Guest Dedicated Posted December 11, 2002 Report Posted December 11, 2002 Har aldrig kommit på min border med att sova, ligga ja, men sova ICKE! Tror resten av forumet inte bryr sig om svart-vita diskussion så det får vi ta sidan av, ok? Quote
f21 Posted December 14, 2002 Report Posted December 14, 2002 Siemens ME45 har funkat bra för mig Quote
mace Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Ericssons (jätte)stora gumminalle (R 250s PRO) är inte dålig. Något otymplig men hållbar. Finns att köpa hos Jan Hansson Försäljnings AB i Luleå tfn:0920-220690 (skulle kanske inte ha lagt upp firmanamnet och telenummer, men dom har ingen hemsida vad jag vet) Quote
Skuggan Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Kan meddela att Nokia 5110 tål förvånansvärt mycket stryk. dessutom verkar den vara så gott som vattentät, den har nämligen badat i "Våta graven" i Karlsborg och den funkar fortfarande, placerade den i ett torkskåp över natten bara. och om någon vill ha en så kan jag tänkas sälja min nu när jag funderar på att "uppgradera" till en 5210. Quote
Guest Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 Ja jag håller med ,5110 tål massa stryk , brorsan glömde sin på taket på bilen en morgon och lyckades köra över den men den funkade perfekt iallafall. om man vill ha en telefon som tål en massa så ska man nog köpa en gammal telefon typ Ericsson 628 eler Nokia 5110/6110 Quote
VH Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 ericssons gumminalle (r310) funkar skitbra för mig iallafall! har en massa polare i plutonen som haft nokias nya, men skärmarna har pajjat på deras! 2 st har pajjat tror jag. Quote
Guest Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 Nya telefoner funkar inte bra ute i skogen pga för komplicerade saker inuti som tex bluetooth, wap, och miljoner ringsignaler :( Quote
Guest Posted December 21, 2002 Report Posted December 21, 2002 kan säga att nokia 6250 är skit bra. den har dykt under vatten,nertryckt i lera,tappad från ett lastbilsflak och det är bara att skjölja av den. men som alltid med allt bra så slutar dom tillverka modellen. Quote
Guest Posted December 22, 2002 Report Posted December 22, 2002 Nokiaägare och andra landsförrädare... [sony-]Ericsson står det ju i kravspecen för bövelen (Jag har ju iochförsig svettat! sönder min T68 på en vinterfjällmarsch :\) T300 nu, tyvärr har jag inte lyckats få in DART-pipet som ringsignal Quote
Martin Eriksson Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Måste slå ett slag för Siemens ME45 ... den är stöttålig och dessutom liten ... långt mycket bättre än ericssons alternativ enligt min mening ... har inte satt min siemens på några hårdare prov ... men den har iaf överlevt en simtur och några höga hopp, men det är den byggd för att göra. Quote
The_mistaken Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Fasen har E-type dykt upp på forumet Quote
imint Posted December 25, 2002 Report Posted December 25, 2002 Mobiltelefon i fält...om ni gör tjänstesamtal, är ni inte bekymrade för avlysning och positionsbestämning av era telefoner. eller är det bara för att kunna ringa hem? Quote
Martin Eriksson Posted December 25, 2002 Report Posted December 25, 2002 lett ... kan vara jobbigt att ha samma namn som den där j-a idioten ibland ... han kunde ju åtminstone göra bra musik Quote
Karl Z Posted December 26, 2002 Report Posted December 26, 2002 Hur spårar man en mobiltelefon. Jag vet att det går men hur gör man? Kan man lära sig det någonstans? // Karl Quote
nifer Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 Tja, du kan ju ta och sätta dig in i Ericsson MPS, som är deras positioneringssystem Ericsson MPS Men om Telia motsvarande låter dig positionera godtyckliga mobiltelefoner håller jag för tveksamt Quote
LimpFish Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 min 3210 har överlevt typ 2000 tapp i stengolv på skolan från ca 1,6m höjd... plus typ 500 fall ner i gatan... ibland går den i bitar.. typ batteriet lossnar och skalet (bakdelen) åker loss.. men den funkar ALLTID efteråt! har tom hällt cola på den å skit men den har ALDRIG krånglat! ifs börjar batterit bli lite dålig livslängd på.. men kan bero på att den e ca 4 år gammal nu... lr 3 iaf Quote
Nifelhel Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 LimpFish: 2000ggr Något slapphänt eller mycket handsvett??? Quote
LimpFish Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 heh både och.. nämen jag brukar typ lägga jackan på mitt skåp, som är runt 1,6 m högt... å sen när jag tar ner jackan så trillar ALLTID mobilen ut ur fickan! (nästan) och jag lär mig typ aldrig så jag gör om d varje dag :P Quote
Foxtrot Lima Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 Det låter som att det slarvas en hel del med mobiltelefoner ute på förbanden (och i Hemvärnet) nu för tiden. Läste t ex om en övning på Livgardet där befälen använde sina "nallar" till att kommunicera med varandra, istället för att använda existerande (och reglementerade?) kommunikationslinjer (läs: radiosystem). Sänder inte detta ut felaktiga signaler (hehe...skoj va), när det är förbjudet för värnpliktiga att ha mobiltelefon med sig i tjänsten?? Är det kanske tänkt att all militär kommunikation ska skötas på Telias och Comviqs nät i fortsättningen eller?! Nej skärpning! Ni kanske vill att fi ska pejla in sig på era "nallar" och öppna led med ett tungt haubitsbatteri mot er?? Då behöver de minsann inga eldobservatörer, för det ordnar vi korkade svenskar själva! Eller föreställ er att en svensk skyttepluton ligger i bakhåll för fientlig trupp ute i mörka skogen och plötsligt piper menige Nilssons mobiltelefon till med ringsignalen "Valkyriornas Ritt" av Wagner!! Eller varför inte "Knight Rider Theme"?! Ursäkta tonen i inlägget, men det är lite tragiskt att se och höra hur förslappat försvaret har blivit. Detta säger jag trots att jag är en sketen civilist, än så länge. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
EO4 Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 FL: Du verkar dra långtående slutsatser av andrahandsuppgifter. Det märks att du inte har varit ute i "skiten" än. Var inte så snabb att döma representanter för något som du vet väldigt mycket omi teorin, men inte har genomgått än. Att utbildningsbefäl kommunicerar med varandra på enklast möjliga sett borde inte vara någon nackdel. De flesta väringar borde kunna skilja på utbildningsbefälens roll och värnpliktigas roll. Eller är det befäl som tjänstgör i krigsbefattningen du avser? jämfört med okodad RA borde väl mobiler erbjuda ett bättre kommunikationsalternativ ur avlyssnings och inpejlingssynpunkt? Ofta är signalering inte heller det mest röjande ett förband exponerar. I strid är dessutom snabbhet i signaleringen ofta viktigare än sekretessen. Quote
Foxtrot Lima Posted December 27, 2002 Report Posted December 27, 2002 Jag drar slutsatser utifrån logisk slutledning. Om du inte kan se något negativt med den till synes överdrivna användningen av mobiltelefoner i det militära, tycker jag synd om dig. Vad jag i huvudsak menar är att man borde ha det som rutin att inte använda vissa civila hjälpmedel (ex mobiltelefoner på civila nät), eftersom dessa inte är brukbara i samma utsträckning vid en krissituation. Försök att se det i ett lite längre perspektiv. Om en ung fänrik tar för vana att hela tiden kommunicera med sin mobiltelefon, och fortsätter med det i låt oss säga 10 år, och han en dag i en skarp situation inte har tillgång till sin "nalle", alternativt att nätet ej fungerar - ja då kanske han har tappat rutin i att använda ex. DART eller liknande militära kommunikationssystem. Scenariot jag beskrev i mitt förra inlägg med en skyttepluton (exempel) som ligger i bakhåll är långt ifrån något jag tror skulle vara en osannolikhet! Jag förstår att det kanske låter löjligt när jag tar upp frågan på det här viset, men även om det må verka absurdt har jag nog en poäng... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
softfeel Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 (edited) Eller föreställ er att en svensk skyttepluton ligger i bakhåll för fientlig trupp ute i mörka skogen och plötsligt piper menige Nilssons mobiltelefon till med ringsignalen "Valkyriornas Ritt" av Wagner!! Eller varför inte "Knight Rider Theme"?! Jag håller med dig FL, men vet du möjligtvis vart man kan få tag i Wagners "Valkyriornas Ritt" som ringsignal till nallen? Jag skulle så gärna vilja få tag på den, det finns ett särskilt befäl som skulle bli sååå impad om jag hade den, han säger ett visst citat från "Apocalypse Now" typ en gång varannan halvtimma. Edited December 28, 2002 by softfeel Quote
The Swede Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Jag använder min mobiltelefon i tjänsten. När jag är ÖVNINGSLEDARE! Jag använder INTE Mobiltelefon när jag går i selen. Varför använder jag då min mobiltelefon? 1. För att använda som larmtelefon. 2. För att kommunicera med B-styrka. 3. För att kommunicera i övrigt med mina kollegor. 4. För att min familj ska kunna nå mig om något händer. (Jag ligger borta hela veckorna och träffar dom endast på helger) Jag använder INTE mobiltelefon för att stridsleda mitt förband. The Swede Quote
Raffsec Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Vid ett ev anfall mot ett land så stör/slår ut delar av infrastrukturen i dett ingår tele nät men även mobil näten och dess 2 kan man räkna med störs eller slåss ut först Quote
EO4 Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Rent principiellt så använder sig försvarsmakten av en hel del civila system för att kunna bedriva sin verksamhet i kris och krig. Så väl telenät som GPS och elnät. Vad jag menar är att om hotbild och insatser främst kommer att kunna inträffa på låg nivå, under krigströskeln, så finns sannolikt större delen av det civila samhällets tillgångar kvar i funktion. Att då kategoriskt och med hänvisning till reglementerade principer som skapades med utgångspunkt i "Garbo-kriget" avvisa och förbjuda utnyttjandet av dessa förefaller osmart. Dessutom ställs väl idag större krav på att kunna verka i och kommunicera med "fredssamhället" under pågående verksamhet? Jag tycker man bör använda systemen om det går och beroende på uppgift och krigsläge. Vid exempelvis"stöd till det civila samhället", peacekeeping m.m. Naturligtvis bör föreskrifter och matriel anpassas för FM:s krav. Jag är övertygad om att FM i tillämpade situationer kan tjäna rejält på att med måtta och eftertanke använda mobiltelefoner för kommunikation. Quote
Foxtrot Lima Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Jag håller med dig FL, men vet du möjligtvis vart man kan få tag i Wagners "Valkyriornas Ritt" som ringsignal till nallen? Tyvärr vet jag inte det, eftersom jag själv använder mobiltelefon modell stenålder och inte kan ladda ner egna ringsignaler. Men jag vet att den finns... Jag använder min mobiltelefon i tjänsten.När jag är ÖVNINGSLEDARE! Jag använder INTE Mobiltelefon när jag går i selen. Varför använder jag då min mobiltelefon? 1. För att använda som larmtelefon. 2. För att kommunicera med B-styrka. 3. För att kommunicera i övrigt med mina kollegor. 4. För att min familj ska kunna nå mig om något händer. (Jag ligger borta hela veckorna och träffar dom endast på helger) Jag använder INTE mobiltelefon för att stridsleda mitt förband. The Swede Värst vilken reaktion det kom från dig då... Jag hoppas inte du tog illa upp av mitt inlägg? Det var inte riktat till någon särskild individ här på forumet, utan var mer menat som en väckarklocka. Vid ett ev anfall mot ett land så stör/slår ut delar av infrastrukturen i dett ingår tele nät men även mobil näten och dess 2 kan man räkna med störs eller slåss ut först. Helt korrekt. @ EO4 Det är helt enkelt, enligt min uppfattning, inte professionellt att leda sitt förband via mobiltelefon. Kan vi vara överens om den saken kanske?? Var ska du stoppa in batteriladdaren ute i fält? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
The Swede Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Värst vilken reaktion det kom från dig då... Jag hoppas inte du tog illa upp av mitt inlägg? Det var inte riktat till någon särskild individ här på forumet, utan var mer menat som en väckarklocka. Ingen fara. Jag ville bara klargöra på vilket sätt jag använder mobiltelefon i tjänsten och varför. Det kanske inte är så alla gånger att de befäl man ser prata i mobiltelefon använder den för att föra strid utan för andra ändamål (dock är jag medveten om att båda varianterna finns). I övrigt håller jag med EO4.' The Swede Quote
Guest Dedicated Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 (edited) Är väl medveten om att det var jag som drog igång den här tråden; sur som jag är på min Nokia. Jag vet inte vad Informatör kan tycka om detta, men funkar som den ska gör den INTE! Hur som helst; jag stör mig vansinnigt på mobiler som ringer på genomgångar och ute i busken. Syftet med min mobil är att få kontakt med familjen när man befinner sig ute i busken, givetvis INTE under tjänsten då nallen ifråga är avstängd. Har man familj, barn så vill man kunna få besked på enklaste sätt. Dessutom är det ett utmärkt sätt att tillkalla hjälp om så krävs. Om jag har kunnat klargöra varför jag frågade om nalle för fältlivet på detta enkla sätt så kan kanske diskussioner rörande RA 145 kontra nalle kan hamna i sina rätta perspektiv. POF/Fänrik F Edited December 28, 2002 by Fänrik F Quote
Raffsec Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 Som sagt mobilen är en civil pryl jag missunnar ingen med familj som vill vara anträffbar snabbt och den är bra att ha om olyckan är framme. En liten historia jag var med om. Vårat HV-komp skulle ha teori i eftersök innan vi startar så säger våran Kompanichef åt alla att stänga av mobilen. När genomgången hållit på 10-15 min så ringer en mobil gissa vems det var Quote
EO4 Posted December 28, 2002 Report Posted December 28, 2002 @ EO4 Det är helt enkelt, enligt min uppfattning, inte professionellt att leda sitt förband via mobiltelefon. Kan vi vara överens om den saken kanske?? Var ska du stoppa in batteriladdaren ute i fält? ;) Jag skulle ladda min (M-nummermärkta) mobiltelefon med min mobiltelefonladdare på samma ställe där jag laddar de cirka 8 radioackar och 4 dartackar som min enhet behöver för att kunna lösa sin uppgift. När du kommer ut i fält så småningom kommer du att inse att ett svenskt förband behöver, och använder, en hel del elkraft för att öht kunna fungera. Det är ju inte direkt så att 3 Ra 180 + Dart är strömsnålare,( eller lättare, eller billigare, eller användarvänligare) än 3 mobiltelefoner. Vi är inte överens om proffessionalismen. Jag hävdar att det finns gott om tillfällen där det kan vara utmärkt att leda sitt förband med (lätt konverterade) COTS-mobiltelefoner. Det finns också tillfällen där det är mindre lämpligt. Jag tror dock att befäl och värnpliktiga är utmärkt kapabla att avgöra detta själva, särskilt med stöd av stående orders och reglementen. Radiotystnad kan även fås att gälla mobiltelefon vet du... Quote
Recommended Posts