Adam Wilhelm Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Såg den här bilden på mil.se: Är det så här det lärs ut att man ska ha vapnet? Jag vet om att det pågår förhandling och att man inte ska eskalera läget. Personligen så skulle jag tycka att det vore att ta det allt för lugnt när busarna har vapen i färdigställning. Jag är även medveten om att de sekunden innan kanske hade vapnen i handen gevär? OBS OBS OBS OBS Jag vill inte ha någon bildbashing, är bara intresserad av vad man lär ut till dagens krigare. Quote
Fk Satan Posted February 17, 2005 Report Posted February 17, 2005 Eftersom jag antar att den soldaten som är på väg fram inte är ensam, så skulle det vara intressant att veta vad de övriga soldaterna inom plutonen eller gruppen gör. Samt vad som sägs saknas oxå och hela förloppet fram tills där bilden är tagen saknas för att jag ska kunna säga ngt om situationen. Quote
Adam Wilhelm Posted February 17, 2005 Author Report Posted February 17, 2005 Håller helt med om att det saknas väldigt mycket information om situationen. Dock så känns det lite olustigt om man bara ser bilden. Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Vid förhandlingsövningar körde vi ibland med hjälm av och vapnet på ryggen för att "lätta" på stämmingen men sen att resten av folket var på helspänn är väl en annan sak. För övrigt: Fk_Satan har alltid rätt ;) Quote
Fj Fjun Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Hmm finns det M-nummer märkata atrappvapen (frånset pistol - svart-böjt-armeringsjärn)? Syftar på AKM:en. Atrapp, eller riktig? Quote
The Swede Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Hmm finns det M-nummer märkata atrappvapen (frånset pistol - svart-böjt-armeringsjärn)? Syftar på AKM:en. Atrapp, eller riktig? Det kan ju vara ett airsoft-vapen, det har ju du erfarenhet av. Quote
Skuggan Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 på en övn där jag var markör/B-styrka (slutövningen för NL03) hade vi riktiga AKM men utan slutstycket i. (vi hade även M16) så jo, det är förmodligen äkta vapen lånade ur utländska vapen satsen och med urplockade slutstycken. men visst vore det coolt med lösplugg till de vapnen så man kan panga "på riktigt" Quote
Fj Fjun Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Hmm finns det M-nummer märkata atrappvapen (frånset pistol - svart-böjt-armeringsjärn)? Syftar på AKM:en. Atrapp, eller riktig? Det kan ju vara ett airsoft-vapen, det har ju du erfarenhet av. Hmm kul, den gick "sönder" på Almnäs. Pga en viss fd KJ. Resulterade iofs i en ny bössa.. Quote
Doggydriver Posted February 18, 2005 Report Posted February 18, 2005 Som många andra sagt: jag kan tänka mej att gå fram så under dylik övning, men då vill jag helst ha t ex två kspskyttar med riktpunkt klar och det tunga fingret på avtryckaren till understöd.... Vilket osökt får mig att tänka på när vi var figuranter åt FK02, och dom hade flertal checkpoints. Mitt i vintern sladdar vi fram till checkpointen och stannar, fyra grabbar iförda en sjövild blandning av ryska uniformer, balaklavor, bandanas och snöblusbrallor med svart sprej på, även beväpnade med flera automatkarbiner (ak5cf samt ak5 grt), pistoler samt ett begagnat pskott. Våran roll var lokal milis/polis, och jag har aldrig sett så många lirare i blå hjälm skjuta ett halvt magasin VAR som varningsskott ;) Quote
Krook Posted February 19, 2005 Report Posted February 19, 2005 Hmm finns det M-nummer märkata atrappvapen (frånset pistol - svart-böjt-armeringsjärn)? Syftar på AKM:en. Atrapp, eller riktig? Förmodligen är den äkta vara ur "vapensats utländska vapen". Det brukar vara ur den vapensatsen som figuranter på S1 hämtar rekvisita. /Krook Quote
Jelzin Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Det är ett äkta vapen som syns på bilden. Jag vet inte hur man fick tag på det, men vad jag hörde var det inte ur utländska vapensatsen. Figuranternas beteende var i många fall ganska överdrivet under övningen. Sen kom också figuranterna från 2:a kompaniet och det råder väl en viss revilatitet mellan 2:a och 3:e komp på S1. Hmmm... // Jelzin Quote
sickan Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Säger bara S1... det där är S1 upp i dagen.. va med på TSÖ nu i veckan.. dom beter sig inte som soldater någon av dom. skulle va någon enstaka men summan av allt är helt sanslös. förstår inte deras befäl som låter dom gå omkring i komarocken regnstället och snövänd hjälmduk. kan säga att det va mkt snö... Quote
Fu Dahlberg Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 förstår inte deras befäl som låter dom gå omkring i komarocken regnstället och snövänd hjälmduk. kan säga att det va mkt snö... fältlystring? Quote
Panzerfaust Posted February 21, 2005 Report Posted February 21, 2005 Håller helt med om att det saknas väldigt mycket information om situationen.Dock så känns det lite olustigt om man bara ser bilden. Även om han nu mot förmodan skulle vara ensam så kanske han inte har något val... när han har försökt greppa vapnet eller kommit dit så kanske personerna riktat vapnen mot honom. Plus att dom har gisslan. Om jag kommer med vapnet lite halv ledigt eller på något sätt icke riktat mot personerna sen får jag två akn riktade mot bröstet så åker den defenetift upp på ryggen om dom riktar mot mig och hotar. Finns ju inte en chans att man står emot det där ifall dom har vapnen mot en. Quote
Jelzin Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Säger bara S1... det där är S1 upp i dagen.. va med på TSÖ nu i veckan.. dom beter sig inte som soldater någon av dom. skulle va någon enstaka men summan av allt är helt sanslös. förstår inte deras befäl som låter dom gå omkring i komarocken regnstället och snövänd hjälmduk. kan säga att det va mkt snö... Sickan, så illa tycker jag inte att det är. Quote
Fu Pedersen Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Vi tränade aldrig på detta under vpl. Men rimligast vore ju ett stridsfordon dyl med uppsuttet skytte på ett 20 tal meter därifrån som är beredda att öppna eld om läget skulle trappas upp. Dock så ska ju rimligen inte "förhandlaren" gå fram med vapen i färdigställning motsv för då trappar denne upp situationen. Quote
Born Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Hmm terrorist med kontrolldon i vapenremmen och inget mag i bössan, och med tanke på hur terrorist 2 håller sin bössa så är det rimligt att anta att vederbörande inte är vidare van vid detta vapen, så det är nog helt rätt att gå fram och hålla vapnet på ryggen så man inte snubblar på det och skadar sig. Quote
AnimalMother Posted February 22, 2005 Report Posted February 22, 2005 Hmm terrorist med kontrolldon i vapenremmen och inget mag i bössan, och med tanke på hur terrorist 2 håller sin bössa så är det rimligt att anta att vederbörande inte är vidare van vid detta vapen, så det är nog helt rätt att gå fram och hålla vapnet på ryggen så man inte snubblar på det och skadar sig. att perfekt eftersträva vapenhantering på ett utländskt vapen under en övning likt denna förefaller mig vara ganska ointressant. Det är nog förhoppningsvis på själva "förhandlingsbiten" som tonvikten lades. B-styrkan kan ju även kanske tänkas spela otroligt tröga terrorister som inte har koll på akm:en.. Annat var det på gamla 2: när Nsky Plut härjade! Quote
Born Posted February 23, 2005 Report Posted February 23, 2005 Får be om ursäkt att jag glömde en /Born. Quote
Recommended Posts