Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN


Recommended Posts

  • Replies 874
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag mailade FMV och fick följande svar.  

Tiden går... Långt tillbaka i tråden så pratades det en hel del om att vi gjort världens felbeställning, att RG32 var en skitbil och att vi skulle häng på norbaggarna i deras köp av den totalt felfria

Det största problemet med Galten tycker jag är att fordonet inte har nåt riktigt bra användningsområde hemma dvs. när vi inte åker på patruller i byar i Afghanistan. Vi har köpt ett fordon för att ha

Men är det inte svårt att hitta ett fordon som ska klara alla specifikationer som alla här på Soldf anser helt nödvändiga? Jag skulle tro att det är omöjligt.

 

Sen är det så att folk kommer att dö, vare sig vi vill eller inte och jag tror inte att att vi kan hålla på och stänga oss i helt bepansrad fordon varje gång man ska ut på mission. Jag försöker inte förlöjliga svenska soldater på mission och menar inte att de inte ska ha bästa tänkbara skydd för att lösa sin uppgift men ibland känns det som att vi försöker göra oss odödliga genom att skydda oss så mycket det går och tror att vi ska lyckas med det. Förbehåller mig att jag kan vara helt uppåt väggarna fel då jag själv inte varit på mission eller har någon mer ingående kunskap. Sen så finns det ju bra exempel på svenskar som inte har haft särskillt mycket skydd och visat att det går med.

 

Serg. B inväntar nu att en hel skock med soldf-forumister skall komma och banka på hans dörr :/

Link to post
Share on other sites
Kan det möjligtvis förhålla sig så att man arbetar på att ta fram ett skydd för skytten? Fordonet har knappt kommit in i FM ännu och allt kan väl inte vara klart på en pisskvart?

Är det bara jag som tycker att det vore lämpligt att skydd för skytten ingick i beställningen av fordonen, om man nu ska ha det? Det borde väl bli både enklare och billigare att fixa till det i fabriken, än att behöva modifiera fordon efteråt. Om inte fordonen är förberedda för en huv, så kan det ju krävas lite mer jobb än att bara lyfta på den och skruva fast den. Har det nämnts skydd för skytten i något av de dokument som rör införskaffandet av fordonen?

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators

En huv gör att man är mycket långsammare på att rikta in sig, eftersom huvar vi pratar om för denna typ av fordon inte är hydrauliska eller elektriska utan vrids av skyttens egna styrka. Jmf huven på Patgb XA180, aka optimistjollen, som frikopplas och sedan med muskelkraft skall vridas runt. Detta är mycket svårt om fordonet lutar.

 

Det är då en bedömning om huvens plåt över x % avb kroppsytan ger större sannolikhet att överleva än att snabbt kunna avge eld och avskräcka/neutralisera skytten.

 

För kravall behövs oftast en annan typ av huv, en heltäckande och nödvändigtvis inte av 10mm stål utan gärna något som ger god sikt (överblick av läget) skydd mot eld (molotovcocktails) och sten, osv, motsv och kanske inte i huvudsak 7,62mm AP ammo och splitter från indirekt eld.

Link to post
Share on other sites

Det behövde inte vara så komplicerat som en stor huv. Funkar nedanstående i Irak borde det funka på lugnare ställen som bilen ska vara på. Jag är till 100% säker på att jag aldrig kommer att stå som skytt i den bilen så mitt intresse är inte för egen del. Tycker det finns en jag-blir-aldrig-beskjuten-först-utan-jag-hinner-alltid-upptäcka-och-bekämpa-målet-mentalitet. Verkligheten hinner kanske ikapp en dag, Tyvärr troligen genom onödiga dödsoffer. Att ta lärdom av andra ligger inte riktigt för 191-års-fredslandet?

 

lwf27.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators

Ja det där ser jag inte som en huv utan en enkel form av sköld som lätt kan sättas på efteråt. Helt klart intressant, då det nte påverkar rörligheten allt för mycket.

 

Med huv som jag trodde du menade så hade jag dessa i åtanke.(se länk)

Här finns både huvor(?) för skydd mot finkalibrig eld/splitter och mot Riot (sten/färg). http://www.army-technology.com/contractors/armoured/textron/

 

Huv för skydd i kravallsammanhang är nåt som borde införskaffas även till PatgbXA 180 om man har för avsikt att använda det fordonet i sådana situationer, men behöver ju inte alltid sitta monterat.

Link to post
Share on other sites

Jag är så pass gammal att jag åkt omkring i Bosnien som Tksp-skytt på den tiden man inte ens hade sträckt kölen på optimistjollen. Så länge det inte hände något och det mest hotfulla i sikte var folk som hötte med nävarna funderade man inte över bristen på skydd. Man var mest glad att det inte var så tungt att svänga runt sprutan.

 

Men när stenar eller finkalibrig eld riktades mot en så blev det uppenbart att medan resten av gruppen befann sig i godtagbart skydd så stack halva min kropp ut utanför skyddet. Vi skyttar valde att tolka det positivt. Att stå med överkroppen exponerad medan resten av folket luckade igen måste vara riktigt manligt. Ska man vara ärlig så var det nog mest ett tecken på dumhet. Det är inget skoj att vara så exponerad när det är skart läge. Jag upplevde det som en klar förbättring när jollarna monterades på. De har sina brister men de är bättre än det de ersatte, inget skydd alls.

 

Nu är det inte nödvändigt att montera på något stort och tungt i stil med optimistjollen på det aktuella fordonet men någon form av skydd bör till. Sköden på Flamdämpares bild ser funkis ut. Jag skulle dock vilja kompletterade med någon form av skyddskrans.

Link to post
Share on other sites
Guest sambatirre

hmm, jag har varit med som testförare för detta fordon nu i 3 veckor, det går en del väldigt osanna rykten om bilen (som kostar runt 2 milj styck, och skall först och främst transportera en mp-omgång, dvs 4-5 personer vid eskort och patrullering.)

 

den ska inte heller ersätta något annat fordon, utan snarare fylla i som en större fordon än GW, och mindre än 11/13 och allt vad de heter...

 

kan nog svara på en del frågor om ni undrar något speciellt..

Link to post
Share on other sites
Guest sambatirre

sen kommer det troligtvis bli en pansarring runt skytten så att han inte blir skjuten direkt, och så kommer ringen att vridas med en liten motor, för nu orkar man knappt snörra lavetten...

Link to post
Share on other sites
sen kommer det troligtvis bli en pansarring runt skytten så att han inte blir skjuten direkt, och så kommer ringen att vridas med en liten motor, för nu orkar man knappt snörra lavetten...

Är det något som kommer följa med köpet, eller blir det till att modifiera i efterhand?

Link to post
Share on other sites
Är det något som kommer följa med köpet, eller blir det till att modifiera i efterhand?

Lätt färgad av historiska skäl och tidigare inköp...så gissar jag på att modifieringen kommer utföras i efterhand, till billigaste pris (dvs billigast i kvalitet) och fullt av barnsjukdomar med påföljande onödiga begränsningar.

 

Blir någon komponent eldriven kommer detta givetvis påverkas av bilens övriga elsystem. Givetvis kommer man inte kunna ändra position på "jollen" samtidigt som Ra180'n är påslagen. Alternativt kommer "jollen" rycka fram och tillbaka om blickersen slås på...

 

Ännu är inte den siste snåljåpen född...

Link to post
Share on other sites
Guest sambatirre

bilen drivs av 3 batterier. De två batterier som sitter i motorhuven driver vad du kallar elsystemet, alltså lamporna, diffarna och sådär. Det sista batteriet sitter inne i svinstian ( längst bak i bilen ), inpansrad och en liten låda. Den är kopplad till alla vitala delar, och om jag förstod det rätt så kommer lavetten också vara kopplad dit. Bilen är inte alls lite mycket elprylar som t.ex. en GW, utan allt är jävligt mekansiskt, vilket gör att det inte är bara att peta i hög och lågväxlar, bak-fram och fyrhjulsdrift så lätt, det är klurigt i början..

 

det största problemet som vi har märkt är att de däck som är truckluftstyrda innefrån, har en tendens att läcka ibland, kompressorn håller inte när man kör för hårt i terrängen..

 

Och sen har jag för mig att bilen kommer att modifieras direkt vid fabrik, möjligen bara smågrejer hos FMV sen..

Link to post
Share on other sites

@sambatirre

Är diffarna eldrivna? Låsbara diffdar ute i axlar brukar var vakum eller trycklufts drivna. Men kompressorn kan ju vara eldriven. Sen är ju styrningen av ventilblocken elektrisk.Hur som helst är det väl bara en knapptryckning.

 

Hög/låg växlar skiljer väl sig inte från övriga fordon med samma funktion? Stå helst stilla, annars kör sakta när du slänger lågen.

 

Martinator

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
I utvärderingen av fordonet så framgår det bla att det måste installeras en elmotor till lavetten.

 

Totalt är det ca 50 förändringar som föreslås.

Någon som vet vad det är för förändringar som skall göras?

Link to post
Share on other sites
Devisen Eld  -Rörelse -Skydd  funkar även här.

Man är inte så skyddad utan optimistjolle som på sisun, men å andra sidan är man rätt rörlig och får snabbare eld i målet.

Allt är en kompromiss från att gå  fotpatrull i M90 med AK5 till att åka runt med strv122.  Det gäller att ha fingertoppskänsla för när man skall ha vad.

 

Hade FMV fått som de vill hade de nog velat sätta AMOS-tornet på den som på allt annat :baskerFN:

 

ssg120.jpgpt1_pasi_xa_203.jpgcb90.jpgamos_td_strf90.jpg

det där ÄR humor! har hört rykten om att Sprintern ska få samma torn...

 

Berra-buss var även nytt för mig, kul att man lär sig något nytt,

 

När Sprintern fick Körförbud hyrde man in vanliga Pick-ups (toyota??) dom funkade ju bra att köra grejer med....

 

Sen måste jag ge Soft skin ambulansen (vw charvelle ej syncro) som finns i Kosovo nu ett slag under bältet också slöare bil får man leta efter. så går det om man slänger in en massa tungt skit i en bil med för klen motor och chassi! :baskerHV:

 

 

EDIT: bilden med Galten o AMOS tornet försvann visst.. den var kul iaf!

Edited by Meercy
Link to post
Share on other sites
hmm, jag har varit med som testförare för detta fordon nu i 3 veckor, det går en del väldigt osanna rykten om bilen (som kostar runt 2 milj styck, och skall först och främst transportera en mp-omgång, dvs 4-5 personer vid eskort och patrullering.)

 

den ska inte heller ersätta något annat fordon, utan snarare fylla i som en större fordon än GW, och mindre än 11/13 och allt vad de heter...

 

kan nog svara på en del frågor om ni undrar något speciellt..

Jag har en:

Varför tusan ska MP ha den?

 

De pruttar ju ändå bara runt på vägarna, GW funkar utmärkt för dem.

Trodde den var tänkt som lätt bepansrad ersättare till landkryssarna som skrotades då sprintern infördes (snacka om nedköp) hos skyttegrupperna.

 

Sen undrar jag om vi inte fått bättre terängbilar om USA eller GB köpt Gripen... :baskerKav:

Link to post
Share on other sites
Varför tusan ska MP ha den?

For att MP just nu susar runt i patgb203 vilket ar ett pa tok for stort och opassande fordon for den typen av verksamhet. Det var fran borjan planerat att MP skulle tillforas ett MPV (mine protected vehicle) redan ca 2002 men da det inte fanns nagon upphandling som var i farten sa blev det pansarbuss. Nagot som gjorde bla MP01 kanda som det "mest valbevapnade MP-kompaniet i varldshistorien" med sina 18 patrior... de internationella kollegorna visste inte om de skulle skratta eller sucka.

Link to post
Share on other sites
Varför tusan ska MP ha den?

For att MP just nu susar runt i patgb203 vilket ar ett pa tok for stort och opassande fordon for den typen av verksamhet. Det var fran borjan planerat att MP skulle tillforas ett MPV (mine protected vehicle) redan ca 2002 men da det inte fanns nagon upphandling som var i farten sa blev det pansarbuss. Nagot som gjorde bla MP01 kanda som det "mest valbevapnade MP-kompaniet i varldshistorien" med sina 18 patrior... de internationella kollegorna visste inte om de skulle skratta eller sucka.

men erkänn, det är iaf lite respekt att ha en pansarbuss :P

 

nåväl, Galten må vara bättre för deras roll, men jag håller med ovanstående om att de fan inte behöver en så stor vagn att åka i, kolla på bilderna, Galten ser för fasen ut att vara lika stor som Patria (iaf lika hög och bred)

Link to post
Share on other sites
nåväl, Galten må vara bättre för deras roll, men jag håller med ovanstående om att de fan inte behöver en så stor vagn att åka i, kolla på bilderna, Galten ser för fasen ut att vara lika stor som Patria (iaf lika hög och bred)

Sa vad ska vi anvanda? Ett alternativ ar saklart den skalskyddade GWn men da kravet ar minskydd passar Galten battre. Vad galler storleken ar Galten betydligt mindre bade i bredd och hojd men framforallt i langd och vikt. Det kanske inte ar det ultimata fordonen i MP-tjansten men det ar tankt som ett komplement till de softskins som nu anvands.

Link to post
Share on other sites

MAMBA, som användes i Kosovo, var ju inte direkt någon kompaktbil heller.

Vid riots, eskort och liknande skulle jag helst sitta i ett fordon som är splitterskyddat och högre än vanliga bilar.

Link to post
Share on other sites
Så skyttet ska fortsätta kuskarunt i Sprinter? :D

Vet inte hur du menar, men i US har ju skyttet någon sorts personterrängbil (GW, TLC, Land Rover, Sprinter, whatever) när man åker softskin och någon form av stridsfordon (Pbv302, SISU, Strf9040, Patgb203 mm) när man åker splitterskyddat.

Menar du att skytte dessutom behöver pansarterrängbilar typ RG-32M?

Link to post
Share on other sites

Menar att i stället för att åka softskin så åker man Galt när grövre fordon inte är påkallat (TLC skrotades så vitt jag vet, till största del, under KS05).

 

Är i alla fall så jag tolkar artikeln i senaste Insats & Försvar.

Link to post
Share on other sites
Menar att i stället för att åka softskin så åker man Galt när grövre fordon inte är påkallat (TLC skrotades så vitt jag vet, till största del, under KS05).

TLC70 fanns det rätt många kvar under KS06, även om ett par skrotades under missionen så fanns det hyfsat många kvar när KS07 tog över, men nu borde alla vara borta. I Afganistan används också TLC fast bra mycket nyare, vet dock inte om det är TLC90 eller TLC100.

 

Jag kan också se ett behov av ett par RG-32M (motsvarande) per skyttekompani men själva skyttegrupperna tycker jag klarar sig med dagens fordon (GW, bandvagn och stridsfordon). Ytterligare fordon kommer förutom kostnaden även kräva underhåll.

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By karon
      Kanske inte direkt en nyhet för många här på forumet men här är iallafall körrigg band nr2........
       
       

       
       
       
      http://www.alvishagglunds.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=195
    • Guest GMU Sugen
      By Guest GMU Sugen
      Ända sen Combat Camera började lägga up videor om Mali 01 på YouTube har jag börjat bli mer och mer intresserad av att göra GMU som en Lätt mekaniserad skyttesoldat, speciellt dom som jobbar med "Galten", och via Försvarsmaktens hemsida verkar det som att den enda lätta mekaniserade skyttebataljonen som söker soldater vara den 71:a bataljonen på P7 i Skåne, fast de använder nästan bara den nya pansarterrängbil 360.
       
      Nu har jag två frågor:
       
      1: Vilka bataljoner använder Galten och inte pansarterrängbil 360 eller jobbar dom tillsammans i samma bataljon?
       
      2: Spelar det någon roll om en bataljon söker soldater eller inte, alltså kan jag komma in även om just dom inte söker nya soldater?
       
      Tack i förhand!
    • By Wolfie
      saxat från FMV.se


      Publicerad: 2008-10-15 10:27

      FMV kommer att påbörja en upphandling av beväpnade hjulfordon till det svenska försvaret.

      Upphandlingsprocessen är planerad att inledas under oktober månad 2008. Den kommer att pågå under hösten fram till början av 2009.

      Upphandlingen kommer att genomföras i enlighet med föreskrifterna i kapitel 15 i Lagen om offentlig upphandling. FMV planerar att genomföra upphandlingen i successiva steg med så kallad ”short listing” av leverantörer.
      Upphandlingen kommer att annonseras på FMVs webbplats.

      Tankar/ideér?
    • By 3345
      Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
      Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
      Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
      Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

      En liten fundering men det blev visst många frågor av den.
×
×
  • Create New...