Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

Men de finns ju bepansrade GW i Afg-land o 4 på LG.....

Eller menade du att de är dåligt bepansrade??

jag menade främst de obepansrade ;)

men visst, fins bepansrade också, men inte lika bepansrade som Galten :P (vad får den för beteckning i FM egentligen? Patgb 32, borde vara nåt med Pansarterrängbil iaf

Link to post
Share on other sites
Men de finns ju bepansrade GW i Afg-land o 4 på LG.....

Eller menade du att de är dåligt bepansrade??

jag menade främst de obepansrade ;)

men visst, fins bepansrade också, men inte lika bepansrade som Galten :P (vad får den för beteckning i FM egentligen? Patgb 32, borde vara nåt med Pansarterrängbil iaf

Den beteckning som jag sett är personterrängbil 6.

Link to post
Share on other sites
Men de finns ju bepansrade GW i Afg-land o 4 på LG.....

Eller menade du att de är dåligt bepansrade??

jag menade främst de obepansrade ;)

men visst, fins bepansrade också, men inte lika bepansrade som Galten :P (vad får den för beteckning i FM egentligen? Patgb 32, borde vara nåt med Pansarterrängbil iaf

Den beteckning som jag sett är personterrängbil 6.

ptgb6 är väl GW, medan frågan var vad RG-32M får för beteckning (rimligtvis patgb-någonting).

Link to post
Share on other sites
Men de finns ju bepansrade GW i Afg-land o 4 på LG.....

Eller menade du att de är dåligt bepansrade??

jag menade främst de obepansrade ;)

men visst, fins bepansrade också, men inte lika bepansrade som Galten :P (vad får den för beteckning i FM egentligen? Patgb 32, borde vara nåt med Pansarterrängbil iaf

Den beteckning som jag sett är personterrängbil 6.

ptgb6 är väl GW, medan frågan var vad RG-32M får för beteckning (rimligtvis patgb-någonting).

precis, det var RG32M´s beteckning jag frågade efter ;)

att GW (och Sprinter) heter Ptgb 6 vet jag redan :)

Link to post
Share on other sites
Men de finns ju bepansrade GW i Afg-land o 4 på LG.....

Eller menade du att de är dåligt bepansrade??

jag menade främst de obepansrade ;)

men visst, fins bepansrade också, men inte lika bepansrade som Galten :P (vad får den för beteckning i FM egentligen? Patgb 32, borde vara nåt med Pansarterrängbil iaf

Den beteckning som jag sett är personterrängbil 6.

ptgb6 är väl GW, medan frågan var vad RG-32M får för beteckning (rimligtvis patgb-någonting).

GW290-varianterna och Sprinter 313 heter personterrängbil 5, GW270 heter personterrängbil 4. Sprinter 413 heter flaklastbil 2.

Beteckningen personterrängbil 6 kommer från Livgardets sida på FM intranät och avser det fordon som har smeknamnet "Galten". Frågor?

 

Tillägg: Beteckningarna personterrängbil 4, 5 och 6 nyttjas lite hur som helst för de olika typerna. Vad jag kan säga är iaf att "Galten" ska få beteckningen ptgb 6.

Edited by Vargas
Link to post
Share on other sites
G wagen, ja men hur många?! främst för internationella missioner...

skall vi syssla med annat än internationella insatser och utb för desamma?

inte vad jag vet iaf.

så 200 "Galten" + minst lika många GW kanske räcker enligt skrivbordskrigarna?

 

jag säger inte att det är rätt, men så verkar verkligheten vara just nu.

FM har beställt 102 "Galtar" med option på ca 100 till vad jag har förstått.

 

Ang filmen: Jag tror nog att de blandat ihop grader och procent. Klarar den 60 graders lutning blir jag mycket impad... :P Kravspecen säger 30 grader.

 

Annars verkar det vara en intressant bil. Ett riktigt terrängfordon för en gångs skull. Inget civilt fordon i grunden utan tillverkad med militära behov som ingångsvärde. Hoppas bara att man köper in ett materielsystem, dvs underhållsutr, reservmateriel osv, inte bara ett antal fordon.

 

:) S-Tank

Link to post
Share on other sites
utan tillverkad med militära behov som ingångsvärde. Hoppas bara att man köper in ett materielsystem, dvs underhållsutr, reservmateriel osv, inte bara ett antal fordon.

Kanske därför det är så högt styckepris på fordonen?

Link to post
Share on other sites
Men de finns ju bepansrade GW i Afg-land o 4 på LG.....

Eller menade du att de är dåligt bepansrade??

jag menade främst de obepansrade ;)

men visst, fins bepansrade också, men inte lika bepansrade som Galten :P (vad får den för beteckning i FM egentligen? Patgb 32, borde vara nåt med Pansarterrängbil iaf

Den beteckning som jag sett är personterrängbil 6.

ptgb6 är väl GW, medan frågan var vad RG-32M får för beteckning (rimligtvis patgb-någonting).

GW290-varianterna och Sprinter 313 heter personterrängbil 5, GW270 heter personterrängbil 4. Sprinter 413 heter flaklastbil 2.

Beteckningen personterrängbil 6 kommer från Livgardets sida på FM intranät och avser det fordon som har smeknamnet "Galten". Frågor?

 

Tillägg: Beteckningarna personterrängbil 4, 5 och 6 nyttjas lite hur som helst för de olika typerna. Vad jag kan säga är iaf att "Galten" ska få beteckningen ptgb 6.

Just det, Ptgb 5 var det ja. :) Börjar visst bli senil i förtid.

Ptgb 8 är förövrigt VW Caravelle syncro.

Link to post
Share on other sites

någon verkar ha tänkt till lite vad gäller namnet "galten"

vi har ju haft en tgb som kallades "suggan," så någon med lite minne och intresse har vart framme.

 

men om det skall köpas in sånna här vem får "ärva" sprintrarna då........?

Link to post
Share on other sites

Varje hjul trycks med 1675kg:s tryck mot marken. På Afrikas torra marker är det kanske inte så viktigt. I områden med mjukare mark och mer nederbörd kan det innebära att framkomligheten påverkas negativt.

 

Är det meningen att skytten inte ska ha mer skydd än på bilden eller är han förbrukningsvara?

galten2_foto_ps.gif

Link to post
Share on other sites
någon verkar ha tänkt till lite vad gäller namnet "galten"

vi har ju haft en tgb som kallades "suggan," så någon med lite minne och intresse har vart framme.

 

men om det skall köpas in sånna här vem får "ärva" sprintrarna då........?

Har tyvärr hört ryckten om att de ska till IP.. Sprintrarna alltså.. I min värld det är under utredning fortfarande

Link to post
Share on other sites
Varje hjul trycks med 1675kg:s tryck mot marken. På Afrikas torra marker är det kanske inte så viktigt. I områden med mjukare mark och mer nederbörd kan det innebära att framkomligheten påverkas negativt.

 

Är det meningen att skytten inte ska ha mer skydd än på bilden eller är han förbrukningsvara?

galten2_foto_ps.gif

Han har ju en rikitgt trevlig sak i handen som han kan skydda sig med. :unsure:

Sen om amerikanarna kan åka runt så där nere i Irak så kan väl vi också?

Link to post
Share on other sites
Varje hjul trycks med 1675kg:s tryck mot marken. På Afrikas torra marker är det kanske inte så viktigt. I områden med mjukare mark och mer nederbörd kan det innebära att framkomligheten påverkas negativt.

 

Är det meningen att skytten inte ska ha mer skydd än på bilden eller är han förbrukningsvara?

Han har ju en rikitgt trevlig sak i handen som han kan skydda sig med. :unsure:

Sen om amerikanarna kan åka runt så där nere i Irak så kan väl vi också?

Det ligger nog en hel del i det Serg B säger. Tittar man på Irak i nutid så verkar inte Muhajedin (eller vad dom nu kallar sig, kommer 17 inte ihåg vilka namn som är städer och vilka som är på gerillan (och ja, jag vet att Muhajedin var afghaner men alla vet vad jag menar!)) vara allt för pigga på att genomföra eldöverfall mot fordon där det finns en KSP på taket. Men skytten skulle nog inte må så bra om nå'n ställt ut en Claymore eller IED i närheten...

Link to post
Share on other sites
Guest Andrew

Det är ju alltid en balansgång mellan att åka "uppluckat" och "nerluckat".

Det finns ju för & nackdelar med båda sätten , men som jag ser det så är det enda vi kan göra är att utbilda folk på rätt sätt genom att lära Befäl och soldater att kunna bedöma när och var det är läge att köra på ett visst sätt.

 

IED och Truppminor kommer alltid finnas :unsure:

 

Mvh Andy som förväntansfullt och med stor glädje ser flera fördelar med ett ev. inköp av Galten.

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators

Devisen Eld -Rörelse -Skydd funkar även här.

Man är inte så skyddad utan optimistjolle som på sisun, men å andra sidan är man rätt rörlig och får snabbare eld i målet.

Allt är en kompromiss från att gå fotpatrull i M90 med AK5 till att åka runt med strv122. Det gäller att ha fingertoppskänsla för när man skall ha vad.

 

Hade FMV fått som de vill hade de nog velat sätta AMOS-tornet på den som på allt annat :unsure:

 

ssg120.jpgpt1_pasi_xa_203.jpgcb90.jpgamos_td_strf90.jpg

Link to post
Share on other sites
Varje hjul trycks med 1675kg:s tryck mot marken. På Afrikas torra marker är det kanske inte så viktigt. I områden med mjukare mark och mer nederbörd kan det innebära att framkomligheten påverkas negativt.

 

Är det meningen att skytten inte ska ha mer skydd än på bilden eller är han förbrukningsvara?

galten2_foto_ps.gif

Han har ju en rikitgt trevlig sak i handen som han kan skydda sig med. :D

Sen om amerikanarna kan åka runt så där nere i Irak så kan väl vi också?

Det är ju en Tksp, vilket alltid är possitivt. ;)

Link to post
Share on other sites
Han har ju en rikitgt trevlig sak i handen som han kan skydda sig med. :D

 

Sen om amerikanarna kan åka runt så där nere i Irak så kan väl vi också?

Skyddar TKSP:n mot stenkastning, IED, Prickskyttar?

Ska skytten ge en 12,7mm projektil tillbaka mot en sten?

Hjälper en 12,7mm projektil mot splitter och tryckvåg?

Ska skytten skjuta hela tiden så att eventuella prickskyttar går i skydd?

Amerikanarna åker inte runt i Irak oskyddat längre. De bepansrar sin Humvees i rasande fart. Amerikanerna har lärt sig den svåra vägen, Det gör aldrig Svenskarna.

 

Missförstå mig inte, Vad jag är ute efter är att FMV/HKV lär sig av andras läxor.

Bilen är säkert jättefin och kan allt vi betalar för. Jag tror att det höga marktrycket begränsar användningsområdena till urban miljö och berg/ökenklimat.

Angående marktrycket så har den inte i Sudan eller liknade klimatzoner att göra.

Länk.

Link to post
Share on other sites
[Amerikanarna åker inte runt i Irak oskyddat längre. De bepansrar sin Humvees i rasande fart. Amerikanerna har lärt sig den svåra vägen, Det gör aldrig Svenskarna.

När de bepansrar sina Humvees så blir de så pass tunga att de ligger på gränsen vad som fungerar i praktiken, aktionsradie, driftsäkerhet osv.

Då kan man fråga sig om den svenska varianten att istället köpa in ett en tyngre "Galt" som redan har det skyddet man försöker uppnå i en Humvee kanske inte är så dumt?

 

Från länken om Sudan.

 

"Att ta sig runt inom sektors 1 ansvarsområde är inte så lätt under torrperioden och en stor utmaning under regnperioden. Vanligen används Toyota 4x4 Hi-Lux pick-ups eller Toyota Land Cruisers som fortskaffningsmedel men efter ett rejält regnväder duger inget annat än helikoptertransport. "

 

Vad finns det för fordon med en rimlig skyddsnivå som tar sig fram där en Land Cruiser inte tar sig fram?

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators

@Flamdämpare

Skyddar TKsp mot 120mm pilprojektil? Skyddar Tksp mot Ahkp?, osv, osv..

Man kan inte få allt och i mina ögon är iaf Galten ett komplement till den nuvarande arsenalen och fyller ett tomrum:

Berra buss - Sprinter - GW - [iNFOGA GALT] - Patria XA180/XA203 - Strf90 - Strv122.

 

Är det riot control som är syftet , ja då kanske man inte skall vara upluckad, men en benpansrad bil med rejäla galler för fönster som dessutom är benpansrade är betydligt bättre än GW/Sprinter. Kanske inte lika bra som en Patria. Fordonet visar också en klar signal till befolkningen hur man betraktar dem och ju mjukare/lättare fordon desto mer signalerar man att man litar på dem.

 

Ang terrängfamkomplighet: HAr du sett filmen? Syns att den bara kan åka på asfalt... :P

Link to post
Share on other sites

Galten är väl inte tänkt att verka där pilprojektilhot finns? Ska den inte tjänstgöra inom inom ramen för peacekeeping? Där är väl hotbilden mer av stenkastning, IED, Enstaka skyttar? Vad jag försöker få fram är att jag anser att skytten ser oskyddad ut jämfört med förare och passagerare.Jag har inget emot bilen den är säkert hur bra som helst. Det är hur och var den ska kunna användas. Nej jag har inte sett filmen. Men 1675 kg:s marktryck per däck kräver bra underlag oavsett var det är bilen kör.

Edited by Flamdämpare
Link to post
Share on other sites
Guest Andrew

Va bra ! .... då kan herr Flamdämpare fortsätta att åka Sprinter, TLC, GW ,...

medan vi andra förhoppningsvis kommer få möjligheten att kunna ha valet att åka Galt om så läget kräver.

 

Jag vart lite tveksam innan jag såg filmen första gången , då jag har dåliga erf. av tunga fordon på leriga , och branta bergsvägar.

 

Mamba vältningen under Ks06 är ett sådant exempel.

Humwees som inte klarar att ta sig fram där GW och TLC , Landrovers mm kommer fram är ett annat exempel.

Men efter att ha sett filmklippet med Galten så är jag ialla fall helt klart positivt överraskad.

 

Instämmer för övrigt med Henke ang. att Galten är välkommet fordon när man inte längre vill åka "vanliga" softskin på grund av rådande omständigheter.

Såsom riot , hostail areas ....... eller helt enkelt vill ha ett ökat splitterskydd oavsett om det gäller områden där det kan finnas risk för minor under mark eller IED's osv.

 

@ Flamdämpare: .... man står inte speciellt skyddad när man står uppluckad i Sprinter , GWn eller Sisu för den delen.

Som Takskytt får man vara alert och antingen vinna eldövertaget eller så får man helt enkelt lucka igen eller försvinna från platsen.

 

Förstår inte riktigt vart du vill komma?

Missförstå mig rätt nu ...... Vid IMF menar jag inte att man direkt skall börja skjuta mot folk , utan vad jag ser fördelar med galten är att den helt enkelt slår ut allt vad softskins heter.

Syftar då på vissa typer av uppgifter som skall lösas , allt ifrån fordons rek. i terräng områden där man inte vet om det finns oxa osv ..

 

Som Henke nämnde tidigare ... när det gäller att läsa läget vid Peacekeeping , -

är folk vänliga så behöver man kanske inte åka runt med Stridsvagnar.

 

Men när läget väl blir lite sämre så kan jag lova att även Herr Flamdämpare hellre skulle färdas i en Galt med en HMG på taket än att inte kunna ha valet utan helt enkelt tvingas åka i t.ex en Sprinter.

 

Fråga grabbarna och tjejerna som låg på Ks09 vad dom hade valt om dem vid den tidpunkten fått välja mellan att sitta i en Sprinter eller en Galt , jag är nästan säker på svaret på den frågan. ;)

 

Dessutom är jag övertygad om att man framöver kommer att kunna lösa ut någon form av IMF-fordon av Galten där man kanske byggt någon form av skyddsbur för Takskytten. :baskerHV:

 

Mountainbike - Berra buss - Sprinter - GW - TLC - [iNFOGA GALT] - Mamba -Patria XA180/XA203 - Strf90 - Strv122 <<< Ganska fin eskalerings trappa B)

Link to post
Share on other sites

@flamdämpare

kolla engländarnas LandRovers med TKSP. de har ju inte skydd någonstans men konceptet med relativt oskyddad ksp-skytt verkar ju funka i deras värld och där har luften betydligt högre halt av bly än på mång andra ställen.

 

Länk:

http://www.twenot.nl/landrove.htm

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
kolla engländarnas LandRovers med TKSP. de har ju inte skydd någonstans men konceptet med relativt oskyddad ksp-skytt verkar ju funka i deras värld och där har luften betydligt högre halt av bly än på mång andra ställen.

Är det inte så att det enbart är de lätta brittiska infanteriförbanden som åker omkring i Land Rovers med tksp? De förbanden bör väl närmast jämföras med luftburen bataljon istället för med normalt svenskt motoriserat infanteriförband. Det finns ju trots allt brittiska infanteriförband med pansarbilar.

 

Jag tycker att Flamdämpare har en poäng i det han skriver om skydd, och undrar hur mycket besvär och pengar det skulle krävas för att montera en enkel skyddshuv kring tksp-platsen, så att man inte sitter helt oskyddad? Skydd mot splitter och 7,62x39 är trots allt bättre än inget skydd alls.

Link to post
Share on other sites

Kan det möjligtvis förhålla sig så att man arbetar på att ta fram ett skydd för skytten?

Fordonet har knappt kommit in i FM ännu och allt kan väl inte vara klart på en pisskvart?

 

The Swede :baskerHV:

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...