Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är aktiv i en IP och har efter några övningar märkt att jag skulle vilja förbättra utrustningen, med plutonchefens tillåtelse i sådana fall. Det jag undrar är vilka era erfarenheter är avseende knä- och armbågsskydd, handskar och skyddsglasögon?

Kort sagt - vad ska jag köpa för märken på prylarna?

Posted (edited)

Kolla på D-gear där har du bla nomex flight glovs mycket bra hanskar tycker jag.

Dom har även knä och armbågs skydd till bra priser. Uvex är bra för den låga kostnaden annars kanske bollé 800x

:/

Edited by wolfie666
Posted

om du inte har allt för mycket pengar kan jag rekomendera rusta.

inte för att jag gillar deras reklam men de säljer knäskydd, modell hardcup för 59 kr.

visserligen i svart och grått men det kan man ju lösa med någon billig plastfärg.

har ej fälttestat mitt par än, men man de verkar hålla standard för att klara åtminstone en SIB övn.

skyddsglasögon däremot anser jag man skall satsa på "the real deal".

scott verkar ju var ett märke armen har fastnat för.

jag kör med min gamla paintball-mask från JT.

vilket är en vidareutveckling av deras motcross-glasögon.

detta beror också på att jag ibland har glasögon och de passar under masken.

dubbelt imfritt glas med ventiation, är heller inte fel.

handskar är också något som man vinner på att köpa riktiga.

jag har en kombinaton av neoprenhandskar, stridshandske 2000+ och ett par fodrade arbetshandskar.

odal/granngården har även tunna ryttarhandskar som jag kan rekomendera.

men det är ju beroende på vad du skall göra.

funkar vid skytte och skyddsvaktsövn, men är totalt olämpliga i SIB.

armbågsskydd har jag aldrig använt så där behöver jag lite tips också.

skall göra en koll på vad som finns i sportaffärer.

borde finnas smidiga varinater för skidåkning eller långfärdsskrisko.

Posted

Knä-skydd: Hatch vadderade knä skydd är grymt sköna, lite stora ... men rekommenderas...

Armbågsskydd: har aldrig behövt (är dock "vanlig" HV och ej IP)

Skyddglassögon: kolla med typ militaryshop eller motsvarande... dom brukar kunna rekommendera det som passar dig bäst.

Och med risk för att få skit: Gillar inte Bollés X800t, visst dom är små och smidiga, men gluggen mellan glaset och ramen är lite stor, särskilt om man ska ha glassögonen vid lösskjutning... Men det kanske finns nån här som kan bevisa mig fel...

Posted

Vad gäller knäskydd är jag en anhängare av Hatch´s vadderade knäskydd utan plastkåpa. Jag upplever avsaknade av hårda kåpor som en fördel: Dom väsnas mindre om man slår i någon stans, dom blir mer "flexibla" vid knästående skjutställning (det blir mer som en mjuk kudde än som en hård plastskål... svårt att beskriva.. Mindre vingligt kanske?)

Vid SIB kanske ett par med kåpor är att föredra då de troligtvis har något högra skyddsklass mot spik och dylikt. Men å andra sidan: Har Gud bestämt att du ska göra dig illa så kommer spoken träffa dig iallafall!

Handskar brukar vara väldigt individuellt, men för mig fungerar ett par femfingerhandske 90 utmärkt nästan året runt. När det är extremt varmt brukar jag byta dom mot ett par tunna neoprene, och när det är löjligt kallt är det nästan bäst att dra ett par arbetshandskar över dom. Vintertid nyttjar jag även ett par m/90 mönstrade skapelser från en milis-shop som alla känner till. Dom är bra, men kragarna innebär att det är ett s*tans meck varje gång dom ska av och på. Dom läpar sig bäst för posttjänst och dylikt.

Skyddsglasögon har jag dålig koll på, men jag tror att det kan vara värt att köpa ett kvalitetsmärke framför billiga biltemavarianter. Känns dumt att chansa på den punkten!

Posted

Vad gäller knäskydd så har jag sytt in fickor på insidan av fältbyxan där jag kan stoppa in vanliga "snickarknäskydd" vid behov. Helnöjd, tysta, klarar SIB, skaver inte och blir på plats.

Än så länge använder jag motorglasögon som "skyddsglasögon", men det ska snart inhandlas ett par riktiga. Har inte bestämt mig för vilka ännu.

Använder Hatch knivskyddshandskar. Inte jättenöjd då det slits hål i lädret för lätt, men dom funkar i SIB....

Har inga armbågsskydd. Däremot så är jag inne på att sy in ett liknande underarmsskydd som finns i polisens M/92-insatsjacka.

Ja, jag vet att kommer att brinna upp... Men kommer vi inte alla att göra det?? :P

Posted (edited)

Knäskydd - Hellstorm

Armbågsskydd - pass, inte funnit behovet

Skyddsglasögon - Uvex

Handskar - SIB - grova arbetshandskar

Handskar - normalt bruk - 90-handsken (de är inne på 8 eller 9 år nu, still going strong.) :baskerHV:

Edited by c3grp
Posted

Knäskydd - Civila inlinesskydd, svarta med kåpa

Armbågsskydd - Hatch soft, helt suveränt både på skjutbanan (grus) SIB (asfalt eller betong) och skadar inte i skogen heller

Handskar - Hatch Operator CQB (IMO den hittills bästa kompromissen mellan skjut-och stridshandske)

:baskerHV:

Posted

Angående handskar: så köp ej "Mp-sec neoprene"???-handskar för 295:-som military-shop säljer eller har gjort i alla fall, dessa höll 2 övningar sedan var "skinnet" på insidan totalförstört! detsamma hände med en plutonskamrat med samma sorts handskar!

/ :o

Posted

Själv kör jag Hatch underbenssdkydd,täcker både knä å smalben,perfekt när man går genom skog,märkte det när vi var i smålandsskogarna å letade pensionärer,dom flesta hade blåmärken på smalben å sånt,det slapp jag,,sen är det en fördel till,naär man är Sjv så sitter man ofta på knä...

Glasögon är bara Bolle som gäller..bästa märket...handska använder jag Kamasa Silicon Mech,egentligen en montörsvante med silicon-skydd för vitala delar,suverän precision idom,shysst känsla...

Posted

Och de enda skyddsglasögon som är godkända enligt SäkI Ehv/Pv 2004 är;

Skyddsglasögon 04, M7340–123010 = Uvex 9302.

Ni hittar dom på :ph34r:/www.uvex-safety.com/

Posted
Och de enda skyddsglasögon som är godkända enligt SäkI Ehv/Pv 2004 är;

Skyddsglasögon 04, M7340–123010 = Uvex 9302.

Ni hittar dom på :dribble:/www.uvex-safety.com/

Japp om dom är M-nummer märkta ja annars så brinner man alla helvetes kval. hehehe ;) ;)

• 4 months later...
Posted

Skydds glas : ESS Land ops

Handskar : Hatch Operator OG , Nomex flight gloves

Armbågs : Inga

Knä skydd Hatch

Dett funkar bra för mej !

Posted

skaffa bra prylar från början istället, så slipper man bli sur på skitsaker som går sönder just när man krigar loss som bäst.

knä/armbåge: Alta

glasögon: Bollé X800T

handskar: hatch swg6

efter överlevnadskursen måste jag dock propsa på att det är viktigare med en jävligt bra kniv(Fällkniven S1) och ett schysst multitool(Leatherman Wave) innan man börjar med sån utrustning.

Sen är du rena überkommandoelitesuperbautavärsting soldat ;)

Posted
Skydds glas : ESS Land ops

Handskar : Hatch Operator OG , Nomex flight gloves

Armbågs : Inga

Knä skydd Hatch

Dett funkar bra för mej !

Instämmer till fullo, äger exakt samma utrustning.

Nomex flight gloves funkar nästan hela året, enligt min egna erfarenhet så är dessa både varmare på vintern och svalare på sommaren är Stridshanske 2000 plus att dom sitter bra på handen(ingen chimpans tumme här inte!). Rätt slitstarka med, jag har aft mina i snart 2 år och dom håller ihop efter all möjlig misshandel. Men en tjokare hanske är att föredra på vintern.

Ska du köpa Nomex flight gloves kan jag rekomendera dej att köpa från USA då det blir nästan halva priset än vad de säljs för i Sverige.(plus att du kan välja på fler färger...)

Posted
Någon som vet var man kan köpa dessa Uvex? I Stockholm om möjligt.. Ungefär vad kostar dem?

Googla på Uvex "9302" --->Tråd på SoldF ---> googla på "+Hallmers +Malmö" ---> Hallmers Järn AB

Slutsats: Kolla med din närmaste järn- och byggaffär.

Använder själv vid behov

Knä: Hatch

Glasögon: Bollé X800T

Handskar: 90-handsken

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Posted

hmm har lite frågor angånde knäskydd jag har tänkt att jag ska köpa ett par knäskydd men det finn ju minst två varianter den med kardborre och sen ett par med spänn en vilka är/sitter bäst....man vill ju inte behöva rätta till eller spänna om dom under stridens hetta pga sockerdricka i benen...

:lol:

Posted (edited)
Skulle jag köpt idag så hade det blivit ALTAs med spännen .

Dito, har EDC'at knäskydd under ca: 8 veckor.

Kardborren slits, dock har jag inte märkt av att den drar åt sig skräp, vilket jag trodde att den skulle göra.

Lite tjatigt att trä om och spänna åt varje gång de skall av/på.

När jag slitit ut dessa blir det helt klart Alta med snabblås..

Edited by 2Sharp
Posted

jag kör med knäskydd med kardborre, men under byxorna = byxorna slits och inte knäskydden. Det luktar visserligen huggmejsel :baskerKav: men so what. Angående hanskar har snickers yrkeskläder ett par bra som heter "lasthandskar" tror jag. Man får bara pilla bort den lilla gula etiketten så de blir fältmässiga.