jonte72 Posted December 18, 2004 Report Posted December 18, 2004 ett annat strålande program var om humvee då man får höra att det är det bästa fordon en marine kan tänkas ha eftersom den kan åka överallt är bepansrad och aldrig går sönder dessutom har ingen blivit dödad i en humvee.jag är skeptisk...... Om det är samma program jag har sett, så var det från 1980-talet - innan ODS eller Irakkriget 2003...... Quote
GC1 Posted December 18, 2004 Report Posted December 18, 2004 ett annat strålande program var om humvee då man får höra att det är det bästa fordon en marine kan tänkas ha eftersom den kan åka överallt är bepansrad och aldrig går sönder dessutom har ingen blivit dödad i en humvee.jag är skeptisk...... Om det är samma program jag har sett, så var det från 1980-talet - innan ODS eller Irakkriget 2003...... innan de använt den i krig på riktigt alltså Quote
Henil Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 .....dessutom har ingen blivit dödad i en humvee. Jag är skeptisk...... Påstod de på fullaste allvar att ingen har blivid dödad i en humvee? Jag kan på rak arm nämna två män som har blivit dödade i en humvee; Sergeant Dominic Pilla och Private Richard Kowalewski. Mogadishu, Somalia? Quote
eskil Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 .....dessutom har ingen blivit dödad i en humvee. Jag är skeptisk...... Påstod de på fullaste allvar att ingen har blivid dödad i en humvee? Jag kan på rak arm nämna två män som har blivit dödade i en humvee; Sergeant Dominic Pilla och Private Richard Kowalewski. Mogadishu, Somalia? Korrekt. Quote
scattergun Posted December 20, 2004 Author Report Posted December 20, 2004 Ja och man behöver inte ens hålla sig till krigsleksaker! Igår sände dom Top five Powercars!! listan var som följer 1. Dodge Challenger (helt rätt enligt min mening) 2. Porsche 911 Turbo (borde kanske ha varit 959 eller så) 3. Bentley Blower (kan diskuteras om den var så banbrytande) 4. Aston Martin Vantage (med för att den är engelsk) 5. TVR Tuscan (se ovan....) Quote
Vacon Posted December 25, 2004 Report Posted December 25, 2004 Jag blir också sur! Dom nämde inte ens JAS, Mirage eller Mig! Att jämföra F/A-22 med Gripen, är som att jämföra en BMW M5 med en WV Golf....... snarare en Volvo v70 2001 med en volvo v70 2000 Quote
Danne Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 snarare en Volvo v70 2001 med en volvo v70 2000 Ok, utveckla tack Quote
zunx Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 (edited) Man bör också lägga på minnet att JAS-39 Gripen inte är nån världsstjärna precis. I sommras när vi var på semester i USA bodde vi hos en familj (min mamma kännde dom sen innan, men det är en annan historia). Deras son var stridsflygplan's fantast. Han kunde det mesta om stridsflygplan världen över. Gammla som nya. Men när jag börja prata om det svenska JAS-39 Gripen himmlade han bara med ögonen, han hadde aldrig hört talas om att Sverige producera jaktflyg. Men sen när jag börja berätta om lite äldre flyg och kom till J-35 Draken minndes han nåt som svenskt jaktflyg.... Edited January 2, 2005 by zunx Quote
Realkh Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 (edited) Fast nu så heter det JA 37 VIGGEN och J35 Draken Sen så fanns det ett tyskt flygplan "företag" som hette messerschmitt och låter nästan som ... Sorry var tvungen. Edited January 2, 2005 by Realkh Quote
jonte72 Posted January 2, 2005 Report Posted January 2, 2005 JA-37 Draken Något nytt flygplan som jag har missat ;) . Quote
hvungdom Posted February 19, 2009 Report Posted February 19, 2009 Fast i framtidens vapen har man ju sett en hel del svenska grejer tex bofors 57mm akan och Archer. Quote
cf112 Posted February 20, 2009 Report Posted February 20, 2009 Fast i framtidens vapen har man ju sett en hel del svenska grejer tex bofors 57mm akan och Archer. AT-4 CS som var riktigt imponerande. Ingen fuskvägg i lättbetong inte - dubbla rader tegelvägg med luftspalt och en armerad betongvägg klarade den galant. Det gör troligen ett Pskott86 också, men att skjuta ett sådant inne från ett slutet rum - nä tack... Quote
Berg Posted February 21, 2009 Report Posted February 21, 2009 (edited) fet necropost där. Discoverys program är fortfarande vinklade, inte minst Future Weapons, allting är "State of the art", "the best" och "groundbreaking". Börjar bli less på den där jönsen.. Edited February 21, 2009 by Berg Quote
linush Posted February 21, 2009 Report Posted February 21, 2009 Jag har sett strv 122 och strv 103 på Discovery Channel's "Top Ten Tanks", även om då strv 103 hamnade precis utanför listan. Tittar dock mest på History Channel's Dogfights, Battle 360 eller Shootout Quote
Meteor Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Jag har sett strv 122 och strv 103 på Discovery Channel's "Top Ten Tanks", även om då strv 103 hamnade precis utanför listan. Tittar dock mest på History Channel's Dogfights, Battle 360 eller Shootout Nej, Strv 103 hamnade på plats 6 om jag inte minns helt fel, så den var på listan.. Men man kan ju fråga sig om den var med för att den va så himlarns bra eller för att den var annorlunda... Quote
larsev Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Jag har sett strv 122 och strv 103 på Discovery Channel's "Top Ten Tanks", även om då strv 103 hamnade precis utanför listan. Tittar dock mest på History Channel's Dogfights, Battle 360 eller Shootout Nej, Strv 103 hamnade på plats 6 om jag inte minns helt fel, så den var på listan.. Men man kan ju fråga sig om den var med för att den va så himlarns bra eller för att den var annorlunda... Stämmer bra det och på 1:a plats kom Strv 122. Quote
Bjaerven_ Posted February 23, 2009 Report Posted February 23, 2009 Man kan fundera på vinklingarna ibland. Hur många flygplan har inte krashat i USA? Typ Starfighter, Tomcat, Eagle osv. Hur många av de planen är igentligen en misslyckad konstruktion. Sen att Pansarskott 86 mk2 skulle slå ut en Abraham.. :P Ligger de någon sanning i det. Eftersom jänkarna skryter om att inget kan förstöra en M1A2 Abraham pansarvagn. Nja... Lite för mycket vinklat ibland på jänkarnas leksaker vågar jag påstå också. Fast de var kul å se Eurocopter slå en Bell 206 Jet Ranger.. Eller när Volvo brandbil slog en Amerikansk.. Hur går de till ÄR vi europer duktigare på att bygga eller vågar inte jänkarna känna sig misslyckad. Då de måste stoppa in allt sitt materiel som inte vi har för att visa " Vi är stört bäst och vackrast." Så isåfall så skulle ja vilja ha svar på detta: Är navy Seal hårdare än våra fjälljägare osv? Är F22 Raptor så bra plan jämfört med en Gripen, Typhoon och Rafaelen? Hej hopp.. Quote
Rickard N Posted February 23, 2009 Report Posted February 23, 2009 Det är intressant att se en del åsikter här som skriver vinkling när en amerikansk pryl hamnar högst upp på en lista för att sen undra om jänkarna inte kan bygga något när en europeiskt pryl hamnar högst upp på listan De där listorna är populär"vetenskapliga", jag vet. Quote
linush Posted February 23, 2009 Report Posted February 23, 2009 (edited) Jag har sett strv 122 och strv 103 på Discovery Channel's "Top Ten Tanks", även om då strv 103 hamnade precis utanför listan. Tittar dock mest på History Channel's Dogfights, Battle 360 eller Shootout Nej, Strv 103 hamnade på plats 6 om jag inte minns helt fel, så den var på listan.. Men man kan ju fråga sig om den var med för att den va så himlarns bra eller för att den var annorlunda... Strv 103 hamnade på 11:e plats och på 10:e plats kom M4 Sherman. På 6:e plats kom tyska Panzerkampfwagen IV. De brukar alltid ha en "Den här stridsvagnen/båten/helikoptern (osv) var bra, men inte tillräckligt för top tio." Det kan mycket väl också vara att det var för att den var lite annorlunda, en strv med fast kanon hade man väl senast på andra världskriget? Dessutom tycker jag att det var ett finansiellt snesteg eftersom man inte kunde sälja vidare dem när man skulle ersätta dem, med tanke på att de var anpassade efter våra landskap. EDIT: Och ja, första gången var jag övertygad om att M1A2 Abrams skulle knipa guldet och att Challenger II skulle ta andra plats. Edited February 23, 2009 by linush Quote
Fredas Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Jag har sett strv 122 och strv 103 på Discovery Channel's "Top Ten Tanks", även om då strv 103 hamnade precis utanför listan. Tittar dock mest på History Channel's Dogfights, Battle 360 eller Shootout Nej, Strv 103 hamnade på plats 6 om jag inte minns helt fel, så den var på listan.. Men man kan ju fråga sig om den var med för att den va så himlarns bra eller för att den var annorlunda... Strv 103 hamnade på 11:e plats och på 10:e plats kom M4 Sherman. På 6:e plats kom tyska Panzerkampfwagen IV. De brukar alltid ha en "Den här stridsvagnen/båten/helikoptern (osv) var bra, men inte tillräckligt för top tio." Det kan mycket väl också vara att det var för att den var lite annorlunda, en strv med fast kanon hade man väl senast på andra världskriget? Dessutom tycker jag att det var ett finansiellt snesteg eftersom man inte kunde sälja vidare dem när man skulle ersätta dem, med tanke på att de var anpassade efter våra landskap. EDIT: Och ja, första gången var jag övertygad om att M1A2 Abrams skulle knipa guldet och att Challenger II skulle ta andra plats. Vill minnas att det finns två olika avsnitt av samma program, en som listar historiska stridsvagnar, och en som listar moderna, så jag skulle misstänka att ni tjafsar om två helt separata listor... Quote
LoveMachine Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 (edited) Det är två olika program. I "Top Ten Tanks" hamnar STRV 103 utanför listan men i programmet "Greatest Ever Tanks" vann STRV 122 och STRV 103 blev 6:a. Edited March 3, 2009 by LoveMachine Quote
2Peter2 Posted March 4, 2009 Report Posted March 4, 2009 (edited) Vad Tom Clancy gör i program som "Top Ten" har jag inte listat ut ännu Edited March 4, 2009 by 2Peter2 Quote
johaner Posted March 4, 2009 Report Posted March 4, 2009 Tom Clancy är en känd person med en åsikt. Sen kanske producenten tycker att Toms böcker: * Submarine: A Guided Tour Inside a Nuclear Warship (1993) * Armored Cav: A Guided Tour of an Armored Cavalry Regiment (1994) * Fighter Wing: A Guided Tour of an Air Force Combat Wing (1995) * Marine: A Guided Tour of a Marine Expeditionary Unit (1996) * Airborne: A Guided Tour of an Airborne Task Force (1997) * Carrier: A Guided Tour of an Aircraft Carrier (1999) * Special Forces: A Guided Tour of U.S. Army Special Forces (2001) är att räkna som meriter i sammanhanget. Quote
Krille Posted March 4, 2009 Report Posted March 4, 2009 Vad har Tom Clancy med Discoverys sneda bild av moderna vapen att göra?? Quote
arvid_eriksson Posted March 16, 2009 Report Posted March 16, 2009 Jag har sett strv 122 och strv 103 på Discovery Channel's "Top Ten Tanks", även om då strv 103 hamnade precis utanför listan. Tittar dock mest på History Channel's Dogfights, Battle 360 eller Shootout dom vinklar det även lite politiskt har jag märkt som att den amerikanska Abrams används bara av amerikanska über-pansar förband (the good guys) mednas ryska vagnar som BMP-1 (pbv 501) används endast av talibaner och terrorister i afghanistan/irak och liknande Quote
Recommended Posts