Jump to content

Recommended Posts

Posted
Karin:

BS...det är inte hemligt på något sätt.

Nej det var precis det jag menade.

[OT] Kommer osökt att tänka på ett meningsutbyte från förra årets högvakt. Följande utspelar sig mellan två af, avgående från HV SDG, pågående från livgardet: LG: Varför går ni i den uniformen (syftar på att vi går i fältparaddräkt, M/90)??? HV svarar: För att vi är soldater... Gissa vem som skrattade  [/OT]

Det skämtet hade varit kul om det hade varit några andra än hemvärnet som var inblandat eftersom det liksom motsäger sig själv; Hemvärnet och soldater i samma mening.

Min uppfattning är att när man är på slottet är det inte ok att se ut som ett jävla luder (<---Du missar inte den va "Kristina"?) Sparkdräkten kan man ha på natten eftersom den är lite trevligare att ha när man ska närma sig folk som kissar, spyr, whatever på mitt slott, men inte på dagtid när man ska visa upp sig för turister. Jag skiter fullständigt i vad er C säger om det, ni är gäster på vårt slott och vi förväntar oss att ni bemödar er att visa ett gnutta respekt genom att inte se ut som troll.

Kalla mig gärna fundamentalist, för det är jag.

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
"vårt slott"

... ja, herre jävlar ... Så undrar folk var fördomarna om gardet kommer ifrån :camo:

Edited by Vargas
Posted (edited)
Karin Posted den Feb 26 2005, 19:16

Fundamentalism är farlig i vilken form den än kommer...

TalibanKarin -- Allah Akhbar

Edited by Nifelhel
Posted

Det är väll lika bra att låta lg ta hand om alla högvakter och bara utbilda för högvakt på lg så de inte behöver oroa sig för att få smuts under sina ”skitfina” naglar så kan de riktiga soldaterna och sjömännen osv ägna sig åt huvudsysselsättningen lära sig att kriga. :camo:

Posted (edited)
Det skämtet hade varit kul om det hade varit några andra än hemvärnet som var inblandat eftersom det liksom motsäger sig själv; Hemvärnet och soldater i samma mening.

Jag skiter fullständigt i vad er C säger om det, ni är gäster på vårt slott och vi förväntar oss att ni bemödar er att visa ett gnutta respekt genom att inte se ut som troll.

Jaha, så man är "soldat" om man kan visa upp sig för turister men blir ett troll när samma person sedan går med i Hv? Markligt rent...... Personligen anser jag det vara minst lika "pinsamt" med folk som inte kan rida och trillar av som att låta Hv vakta slotten, vems de nu än är......

Edited by c3grp
Posted

Citat:

Jag vill dock i detta sammanhang särskilt understryka, att den "skarpa" bevakningen av skyddsobjekten Stockholms och Drottningholms slott samt den militära beredskapen i centrala Stockholm är den viktigaste huvuduppgiften.

Överstelöjtnant Urban Schwalbe Chef Garnisonsavdelningen.

Slut citat.

Posted (edited)

Sådärja nu tog det fyr....

@c3grp

Det var snare en reflektion på "SBP"s skämt om vilka som är soldater och vilka som inte är det.

Ang att man blir ett troll när man går med i HV och därmed inte bör visas upp på slottet så anser jag att det är så. Jag erkänner utan motvilja att jag bidrar till att min pluton ser ut som valfritt milisförband när vi befinner oss i skogen och att jag inte ser någon som helst anledning till att låta dessa människor (inklusive mig själv) uppträda i "borggårdsbaletten" medelst m/90, paradbälte, damasker och basker.

@Flamdämpare

Du kan självklart inte tala för alla hemvärnsmän men jag kan säga dig att vid de tillfällen jag har befunnit mig på slottet samtidigt som hemvärnet har jag inte blivit imponerad av deras lösande av bevakningsuppgiften. Jag vet inte hur du och din pluton/komp motsv har valt att sköta bevakningen men jag hoppas att ni inte har varit något av de hemvärnsförband jag har iaktagit med tanke på de grova misstag som gjorts. Tex bedriva bevakning innifrån vaktkuren, låta personer uppehålla sig på platser som de inte har tillträde till osv osv.

Många av de hemvärnsmän jag har stött på saknar också de kunskaper om skyddslagen och övriga lagar/förordningar som krävs för lösande av uppgiften. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag anser inte att den utbildning som många hemvärnsmän får är tillräcklig.

Edited by Karin
Posted

Fråga; vilka kriterier måste uppfyllas för att bli uttagen som "högvaktssoldat"? Krävs någon speciellt kroppsbyggnad, längd, etc? Övriga betingelser? "Inte likna ett troll?" Förkunskaper, speciellt för ridande personal?

OBS! Seriös fråga!

:=o "fyr" var faktiskt lite småkul......

Posted

@c3grp

Ja det gör det, bla ett längdkrav, som tydligen är minst 160cm. När jag mönstrade fick jag dispens från det eftersom jag är 169 :=o , kanske har ändrats, vad vet jag. Det som gäller för ridande personal är att man inte får vara alergisk mot häst och hö/halm motsv.

Resten ska väl "fixas" under tiden man ligger inne, tex så måste manliga vpl vara kortklippta och skägg får inte bäras under högvaktssäsongen. Även ur ett troll kan en fullfjädrard exercisvirituos födas. ;)

Tidigare har soldaterna blivit inskrivna som bevakningssoldater varför befattningsbeskrivningen har varit något missvisande. Beridna högvaktssoldater har numera befattningskod GA938 resp GA838.

Posted

Kan bara hålla med Karin om att Hv skall INTE gå högvakten! Dock så kanske inte jag anger samma skäl som karin att det ser för j*vligt ut, samt deras bristande kunskaper... Utan jag anser att det finns viktigare saker att utbilda Hv-soldater på jmf med att lägga tid och pengar på att gå högvakten... Men som tur är så räknas högvakten som kurstid nu mer, så det ger inte ngn tid för kontraktsuppfyllnad osv.

Posted

För Hemvärnsförband ger Högvakten ett utmärkt tillfälle att skarpt öva vakttjänst.

Visserligen är det inte vår huvuduppgift, Men det ger ändå en möjlighet till att öva något som alla ska kunna.

Personligen tycker jag att ribban kunde sättas högre ibland, Men eftersom uppgiften löstes ser jag inte något större problem.

Vi bör lägga krut på att utveckla verksamheten och inte leta fel på varann.

Posted

Märkligt hur snabbt en tråd om FVs och Ms blivande högvaktskompanier utvecklades till en pajkastarmatch mellan LG och HV. :huh:

Posted

@Fk Satan

Jag håller med dig, Hv har inte tid med dylik verksamhet.

Kan man inte låta Falck, Securitas motsvarande ta över skiten istället? Slösa vpl på sånt är korkat.

Posted (edited)

Beridna högvakten finansieras ju privat, kan aman inte göra likadant med "övrig" högvakt också, lär ju finnas föreningar som vill ha kvar högvakten och kan betala.

Och det måste ju sägas att de frivilliga musikkårerna definitivt kan gå i takt då borde man väl i dessa tider då man vill proffisionalisera försvaret också kunna ha anställt/frivilligt folk som vaktar slottet i paraduniform och gör endast detta.

Marknadsför det vid mönstringen gör dina elva månaders GUoch skriv sedan kontrakt för högvaktsförband istället för insatsförband.

Eller?

(glömde lite ord)

Edited by dxl
Posted
Beridna högvakten finansieras ju privat, kan aman inte göra likadant med "övrig" högvakt också, lär ju finnas föreningar som vill ha kvar högvakten och kan betala.

Njae, hästarna ägs av en privat stiftelse och disponeras av försvarsmakten.

1982 lämnade ÖB ett förslag om att den beridna högvakten skulle läggas ned men riksdagen lyckades aldrig ta ett beslut och lite senare bildades Föreningen för den beridna högvakten (som verkar vara en synnerligen effektiv lobbyorganisation bestående av tvångsanslutna fd vpl och gubbar i clubblazer)

För övrigt håller jag med Fk Satan.

Posted
Personligen tycker jag välutbildade yrkessoldater skulle vara bästa alternativet för högvakten.

Det skulle nog krävas en riktigt ordentlig lön för att få någon att söka det jobbet!

Posted
Det skulle nog krävas en riktigt ordentlig lön för att få någon att söka det jobbet!

Lön som en välutbildad väktare/skyddsvakt är nog skälig. Men så kan man ju ha mer mänskliga arbetstider än dom konstiga tider man oftast tvingades stå vakt under värnplikten. Kan inte tänka mig att en ständig styrka på kanse 50 man kan kosta allt för mycket, om man nu tar pengarna från hovstaten....hehe.

Troligtvis är det mer plus än minus, man får bättre säkerhet och värnpliktiga kan koncentrera sig på sin utbildning istället för det långa paus man tvingas till under utbildning/högvakt.

Jag tycker inte att värnpliktiga ska tvingas vakta saker, det ska professionella soldater göra.

Posted
Vart skulle vi få dem ifrån?

Vart får man officerare ifrån? Vart får man Poliser ifrån? Vart får man US soldater ifrån?

Man tar in dugliga personer som sedan genomgår utbildningar, det finns redan utbildningar man kan ge dom, samt matrial, det fattas bara vilja.

Posted
Vart skulle vi få dem ifrån?

Vart får man officerare ifrån? Vart får man Poliser ifrån? Vart får man US soldater ifrån?

Man tar in dugliga personer som sedan genomgår utbildningar, det finns redan utbildningar man kan ge dom, samt matrial, det fattas bara vilja.

Det måste nog finnas arbetsuppgifter som känns meningsfulla också. Att stå post på slottsbacken mellan 2 och 4 kan ibland kännas som väldigt bortslösad tid.

@Vinter

Du har inte gått högvakt själv va?

Posted

Jag gick själv högvakt 2000, jag vet hur meningslöst(tråkiga) långa pass kan vara.

Jag menar inte att högvakten i sig skall vara 100% som den värpliktiga går i, jag skulle istället satsa på bättre sammarbeta med säpo, en mer insats inriktad vakt, där vakterna har goda kunskaper om hur området ser ut och kan ta sig runt nästan obehindrat. Med posttjänst max ett antal timmar om dagen, fixa lite funktion i högvakten. Ny organisation kräver nya förordningar. Då får du kvar traditionen samtidigt som du får en effektivare vaktstyrka som kan utföra riktiga skyddsuppgifter.

Finns det någon mening med att man endast har har 5 skott i magasinet, förutom att man inte litar på värnpliktiga?

Posted

Men i det inlägg som jag citerade så skrev du att man skulle ha professionella soldater som gjorde jobbet.

Att kontrakts anställa folk för att gå högvakt känns väldigt svårt, att rekrytera tillräckligt många YO för att göra det känns än mer främmande.

Och faktum kvarstår att dessa två typer är dem ända två typerna av professionella soldater som accepteras här i Sverige.

Posted

Kontraktsanställda skulle fungera, jobbet kan troligen göras till något som är närmre det som väktare/skyddsvakter gör. Lägg till lite prestige och kapacitet till skydd under statsbesök mm så framstår det mer som en lämplig förändring.

Posted

Hupp, här gled vi visst OT igen. ;)

En intressantare fråga är varför ett Högvaktskompani ska utbildas i Blekinge. Med tanke på kostnader för traktamenten och resor är det kanske vettigare att förlägga sådan utbildning närmare huvudstaden.

Eftersom Opil numera huserar i Uppsala så vore det i min värld betydligt smakligare att utbilda ett sådant kompani i Uppsala och sedan krigsplacera dessa soldater i ett bevakningsförband för Opil. För vi ska ju inte utbilda utan att krigsplacera. Det kallas visst grå arbetskraft eller nåt.

• Forumsledning
Posted

De kommer krigsplaceras som stadsskyttesoldater, så de kommer även få utb inom SIB.

Posted
De kommer krigsplaceras som stadsskyttesoldater, så de kommer även få utb inom SIB.

Hm som dem inte kommer att ha en tillräckligt grundläggande kompetens för nej.

Vilken bataljon ska dem tillhöra då?

Lite märkligt då man ska lägga ned de 6 SskBat i år som det ser ut.

Vad är nästa steg, alla flottister kan kallas amfibiesoldater efter en lite stridsövningar? Ja flottisterna åker ju oxå båt... :baskerFN:

Posted

Det har varit en ganska vanlig lögn för att lura folk till högvaktskompaniet på Livgardet. De kommer säkert att få en grundlig SiB-utb, dock kommer de aldrig komma upp i nivå med stadsskyttes förmåga att verka i urbaniserad terräng.

Min gissning är att de kommer krigsplaceras som bevakningssoldater i bebyggelse, förslagsvis malmö, karlskrona, för de som utbildas på F17.