Paperboy Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 Fy, fan!! Nu är jag förbannad!! Vi har i vår ägo en symaskin som tämligen vore vara från helvetet. Stavas: Yamata. Från första söm för nåt år sedan tills nu i kväll är det bara strul, strul och åter strul. 1: Trär masiknen lugnt och omsorgsfullt. 2: Sätter undertråden med hållare på plats. 3: Lite tygbit och provkör raksöm. Hittils funkar det bra. Jag syr några centimeter, avslutar och klipper av. Lägger i arbetsstycket (2 lager) och syr. Vad händer då? Maskinen låter som en stenkross och kör fast fullstänndigt. En stort nystan med undertråd sitter nu i undertrådshuset. Hoppsan tänker jag. En sån dag igen! Börjar om från början igen: 1: Trär masiknen lugnt och omsorgsfullt. 2: Sätter undertråden med hållare på plats. 3: Lite tygbit och provkör raksöm. Funkar bra igen. Syr lite längre provbit för att kolla så det verkligen funkar. Sätter i arbetsstycket igen och trampar på gasen: ..............Splang..knirr bong Vad i helvete!!!! Inte nu igen. Samma visa, trassel trassel. Klipper upp nystanet med 2 meter tråd. Kollar att unertråden löper i sin hållare samt att den sitter på rätt håll. Provar igen............Splang..knirr bong Vad i helvete!! Nu lackar jag rejält.. Var enda gång man skall sy något på maskinen så går det åt skogen.Frugan skulle ha nya gardiner, 2 st längder. Jag sätter mig vid maskinen och kör. Efter 10 symaskinsnålar och 100 m tråd ger vi upp och lämnar in gardinerna till en sömmerska. Lustigt att när man kör en provbit funkar det nästan alltid men när det skall till att sy "skarpt" så vill det sig inte alls. Visserligen är inte symaskinen en dyr sak, men för 1000 spänn skall det väl ändå fungera. Någon som kan tipsa vad jag skall göra??
heiho Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 Låter som ett typiskt fall av missanpassad undertrådsspänning. På hållaren till undertrådsrullen sitter det en liten skruv som du kan manipulera spänningen med. Pröva att tajta åt den lite. Det finns även som regel ett vred som du kan justera övertrådsspänningen med. Det brukar dock vara undertråden. Om det är övertråden så märker du det genom att 2 meter tråd löper ut när du börjar sy.
Paperboy Posted January 30, 2005 Author Report Posted January 30, 2005 Har kollat det flera gånger. Däremot är inte ställbarheten inte så stor på skruven. Kanske byta hållare....
CybTex Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 @paperboy Drar du ut trådarna tillräckligt långt när du börjar sy igen? De bör vara ca 10-15cm tråd utdragen och de skall ligga sträckt, under pressarfoten (eventuellt hålla i) när du börjar sy eftersom hävarmen som för övertråden gärna drar i den och då kan det hända att det kör ihop sig med undertråden. Annars kan det vara som Heiho säger, trådspänningen. När du lägger ner undertrådsspolen i spolkapseln skall tråden ligga medurs så att det blir en "brytning" när du drar i tråden i trådspringan på spolkapseln. Spänn blecket så pass att du kan hålla i tråden med spolkapseln hängandes utan att någon tråd matas ut. Kolla så att du lägger övertråden på rätt sida om blecket vid övertrådsspänningen. Fungerar inte detta kan det nog behövas en liten service ;)
Innuendo Posted January 30, 2005 Report Posted January 30, 2005 DEt är helt otroligt vilken kunskapsreserv det finns på detta forum, känns som vi har kunskap inom alla områden
Paperboy Posted January 30, 2005 Author Report Posted January 30, 2005 @paperboy Drar du ut trådarna tillräckligt långt när du börjar sy igen? De bör vara ca 10-15cm tråd utdragen och de skall ligga sträckt, under pressarfoten (eventuellt hålla i) när du börjar sy eftersom hävarmen som för övertråden gärna drar i den och då kan det hända att det kör ihop sig med undertråden. Annars kan det vara som Heiho säger, trådspänningen. När du lägger ner undertrådsspolen i spolkapseln skall tråden ligga medurs så att det blir en "brytning" när du drar i tråden i trådspringan på spolkapseln. Spänn blecket så pass att du kan hålla i tråden med spolkapseln hängandes utan att någon tråd matas ut. Kolla så att du lägger övertråden på rätt sida om blecket vid övertrådsspänningen. Fungerar inte detta kan det nog behövas en liten service ;) TACKAR FÖR TIPSET
akula Posted January 31, 2005 Report Posted January 31, 2005 Har samma problem med mitt gamla arvegods, tackar också för tipset och förundras över kunskaperna. /Akula
Sgt Andersson Posted January 31, 2005 Report Posted January 31, 2005 Fy, fan!! Nu är jag förbannad!! Vi har i vår ägo en symaskin som tämligen vore vara från helvetet. Stavas: Yamata. Från första söm för nåt år sedan tills nu i kväll är det bara strul, strul och åter strul. 1: Trär masiknen lugnt och omsorgsfullt. 2: Sätter undertråden med hållare på plats. 3: Lite tygbit och provkör raksöm. Hittils funkar det bra. Jag syr några centimeter, avslutar och klipper av. Lägger i arbetsstycket (2 lager) och syr. Vad händer då? Maskinen låter som en stenkross och kör fast fullstänndigt. En stort nystan med undertråd sitter nu i undertrådshuset. Hoppsan tänker jag. En sån dag igen! Börjar om från början igen: 1: Trär masiknen lugnt och omsorgsfullt. 2: Sätter undertråden med hållare på plats. 3: Lite tygbit och provkör raksöm. Funkar bra igen. Syr lite längre provbit för att kolla så det verkligen funkar. Sätter i arbetsstycket igen och trampar på gasen: ..............Splang..knirr bong Vad i helvete!!!! Inte nu igen. Samma visa, trassel trassel. Klipper upp nystanet med 2 meter tråd. Kollar att unertråden löper i sin hållare samt att den sitter på rätt håll. Provar igen............Splang..knirr bong Vad i helvete!! Nu lackar jag rejält.. Var enda gång man skall sy något på maskinen så går det åt skogen.Frugan skulle ha nya gardiner, 2 st längder. Jag sätter mig vid maskinen och kör. Efter 10 symaskinsnålar och 100 m tråd ger vi upp och lämnar in gardinerna till en sömmerska. Lustigt att när man kör en provbit funkar det nästan alltid men när det skall till att sy "skarpt" så vill det sig inte alls. Visserligen är inte symaskinen en dyr sak, men för 1000 spänn skall det väl ändå fungera. Någon som kan tipsa vad jag skall göra?? På dylika maskiner finns det bara en egentlig lösning (och som vanligt fanns svaret på soldF): Lösning
CybTex Posted January 31, 2005 Report Posted January 31, 2005 @Sgt Andersson Aha, kan man använda en sån på symaskiner också, jag trodde den var speciellt framtagen för personer med datorproblem
Paperboy Posted February 2, 2005 Author Report Posted February 2, 2005 Har nu varit i den lokala symaskinsaffären och köpt en ny spolhållare till undertråden. Priset : 370 kr= den dyraste reservdelen på hela symaskinen. Nu funkar det ialla fall och mitt projekt "strupmickrofon"är avslutat. Tack för alla tips jag fått.
Pi PI Posted February 2, 2005 Report Posted February 2, 2005 Jag hoppas Mörkerkrafterna, som kritiserar Försvarsmakten och de försvarsintresserade och menar att det inom dessa led endast finns machokillar med vapenfobi, får tillfäle att studera bredden och djupen i inläggen och därmed också når insikten att bakom varje stridis sitter en medlem av ortens syjunta... Lycka till! Själv är jag icke ägare av en dylik tingest. Pi
Rickard N Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Jag hoppas Mörkerkrafterna, som kritiserar Försvarsmakten och de försvarsintresserade och menar att det inom dessa led endast finns machokillar med vapenfobi, får tillfäle att studera bredden och djupen i inläggen och därmed också når insikten att bakom varje stridis sitter en medlem av ortens syjunta... Lycka till! Själv är jag icke ägare av en dylik tingest. Pi Hmmm, tror det blev fel här. ;)
eskil Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Jag hoppas Mörkerkrafterna, som kritiserar Försvarsmakten och de försvarsintresserade och menar att det inom dessa led endast finns machokillar med vapenfobi, får tillfäle att studera bredden och djupen i inläggen och därmed också når insikten att bakom varje stridis sitter en medlem av ortens syjunta... Lycka till! Själv är jag icke ägare av en dylik tingest. Pi Hmmm, tror det blev fel här. ;) Ska nog vara vapenmani, va? ;)
RU01 Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Den vapentokige ser bara kniven, en Spyderco....men den uppmärksamme, känslige och hemligt syslöjdsintresserade upptäcker snart ett litet handarbete i paracord......som jag svurit över det projektet innan jag till slut fick till det! Hårt, mjukt och manligt.
Ing Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Hårt, mjukt och manligt. Och aldeles .. aldeles.. underbart. ;) Tror ni att folk tittade konstigt när man blev sittandes på ett tåg en natt för några veckor sedan på grund av lite blåst... och plockar upp ett par buntar paracord (folk ser "snöre") och börjar fläta.
Kanna Posted February 3, 2005 Report Posted February 3, 2005 Fy, fan!! Nu är jag förbannad!! Vi har i vår ägo en symaskin som tämligen vore vara från helvetet. Stavas: Yamata. Från första söm för nåt år sedan tills nu i kväll är det bara strul, strul och åter strul. Min mamma hade en Yamata, inköpt på Siba vill jag minnas. Funkade bra i början men efter ett tag så körde den av nålar och allehanda andra saker. Hon åkte till Siba med maskinen och fick en helt ny med sig hem. Den funkade också bra i början men efter ett tag gjorde den också samma sak. Hon åkte då till Siba igen och bad att få byta igen, hon fick då en maskin av ett annat märke och den har funkat glockrent. Slutsats: Yamata kan inte tillverka symaskiner utan borde hålla sig till annat så vad ni än gör, köp inte en Yamata. Paracordflätningarna ni grabbar håller på med är jäkligt snygga. Keep up the good work!
flying_c Posted September 22, 2012 Report Posted September 22, 2012 Det var några år sen jag var inloggad. Blev lite förundrad när jag såg att google föreslog en tråd på soldf som lösning på mitt symaskinsproblem. Klockren info dock. Tack och bock.
Rune Frunkh Posted September 24, 2012 Report Posted September 24, 2012 Jag är med min sambo lycklig ( ) ägare till en nämnd Yamata. I början gick den som förväntat av en symaskin, d.v.s. den kunde sy..., men efter en tids användande uppvisar den samtliga ovanstående problem. Efter en fasligt massa svordomar lämnade vi in (helvets-) maskinen till en reparatör som fick den att fungera så länge som reparationsgarantin gällde (ungefär runt hörnet...), därefter är den som tidigare och uppvisar ett högst sumpmässigt beteende. Jag misstänker att det har något med trådspänning att göra och har laborerat med olika trådsorter (en viss trådsort var helt omöjlig att använda!) och att försöka skruva lite själv enligt devisen "det kan ju inte bli sämre". Jag misstänker även att symaskinen är utrustad, likt många datorer och kopiatorer, med en stresssensor som känner av när arbetet är extra viktigt och hur bråttom man har. Det känns märkligt att min mors mer än fyrtio år gamal Husqvarna (symaskin) fungerar exemplariskt och vi har faktiskt funderat på att köpa en liknande. Mitt enda krav är att de skall ha friarm, kunna sy raksöm och sicksack, ha reglerbar längd och bredd på stygnen samt ev. kunna sy knapphål. Finns det någon som har erfarenhet av IKEAs symaskiner? (För typ 600 kr)
01/B3 Posted September 24, 2012 Report Posted September 24, 2012 Finns det någon som har erfarenhet av IKEAs symaskiner? (För typ 600 kr) Jag hänvisar till Ida Hjärtström Baudin.
Lt P Posted September 25, 2012 Report Posted September 25, 2012 Jag funderar på att sy en stridsväst 2000 i blaze-mesh till jakten. Kan bli bra. Funkar det så blir det en vit också. Återstår bara att hitta en kasserad stridsväst att dissikera som mall.
Rune Frunkh Posted September 25, 2012 Report Posted September 25, 2012 Jag funderar på att sy en stridsväst 2000 i blaze-mesh till jakten. Kan bli bra. Funkar det så blir det en vit också. Återstår bara att hitta en kasserad stridsväst att dissikera som mall. Då kommer du att behöva en symaskin, jag har en jättebra symaskin du kan få köpa... En japansk kvalitetsmaskin - Yamata!
RU01 Posted October 9, 2012 Report Posted October 9, 2012 Har en bekant som lagar symaskiner, enligt honom är det obra att använda sytråd från IKEA. Trådhärvor från helvetet kan bli resultatet......
weekendwarrior Posted October 9, 2012 Report Posted October 9, 2012 Vad det gäller maskiner för sömnad rekommenderar jag en enkel och begagnat exemplar av något av de mer välkända fabrikaten från Tyskland, Frankrike eller Sverige.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.