Kn Glock Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Vilka resurser ur FM bör nyttjas i efterarbetet i Södra Asien. Speca era förslag mot dessa 3 faser. 1) Räddningsarbetet 2) Evakuering/Krisstöd 3) Återuppbyggnad Quote
Ulrich Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Personligen tycker jag inte att Sverige skall skicka några förband ur FM till "civila katastrofer". Det jag kan tänka mig är att personal med rätt kompetens tillfälligt får anställning av räddningsverket eller någon annan lämplig civil myndighet. Viss militär kompetens kan behövas. Minröjjning på Sri Lanka exempelvis. Militärer skall sättas in där det inte går att använda civila alternativ. Sen vet jag att alla grönklädda jättegärna vill hjälpa till men då skall man nog kontakta Röda korset, Läkare utan gränser, Räddingsverket eller liknande organisationer i en sån här situation. Quote
GC1 Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 om vi inte gjort oss av med fältsjukhusen "som inte behövdes" så hade man kanske kunnat ha en sådan insatsstyrka med läkarteam o hela kittet, en sådan styrka skulle jag hellre se än en mekbataljon. den styrkan skulle kunna operera i civil eller militär regi. operera blev tvetydigt men båda tolkningarna går att använda B) Quote
2Sharp Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Jag råkade höra att man ev. kunde/skulle använda ex: Herca för att transportera folk/kroppar. Helt ok, jag tycker att i sådana här extrema situationer tar man det man haver. Hade jag inte varit halt och lytt hade jag mycket väl kunnat tänka mig att åka dit för att hjälpa till med vad jag ev. kan göra. Quote
Sgt1clHansson Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 FM har satt 2 C-130:or i beredskap. Känns som ett bra alternativ för att kunna få ner bistånds-MTRL och hem Skadade eller i värsta fall Kroppar. Med tanke på den långa tid som regeringen använder för att agerar, har jag svårt att se att det skulle bli annat än kroppar. Nu skall det bara igenom Diplomatisk Red-Tape. Quote
os frontale Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 Försvaret arbetar ju nuförtiden internationellt, ellerhur? Jag ser ingen nackdel att rädda livet på svenskar där nere. Quote
Krook Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Jag tycker att FMs resurser bör användas i såna här sammanhang. Dels för att resurserna används för något bra och dels för att FM får testa sin organisation i ansträngt läge. Vad skulle då FM kunna bidra med? TP84 för tp av skadade eller i övrigt folk som behöver komma bort från området. Personal för första hjälpen. Personal för röjning i och med eftersök och i övrigt röjning. Jag är övertygad om att vi skulle kunna sätta ihop ett antal kompanier med värnpliktiga (kanske uppblandat med HV?) på frivilligbasis för ett sådant ändamål. Problemen är att det måste fattas ett politiskt beslut; att det måste förhandlas med andra länder för tankning, mm av TP84:orna; att förhandla om att militär personals skickande över och i andra nationer; skydd för egen trupp; och säkert några till. Problemen är dock hanterbara. Tyvärr har det gått något lång tid för att sätta dylika planer till verket. /Krook Quote
knaZen Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Självklart ska vi använda Försvarsmakten! Stödja det civila samhället är en av FM's uppgifter. Med tanke på omfattningen av denna katastrof så bör vi skicka dit det kan vi kan. Som t ex. Hemvärnspersonal. Deras uppgifter skulle kunna vara att t ex: -Informera de svenskar som inte vet om att extra insatta flygplan finns, flygplanen åker ju hem halvtomma nu. -Ge grundläggande sjukvård till behövande. -Fördela nödvändig utrustning så som medicin, mat, vatten, bårar och filtar. -Transportera skadade. -Söka efter överlevande. -Snabbare insamlande av uppgifter om överlevande. Listan kan bli hur lång som helst. Kompetens finns, beredskap (personalmässigt finns). Varför inte använda denna resurs? Frågar man mig borde vi ha skickat folk för länge sen. Quote
blic Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Stämmer det här? Citat från ett annat forum: "Försvaret rör på sig, EN02 skall skickas till Thailand inom kort, dock blir det nog inte i uniform." Quote
Ingbat/I19 Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Stämmer det här? Citat från ett annat forum: "Försvaret rör på sig, EN02 skall skickas till Thailand inom kort, dock blir det nog inte i uniform." Vilket forum? //En intresserad EN02:are Quote
BJK Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Stämmer det här? Citat från ett annat forum: "Försvaret rör på sig, EN02 skall skickas till Thailand inom kort, dock blir det nog inte i uniform." Ska dom måla fordonen röda oxå då eller? Quote
Ingbat/I19 Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Stämmer det här? Citat från ett annat forum: "Försvaret rör på sig, EN02 skall skickas till Thailand inom kort, dock blir det nog inte i uniform." Ska dom måla fordonen röda oxå då eller? Antar att du försöker vara sarkastisk men möjligheten undersöks. Quote
BJK Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Ingen sarkasm alls, åker man under Räddningsverkets fana så bör nog inte fordonen vara gröna. Quote
joppe Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Ingen sarkasm alls, åker man under Räddningsverkets fana så bör nog inte fordonen vara gröna. nej men vita Quote
BJK Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Citat från Mil.se "Under de senaste dagarna har telefonerna gått varma hos Försvarsmakten. Intresset för att ställa upp och hjälpa till på olika sätt är enormt, både hos frivilliga försvarsorganisationer, hemvärnet och enskilda Försvarsmaktsanställda. - Dessa privata initiativ är uppskattade, säger Jan Jonsson, vakthavande Högkvarterschef. I fortsättningen ber vi personal som har försvarsmaktsanknytning att kontakta oss per epost. Vi sammanställer listor och kontaktar personer utifrån de kompetenser som efterfrågas. Eventuella insatser görs sedan i Räddningsverkets regi. Personal med försvarsmaktsanknytning anmäler eventuellt intresse till: [email protected] Uppge namn och kontaktinformation samt vilken kompetens du kan bidra med som t ex sjukvård, hygien, kommunikation eller bilförare." Detta tycker jag är helt underbart att se!! Att vi verkligen vill ut och hjälpa till! Och vi kan!! Quote
dxl Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Läst också på mil.se och har efter lite vånda anmält mig som frivillig, så om man tycker att jag kan hjälpa till så gör jag det. Quote
BJK Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Bara viljan att hjälpa andra tycker jag är behjärtansvärt! Quote
lilleobelix Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Anmälde mig efter lite funderingar och argumentation med flickvännen... känns som man vill ned och hjälpa folk i denna situation. Quote
lilleobelix Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Om ni sitter på en massa skor och filtar som ni inte behöver kan ni köra dem till Arlanda, är ett stort behov av just detta! Vart uppringd av vårt röda kors befäl som höll på med inventering och kommer just därifrån efter att ha tömt förrådet på kläder,skor och en del hästäcken som man pelikanat som ungdom. På arlanda är det till sky city konference hall som ni ska till! Quote
Lindeberg Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 Läst också på mil.se och har efter lite vånda anmält mig som frivillig, så om man tycker att jag kan hjälpa till så gör jag det. Kopierar detta, eftersom det passade in klockrent även på mig. Quote
Sgt1clHansson Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=25553 ... som jag sa! Quote
Krook Posted December 30, 2004 Report Posted December 30, 2004 (edited) Läst också på mil.se och har efter lite vånda anmält mig som frivillig, så om man tycker att jag kan hjälpa till så gör jag det. Jag med, så jag har anmält mig. Jag hoppas att inte mina chefer sätter käppar i hjulet i händelse av insats. /Krook Edit: Många vill hjälpa tillMånga människor hör av sig till Räddningsverket och vill glädjande nog hjälpa till efter jordbävningskatastrofen i Sydostasien. Räddningsverket har ett stort register över personal som har utbildats och tränats för att ingå i våra hjälpinsatser. Vi har därför i nuläget inget behov av extra insatspersonal. Så några större utsikter kanske man inte ska ha? Edited December 30, 2004 by Krook Quote
bushman Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 (edited) . Personal med försvarsmaktsanknytning anmäler eventuellt intresse till: [email protected] Uppge namn och kontaktinformation samt vilken kompetens du kan bidra med som t ex sjukvård, hygien, kommunikation eller bilförare." och här är svaret jag fick när jag mailade och erbjöd mina tjänster till herr gyllenmo: Your message > > Subject: insats. > > was not delivered to: > > [email protected] > > because: > > User fredrik.gyllemo ([email protected]) not listed in public Name & Address Book > > tack försvarmakten, jag trodde att er kunde man lita på i allafall i den här härvan. tydligen har webmastern på mil.se tagit julledigt. den mailadress som låg ute under EM var felaktig. EDIT: försöker igen och hoppas på att åtminstone få ett tack men nej tack den här gången. Edited December 31, 2004 by bushman Quote
JTS Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Du kanskae borde testa med Yllemo istället för Gyllemo??? Kolla texten du citerar............ Quote
bushman Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 och jag körde direkt på länken från mil.se. de måste ha ändrat adressen under kvällen. Quote
Limpan Posted December 31, 2004 Report Posted December 31, 2004 Självkklart ska man hjälpa till med alla resurser man kan uppbåda! Finns det behov och tillgång ser jag inte något rimligt skäl att låta principer stå i vägen. Quote
Kn Glock Posted December 31, 2004 Author Report Posted December 31, 2004 (edited) Jag mailar FM nu! Klart! Edited December 31, 2004 by Lt Glock Quote
Hans Engström Posted January 1, 2005 Report Posted January 1, 2005 (edited) Samtiigt så har Röda Korset bett Rikshemvärnsavdelningen omhjälp med kläder och dylikt. Jag kopierar in mailet jag fått. >>> Pia-Lena Jansson <[email protected]> 2004-12-30 18:46:10 >>>Hemvärnare och blå stjärnor i Stockholm: KLÄDER OCH SKOR BEHÖVS till i första hand svenskarna som är på väg hem från Asien efter naturkatastrofen! Detta upprop gäller endast fram till tisdag den 4/1- 05 då det sista evakueringsplanet beräknas landa enligt uppgift. Sedan har förhoppningsvis en större insats kommit igång från staten när det gäller det första akuta läget. Röda Korset kommer säkerligen dra igång någon kampanj med klädinsamling. Röda Korset ute vid Arlanda har fullt upp att ordna fram kläder och skor till de nödställda som saknar det mesta. De ser till att kläder och skor vi skänker ges till de som kommer hemvändande och att det skickas ner till länderna för att de ska ha något att ha på sig när de flyger hem. Det som behövs är i första hand: SKOR, ytterkläder, strumpor, byxor och tröjor och filtar. Inget behov av leksaker. OBS! bra om grejerna är rena. Kolla med grannar och kompisar och samåk ut med kläder och skor till Arlanda.Det är som sagt FRAM T O M TISDAG 4 januari. Det som inte behövs till svenskarna skickas förstås ner och kommer övriga i länderna till handa så inget slängs. De tas emot av Röda korspersonalen vid Arlanda Sky City enligt Benny Bläckberg (från Hemvärnet) som jag varit i kontakt med. Ingen speciell tid utan det ska tas emot men det kan ju vara bra att samordna. Pengar samlas in för Röda korset enligt följande: Via telefonnummer 020-213213, Via hemsidan www.redcross.se eller via postgiro 900 800-4, märk talongen "Flodvågornas offer". Jag hoppas för egen del att allmänheten istället för att köpa nyårsraketer och dylikt skänker pengarna till de nödställda i Asien! Hoppas inte ni det också!!! Uppmana gärna... Hälsningar Pia-Lena OBS! MAILET GÄLLER TILL TISDAG 4/1-05! Jag tar idag emot bidrag från kompaniet mellan 1800-1900 för vidaretransport till Arlanda. Även så har mina grannar bidragit. I övrigt så har ca 50 personer ur mitt kompani anmält sig till oss som intresserade av katastrofarbete. Detta vidarebefordras till biståndsministern, Räddningsverket och HKV. Hans Edited January 1, 2005 by Hans Engström Quote
Recommended Posts