Jump to content

Högvaktskompani


Guest matte

Recommended Posts

Tänkte fråga en sak angående uniformen som bärs under högvakt för jag är inte riktigt säker på vilken gren i försvaret jag kommer att tillhöra :-/

 

Jag rycker in på F17, alltså flygvapnet men flyttas sedan till livgardet.. Kommer jag att ha på mig livgardets uniform eller flygvapnets?

 

Skiter nog i vilken uniform så länge jag slipper den otroligt fula vita hjälmen :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte fråga en sak angående uniformen som bärs under högvakt för jag är inte riktigt säker på vilken gren i försvaret jag kommer att tillhöra :-/

 

Jag rycker in på F17, alltså flygvapnet men flyttas sedan till livgardet.. Kommer jag att ha på mig livgardets uniform eller flygvapnets?

 

Skiter nog i vilken uniform så länge jag slipper den otroligt fula vita hjälmen :P

Du kommer använda flugvapnets uniform. Som jag har förstått det kommer ni rycka in på F17 och sen förläggas någonstans i närheten av stockholm, ni kommer alltså inte byta förband bara förläggning.

De vita hjälmarna ska ha utgått, numera bärs basker.

Edited by Karin
Link to comment
Share on other sites

Du är en ängel Karin :banghead: Tack för alla fina svar!

Inte alls, jag är en djävul...ljög precis för dig :(

 

Hela flygvapnet har faktiskt inte basker så det kan nog bli hjälmen för dig ändå. Jag hoppas att det görs en förändring/kompromiss och att ni får en annan huvudbonad.

 

Inga förband ur armén använder hjälmen längre eftersom alla har fått basker.

Link to comment
Share on other sites

Vita hjälmen är ju guld om man fick tag på den. Med lite grön färg sa såg den ut som den gamla pottan sa slapp man bära på den plåthinken. :banghead:

Du är en dålig, dålig människa ... :D

Link to comment
Share on other sites

Vita hjälmen är ju guld om man fick tag på den. Med lite grön färg sa såg den ut som den gamla pottan sa slapp man bära på den plåthinken.  :banghead:

Du är en dålig, dålig människa ... :banghead:

Jag skulle säga att han är ett klockrent majorsämne. B)

Link to comment
Share on other sites

Nej men du är en soldat. Soldater bär hjälm sen några 100år tillbaka.

Att armén nu tycker man ska "SE SNYGG" ut på slottet även på huvet, är ju en annan sak.

Bättre att se snygg ut än att se ut som en stolle. Ute i fält så kvittar det ju vad man har på sig bara det är praktiskt.

Men utanför slottet så ska man väl se prydlig ut, och den vita hjälmen fyller inte den funktionen.

Link to comment
Share on other sites

Hjälmen måste ju vara något utav det mest vidrigaste som kallas för huvudbonad.

Varför ska man ha hjälm? Det är ju inte direkt nån byggarbetsplats..

Otroligt att den kallas för hjälm då den är gjord av cirka tre millimeter plast och lika stötsäker som ett ägg!

Man ser ut som ett i den också... :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Du kommer använda flugvapnets uniform..

Jasså, är det så den heter ;)

 

Hjälmen är utmärkt om du står på sommare, dra bara ned den långt över ögonen så slipper du solen. Tips, se sur ut så slipper du eventuella japaner. Ett annat tips är att skaffa egen slips om du står post i m/87, originalet i ylle kan bli jobbigt på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Yll-slipsen utgick väll samtidigt som M/60 frågas kom !?

Vi hade svart vanlig slips till M87 när jag gick iaf.

Det stämmer. Flygvapnet hade svart slips även till m/30, det var armén som hade trasmatta till m/60.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag fick ut en nästan grå avlång sak utan speciell passform(typ bara ett avlångt tygstycke), gjord av ylle. Vet inte om det beror på att vi var från Boden. Den var i alla fall jekligt varm att ha runt halsen i augusti.

Link to comment
Share on other sites

Det sägs att flygvapnets högvaktskompani kan komma att låta varje pluton representera en flottilj. I så fall skulle du kunna slippa den vita hjälmen, under förutsättning att du hamnar på Hkpflj pluton, om man nu väljer att göra så.

 

Vid Hkpflj senaste högvakt (dec 2004) fördes Östgöta arméflygbataljons fana, och samtliga ingående i vakten vid Kungl slottet bar arméns grå m/87 A med blå basker.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag fick ut en nästan grå avlång sak utan speciell passform(typ bara ett avlångt tygstycke), gjord av ylle. Vet inte om det beror på att vi var från Boden. Den var i alla fall jekligt varm att ha runt halsen i augusti.

Virkad slips m/60 utgick 2001-12-31, liksom de stålgrå (blågrå) skjortorna. Det gick på vissa regementsbutiker att köpa en slips som i färg liknade den tilldelade men som såg bra mycket bättre ut. Svart slips m/87 fick liksom vit skjorta endast bäras från och med sergeants grad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Räkna inte med att så bli fallet är mitt tips. Har aldrig hört att något liknande har ägt rum. Med lite tur kanske man får "nöjet" att vakta slottet på någon stor tillställning. vilket endast betyder att ett par stackars soldater får stå och "vakta" en avsides trappa som går ner till typ en privat toalett eller något liknande.

Link to comment
Share on other sites

Enligt en löjtnant vid namn Louise på F17 ska denna utbildning vara jätte bra om man vill göra utlandstjänst, då vi har så mycket skarptjänst och kommer att utbildas som stadsskyttar.

Det var innan utbildningen ändrades som det var svårt att få göra utlandstjänst efter värnplikt som bevakningssoldat.

 

Jag tror inte hon ljuger eftersom jag redan har fått kallelsen och inte har möjlighet att ändra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte hon ljuger eftersom jag redan har fått kallelsen och inte har möjlighet att ändra.

Jamen då måste det ju bara vara så. :/

 

Du kan ju reflektera lite över hur utbildningens kvalitet kommer att bli när många av befälen:

 

1) Är tvångskommenderade till F17

2) Aldrig har utbildat "mekaniserade stadsskytteförband"

3) Kommer att lämna förbandet i halvtid för att återgå till sina hemmaförband

 

Inte för att göra dig ledsen, men högvaktskompaniet är en nödlösning som verkar bli temporär. Att sedan Pliktverket m fl försöker utmåla det som något annat är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju reflektera lite över hur utbildningens kvalitet kommer att bli när många av befälen:

 

1) Är tvångskommenderade till F17

2) Aldrig har utbildat "mekaniserade stadsskytteförband"

3) Kommer att lämna förbandet i halvtid för att återgå till sina hemmaförband

 

Inte för att göra dig ledsen, men högvaktskompaniet är en nödlösning som verkar bli temporär. Att sedan Pliktverket m fl försöker utmåla det som något annat är en annan sak.

Men det behöver ju inte betyda att det blir en dålig utbildning för det. Ingen vet hur slutprodukten kommer att se ut eftersom utbildningen aldirg tidigare har genomförts på detta sättet.

 

Tar man och disskuterar om dessa soldater kommer att bli intressanta för utlandsstyrkan beror helt på hur väl den inskilde soldaten presterar. Ser man lite längre fram i tiden så kommer det med stor sannolikhet bli brist på soldater till utlandsstyrkan. Då tar dom förmodligen en soldat från högvaktskompanit med högt betyg framför en jägare som suger.

 

johnsson

Link to comment
Share on other sites

Det hoppas jag verkligen, har då aldrig hört att min utbildning skulle vara särskilt lämpligt för US (och jag hade väldigt liknande som de nya HV kompanierna kommer för verkar det som). Och då har jag ändå rätt hyfsade betyg på X-8-8 och var Grpch.

 

Men om den här utbildningen kommer vara efterfrågad i framtiden så kan jag inte annat än vara glad men jag vill se det innan jag tror det.

 

Någon som vet vad den nya befattningen heter på högvaktsoldaterna. Är det fortfarande Bevakningssoldat eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...