Jump to content

Behöver tips och råd???


Vlad

Recommended Posts

Allmänt upprop!

 

Tjenare alla!

Jag skulle vilja få förslag på vapenfett som skulle underlätta vården på min gudomliga AK4:a och vart jag kan beställa detta.

Jag har kört stenhårt med fm:s trögflyttande saker.

 

Då man lärde sig tips och trix i lumpen om AK5:an för att underlätta vården måste det finnas till Ak4:an med.

Skulle vara tacksam för sådant också.

 

Slut kom.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Detta är ett allmänt problem som gäller när man blandar mineraloljor/smörjmedel baserade på mineraloljor med syntetiska smörjmedel. Då händer det konstiga saker, som inte har någon positiv inverkan på medlenas smörjeffekt. Break-Free CLP är syntetiskt och skall därför inte blandas med några 'vanliga' ickesyntetiska smörjmedel.

 

För rengöring av vapnet rekommenderar jag MPro7. Det är gift- och luktfritt och är enormt bra för att få bort fett, sotrester och annat äckel. Pipor blir toksnygga. Dock löser det inte koppar/tombakrester lika lätt som sot, men det går det med.

Se bara till att använd smörj/rostskyddsmedel på allt du rengjort, då MPro7 avfettar vapnet totalt.

 

[Ändring] Ska tillägga att jag inte representerar MPro7 på annat sätt än som en nöjd användare. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

I nödfall kan du fylla ditt vapen med vapenfett,låt det verka en stund. Ställ det sedan i .duschen med bara varmvatten under högt tryck.

Det blir rent men ett Dj-lva jobb att torka torrt.

Detta funkade under min värnplikt så länge befälen inte såg det....

Link to comment
Share on other sites

ja, linnelapparna är juh ett måste, dessutom så kan man använda sig av papperet som linnelapparna ligger i om man vill peta på smala ställen å vara överambitiös :) det är bättre än att peta med kniven då man kanske bryter av den fina spetsen som man säkerligen kan behöva till något bättre.

 

rengöringsolja CLP break free skaffar man lättast på närmaste regemente eller liknande, det kan ju hända att det blivit billigare nu, men när det kom ut på förbanden så kostade det iallafall 1000kr/litern.

1 liters flaskan meställes med m-nummer M0722-102006

fast det finns som sagt även i 20ml flaskor nu med beställes med m/nummer M0722-102075 :)

 

tops är ytterligare ett användbart hjälpmedel

 

AK4 så är det av största vikt att man håller gasspåren i patronläget väldigt rena, det ser man på tomhylsan om de är lortiga eller inte, är det svarta ränder på den, då är de rena, är tomhylsan mer jämnsvart så behöver man rengöra dessa annars är risken för eldavbrott i antåg. det kan även leda till att patronlägeslåset fastnar....

 

antingen har man på vapenfett på borsten (i din vapenvårdssats) och lägger in i patronläget och låter det verka ett tag (10 min), eller så häller man i break free och låter det verka ett tag, när det har verkat så tar man borsten igen, eller om man är i en vapenvårdslokal så ska det numer finnas en speciell borste som är lite hårdare framtagen just för detta ändamål och "juckar" den i läget så att det blir ordentligt rent. man kan vara ganska våldsam, borsten förstör inte.

 

Lycka till :)

Link to comment
Share on other sites

Fetter och oljor i alla ära, det finns mycket som är bra, men borsten och trasan måste nästan alltid fram till slut ändå.

 

Jag använder en flaskborste modell mindre för att göra rent lådan och patronläget. Fungerar utmärkt .

Flaskborsten köper du för någon 10:a på Göfab, Jula, ÖB eller liknande. Annars kan du köpa rengörings borstar till kal .12, det funkar också bra men är mycket dyrare.

Link to comment
Share on other sites

rekommenderar jag MPro7. Det är gift- och luktfritt och är enormt bra för att få bort fett, sotrester och annat äckel.

Annars så brukar det ju vara så att det som är giftigast farligast och luktar värst också är det absolut bästa.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Annars så brukar det ju vara så att det som är giftigast farligast och luktar värst också är det absolut bästa.

Det trodde jag också förut.

 

Det är ju så med vapenvård att skiten i ett vapen är av diverse olika slag. Det finns sot, fett- och smörjmedelsrester och kanske en del lös terräng i vapnet. I pipan hittar du sot samt metallrester från kulan (Koppar/tombak, bly om man skjuter omantlat osv). Det säger sig självt att tombakavlagringar i pipan och sot i avlastningsspåren i patronläget på en AK4 är ganska olika typer av skit och att olika medel därmed är olika bra lämpade till respektive vapendel.

 

Det finns många solvent som är specifikt gjorda för att lösa koppar/tombak. Dessa kan lämna kvar krutslagg och annat skit i pipan då de inte fixar det En del andra löser både sot och koppar lite halvdant. Mpro7 löser inte koppar, däremot löser den sotet som kopparn har bränt fast i och tar därmed bort en del av kopparn på köpet. Det blir förmodligen ännu lite renare om man jobbar hårt med solvent, men SÅ ren behöver inte pipan bli om man inte skjuter bänkskytte med dyra specialvapen.

 

Alla som använt Shooters Choice / motsv solvent inomhus vet att lukten gärna sitter kvar i timmar, och har man glömt en använd draglapp inomhus stinker den i dagar. Det slipper man med MPro7 och liknande, och det är en enorm fördel, särskilt om man har familjemedlemmar som värderar frisk inomhusluft högre än en idiotren pipa. :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Hjälpmedel för vård av ak 4...

 

Massvis med hyfsat stora engångstrasor (vita) som fettas/oljas in och hålls över fingrarna som stoppas in i patronläget och lådan för att gnugga. Jobbigt men jag tror det är det enda som hjälper...

Link to comment
Share on other sites

Skaffa en AK-pinne.

 

ca 10-15 cm lång, 5-10mm tjock. Skær den helt platt i ena ænden och som en skruvmejsel i andra ænden.

 

Denna ihop med linnelappar funkar mkt bra till att pirka rent med. Anvænd fantasin. Sparar dig mycket tid.

Link to comment
Share on other sites

Under slutvård på kulsprutor hade vi ett h--vete med att få lådorna rena, (ksp94) de som vårdat dem vet hur det är. 4 timmar per spruta och på stridsvagn fick ju naturligtvis laddarna vårda vagnens båda kulsprutor.

  Under slutvården hittade vi de blå skåpen i garagen med kristallolja i :D  Det var bara att doppa i och vänta ett tag och sedan blåsa rent. Perfekt men det kan tänkas att det inte var vidare bra för vapnet.

Link to comment
Share on other sites

Befälen beordrade(!) oss alltid till spolhallen när vapnen var riktigt grisiga. Slutvårdade 12 stycken Kulspruta 90:ior på 1h. Tacka vet jag hetvatten-högtryckstvätt och avfettning (nallade avfettningen idrotten hade till sin bandvagn, man tappade skinnet på fingertopparna om man donade utan handskar).

Link to comment
Share on other sites

Någon som provat med startgas?

Har skruvat en del bil denna vår och där använt startgas!

Det blåser helt rent och dunstar fort. OBS! All fett/olja verkar försvinna så var noggran med infettningen senare.

 

Köpes på Biltema för ca 20-25.- burken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

bara ett tips angående CLP, DEt är det bästa medlet för att göra rent spisplattor som blivit skutsiga. Lägg på några skvättar CLP, kör med en mässingsborste utefter plattans spår. Torka av med diskmedel och varmt vatten. Mina plattor har aldrig blivit så rena nån gång.

 

Tänk bara på att använda en borste som inte är för hård.

Samt följ plattans "spår"

 

När rengöringen är klar, lägg på ett tunt lager med matolja och bränn in det i plattorna. (ha på fläkten).

 

Så har ni svarta och rena plattor.

Sorry för OT

Link to comment
Share on other sites

Kom på en sak. En HV polare berättade att han brukade köra slutstycket i diskmaskinen (bestick korgen), fast det fick han göra när inte hans fru var hemma för hon blev jävligt gramse den gången hon kom på honom. :/:ak:

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar lägga alla rörliga delar på ak, n i en gb glasskartong med lacknafta i.

När man lyfter upp delarna efter en halvtimme är dom oftast underbart rena och som pluss så luktar det spännande i hela huset. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

1, fyll bössan med fett

2, låt stå i ett dygn

3, högtryckstvätt & avfettningsmedel

4, blås tort med tryckluft

5, fetta in vapnet med ett tunt fettlager.

 

inte kanske så bra för vapnet att göra på detta sätt.... :P

 

---

alltid provocerar det ngn att skriva "Men som sagt det finns nya på förrådet... " :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att köpa en vanlig sprayburk med solvent. Det finns olika sorters solvent för olika ändamål. En typ är den som är krutslaggslösande och så finns det en annan typ som löser koppar. Den jag tänker på är den som löser krutslagg, finns att köpa i de flesta jaktaffärer för 60-80:-. Såg att någon nämnde det här med Solvent tidigare här och att det luktar en hel del, visst stämmer det i vissa fall luktar dom amoniak medan det finns de billigare sorterna som inte luktar speciellt mycket men funkar perfekt när det gäller vård av en AK. Jag kan öven rekomendera en burk med vapenolja också. Själv tycker jag det är mer praktiskt med sprayburkar så det är enklare att fördela på alla delar speciellt när man är i fält.

 

Så när det är dags för vapenvård spraya alla nedsotade delar med solvent låt det verka 5-10 min och sedan är det hur enkelt som helst att få bort det. När alla delar är rena så spraya alla rörliga delar med vapenolja då solvent är fettlösande. Vapenoljan tycker jag personligen är suverän jämfört med CLP och vapenfett då det inte är lika klibbigt.

 

Om känner för lite överkurs så kan du öven köpa kopparlösande solvent för rengörning av pipan. Alltid när du skjuter så blir det kvar avlagringar av manteln på kulan i pipan. Så för att få bort dessa avlagringar så blöt en linnelapp med Solvent dra den genom pipan vänta 10 min , repetera samma sak igen som ovan vänta ca 30 min. Ta sedan en mässingsborste och blöt den med solvent. Dra sedan borsten igenom pipan från loppet hela vägen ut igenom pipan och sedan tillbaka. Tänk på att alldrig byta riktning då borsten är kvar i pipan. Repetera detta ett antal gången vänta några minuter. Tag sedan torra linnelappar och dra igenom pipan. Dessa borde komma ut antingen blåaktiga eller grönaktiga. Repetera allt detta tills linnelapparna kommer ut rena. En sak att tänka på är att inte använda en läskstång av mässing då solvent löser mässing så kommer du alldrig få rena linnelappar. Som kopparlösande solvent kan jag rekomendera Barnes CR-10 denna solvent luktar en hel del dock men gör sitt jobb väldigt bra.

Link to comment
Share on other sites

So rekommenadation för rengöring av pipan så kan jag rekommendera Shooters Choice, Bore (nånting)

 

Det luktar inte illa, det är lätt att hantera, det är dyrt.

 

Dock är det lite frustrerande då vid varje behandling så får man ut ny skit ur pipan, känns nästan meningslöst ibland. Man drar och man drar, men det verkar aldrig ta slut på skiten. :P

 

Men det blir otroligt rent om man tar tid på sig och kör plåtrent i pipan, tänk bara på att iom att pipan blir så ren så kan träffläget ändra sig. Sen bör man även snarast efter rengöring smörja in loppet, då det blir så rent att rosten kommer efter några timmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
:D Var i Solefteå i helgen och fick då höra att de numera är förbjudet att använda vapenfett av hälsoskäl.

Det har det varit ganska länge, iaf utan skyddshandskar. Man kom nämligen fram till att vapenfett precis som chips och pommes och allt annat här i världen är canserframkallande.

Link to comment
Share on other sites

:navy: Var i Solefteå i helgen och fick då höra att de numera är förbjudet att använda vapenfett av hälsoskäl.

Det har det varit ganska länge, iaf utan skyddshandskar. Man kom nämligen fram till att vapenfett precis som chips och pommes och allt annat här i världen är canserframkallande.

Var hittar ni informationen? Det står ingenting i SäkI och enligt SoldR Mtrl Vapen FU så står det ingenting om några handskar men man bör tvätta händerna efteråt och allt vad det var (riktigt lång varningstext).

Link to comment
Share on other sites

Har också hört att vapenfettet ska vara förbjudet pga canserrisk. Med tanke på att man vadade fram knädjupt i vapenfett 101 när vårdade Haubits kanske man skulle gå och kolla sig.... :Malaj:

 

Det viktigaste när man vårdar vapen är väl att låta medlet (vad det nu kan vara man använder) verka i någon timme, då brukar det mesta lossna. Det vanligaste felet är att man fettar in och torkar rent direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...