Jump to content

Recommended Posts

Posted
Va?? Bära ryggsäck? Rena rama 1800-talet!

Precis. Ett tips är att med bister min fråga "Nämen hörrödu din tokstolle, var är terrängscootern/snöscootern?" när befälen börjar yra om ryggsäcks- respektive skidmarscher. Det lär garanterat ge någon effekt. :baskerKav:

Ett annat, nu förtiden, extremt populärt uttryck för befälen att få höra är..

"Nej, det här känns inte som min grej/passar inte mig/känns inte som jag" osv...

:baskerPa:

GMY

• Replies 371
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Va?? Bära ryggsäck? Rena rama 1800-talet!

Precis. Ett tips är att med bister min fråga "Nämen hörrödu din tokstolle, var är terrängscootern/snöscootern?" när befälen börjar yra om ryggsäcks- respektive skidmarscher. Det lär garanterat ge någon effekt. :D

Ett annat, nu förtiden, extremt populärt uttryck för befälen att få höra är..

"Nej, det här känns inte som min grej/passar inte mig/känns inte som jag" osv...

:D

GMY

Glöm bara inte bort att säga orden "jag tyckte", "jag tänkte", "jag trodde" några gånger varje dag så att befälen får upp pulsen lite.

Det är bra för cirkulationen...

Guest Elstot
Posted

Två små frågor:

1: På materieligenkänningkosten som vi alla frentetiskt pluggar nu, står det på någora fordon att de är "assoc equiped". Någon som kan översätta?

2: Jag har en vårta på stortån (inte ska vi skämmas här inte). Hur angeläget är det att få bort den innan inryck? Kan tänka mig att den kan bli ett problem under långa prommenader? Jag har dock inte haft någora som helst problem med den under de marschmapps jag har genomför hittils (även om de är blott en bråkdel så långa som de vi ska genomföra). Någon som kan/vet något?

Guest Kulan
Posted

Det står väl att vi ska veta vad materielen heter. Jag tror inte att man behöver veta detaljerna. Man skulle väl kunna identifiera materielen exvis: 30 mm granatspruta AGS-17. Jag har inte papperna här så jag vet inte exakt hur det stod men det stod iaf inte att man behövde kunna detaljerna. Å andra sidan så bör man ju vara förberedd på allt, så man kanske borde plugga in varenda siffra och bokstav som finns på korten.

I övrigt så tycker jag att den här tråden verkar vara ganska fattig på FJS-aspiranter. Det är mest Elstot som skriver här känns det som. Det finns kanske inte så mycket att skriva om men det hade varit roligt om fler hade varit lite aktiva. Kanske lite sent påkommet nu dock.

Guest Elstot
Posted

Jupp bara jag hela tiden :P

Det är ju bara på några få som det står lite mer info, och det är inte så svårt att lära sig den extra infon, så varför inte?

Posted

Vad tycker ni som har extra mönstrat för fallskärmsjägare och klarat testen att man ska tänka på inför extra mönstringen för FJS i November? När det gäller träning, träningsmängd och kost?

Posted

@Johnny:

Spring, vandra, simma ju längre desto bättre(Varva mellan dagarna, kör 3 timmars pass). Kom ihåg att härda ditt psyke, och förstå att FJS är inget roligt, det är 15 månaders helvete. Det är efteråt som allt det fina kommer. Ät vanlig mat, och träna inte för mycket styrka på gymmet, bara seghet.

Posted

tänkte fråga en sak som någon som läser denna tråd kankse vet.

Om jag inte klarar extramönstringen till fjs v.49 -05 kommer jag då INTE få chansen att göra kj-extramönstringen till våren -06?

Är ivrig på att få veta detta och plikverket kan jag inte nå först nästa vecka...

//Epan

Posted

@Johnny

Min uppladdning inför xtramönstringen var väl inte så där super seriös... Började träna lite mer intensivt 3-4V innan, med löpning 3-4 ggr i veckan och styrketräning med egen kroppsvikt i princip varje dag. Jag hade 9or på den vanliga mönstringen så det var väl därför som jag inte tyckte att det skulle behövas så mkt mer träning innan testet. Nu i efter hand så inser jag hur nära jag var att faktiskt inte klara förtestet alls, fick krampkänningar i benen efter vattentestet och det var bara tur att det släppte precis innan vi skulle springa vidare...

Försök att träna mkt ben och gör det gärna både på land och i vatten, ställ in dig på att det kommer att vara mkt stress, skrik och "omöjliga" uppgifter. Jag tror att det är många som klara den fysiska biten men som senare åker ut pga psykologen. Det var flera killar som fick åka hem före mig som var både snabbare och starkare än vad jag var.

Lycka till med träningen!

Posted

var och när rycker årest fallskärmsaspiranter in?? :baskerHV: dom har väl inte flyttats från karlsborg? :blink:

tack på förhand.

Posted
var och när rycker årest fallskärmsaspiranter in?? :Malaj: dom har väl inte flyttats från karlsborg? :huh:

tack på förhand.

Plats: K3, Karlsborg.

Tid: 1/8-05

/Johan ES

Guest Kulan
Posted

Ja, det börjar närma sig nu. Det känns faktiskt skönt att den långa väntan snart är över. Det känns lite konstigt också, känns som om det var här om dagen som vi var på förtesterna, men mer än sju månader har gått sen dess. Jag hoppas att alla har tagit vara på tiden och förberett sig tillräckligt väl både fysiskt och psykiskt. Dock så kommer man troligen att känna att de förberedelser man har gjort har varit otillräckliga, man kan ju aldrig vara helt förberedd men det är väl inte heller meningen att man ska vara det. Det som kommer vara avgörande för de flesta är nog pannbenet, viljan att inte ge upp.

Jag hittade några artiklar med FJS-anknytning på värnpliktsnytt. Kanske kan det vara intressant läsning.

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=1213

http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php...atum=2004-08-17

Ha det bra nu och ta vara på den sista tiden så ses vi snart i Karlsborg!

Guest Nr25
Posted

Tjenare grabbar!

3v med ett gäng multisportare utan gränser vars enda uppgift är att få så många som möjligt att sticka hem. Är det verkligen möjligt att överleva?!=)

Skulle vara intressant att höra hur mycket ni tränar? ?

vi ses i augusti!

Posted
Tjenare grabbar!

3v med ett gäng multisportare utan gränser vars enda uppgift är att få så många som möjligt att sticka hem. Är det verkligen möjligt att överleva?!=)

vi ses i augusti!

Sånt svider att höra :rockon:

Guest Elstot
Posted
Tjenare grabbar!

vi ses i augusti!

Sånt svider att höra :wacko:

Gor detsamma hur mycket man tranar just nu, med bara tre v kvar sa hinner man inte fa ut sa mycket av det. Jag har haft ganska knepigt med traningen pa sistonde, sa just nu blir det mest att fa mig helt hel till inryck. Kanner mig mer eller mindre valtranad nu och jag tror att de flesta kommer klara av den fysiska biten. Skador och psyke ar det osm folk kommer aka pa.

Sitter just nu i spanien, ute pa tagluff. Tranar lite da och da, men ska aka hem nu for att trana lite de tva sista veckorna som ar kvar.

Syns dar grabbar!

Posted

Hallo grabbar!

Jag funderar på hur jag ska göra med klippning innan inryck...

Några förslag/rekomendationer på om det är bättre att fixa snaggen innan lr när man kommer dit?

Cs snart i Karlsborg!

Posted (edited)
Hallo grabbar!

Jag funderar på hur jag ska göra med klippning innan inryck...

Några förslag/rekomendationer på om det är bättre att fixa snaggen innan lr när man kommer dit?

Cs snart i Karlsborg!

Jag hade nog fixat frisyren innan jag ryckte in. Man kommer inte ha mycket tid till rakning första veckorna.

Vi ses snart i Karlsborg. Lycka till!

Edited by Stockman
Guest allan
Posted

Spara frisörpengarna. FJS står för den första klippningen stod det i det senaste brevet.

// Allan, som är i sitt livs form. :bash:

Guest Elstot
Posted

Behall frisyrerna, enligt uppgift franfd fjs-are, blir det bast sa.

Jag har fixat biljett. Vi ar tva harifran sthlm som aker ned tillsammans kvallen den 31a.

/Elstot, som tyvar ar langt ifran sin livs form...

Guest Elstot
Posted

Jahapp grabbar, då är det bara några dagar kvar till våran dag. Nu är det bara upp till oss själva om vi skall stanna kvar eller åka ut under testveckorna.

Jag, i egenskap av trådens ägare, tackar för alla hjälpsamma tips som har inkommit under denna tid. Förhoppningsvis kommer vi klara oss alla genom denna period i livet.

Sen har jag ju givetvis några frågor till innan dagen D :D

Någon som tänker ta med sig kamera, jag funderar nämligen på det. Någon som har några tankar kring det?

Är det någon som har någon koll alls på när vi ska vara där? jag vet att det sägs mycket hit och dit, men är det någon som VET?

Tack återigen för all hjälp

/Elstot

Posted
Jahapp grabbar, då är det bara några dagar kvar till våran dag. Nu är det bara upp till oss själva om vi skall stanna kvar eller åka ut under testveckorna.

Jag, i egenskap av trådens ägare, tackar för alla hjälpsamma tips som har inkommit under denna tid. Förhoppningsvis kommer vi klara oss alla genom denna period i livet.

Sen har jag ju givetvis några frågor till innan dagen D  :D

Någon som tänker ta med sig kamera, jag funderar nämligen på det. Någon som har några tankar kring det?

Är det någon som har någon koll alls på när vi ska vara där? jag vet att det sägs mycket hit och dit, men är det någon som VET?

Tack återigen för all hjälp

/Elstot

Om du inte uttryckligen får annan order så är det senast kl 12:00 inryckningsdagen som gäller.

Jag skulle misstänka att ni "sysselsätts" direkt vid ankomst så satsa på att vara där strax innan kl 12:00 med lite marginal.

Vad du inte vill göra är att komma sent.

Angående kamerafrågan så ta med engångskameror men se till att få dom godkända innan du tar kort. Testperioden kommer du inte att hinna fotografera.

Guest Elstot
Posted

Då skiter jag i att ta med kamera.

Jag kommer dit kvällen innan...dvs PÅ SÖNDAG, shit nu är det nära :) :(

OT: Är det bara jag eller ändras forumets utseende stup i kvarten?

Posted

först vill jag ursækta mig för min stavning, bor inte længre i sverige och det saknas vissa av dom svenska bokstæverna po det hær tangent bordet.

Jag kan inte med ord förklara vilken avundsjuka jag har mot er som fick chansen att göra vpl som fjs. jag fick 9 i allt po mönstringen och tævlar i multisport. jag har velat bli fjs sedan jag var 5 ar gammal. nær jag mönstarde fick jag inte ens chansen att söka till fjs. extra uttagningarna var veckan min mönstring efter so jag missade dom. jag vart satt som kb po k4 istællet och som det ser ut nu kommer jag att ligga inne i dryga 2 ar pga att vi ær dom enda vpl som moste genomföra boda utb systemen.

jag vill att ni ska fatta att det finns so djævulskt monga duktiga killar som vill in po fjs men som aldrig fick söka ens(som jag) ni som faktiskt kom in se för fan till att kæmpa er igenom och inte en enda djævul av er hoppar av fatta att den plats ni har ær mycket eftertraktad och att ni hoppar av och læmnar den platsen tom ær en ren skam.

ni har fott en otrolig chans att visa vad ni gar för. jag hoppas att ni alla klarar av den och ingen av er moste bryta pga skador. lycka till.

P.S. ær det nogon av er som vet om man kan byta utb efter tidens gang? menar om jag efter dryga 18 monaders k4 tjænst kan fo göra extra mönstringen för fjs och rycka in som den nær den tjænsten börjar?

Guest Fågel Fenix
Posted

Jag bara önska alla FJS aspiranter lycka till!

"Ju jobbigare det är desto skönare är det efteråt! " ,O