Nimitz Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 @ Karin: Skägg är nog ganska frisläppt iår. Då vi gick av för fridygn (2 veckor sen) så hade iaf 1 i lg:s styrka nån form av pipskägg o pollisar i eldrött som kunde platsat i valfri roll som viking.. Quote
Karin Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 @ Karin: Skägg är nog ganska frisläppt iår. Då vi gick av för fridygn (2 veckor sen) så hade iaf 1 i lg:s styrka nån form av pipskägg o pollisar i eldrött som kunde platsat i valfri roll som viking.. Det måste ha varit en infanterist! Quote
Vargas Posted March 4, 2005 Report Posted March 4, 2005 @ Karin: Skägg är nog ganska frisläppt iår. Då vi gick av för fridygn (2 veckor sen) så hade iaf 1 i lg:s styrka nån form av pipskägg o pollisar i eldrött som kunde platsat i valfri roll som viking.. Det måste ha varit en infanterist! Alla är ni livgardister, kära Karin. Alla är ni livgardister ... Hälsningar, Vargas Quote
Mr_Confused Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Intressant det här, undrade också varför i hela fridens namn man ska utbilda högvaktssoldater i Blekinge, när jag läste första delen av tråden. Känns som lite slöseri med resurser, onekligen. Speciella högvaktskompanier är väl dock en bra idé i mitt tycke, var man (och kvinna...) på sin plats heter det ju, och det blir i regel bäst när alla gör vad de är bra på (och dessutom slipper jag gärna tre veckors högvaktsträning/högvakt då jag kan få göra något som känns mer meningsfullt för mig - ingen kritik mot de som gillar högvakt, men det är inte det jag är mest intresserad av). Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga. Det känns ju som att många kommer bli duktigt besvikna då när de inser att den huvudsakliga uppgiften är högvakt... det vore ju bättre (eller åtminstone ärligare) om de faktiskt ville tala om för dem i förväg vad det är de förväntas göra. Quote
Jesper86 Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Intressant det här, undrade också varför i hela fridens namn man ska utbilda högvaktssoldater i Blekinge, när jag läste första delen av tråden. Känns som lite slöseri med resurser, onekligen.Speciella högvaktskompanier är väl dock en bra idé i mitt tycke, var man (och kvinna...) på sin plats heter det ju, och det blir i regel bäst när alla gör vad de är bra på (och dessutom slipper jag gärna tre veckors högvaktsträning/högvakt då jag kan få göra något som känns mer meningsfullt för mig - ingen kritik mot de som gillar högvakt, men det är inte det jag är mest intresserad av). Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga. Det känns ju som att många kommer bli duktigt besvikna då när de inser att den huvudsakliga uppgiften är högvakt... det vore ju bättre (eller åtminstone ärligare) om de faktiskt ville tala om för dem i förväg vad det är de förväntas göra. shhh vakt och insats låter bättre om man vill skryta :P Quote
Mr_Confused Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 shhh vakt och insats låter bättre om man vill skryta :P Haha, det kan jag ju inte förneka... Quote
Karin Posted March 18, 2005 Report Posted March 18, 2005 Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga. Ehrm...hur mycket "pang pang" tror du att det blir när man sitter i vakten och spelar tv-spel? Mitt år hade tom vi på 4.skv mer pang-pang är "vakt-nissarna". Quote
Forumsledning Kimster Posted March 19, 2005 Forumsledning Report Posted March 19, 2005 Om dom nu ska få SIB utbildning, blir det säkert en hel del pang där med. Quote
Karin Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Om dom nu ska få SIB utbildning, blir det säkert en hel del pang där med. Livkompaniet ute på LG har ju redan en himla massa SIB. Jag tror att det kommer vara nödvändigt att man profilerar dessa nya högvaktskompanier åt ngt håll, förslagsvis SIB. Quote
Jända Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 @ Karin: Skägg är nog ganska frisläppt iår. Då vi gick av för fridygn (2 veckor sen) så hade iaf 1 i lg:s styrka nån form av pipskägg o pollisar i eldrött som kunde platsat i valfri roll som viking.. Man får väl iofs ha skägg bara det är "välvårdat" som det så fint heter. I vilket fall som helst så är det här med fler högvaktkompanier i mitt tyckte den bästa lösningen av högvakten så länge det är en uppgift som skall lösas av försvarsmakten. Låt förbanden syssla med det dom ska göra, det känns som det är knappt om utbildningstid för de flesta som det är. Med 4 st högvaktskompanier och 11 månaders värnplikt så så har de förhoppningsvis lite tid över till ungefär lika mycket gröntjänst som Livkompaniet och då får soldaterna åtminstonde lite avkoppling emellan högvakterna. Bara utbildningen är hårt inriktad mot ett mål (typ SIB eller liknande) så kan soldaterna få en någorlunda utbildning iaf. Quote
Jesper86 Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 En fråga jag har angående denna utbilning är: Om jag får göra lumpen som denna befattning kommer jag att kunna göra utlandstjänstgöring som stadsskyttesoldat? Även en annan som kanske inte passar så bra här men jag skriver den när jag ändå håller på. Jag har CE behörighet och förarbevis för hjullastare och grävmaskin kan jag söka utlandstjänst som lastbilsförare eller motorredskapsförare? Quote
106 Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Vilka befattningar du kan få i utlandsstyrkan beror på vem den rekryterande chefen vill se på varje plats. För att göra utlandstjänst som skyttesoldat krävs i teorin endast genomförd GU (oavsett befattning), men i praktiken kan det vara svårt om du inte haft en stridande befattning (helst i armén). Har du C-kort ökar möjligheterna, då du även kan söka som SISU/Patgb-förare. Lastbildsförare är jag osäker på om man ens måste gjort GU för att kunna söka, men har du CE-kort är det inte alls omöjligt att åka som det. Quote
Jesper86 Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 Vilka befattningar du kan få i utlandsstyrkan beror på vem den rekryterande chefen vill se på varje plats. För att göra utlandstjänst som skyttesoldat krävs i teorin endast genomförd GU (oavsett befattning), men i praktiken kan det vara svårt om du inte haft en stridande befattning (helst i armén).Har du C-kort ökar möjligheterna, då du även kan söka som SISU/Patgb-förare. Lastbildsförare är jag osäker på om man ens måste gjort GU för att kunna söka, men har du CE-kort är det inte alls omöjligt att åka som det. men med tanke på att fokus kommer att läggas på SIB i denna utbildning så funderade jag på om den är stridande nog för att godtas av mer än 50% av cheferna vill ha med sig. Quote
KD803 Posted March 19, 2005 Report Posted March 19, 2005 men med tanke på att fokus kommer att läggas på SIB i denna utbildning så funderade jag på om den är stridande nog för att godtas av mer än 50% av cheferna vill ha med sig. Vad tror du själv? Om en plutonchef kan välja mellan en sökande som har GU som pansarskyttesoldat och en sökande som har GU som högvaktssoldat, vem väljer han/hon? Högvaktskompaniet må ha "fokus på SIB", men de finns fortfarande till för ett och endast ett syfte: att tillhandahålla soldater för högvaktens behov. I ditt fall skulle jag söka främst utifrån din CE-behörighet. Quote
breach Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 "Focus på SIB" Det där har jag svårt att tro på med tanke på att jag vet personligen hur mkt utbildningstid som enbart går till exercisdrill och skyddsvaktstjänst, visst kommer dom förmodligen få utbildning i SIB, det fick vi på 4.skvadron också, men att gå så långt som att kalla dom som Stadsskyttesoldater är nog att ta i, dom blir nog mera som ett Högvaktskompani med grundläggande kompetens i SIB, alltså bevakningssoldater. Tycker det stinker rekrytering propaganda och falska förhoppningar om det där.. Quote
Jesper86 Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 "Focus på SIB" Det där har jag svårt att tro på med tanke på att jag vet personligen hur mkt utbildningstid som enbart går till exercisdrill och skyddsvaktstjänst, visst kommer dom förmodligen få utbildning i SIB, det fick vi på 4.skvadron också, men att gå så långt som att kalla dom som Stadsskyttesoldater är nog att ta i, dom blir nog mera som ett Högvaktskompani med grundläggande kompetens i SIB, alltså bevakningssoldater. Tycker det stinker rekrytering propaganda och falska förhoppningar om det där.. Jo, det verkar inte som man riktigt vet något med tanke på att denna befattning är så pass ny. Nån som ringt och frågat? Funderar på att ringa och kolla vilka skillnaderna är från vanliga bevakningssoldater. Quote
Jända Posted March 20, 2005 Report Posted March 20, 2005 "Focus på SIB" Det där har jag svårt att tro på med tanke på att jag vet personligen hur mkt utbildningstid som enbart går till exercisdrill och skyddsvaktstjänst, visst kommer dom förmodligen få utbildning i SIB, det fick vi på 4.skvadron också, men att gå så långt som att kalla dom som Stadsskyttesoldater är nog att ta i, dom blir nog mera som ett Högvaktskompani med grundläggande kompetens i SIB, alltså bevakningssoldater. Tycker det stinker rekrytering propaganda och falska förhoppningar om det där.. Jo, det verkar inte som man riktigt vet något med tanke på att denna befattning är så pass ny. Nån som ringt och frågat? Funderar på att ringa och kolla vilka skillnaderna är från vanliga bevakningssoldater. Skillnaderna i utbildningstid i strid mm från de "vanliga" bevakningssoldaterna för för oss på Livkomp ganska stor. Hade några kompisar i vakten så jag kunde jämföra rimligt när jag låg där. Att 4.Skv har mindre tid för gröntjäst (strid osv.) är ju självklart då de har massa hästar att ta hand om och lära sig rida snyggt dessutom samt måste lära sig exercis med två vapen och (fick jag intrycket av) har bra mycket mer puts och studs på sina grejer än vad vi hade. Själv tycker jag att vi på livkomp hade en "tillräckligt stridande utbildning" för att kunna klassas som skyttesoldater. Vi var inga jägare eller stadskyttesoldater men vi kunde bra mycket mer än vad sombör ingå i en GSU. Sen att vi har en bra bevkaningsutbildning på det samt på ett praktiskt sätt kan komminucera med civila av många nationaliteter och förstår vikten av att framföra sin kropp och trupp på ett värdigt sätt som anstår en svensk trupp på internationellt uppdrag är enligt mig inte ett minus, säga vad man vill om högvakt. Inte heller blir det värre av att man har en förmåga att hantera tristress på ett bra sätt som kommer av det stora antal högvaktsdygn man får göra. Men nu är det inte jag som bestämmer vilka som ska kallas bevakningssoldater eller skyttesoldater och det är inte heller jag som bestämmer vilka kvalitéer som krävs för att bli antagen till utlandsstyrkan, men jag tycker fortfarande att det är synd att vi på pappret kallas för bevakningssoldater då det för tankarna till något helt annat än vad vi är utbildade till. Och ja, det stinker att pliktverket dagligen lurar ungdomar in i konstiga befattnignar i tron om att de innebär något helt annat. Var själv en av de ungdomarna när det begav sig. Tar ju lusten och musten ur de som verkligen vill göra lumpen. Det hemska är att jag nog inte kände till en ända individ på vårt kompani som VILLE vara just där. Hälften trodde att de skulle bli vanliga bevakningssoldater med ledigt var tredje vecka efter GSUn och andra hälften trodde att de skulle bli stadsskyttar. Att kunna göra sin värnplikt på ett sånt kompani med lusten till att göra bra ifrån sig intakt är en bragd skulle jag vilja påstå. Quote
Mr_Confused Posted March 21, 2005 Report Posted March 21, 2005 (edited) Dock hoppas jag innerligt att det högvaktstjänsten inte, som Kimster säger, kommer heta någonting med Vakt & Insats m.m., eftersom det ju onekligen låter lite mer "pangpang" så att säga. Ehrm...hur mycket "pang pang" tror du att det blir när man sitter i vakten och spelar tv-spel? Mitt år hade tom vi på 4.skv mer pang-pang är "vakt-nissarna". Ehrm... i och för sig var det väl ungefär det som jag menade, att Pliktverket inte ska lura en del mönstrande att tro att deras befattning handlar om något annat - ofta något med mer "pangpang" - än vad det egentligen gör. Jag har förvisso gjort ett idiotiskt språkfel - ett "det" ska bort - men när jag ser på det är inlägget förståeligt ändå. Läs det igen om du inte förstår hur jag menar EDIT: Rättat till en otydlighet Edited March 21, 2005 by Mr_Confused Quote
Karin Posted March 21, 2005 Report Posted March 21, 2005 Ehrm... i och för sig var det väl ungefär det som jag menade, att Pliktverket inte ska lura en del mönstrande att tro att deras befattning handlar om något annat - ofta något med mer "pangpang" - än vad det egentligen gör. Jag har förvisso gjort ett idiotiskt språkfel - ett "det" ska bort - men när jag ser på det är inlägget förståeligt ändå. Läs det igen om du inte förstår hur jag menar Ehrm...Jag tror vi menar ungefär samma sak, dvs att pliktverket inte ska mörka vad befattningarna egentligen innebär. Så nu reder vi ut det här herr förvirrad. Bevakningssoldat 1= vakt/insats = sitter 6 månader i en vaktkur och spelar tv-spel, åker på ronderingar och är larmstyrka. Bevakningssoldat 2= högvaktssoldat = har 3 månaders GSU för att därefter blanda högvaktstjänst och stridsutb. Bevakningssoldat 3= beriden högvaktssoldat = har 3 månaders GSU och därefter som alt 2 men med lite mindre tid till stridsutb. Om du tror att Vakt/insats är "pangpang" är DU lurad av pliktverket. Självklart försöker de lura in folk på bevakningssoldats utbildningar genom att kalla dem nånting flashigt. [tips från coachen]Om en inskrivningsförrättare nämner nånting med "vakt" dra öronen åt er och kolla befattningsbeskrivningen NOGA [/tips] Quote
Dexter Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Bevakningssoldat 4. 3 månaders "turbo-GSU" sedan muck och krigsplacering i Hemvärnet. /D Quote
Mr_Confused Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Ehrm...Jag tror vi menar ungefär samma sak, dvs att pliktverket inte ska mörka vad befattningarna egentligen innebär. Så nu reder vi ut det här herr förvirrad. Bevakningssoldat 1= vakt/insats = sitter 6 månader i en vaktkur och spelar tv-spel, åker på ronderingar och är larmstyrka. Bevakningssoldat 2= högvaktssoldat = har 3 månaders GSU för att därefter blanda högvaktstjänst och stridsutb. Bevakningssoldat 3= beriden högvaktssoldat = har 3 månaders GSU och därefter som alt 2 men med lite mindre tid till stridsutb. Om du tror att Vakt/insats är "pangpang" är DU lurad av pliktverket. Självklart försöker de lura in folk på bevakningssoldats utbildningar genom att kalla dem nånting flashigt. [tips från coachen]Om en inskrivningsförrättare nämner nånting med "vakt" dra öronen åt er och kolla befattningsbeskrivningen NOGA [/tips] Ehrm... yup, det var väl det jag påpekade? Att du sade ungefär samma sak som jag. Och ja, jag är medveten om hur det fungerar med bevakningssoldater, och högvaktsoldater också. Likaledes är jag medveten om att "Vakt/Insats" kan vara ett smidigt sätt för Pliktverket att få bevakningstjänsten att låta mer flashig. Det var också det jag sade: det _låter_ mer "pangpang" (underförstått: mer "pangpang" än vad det egentligen är). Så, jag känner mig inte jättelurad i detta fall... ska ju inte ha den befattningen, så det vore svårt för Pliktverket att lura mig på sådant vis, ändå. Har råkat ut för deras små "förvirringar" på annat sätt, men det har inget med trådens innehåll att göra. Quote
Guest hel02 Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 (edited) Enligt en inskrivningsförrättare kommer tjänsten bestå av "2 månader bevakning och 8 månader strid(GSU inräknad där antar jag)". Den var enligt honom inte att betrakta som en "sitta-i-kur-tjänst". Edited March 22, 2005 by hel02 Quote
KD803 Posted March 22, 2005 Report Posted March 22, 2005 Enligt en inskrivningsförrättare kommer tjänsten bestå av "2 månader bevakning och 8 månader strid(GSU inräknad där antar jag)". Den var enligt honom inte att betrakta som en "sitta-i-kur-tjänst". Det kompani som rycker in på F17 till sommaren kommer att ha GSU vecka 27 - 40. Därefter ska det gås 36 högvaktsdygn fram till nyår. Du kan ju fundera på hur mycket strid det blir på Kungliga slottet. Fast sitta i kur blir det i och för sig inte, det hade han rätt i. Quote
Jesper86 Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Tänkte bara fråga vad "var sjätte vecka har du beredskap, antingen i hemmet eller under utbildningen" Det jag funderar över är vad som menas "i hemmet".. har man nån slags beredskap hemma hos sig själv, eller menar dom med "hemmet" där man bor under sin värnplikt? Hur går det till om det är på sitt riktiga hem? Quote
Karin Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Tänkte bara fråga vad "var sjätte vecka har du beredskap, antingen i hemmet eller under utbildningen" Beredskap i hemmet låter konstigt, kan bli svårt om man inte bor granne med regementet. Beredskap finns på alla regementen. På K1 roterade den mellan plutonerna (utgjordes av 10+1). Under beredskapen hade man alltid packad stridspackning och skulle kunna vara marschfärdiga inom 15 min för att släcka bränder, leta efter försvunna personer etc etc. I undantagsfall fick man gå utanför grindarna om man hade samband med sig. Quote
Jända Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Enligt en inskrivningsförrättare kommer tjänsten bestå av "2 månader bevakning och 8 månader strid(GSU inräknad där antar jag)". Den var enligt honom inte att betrakta som en "sitta-i-kur-tjänst". Nä det är inte "sitta i kur tjänst" men att det skulle vara 8 månaders strid är att ta i ganska mycket. Mer kanske 5-6 månader strid totalt. Svårt att säga exakt men mycket tid kommer gå åt till att öva exercis för att det ens ska se nogorlunda ut på slotten. Det är inget man övar lite under GSUn och sen nångång för högvakterna. Inskrivningsförrättarna LJUGER ALLTID om ALLTING, inte konstigt med tanke på att deras jobb går ut på att tillsätta alal de tjänster som försvaret efterfrågar. Quote
Fk Satan Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Tänkte bara fråga vad "var sjätte vecka har du beredskap, antingen i hemmet eller under utbildningen" Beredskap i hemmet låter konstigt, kan bli svårt om man inte bor granne med regementet. Beredskap finns på alla regementen. På K1 roterade den mellan plutonerna (utgjordes av 10+1). Under beredskapen hade man alltid packad stridspackning och skulle kunna vara marschfärdiga inom 15 min för att släcka bränder, leta efter försvunna personer etc etc. I undantagsfall fick man gå utanför grindarna om man hade samband med sig. Hos oss var det oxå beredskapstjänst och även det roterade runt mellan de olika kompanierna och plutonerna. dock så hade vi 16st +1 i beredskap. Dessa utförde även ngn form av nattlig bevakning inne på regementet i syfte att avlasta vaktpersonalen... De åkte även ut för att vakta långtradare ute i skogen vissa nätter. Dessa långtradere fick inte stå hur nära bebygelse som helst. och det var allt ifrån 8+1 toch uppåt som bevakade dessa lastbilar. Och som vanligt så fick man aldrig veta vad dessa transporterade.... Och vi fick inte gå utanför grindarna. Vi fick gå till matsalen, vakten eller vara på logmentet med tillhörande utrymmen de dygn vi hade beredskap. Dock så gick det att byta ut beredskapen till ngn annan i plutonen under ngn timme. Första gången vi hade beredskap var det kanska lungt, vi fick röra oss fritt inne på regementsområdet och i regementets omedelbara närhet. Sista gången vi hade beredskap så var reglerna stenhårda.... Quote
KD803 Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 De åkte även ut för att vakta långtradare ute i skogen vissa nätter. Dessa långtradere fick inte stå hur nära bebygelse som helst. och det var allt ifrån 8+1 toch uppåt som bevakade dessa lastbilar. Och som vanligt så fick man aldrig veta vad dessa transporterade.... Det var nog inte så upphetsande. Så fort det handlar om ammunition i vissa mängder så får man inte ställa bilarna inom vissa avstånd från bebyggelse och andra platser där det stadigvarande finns mycket folk. Så de "hemliga transporterna" var förmodligen bara FMLOG som skulle omsätta ammunitionsförråd. Quote
Fk Satan Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 De åkte även ut för att vakta långtradare ute i skogen vissa nätter. Dessa långtradere fick inte stå hur nära bebygelse som helst. och det var allt ifrån 8+1 toch uppåt som bevakade dessa lastbilar. Och som vanligt så fick man aldrig veta vad dessa transporterade.... Det var nog inte så upphetsande. Så fort det handlar om ammunition i vissa mängder så får man inte ställa bilarna inom vissa avstånd från bebyggelse och andra platser där det stadigvarande finns mycket folk. Så de "hemliga transporterna" var förmodligen bara FMLOG som skulle omsätta ammunitionsförråd. Jupp och hur lång tid tror du att det tog för oss att lista ut det? Men sedan ifall det var P-skott, Robot56, 7.62 eller dynamit det vet vi inte... Vissa transporter var det 500m från bebygelse på vissa var det betydligt längre avstånd på. och som sagt det var explosiva saker av ngt slag. men vet inte exakt vilken typ det var. Quote
Küthler Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 För att fortsätta OT, så har inte alla regementen (motsv.) beredskap. Linköpings garnisons Insats/bevakningspluton löser sådana uppgifter åtminstone i Linköping och Norrköping, så att Hkpflj vpl inte överhuvudtaget belastas av någon sådan tjänst. Quote
Recommended Posts