer ju upp gång på gång som ett fordon lämpligt för gröna lund men inte för tsp av svenska soldater.

 

Inköpet av bandfordon från gamla DDR är en annan affär man kan fundera kring...

 

Visst verkar Galten se bra ut på papperet, men det räcker inte. Om svenskt försvar ska ha spets behövs det på alla områden på såväl utb av manskap och befäl samt inköp och moddande av materiel.

Link to post
Share on other sites

DDR vagnarna hade kunnat bli ett bra köp. Dock måste man ha hjärnan med sig om man ska göra klipp! Desamma gäller inköpet av sprinter.

Jag har åkt i galten-liknande fordon civilt, och dom har varit mycket fältmässiga!

Sedan får man ju kolla på budget också, ska vi ha 100 ultramoderna fordon eller 130 moderna?

Link to post
Share on other sites

Trevligt, kanske kan man börja spekulera om det fanns några riktiga baktankar bakom testerna av Rooivalk(Redhawk) i sverige 1995?

 

200 Galten låter lite futtigt ändå, kan det vara så att dom går direkt till BG senare?

Link to post
Share on other sites
Vad har ekipaget för motoreffekt då?

I samma dokument står det ju att det skall vara en sexcylindrig detroitdiesel på 4,3l, även om jag inte hittar en 4,3l motor med 6 cylindrar kan det ju nämnas att VR 640 OHV på 4,0l och med 6 cylindrar producerar max 157 kW samt 470 Nm. Så det är väl något liknande man kan vänta.

Link to post
Share on other sites
Trevligt, kanske kan man börja spekulera om det fanns några riktiga baktankar bakom testerna av Rooivalk(Redhawk) i sverige 1995?

 

200 Galten låter lite futtigt ändå, kan det vara så att dom går direkt till BG senare?

Det skulle vara rätt så intressant. Man verkar ju ha sett till att internationalisera Rooivalk'ens bestyckning (förut så kunde den ju inte ta Hellfire eller NATO standard FFAR's). Nu blev det lite väl OT, men är det nå'n som har koll på systempriset på Rooivalk?

Link to post
Share on other sites
Trevligt, kanske kan man börja spekulera om det fanns några riktiga baktankar bakom testerna av Rooivalk(Redhawk) i sverige 1995?

 

200 Galten låter lite futtigt ändå, kan det vara så att dom går direkt till BG senare?

Det skulle vara rätt så intressant. Man verkar ju ha sett till att internationalisera Rooivalk'ens bestyckning (förut så kunde den ju inte ta Hellfire eller NATO standard FFAR's). Nu blev det lite väl OT, men är det nå'n som har koll på systempriset på Rooivalk?

Ja enligt den här sidan så ligger priset på ca $25 miljoner.

Link to post
Share on other sites

Bara jag som börjar fundera på komforten? När man kör 14 timmar i kosovo så saknas det rejält i en GW

Hur är benutrymmet? Finns det ac och hur väl fungerar den? Cd spelare och ljudsystem? Kraftiga lysen? Har den automatlåda eller manuell? Hur är svängradien och sikt bakåt? Och har den en rejäl tuta för kosovotrafiken? Nån som kört den kanske har några svar iaf, vore grymt bra om man hade en kofortabel bil i kombination med min/kulskydd

Link to post
Share on other sites

Ang motor. Detta är vad som står på AlvisVickers hemsida. Tyvärr har de, till skillnad från övriga hjulfordon, inte lagt ut något produktblad på RG-32M.

 

"RG-32M is fitted with a 6-cylinder water cooled, turbo-charged diesel engine with direct fuel injection, which is linked to an automatic transmission"

 

/martinator

Link to post
Share on other sites

Imorgon kl1 så kan man i samband med pressmöte angående budgeten 06-08 vid lg titta på ett nytt splitterskyddat patrullfordon

 

Galten?

 

EDIT: särskrivning

Edited by QuizQuoz
Link to post
Share on other sites
2,5 miljarder för 100 fordon låter som ett kraftigt överpris.

Minst sagt, det blir ju 25 miljoner stycket, ungefär hälften av vad en 122:a kostar eller nästan fem gånger så mycket som en Patgb 203A. 2,5 miljoner/styck hade varit mer rimligt, men 25 är ju rent löjligt.

Link to post
Share on other sites
25 mille/styck? Låter otroligt orimligt. 2.5 miljarder för det? Sverige skulle kunnat fått ett tjugotal apache helikoptrar för det priset.

Nej den summan är det inte i närheten av, men relativt dyrt är det för ett gäng bilar

Link to post
Share on other sites

Någon måste ha blandat ihop siffrorna, anslagetsparandet (?) FM vill använda låg även det på 2,5 miljarder. Igen vid sina sinnens fulla bruk betalar 25 mille för en bepansrad jeep.

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...