Jump to content

Guest IP Soldat Johansson

Recommended Posts

Guest IP Soldat Johansson
Posted

försvarsmakten har det väl inte så illa ställt med ekonomin att man inte kan få ut skoputs till sina kängor??...var och hämtade ut nya kängor men fick inget skoputs :=o ...det var inte första gången jag råkade ut för detta....dom gubbarna på förrådet sa att man ska prata med sin KV om detta ...men han har väl annat och göra tycker man

Posted
Jag fick inte heller ut någon. Så jag använder egenköpt.

Det är inte så hemskt endå.

Problemet med civil skoputs är att det bli så j*vla varmt om fötterna :=o .

Seriöst så är det faktiskt så att KVM har ansvaret över skokrämen på kompaniet, Men besöker man något regemente så brukar det drälla av sånt överallt så då brukar man fylla upp lagret

Posted
Seriöst så är det faktiskt så att KVM har ansvaret över skokrämen på kompaniet, Men besöker man något regemente så brukar det drälla av sånt överallt så då brukar man fylla upp lagret

All förbrukningsmateriel via adjutant/kvm på eget kompani.

/G.L.

Posted (edited)

Fick loss skokräm via förrådet...

Jag pratade snällt med personalen :navy:

Fast hade nog mest tur den gången att dom var på bra humör...

Systemet med att det skall gå via Kvartesmästaren..tjaa jag har varit med om att det har funkat en gång och då fick jag en sovsäck+liggunderlag..

Dessutom blev det utskrivet på mig.. så han slapp ta tillbaka det :rockon:

Skokräm,borste

CLP

Maskeringsfärg?

Med mera..det lyyyyser med sin frånvaro..

Och då man till slut träffar kvartersmästaren tjaa då är man mitt i övningen och inte kan få det eller behovet är som borta..för man är inte långt ifrån att packa ihop och återvända..samt dom har inget förråd på ryggen.. :wacko:

Edited by tinhead
Posted

Många kvartermästare har en email adress.

Jag tar emot beställningar via plutonschefen som sammanställer behov. För IP gäller att man har eget ORG/AKT vilket gör att plutonchef kan hämta ut på snabbköp/förråd.

Posted

Vet att vissa inom min IP fick ut skovårds mtrl, men själv fick jag inget. Tycker ju att man borde få ut en påse liknande den man (vi) fick ut i lumpen med både skofett och sko kräm, samt borste.

Men de kommer kanske inom en 10 års period.

Posted
Vet att vissa inom min IP fick ut skovårds mtrl, men själv fick jag inget. Tycker ju att man borde få ut en påse liknande den man (vi) fick ut i lumpen med både skofett och sko kräm, samt borste.

Men de kommer kanske inom en 10 års period.

Har du bett att få? Se mitt inlägg ovan.

Posted

Precis som med allt annat inom FM går man linjevägen.

Behov framställs till gruppchefen.

Gruppchefen sammanställer gruppens behov och framställer detta till plutonchefen.

Plutonchefen sammanställer plutonens behov och framställer detta till KVM.

Det var väl inte så svårt?

The Swede :banghead:

Posted

Gruppchefen sammanställer gruppens behov och framställer detta till plutonchefen.

The Swede :banghead:

Jag tycker att The Swede sammanfattar det hela på ett bra sätt.

Om inte annat så blir det en bra övning för KVM då det känns att detta sätt är det minst använda. Jag skall genast inför detta sätt i vår pluton, Ännu ett steg är taget för att försöka få en proffsigare framtoning

Posted

The Swede :rolleyes:

Och om man inte vet vem som är KVM, än mindre plutch och gruppchef tjaa jag vet att jag finns i rullarna där någonstans.. :navy:

Och jag tror jag vet vem som är Kompch.. :blink:

Kanske lite av ett skräckexempel..men dock sant :(

OM man nu bortser från lokala organisatioriska problem.

Det skulle dock underlätta ifall man visste vad som anses som förbrukningsmtrl.

Typ...

Detta går att få ut ifall ni har behov:

CLP (max 3liter/år/soldat)

Skokräm+borste (blir ni inte mätta på en burk så går det att få ut en till efter 100h tjänst)

Stridshanske (enligt rykte är det förbrukningsmtrl då VPL får ut?)

För att gissa sig till vad man kanske kan få ut brukar ofta resultera i diverse icke reglementerade bruk av vätskor, fetter mm som inte alltid är det bästa sättet enligt "kronan".

Posted

En så enkel ordning som att packa ihop

ett par strumpor

ett par kängsnören

en burk skokräm

maskeringsfärg

en rejäl flaska CLP

fräscht filter till gasmasken

och sen dela ut det årligen verkar vara för svårt för denna organisation.

När kängsnörena börjar bli lite slitna skall jag alltså säga till plutonchefen att säga åt kvartermästaren att...

Äh, då är det enklare att gå ur HV när grejerna börjar falla i bitar.

Posted

ett par strumpor

ett par kängsnören

en burk skokräm

maskeringsfärg

en rejäl flaska CLP

När kängsnörena börjar bli lite slitna skall jag alltså säga till plutonchefen att säga åt kvartermästaren att...

Fast det är nog det dom inte vill vara med om. KVM och HV

För det skulle vara väldigt många som skulle ha 10burkar skofett, 30tuber maskeringsfärg mm..

Dvs mycket resurser som inte används..För en gång skull kan jag hålla med om att det är resursslöseri..

Lite smartare än så måste dom vara, men att det skulle kunna byggas in stöd för sådant i FMLOG datorsystem som tillät att man tar ut förbrukningsvaror på tidsutnyttjande (ex 40tim övn tid= 2dl CLP, skosnören och handskar) eller att varje år får man ta ut en viss del förbrukningsvaror..

Tjaa som det skrevs i en notis i hemvärnstidningen.. (sid 24 nummer 4/5 2006 faktarutan jämtar)

"FMLOG har ny personal som inte kan hemvärnet. Dom är vana vid vpl som går över kaserngården, inte hemvärnssoldater som åker 15mil." :lol:

Förråden har visst nyligen i vissa delar av landet insett att hv-soldater faktiskt kan ta ut mtrl.. :blink: och att dom inte bor på kaserngården..

Om man ska sluta spy galla över hur det ser ut idag och istället se positivt på det hela så kan det iaf inte bli sämre.....hoppas jag....

:baskerKav: ber till store stygge mtrl-guden och hoppas att denne inte är allt förargad på mig då jag snart skall in och byta en del mtrl hos dennes trotjänare :clap:

Posted

ett par strumpor

ett par kängsnören

en burk skokräm

maskeringsfärg

en rejäl flaska CLP

Fast det är nog det dom inte vill vara med om. KVM och HV

För det skulle vara väldigt många som skulle ha 10burkar skofett, 30tuber maskeringsfärg mm..

Dvs mycket resurser som inte används..För en gång skull kan jag hålla med om att det är resursslöseri..

Lite smartare än så måste dom vara, men att det skulle kunna byggas in stöd för sådant i FMLOG datorsystem som tillät att man tar ut förbrukningsvaror på tidsutnyttjande (ex 40tim övn tid= 2dl CLP, skosnören och handskar) eller att varje år får man ta ut en viss del förbrukningsvaror..

Tjaa som det skrevs i en notis i hemvärnstidningen.. (sid 24 nummer 4/5 2006 faktarutan jämtar)

"FMLOG har ny personal som inte kan hemvärnet. Dom är vana vid vpl som går över kaserngården, inte hemvärnssoldater som åker 15mil." :lol:

Förråden har visst nyligen i vissa delar av landet insett att hv-soldater faktiskt kan ta ut mtrl.. 8-/ och att dom inte bor på kaserngården..

Om man ska sluta spy galla över hur det ser ut idag och istället se positivt på det hela så kan det iaf inte bli sämre.....hoppas jag....

:eeh: ber till store stygge mtrl-guden och hoppas att denne inte är allt förargad på mig då jag snart skall in och byta en del mtrl hos dennes trotjänare :blink:

Jag tycker att attityden hos personalen på på TSF har förändrats radikalt ( Nu talar jag om Personal på FSC ) senaste 6 mån, senst jag var inne var det lite lättare och trevligare och inte alls svårt att få nya snören eller byta byxor.

++++ till Fmlogg på FSC (fd AMF4)

• 7 months later...
Posted (edited)

Boston Extra Shine brukar finnas i mer välsorterade skoaffärer. Leta efter ''dyra'' skoaffärer så finns det där.

Du måste ju ha mer än EN skoaffär i närområdet.

Stick in skallen på ICA (har du kollat där?) och köp en påse bomull när du ändå håller på. Skall du ha knullputs (teknisk fackterm) på kängorna så går det åt :dribble:

Edited by sgt Odh
Posted
Boston Extra Shine brukar finnas i mer välsorterade skoaffärer. Leta efter ''dyra'' skoaffärer så finns det där.

Du måste ju ha mer än EN skoaffär i närområdet.

Stick in skallen på ICA (har du kollat där?) och köp en påse bomull när du ändå håller på. Skall du ha knullputs (teknisk fackterm) på kängorna så går det åt :lol:

Och hur den ovan nämnda putsen erhåll kan du läsa här:

http://www.soldf.com/kanga90.html

Posted

Det finns överkurs på överkursen.

Tänd eld i skokrämsburken så blir krämen mjukare. Rekommenderas ej i lokaler med central brandlarm.

Använd en finger vid applikation av krämen, då håller den sig varm och mjuk och fyller ut sprickor och sådant.

Det har blivit många timmar i tshirt, shorts, sandaler och svart pekfinger i vapenvårdsrummen på Almnäs :lol: