Jump to content

Recommended Posts

Efter att totalt förstört mina gamla m90 kängor med alla möjliga olika skoputsmedel. Så nu när jag nu har ett par nya så tänkte använda dom av FM godkända (dom som finns nämda på soldf sidan: "Boston Black Shoepolish "Boston Vaxfett" "Woly Juchtenglanz"). Problemet är att jag inte kan hitta dessa. Jag tror jag har tittat i varenda skoaffär i stan. Finns det nån postorderfirma som har dessa medel eller finns det alternativ som funkar lika bra.

Kan rekommendera Lundhags lädersmorningen eller Jörnfett (har för mig att det heter så). Det borde finnas i en välsorterad frilufsbutik.

Om du går in på "Skor" och därefter "Tillbehör" så hittar du Lundhags lädersmorning.

http://www.friluftsbolaget.se/

Mvh

• 8 years later...

Tack för alla tips, men jag tycker ringarna ( som du trär in skosnörerna ) är ganska viktiga att det också glänser lite, några tips på hur man får dem skinande?

Jag har kört med vanlig skoputs (inte fett) i alla år, och det har fungerat utmärkt.

Bara gnida tills kängorna har en fin glans.

/trädet, som kan spegla sig i kängorna

• 3 weeks later...

men det gör ju bara ringarna helt svarta? :)

Tack för alla tips, men jag tycker ringarna ( som du trär in skosnörerna ) är ganska viktiga att det också glänser lite, några tips på hur man får dem skinande?

Jag har kört med vanlig skoputs (inte fett) i alla år, och det har fungerat utmärkt.

Bara gnida tills kängorna har en fin glans.

/trädet, som kan spegla sig i kängorna

Kan rekommendera Lundhags lädersmorningen eller Jörnfett (har för mig att det heter så). Det borde finnas i en välsorterad frilufsbutik.

Om du går in på "Skor" och därefter "Tillbehör" så hittar du Lundhags lädersmorning.

http://www.friluftsbolaget.se/

Mvh

jag har också användt lundhaugs, visst dom gör kängorna vattentäta MEN min uppfattning är att dom även mjukar upp lädret alldeles för mkt och gör kängorna onödigt mjuka och sladdriga. värt att tänka på.

• 4 weeks later...

Det beror enligt mig på hur mycket du använder dem. När kängan börjar se lite "avskavd ut" brukar det vara dags att lägga på skokräm och fett. Kan du borst upp dem med bara borste behövs ingen ytterligare smörja. Lägger själv på ett lager fett , fiskarsmorning, efter att ha borstat upp med skokräm, ja, jag vet att andra säger annorlunda, låt fettet verka en stund, allt från 10 min till en vecka, sedan är det bara att ge sig på med skobosten. Inte hårt utan många lätta borstningar. Kan ta någon halvtimma att få till bra glans igen, men värt det. Ja, jag vet att det står att det inte går att få kängor vattentäta, men det brukar jag strunta i. När man kan dra med tummen över kängan utan att lämna allt för tydligt avtryck är du klar. Fetta gärna in dina kängor innan du ställer undan dem för vila. Glöm inte att ta fram dem i tid innan du skall ut nästa gång. Lägg gärna med lite skokräm och/eller fett och en liten borst i packningen. Har du blivigt mycket blöt kan det vara läge att lägga på lite fett och borsta till dem.

Se där...en hel liten avhandlign!

Chaplain

Ja, jag vet att det står att det inte går att få kängor vattentäta, men det brukar jag strunta i.

Struntprat! Klart att det går att få kängor vattentäta. Det effektivaste sättet jag har provat var att stryka kängorna med smält vaxfett, torka av överflödet med en trasa och sedan putsa upp dem med skokräm. De blev inte bara vattentäta, de blev vattenfrånstötande. Efter att ha klivit ner i en vattenpöl kunde man lyfta upp foten och se hur vatten och lera flydde från kängan i pärlande droppar och lämnade kvar skinande blankt läder.

Ja, det vet jag väl. Men i reglementet :unsure: står det att dom inte kan bli vattentäta. Men som sagt, det brukar jag stunta i och göra mina vattentäta. Efter att ha vadat en halv dag i sjön på överlevnadskurs utan att de tog in vatten är jag ganska nökd med resultatet.

Chaplain

• 3 years later...

Man kan också göra sin egen skokräm, grund kräm ca 1 dl fiskleverolja, 2 cl rödsprit, en halv kaka bivax, 05,dl rapsolja - detta värms i vattenbad på låg temperatur (1-2) i ca 5 minuter, hälls upp i en burk där man rör lösningen tills den stelnat. Gör man inte detta kan blandningen skikta sig. OBS Luktar för djävligt.

Smörj in kängorna och låt dem stå ute i ngn vecka sedan putsa bort överflödigt fett samt få ytan så torr som möjligt.

Därefter kan man blanda 0,5 dl karnubavax, 1/2 kaka bivax, ca 1msk rapsolja och 4 cl rödsprit - koka ihop detta som ovanstående så har ni ett riktigt glansmedel. Kan också blandas med svart skokräm i kokningstillfället.

• 6 months later...

Fick straffkommendering - fyra dagar i stallet. Så nu sitter jag här i sadelkammaren och skrotar när hästarna är i hagen. Man skulle kunna tro att jag är världens lyckligaste just nu med tjugo unga tjejer som kolleger - men nä...
Hittade en burk Ko•cao•line Leather Dressing i en hylla. Eftersom mina arbetsskor kunde behöva en omgång så testade jag. Ett tjockt knallrött fett som luktar parafin. Påstås mjuka upp, renovera, bevara och impregner dojorna. Dessutom så ska det ge rötbeständiga sömmar. Någon som vet vad det innehåller - har googlat men kammat noll. Det känns rätt bra att jobba med även om det är riktigt kletigt. Får återkomma i morgon om resultat. Eftersom det ändå var arbetsskor smorde jag in hela skiten även om det rekomnenderades att testa på ett osynligt ställe först...

Här kommer en bild: unnamed-1.jpg

Edited by martinator