Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter att totalt förstört mina gamla m90 kängor med alla möjliga olika skoputsmedel. Så nu när jag nu har ett par nya så tänkte använda dom av FM godkända (dom som finns nämda på soldf sidan: "Boston Black Shoepolish "Boston Vaxfett" "Woly Juchtenglanz"). Problemet är att jag inte kan hitta dessa. Jag tror jag har tittat i varenda skoaffär i stan. Finns det nån postorderfirma som har dessa medel eller finns det alternativ som funkar lika bra.

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 11 months later...
Posted (edited)

Fick ingen chans i förra tråden att förklara att jag redan läst beskrivningen på kängputsen på SoldF.com.

Jag vill ha ännu bättre glans än vad man får om man gör enligt överkursen. Det låter kanske lite perverst, men jag mår fan dåligt när någon annan har bättre glans på kängorna än vad jag har.

Därför vill jag ha så många tips som möjligt till en äkta überglans!

Och nä, jag hittar ingen tråd med kängputs på forumet.

Edited by Carl_X
Posted (edited)
Fick ingen chans i förra tråden att förklara att jag redan läst beskrivningen på kängputsen på SoldF.com.

Jag vill ha ännu bättre glans än vad man får om man gör enligt överkursen. Det låter kanske lite perverst, men jag mår fan dåligt när någon annan har bättre glans på kängorna än vad jag har.

Därför vill jag ha så många tips som möjligt till en äkta überglans!

Och nä, jag hittar ingen tråd med kängputs på forumet.

Hemligheten med überputs på skorna heter "upprepade gånger" men varje material har en gräns, kom ihåg det. Det är läderskor och skokräm vi pratar om och du kommer inte att få dem hur blanka som helst. Skaffa lackskor. Och varför måste skorna vara putsade in i döden ? För mig räcker det med "hel och ren" och i fält räcker det med "fettad" Mitt tips är att lägga energin på något mer vettigt än skoputs :navy:

EDIT: Vad gäller skokräm är min favorit Kiwi Aquastop.

Edited by Axial
Posted

Jag tycker det är mycket vettigt att lägga energi på kängputs :navy:

På söndagar och onsdagar gör jag en ordentlig genomgång av kängorna. Brukar ta ungefär två timmar. Har en jävla konstig läggning åt vårdhållet. Tycker det är så förbannat kul att vårda materiel, fråga mig inte varför.

När allt är rent och skinande, då är jag nöjd. Har ett rent helvete när vi är ute i fält. :P

Någon som har bra erfarenheter av någon annan skokräm än den gamla vanliga?

Posted

Kiwi Parade är min favorit när det skall vara glansigt och fint. Märkbar skillnad mot t ex Woly eller andra märken.

Posted
Fasen, skaffa spraylack då!  :Malaj:

Eller hårspray. Inte bra för kängorna men du får helt otrolig puts.

Spraya på och låt torka. Putsa lite lätt med nylonstrumpa.

Obs detta förutsätter att du redan har en bra puts på kängorna.

Posted

En kock jag hade för några år sen han använde fettspray till ugnsformar. Det blev blankt, men det fick till följd att lädret förstördes. Det blev en :Malaj: , när jag fick reda på det!

Posted

Kiwi parade gloss (modellen UTAN silikon) och en tygtrasa som du lindar runt pek- och långfinger utan veck. För sedan fingrarna(med trasan) i cirklar över objektet du vill spegla dig i, slicka lite då och då på trasan (kan låta äckligt men det smakar inget :Malaj:) ta mindre och mindre puts på trasan för att lösningsmedlet du har i trasan inte ska lösa upp underliggande lager puts, TA GOD TID PÅ DIG, första gången jag provade tog jag nog 1h30m på en känga, nu gör jag det på runt 30-45m

Posted
Fasen, skaffa spraylack då!  :D

Jag avråder bestämt från att använda hårspray!

En kille på luckan testade och fick en helt otrolig glans, men det var sista gången han fick det också.

Dom gick aldrig mer att få blanka :(

Posted

Jag använder Juchtenglanz (Nu har de bytt ut det mot Juchtenfett på förrådet :huh: ) eller Juchtenpolish (Skillnad??) och borste. Därefter nylonstrumpa. Men till inryck imorgon skall jag ha ÜBERpolish!

Posted

Lyssna på Fabror Valiant ungtuppar !

1. Ta fram din Kiwi P burk

2. Tänd på, skokrämen

3. Skall brinna är flyktigt

4. Smörj in ett jämt lager på kängorna

5. Låt torka 5 min

6. Ta fram din skoputsmaskin a la Jula (450:-) kör i 10 min

7. Voila ! Ingen slår denna puts!

Frågor. repetera.verkställ

-Valiant-

Posted

Nu undrar man ju om Valiant bär med sig sin skoputsmaskin från Jula överallt. Jag fick lära mig att tid och kärlek är det som räcker. Inte en massa teknisk mumbo-jumbo.

Posted
Fasen, skaffa spraylack då!  :huh:

Hårsprayen kvaddade glansen på ett par av mina kängor :angry: . På ett annat par under värnplikten testade vi läderbalsam och det blev ett ljuvligt resultat. Überglanz helt enkelt. :)

:baskerPa:

Posted

Nu är det väl ändå skillnad på kängor och lackskor. Kängor som blänker? Varför det? Till högvakt finns särskilda kängor (sägs det).

I fält ska kängorna vara feta - inte blanka. Hemma på kasernen ska de vara borstade, men inte med skokräm. Skiten förstör lädret. Skokräm innehåller lösningsmedel.

Ska man gå bort: då tvättar man fötterna och putsar lågskorna med skokräm.

Jizzez, högglans på kängorna! Rena überpreusseriet, ju. Snart ska det väl dansas i dem?

:baskerPa:

Posted
I fält ska kängorna vara feta - inte blanka. Hemma på kasernen ska de vara borstade, men inte med skokräm. Skiten förstör lädret. Skokräm innehåller lösningsmedel.

Har sett förråd som förbjuder användandet av vaxfett till känga 90 då det tydligen också förstör lädret.

• 1 year later...
Posted

Är det någon skillnad på vinterkängan och sommarkängan? Hur vet jag vad det är jag har?

Posted

Jag kan fortfarande inte avgöra om jag har fått vinter eller sommarkängan

"Min" fallskärmsjägare (befälet vid förtesterna) sa att det inte fanns någon vinterkänga. Att de använde stövlar vintertid.

Någon som kan något idiotsäkert sätt att se om det är en vinter eller sommarkänga jag har?

Posted (edited)
Se och beundra:

Paradkänga 04...

Mmmm paradporr. Du råkar inte ha fler bilder på tån så vi kan avgöra om det är godkänt?

Tån? Hördududu, hela kängan skall vara spegelblank. Mig slår du inte på fingrarna när det gäller paradputs, men med 16 år i Gardets trumkår så har jag i ärlighetens namn börjat tröttna på Kiwi och selvyt-trasor... :blink:

Kängan på bilden är bara en prototyp för upphandlingen av paradkänga 04. Den skiljer sig mot den befintliga paradkänga LG med en tåsöm samt lite tjockare sula. Yummy!

Edited by Lt P
Posted

"Min" fallskärmsjägare (befälet vid förtesterna) sa att det inte fanns någon vinterkänga. Att de använde stövlar vintertid.

Någon som kan något idiotsäkert sätt att se om det är en vinter eller sommarkänga jag har?

Du har med all sannolikhet fått sommarkängan av FJS, eftersom det är den du ska ha vid inryck. Annars är det någon som drivit med dig.

Ditt befäl ska nog snarare tolkas som att FJS inte använder vinterkängan än att den inte finns i FM över huvud taget.

Posted (edited)

Ringarna man trär snörena genom på vinterkängan är svarta,på sommarkängan mässingfärgade typ...

Men det kan va svårt att se skillnad i början, jag gick flera timmar med vinterkänga på högerfoten och sommarkänga på vänsterfoten...hade det lite stressigt på lunchen och glömde byta båda.

Edited by .Nisse.
Posted

Vinter kängan har bredare Gummikant framtill än sommar kängan.

Sommar kängans gummi kant är ca 1,5 cm

Vinter kängas gummi kant är ca 2.5 cm

Posted

Då har jag nog fått sommarkängan

Men nu har jag fått ett paket från försvarmakten, de har nog skickat ett par kängor till. Gott