Jump to content

Mobiltelefon

Recommended Posts

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Själv har jag en Nokia 5250 :camo: tror jag väl att den heter...

Hade min 8850 under större delen av vpl och den är inte särskilt fältmässig utan fick stanna hemma på kasern när man var ute i terränglådan. Största fördelen med den var kombinationen av vibrator och plåtskal när den låg på ett tomt logementsskåp! kan säga att det inte var pipet man vaknade av. :angry:

Övriga gruppen :winner: Jag

5250 är däremot ganska tålig, utan att för den skull vara särskilt klumpig.

Skall även göra ett inlägg i debatten om att mob. telefoner är förbjudna i tjänsten för vpl. För oss var det tvärtom, vi var beordrade att ha på oss våra mobiler som nödsamband.

Vid viss vht var de dock total-bannade.

• 1 year later...
Posted
Jag söker efter DART-ljudet att använda som SMS-signal.

/Johan ES

Samma här, jag vet att det har varit uppe förut. Men den kanske bara fanns som MIDI-fil då ?

:baskerHV:

Posted
Antingen har man en ny mobil som klarar av att använda .mp3-filer eller så konverterar man filen till ett passande format. Konverteringsprogram kan hittas här.

Program för att konvertera mp3 till midi lär du inte hitta på google....

Posted

Jag gör värnplikten nu och har hela tiden haft med mig min Nokia 6610 ute i fält. Knappast vattentät eller särskilt hållbar men det funkar förvånansvärt bra. Har dock lyckats spräcka displayn ett antal gånger men det är ju bara att byta skal.

Nu har jag köpt en ny mobil, :baskerKav: SonyEricsson S700i och den skulle jag aldrig ta med ut i fält så jag ska behålla 6610:an som fältmobil.

// Jelzin

Posted
Antingen har man en ny mobil som klarar av att använda .mp3-filer eller så konverterar man filen till ett passande format. Konverteringsprogram kan hittas här.

Varför inte?

TS-Audio

MMF Converter

/Johan ES

Posted

Någon som vet om man kan byta ut någon av de meddelandesignaler som följer med sonyericsson z1010...vill ha dartljudet där...

Posted

Varför inte?

MFF Converter kan inte konvertera till MIDI

You can convert midi to mmf, midi to sp-midi, mp3 to mmf, wav to mmf and mp3 to wav format.

TS-Audio är det första program jag har sett som faktiskt påstår sig kunna det. Fast jag är fortfarande en smula skeptisk.

It designed to automate transcribing of music. That means that the task of retrieving music score from an audio record, which is usually accomplished by a hard work of a professional musicians,is about to be solvable by a computer.
Posted

ok, jag kommer inom ett antal veckor (3-4) köpa en ny telefon.

den behöver inte vara fruktansvärt fältmässig.

den skall helst ha kamera (fråga inte varför, jag vill bara ha kamera)

den bör inte kosta över 1500 med kontantkort (kan eventuellt sträcka mig nån hundralapp till i nödfall)

den skall vara hyfsat enkel att använda.

kom gärna med förslag och komentarer om eventuella telefoner som funkar (och uppfyller kraven)

Posted

En SonyEricsson T610 bör klara de kraven, enda "problemet" jag ar hört är att skärmen kan vara svår att se i (starkt) solljus, men jag vet inte om den är bytt, annars kanske T630 kan fås för de pengarna, den skall ha ny skärm.

Posted

Det går inte att på ett enkelt sätt (läs: för oss vanliga dödliga) att konvertera en låt från wav och mp3 till midi. Detta p.g.a. att midifilen endast innehåller vilka toner och instrument som ska spelas upp. För att kunna konvertera måste man alltså veta exakt vilka toner som spelas med vilka instrument (sång är omöjligt). De program som finns på Internet (har testat ett gäng för att kunna få "Revelj" som alarm) kan inte detta.

Det går dock att konvertera från wav och mp3 till "arm" med hjälp av Nokia Multimedia Converter 2.0, detta format klarar min SE T610 av att spela upp och använda i mms, men inte som ringsignal eller alarmsignal.

Posted
Det går inte att på ett enkelt sätt (läs: för oss vanliga dödliga) att konvertera en låt från wav och mp3 till midi. Detta p.g.a. att midifilen endast innehåller vilka toner och instrument som ska spelas upp. För att kunna konvertera måste man alltså veta exakt vilka toner som spelas med vilka instrument (sång är omöjligt).

Rent teoretiskt är det möjligt. Det som behöver göras är en rejäl fourieranalys av vågformen för att hitta harmonier. Rent matematisk är det ungefär samma sak man gör när man gör en mp3'a. Tekniskt är det dock en helt annan femma.

Posted
Det som behöver göras är en rejäl fourieranalys av vågformen för att hitta harmonier. Rent matematisk är det ungefär samma sak man gör när man gör en mp3'a. Tekniskt är det dock en helt annan femma.

För höge farao...

Det här var nog det roligaste jag läst på länge :blink:

Posted

Appropå att göra en billig skräptelefon lite tåligare.

Var köper man billigast glidmedelsfria kondomer och

små förpackningar med kiselgur för att fuktsäkra sin

mobil för fältbruk? Storpack från RFSU och kiselgur

från Elfa blir lite dyrt.

Posted
Appropå att göra en billig skräptelefon lite tåligare.

Var köper man billigast glidmedelsfria kondomer och

små förpackningar med kiselgur för att fuktsäkra sin

mobil för fältbruk? Storpack från RFSU och kiselgur

från Elfa blir lite dyrt.

Skulle vara kul att se hur det ser ut när du ringer med den. :) Plus att ansiktet på dig kommer lukta kådis.

Annars är ett tips att du går in i en cykelaffär. Där brukar dom ibland ha små "dosor" man kan lägga mobilen i och fästa på styret. Ska vara hyffsat vattentäta.

Posted
Skulle vara kul att se hur det ser ut när du ringer med den. :) Plus att ansiktet på dig kommer lukta kådis.

Annars är ett tips att du går in i en cykelaffär. Där brukar dom ibland ha små "dosor" man kan lägga mobilen i och fästa på styret. Ska vara hyffsat vattentäta.

Så länge det inte är tvättad begagnad får

omgivningen tåla det. :lol:

Jag fick inspirationen från det urgamla knepet

att utomhus skydda mikrofoner med kondomer.

Det fungerar ypperligt då de är hyfsat genomskinliga

och ljud går igenom bra men man skall undvika

kondomer med glidmedel. Kan man ringa med

telefonen i cykel dosan?

Posted
För höge farao...

Det här var nog det roligaste jag läst på länge :lol:

Alltid kul att man kan glädja någon. ;)

Posted
För höge farao...

Det här var nog det roligaste jag läst på länge :lol:

Alltid kul att man kan glädja någon. ;)

Och att lyckas glädja någon med just fourieranalys är ju ytterst sällan beskådat. :)

Posted
Så länge det inte är tvättad begagnad får

omgivningen tåla det. :baskerPa:

Jag fick inspirationen från det urgamla knepet

att utomhus skydda mikrofoner med kondomer.

Det fungerar ypperligt då de är hyfsat genomskinliga

och ljud går igenom bra men man skall undvika

kondomer med glidmedel. Kan man ringa med

telefonen i cykel dosan?

Är inte helt 100, men jag har för mig att jag sett någon dosa med hål för handsfree, så det är väl om du ringer upp som vanligt och sedan lägger telefonen i dosan när du slagit nummret.

• 1 month later...
Posted

Kommer sannolikt att snart att byta ut min Nokia 6100 mot en Nokia 5140.

Hur får jag smidigast över bilder, ringsignaler, program, kalenderuppgifter etc, från den gamla till den nya ? Och går det överhuvudtaget ?

:baskerHV:

Posted

En av de mest stryktåliga mobiltelefonerna är annars den smått antika Ericsson R250 Pro. Den är både vatten- och stöttålig.

Jag vet inte om det finns någon som säljer sådana nu för tiden.