Guest Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Kan man köpa en radio 180 civilt, och i så fall, vart? Skulle vara kul att ha.. Quote
Bappelsinmannen Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Till vadå??? Finns mycket smidigare grejjor för civilt bruk t.ex. på Clas Ohlsson!! Går att få med snäcka och strupmic. Quote
Guest Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Joo, men de har inte samma räckvidd.. Sen är det ju MÖP-igt också. ;) Quote
Forumsledning Kimster Posted January 15, 2005 Forumsledning Report Posted January 15, 2005 (edited) köp en RA195 då.. kortvåg .. skitlång räckvid och.. grönmålad den också Nej den går nog inte heller.. Om jag får spekulera, tror jag inte nånstans att RA180 går att köpa. Det är krypteringsmodulen i den som jag tror ställer till det. Hemlig eller inge.. den har vart hemlig iaf, samt att kristallen i dom har militära frekvenser, vilket ingen utan tillstånd får köpa eller använda, så.. ja.. = no can do Edited January 15, 2005 by Kimster Quote
Fk Satan Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Kan man köpa en radio 180 civilt, och i så fall, vart?Skulle vara kul att ha.. ÄR du med i FBU-U? Som jag skrivit i en tidigare tråd om sådant här... Det är nog större sannolikhet att jag kan kvittera ut en stridsvagn 122 vid FBU-gården i Ånn jmf med att du kan köpa en RA180 för tillfället... Quote
bushman Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 köp en ericsson 688 eller äldre. de innehåller väl ung samma prylar fast mindre format. Quote
BJK Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Kan man köpa en radio 180 civilt, och i så fall, vart?Skulle vara kul att ha.. ÄR du med i FBU-U? Som jag skrivit i en tidigare tråd om sådant här... Det är nog större sannolikhet att jag kan kvittera ut en stridsvagn 122 vid FBU-gården i Ånn jmf med att du kan köpa en RA180 för tillfället... Usch, namnet Ånn ger flashbacks till PBT:n under vpl...... Quote
SFC Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Usch, namnet Ånn ger flashbacks till PBT:n under vpl...... PBT = PansarBekämpningsTaktik? Quote
KD803 Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Om jag får spekulera, tror jag inte nånstans att RA180 går att köpa. Det är krypteringsmodulen i den som jag tror ställer till det. Råkar faktiskt känna till en privatperson som har en Ra180 i sin ägo. Den är dock inte exakt samma som FM använder, utan en variant som Ericsson tog fram för att försöka sälja till Storbritannien. Den kan dock samtrafikera med FMs Ra180 i KLAR-läge. Jag tror dock inte att han har köpt den, utan fått den via sitt arbete. Quote
106 Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Usch, namnet Ånn ger flashbacks till PBT:n under vpl...... PBT = PansarBekämpningsTaktik? eller Psykisk BeredskapsTräning eller PlutonBefäl Teori Quote
BJK Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 NJa, inte riktigt...... Men slutfesten på Jamtli är historisk.... B) Sorry för OT ! Quote
slurry Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 (edited) Ra180 är byggd helt efter FMV:s kravspecar och tillverkade enbart åt försvarsmakten, således finns den inte att köpa ute på marknaden, mer än på den svarta marknaden, och där bör man ju inte handla men, som BJE skriver, så tillverkade Ericsson en radio för export (som sen modifierades till vår nuvarande Ra180) radion är dock snarlik Ra180. -Jag skulle oxå vilja ha en sån i hyllan.. Hela radion blir "hemlig" så fort den är laddad med nycklar, är den tom på nycklar är den inte "hemlig". Det är inte olagligt att inneha radioapparater för vilket frekvensband som helst, dock är det olagligt att använda dom. (frågan är väl om inte dessa radioapparaterna klassas som krigsmateriel, även om det är frågan om den radion som var avsedd för export?) Edited January 15, 2005 by slurry Quote
Rulle Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 Kan man köpa en radio 180 civilt, och i så fall, vart?Skulle vara kul att ha.. ÄR du med i FBU-U? Som jag skrivit i en tidigare tråd om sådant här... Det är nog större sannolikhet att jag kan kvittera ut en stridsvagn 122 vid FBU-gården i Ånn jmf med att du kan köpa en RA180 för tillfället... du och dina stridsvangnar.. är du kär eller och sluta trycka ner fbu ungdom... det är dom som behöver nån att se upp till...och du är inge bra exempel... Quote
JTS Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 du och dina stridsvangnar.. är du kär eller och sluta trycka ner fbu ungdom...det är dom som behöver nån att se upp till...och du är inge bra exempel... Jag tror att du är på fel ställe om du söker förebilder. Quote
öwall Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 lite halvofftopic: om en RA180 kostar 100000kr, hur mycket kostar då en radio som inte väger bly och vars krypteringsnycklar inte knäcks på 45 minuter? Quote
Fk Satan Posted January 15, 2005 Report Posted January 15, 2005 (edited) Kan man köpa en radio 180 civilt, och i så fall, vart?Skulle vara kul att ha.. ÄR du med i FBU-U? Som jag skrivit i en tidigare tråd om sådant här... Det är nog större sannolikhet att jag kan kvittera ut en stridsvagn 122 vid FBU-gården i Ånn jmf med att du kan köpa en RA180 för tillfället... du och dina stridsvangnar.. är du kär eller och sluta trycka ner fbu ungdom... det är dom som behöver nån att se upp till...och du är inge bra exempel... Ifall du vill ha mig som förebild så är du välkommen, jag kan skicka ett idolkort om du vill... ;) Kan avslöja för dig att jag har varit med som instruktör för FBU-u, och dessa tycker att jag har varit mkt mkt mkt bra. talade med en av dessa för ngr dagar sedan. Hon tyckte att jag var grym som instruktör, jag gav inga falska förhoppningar om vpl, jag gav användbara råd för framtiden osv. Hon var grymt nöjd med det jag gjort som FBU-u instruktör. Dock så är jag inte FBU-u instruktör längre, men ifall jag skulle ha varit det så skulle du fått haft mig som idol om du ville. Men då skulle du ha märkt att jag är en grymt ärligt och rättvis individ. Även de gånger som det suger att få höra sanningen. Jag gav aldrig några falska förhoppningar till individer, utan jag gav användbara tips om att hålla sig i bakgrunden osv när de rykte in. Som sag var jag lärde denna kull att livet är en uppförsbacke fylld med bajs och ibland finns det taggtråd, minfält och KSP-nästen ivägen.... Och jag ger inte här inne några falska förhoppningar om den riktiga världen utanför er mammas revir. Utan jag talar om hur hemsk den riktiga världen är och hur den fungerar. Bara för att man vill ha ut utrustning så betyder det inte att man får ut den. Bara för att man är villig att betala för utrustning så betyder det inte att man får köpa den eller använda den. Så mitt råd är att kliv ur sandlådan och lär er hur den riktiga världen fungerar. Ju snabbare ni lär er hur det fungerar där ute i verkligheten ju snabbare kan ni uppnå era mål. För mig tog denna lärdom lång tid och jag vill inte att ni gör om samma misstag som jag har gjot. Edited January 15, 2005 by Fk Satan Quote
Fredriksson Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 @Admin: Kan man inte göra ett separat HVU/FBU-forum? Quote
Guest strvkomp Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 @Admin: Kan man inte göra ett separat HVU/FBU-forum? Now were talking! Ingen dum ide faktiskt. //Strvkomp Quote
bushman Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 lite halvofftopic: om en RA180 kostar 100000kr, hur mycket kostar då en radio som inte väger bly och vars krypteringsnycklar inte knäcks på 45 minuter? en TETRA aka RA 910 från de finska skogarna kostar 1000 € per hand énhet. total digitala och visst de går säkert att avlyssna. men då får du börja med att köpa ett datasystem för 6 milijoner € från samma företag. och prata en stund med finska försvarsmakten. Quote
Ing Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 @Admin: Kan man inte göra ett separat HVU/FBU-forum? Quote
106 Posted January 16, 2005 Report Posted January 16, 2005 Förresten, vilket år infördes Ra180? Den Ra180 och DART som finns på bild i Vapenlära för armén (1986) skiljer sig på många punkter från dagens, darten gick knappt att känna igen. Quote
Forumsledning Kimster Posted January 16, 2005 Forumsledning Report Posted January 16, 2005 @Admin: Kan man inte göra ett separat HVU/FBU-forum? http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14745 Nog snackat om det i denna del nu. / BlåGul Quote
Recommended Posts