Jump to content

Recommended Posts

Guest Elstot
Posted
Oj jävlar, så du klarade det?

Grattis som fan! Ska väl kanske inte fråga hur det var eftersom jag kan räkna ut vad svaret blir. Frågar istället, var det många som inte klarade det?

49 ryckte in, 34 stod på benen igår.

Vad händer med de som avbryter testperioden, erbjuds de att tjänstgöra vid annat förband eller blir det ingen värnplikt för dem?

Det varierar, de flesta blir placerade på annat förband. Bara för att man åker ut under fjs testperiod är man ju inte en dålig soldat, tvärt om snarare.

• Replies 371
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Vad händer med de som avbryter testperioden, erbjuds de att tjänstgöra vid annat förband eller blir det ingen värnplikt för dem?

*

De förflyttas till sitt andra val. Hade själv 3 f.d fjs på min pluton. Åkte ut pga skador och brist i motivationen. Kan instämma i föregående talare att de var inte sämmre soldater för det. De var bland de bästa faktiskt med undantag för en...

• 2 weeks later...
Posted
Var kan man kolla hur extramönstringen för FJS ser ut? Samma som KJ eller?

Står det i den här tråden? Står det på mil.se? Står det i papper på pliktverket under din mönstring, eller papper du får hem efter mönstringen?

Om inte är det nog inte meningen att du ska ha koll på det förrän du är där.

Posted
Var kan man kolla hur extramönstringen för FJS ser ut? Samma som KJ eller?

Står det i den här tråden? Står det på mil.se? Står det i papper på pliktverket under din mönstring, eller papper du får hem efter mönstringen?

Om inte är det nog inte meningen att du ska ha koll på det förrän du är där.

Tror inte det står i den här tråden, hittar iaf. inte det på mil.se, och jag har inte ens mönstrat vanligt än, jag var bara nyfiken. :Malaj:

Men om man inte ska få reda på det förräns man är där, då kan man ju inte veta vad man ska träna på?

Posted

Info om KJ och FJ:s extramönstring finns på lumpens hemsida under:

- Berättelser och sen under - Reportage.

Kan vara bra att veta vad man ska inrikta sin träning på.

• Forumsledning
Posted

Jag tolkar att om det hade behövts så hade förbandet gett ut klar info om vad som gäller och vad man ska träna på. Det finns ett syfte med det mesta.

• 5 months later...
Posted

Tänkte dra upp den här tråden igen.

Jag tänker bli jägare, och målet är fallskärmsjägare. Jag bänkar inte 120 kg och jag gör inte 200 kg i marklyft. Jag springer heller inte milen på 30 minuter men jag har en vilja av stål och en väldig naturvana.

En stor del av min uppväxt har jag spenderat i skog och fjällmiljö. När andra har farit på solsemester till Grekland, har jag och mina föräldrar tagit bilen upp till Fjällen och fjällvandrat med packning och hela paketet. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att maten tagit slut och haft vetskapen om att det är ett X antal mil kvar tills där vi kan få tag i mat. Och utan mobiltelefon så har situationen kännts väldigt skarp. Men det är där som min vilja har tagit över. Trots att jag bara varit 11 år gammal så har jag tagit på mig min packning och gått dom milen som har behövts, helt utan att klaga och gnälla för jag visste att det inte skulle göra situationen bättre.

Det här är min inställning till att jag vill in på FJS eller något annat Jägarförband. Det känns helt enkelt naturligt för mig att gå i skog och fjäll med packning, och när situationen känns jobbig eller allvarlig så fortsätter jag att gå utan att gnälla.

Posted

Haha det där var det roligaste jag har hört hahaha...

Förlåt att du tar åt dig om jag skriver så där (den enda som gör det), men allt jag ville veta var om han bara skrev så där eller om han hade några fler undringar som han inte skrev i sitt första inlägg...

Jag vet att jag ofta har skrivit på ett "konstigt" (uppfattas fel) sätt till andra fast det är inget med kaxighet att göra eller att jag tror att jag är bättre än någon så peter du kan ta mina inlägg med lite nypa salt och inte vara en barn rumpa och klaga på mig hela tiden...Fråga mig nästa gång varför jag formulera mitt svar så eller något om du undrar i fortsättning.

Hoppas jag bara inte utlöst en ännu större diskussion nu...

PS. Känner mig som en katalysator :(

Posted

Förlåt att du tar åt dig om jag skriver så där (den enda som gör det), men allt jag ville veta var om han bara skrev så där eller om han hade några fler undringar som han inte skrev i sitt första inlägg...

Jag vet att jag ofta har skrivit på ett "konstigt" (uppfattas fel) sätt till andra fast det är inget med kaxighet att göra eller att jag tror att jag är bättre än någon så peter du kan ta mina inlägg med lite nypa salt och inte vara en barn rumpa och klaga på mig hela tiden...Fråga mig nästa gång varför jag formulera mitt svar så eller något om du undrar i fortsättning.

Tänk en gång extra och läs igenom ditt inlägg innan du postar.

;)

Posted

Som jag har förstått det så kommer jag under min mönstring få frågan "varför vill du in på FJS?". Och då tänkte jag väl att det jag skrev ovan kanske kunde vara något att säga till psykologen eller vem det nu är som kommer ställa alla frågor.

Jag har naturvanan och viljan, men det kanske alla säger som vill bli FJ.

En fråga till er som hoppat fallskärm: Hur känner man sig när man står med all utrustning och ska till att hoppa några hundra meter ner?

Jag har väl en viss höjdrädsla. Om jag tex står på en brant och tittar ner så kan jag känna ett visst obehag, men det måste väl ändå vara en naturlig reaktion?

Min far som hoppat fallskärm sa att även om man är höjdrädd så är det på en sådan höjd så man egentligen inte känner av rädslan så mycket, det blir för övermäktigt helt enkelt. Kan detta stämma?

Går det över huvudtaget att bli FJ om man är höjdrädd (dock inte höjdrädd på ett extremt sätt)?

Posted
Som jag har förstått det så kommer jag under min mönstring få frågan "varför vill du in på FJS?". Och då tänkte jag väl att det jag skrev ovan kanske kunde vara något att säga till psykologen eller vem det nu är som kommer ställa alla frågor.

Jag har naturvanan och viljan, men det kanske alla säger som vill bli FJ.

En fråga till er som hoppat fallskärm: Hur känner man sig när man står med all utrustning och ska till att hoppa några hundra meter ner?

Jag har väl en viss höjdrädsla. Om jag tex står på en brant och tittar ner så kan jag känna ett visst obehag, men det måste väl ändå vara en naturlig reaktion?

Min far som hoppat fallskärm sa att även om man är höjdrädd så är det på en sådan höjd så man egentligen inte känner av rädslan så mycket, det blir för övermäktigt helt enkelt. Kan detta stämma?

Går det över huvudtaget att bli FJ om man är höjdrädd (dock inte höjdrädd på ett extremt sätt)?

Gick en trevlig kurs på FJS -89 och kan säga att jag precis innan uthopp kände....ingenting! Du har kopplat bort hjärnan och gör bara vad du är drillad till att göra, mao hoppar som man blivit lärd när tecknet ges.

Posted

Jaja, grabben ta det lugnt nu..Kommer du till slut in så kommer vi träffas ändå, det jag lova direkt, du kommer nog träffa mig snarare än du önskar på ett eller annat sätt...

Och apropå en "barnrumpa"..det lyssnar jag inte en sekund på. Till skillnad från vissa individer har jag iallafall en viss självdistans. Gör din GSU som en vanlig basse, och se hur häftig du blir, se kan du uttala dig hur mycket du vill..

Blir intressant för min del i bägge fallen.. :uuh:

Posted

Kan även meddela att detta blir mitt sista inlägg på detta fina forum.. Hoppas att mina svar hittills gett er kamrater och främst unga något att sträva efter och tillgå vad gäller olika tjänster i Försvarsmakten eller åtminstone Amfibiekåren för den delen. Jag väljer att lägga min personlighet här helt anonymt från och med detta pga diverse tjänstetillval i FM och anledningar att inte ge ut mer information om min egen utbildning från och med nu. De som söker olika utbildningar inom FM / Marinen finner gott om information på www.mil.se. Det som finns där räckte för mig, och det får också räcka för de flesta andra. :uuh:

Haft en kul tid här med Er, för det mesta ( 99 % ! ) ödmjukt och hänsynsfullt folk från ALLA vapengrenar med undantag från olika individer som ännu inte genomfört vare sig extramönstring som värnplikt

.

Den största respekt från mig själv till er alla inom marin- arme och flygvapenslaget här. Och ni FJS-aspiranter, lycka till grabbar! Önskar er all lycka i tjänsten!

So long., forumskamrater! :/

/ Peter_PB

Guest Elstot
Posted

Det var en som ställde frågan när vi skulle ha våran fallskärmstjänst, om det gick att inte våga hoppa. Svaret blev: "Det går inte, det finns inget att hålla fast sig i" (med ett flin på läpparna) :lala:

Posted

Händer det att någon svimmar i luften? Och vad blir konsekvenserna av det, tänker väl då mest på själva landningen?

Har förstått att det nog inte är så glamouröst som man fått bilden av när det gäller FJ. Mest hårt slitande och vad många skulle kalla ett rent helvete. Men man kan ju inte sticka under stolen att baskern och att just få kalla sig Fallskärmsjägare känns väldigt lockande. Det är ju givetvis inte det ända anledningen till att ta sig igenom utbildningen, men en rejäl morot måste jag säga.

Blir påfrestningarna på armbågarna stora under utbildningen? Har nämligen lite problem med min vänstra armbåge, eller egentligen inget problem, det är bara att det blir som ett "knäppljud" i den när jag kör armhävningar eller bänkpress, helt enkelt när den utsätts för belastning. Det är ingenting som försämrar min kapasitet, inte vad jag kännt av iaf, utan det är bara det där ljudet när den böjs upp och ner.

Tror ni att det är något som kommer göra att jag inte kan få genomföra utbildningen?

Posted (edited)

@Filuren,

Att känna ett visst obehag om du står på kanten av en klippa på ett högt berg och kollar ner är helt naturligt.

Vi har en tjej i min fallskärmskurs som är grymt höjdrädd...men hon hoppar ändå från 1000+ meter utan problem.

Angående svimma i luften...gör du det så har du problem, och det kommer att göra ont vid landningen :banghead:

Edited by Max
Posted

Jo det är väl landningen som blir en aningens kritisk om man svimmar i luften, men man får väl helt enkelt ge fan i å göra det.

Den här "Örnmarschen" är det FJ:s baskerprov, eller en del av deras baskerprov?

Posted
Jo det är väl landningen som blir en aningens kritisk om man svimmar i luften, men man får väl helt enkelt ge fan i å göra det.

Den här "Örnmarschen" är det FJ:s baskerprov, eller en del av deras baskerprov?

Baskerprovet gör man efter GJU:n, alltså efter ca. 3mån.... Örnmarschen kommer långt senare och det är efter det man får den gyllene örnen på bröstet...

Rätta mig om jag har fel :)

Posted

Är FJ:s baskerprov mycket tyngre och jobbigare än NJ eller Kj:s baskerprov eller ligger dom på ungefär samma nivå?

När sker första fallskärmshoppet under utbildningen?

Och sist men inte minst. Måste man vara ett ljushuvud för att bli FJ, alltså nog fattar väl jag att man måste ha lite hjärna, men kan man kompencera bristande intelligens med en sjuhelvetes fysik?

• Forumsledning
Posted
Är FJ:s baskerprov mycket tyngre och jobbigare än NJ eller Kj:s baskerprov eller ligger dom på ungefär samma nivå?

Man kan ju ställa frågan hur man vet svaret på en sån fråga.

Måste man vara ett ljushuvud för att bli FJ

nej