Jump to content

Skovård med Woly Juchtenglanz

Guest Fungoral

Recommended Posts

Guest Fungoral

Vi har på vårat kompani blivit tilldelade Woly Juchtenglanz för att putsa skorna med, inget fett. Hur putsar man upp skorna bäst med det här medlet så det blir riktigt blankt. När jag läste hur man skulle putsa skorna på den här sidan så stod det bara om Boston och Kiwi.

Jag har precis varit ute i fält och behöver putsa upp dem, hur gör jag det på bästa sätt?

Ett sätt som jag körde med för att få högglans på kängorna var att gnida som f-n och länge med blöta bomulspads efter normal skovård och sedan låta dem lufttorka.

Denna metod kräver tålamod för det tar någon månad att köra med denna medod och det dagligen. Man ska dock inte göra det före man ska ut i fält.

Men lyckas man så ska kängorna se ut som en nyvaxad svart bil.

RoA

Det vi använde oss av var just detta juchtenglanz. Hemligheten är som alla andra har sagt putsa som en galning. Det är mängden "putsning" uhm friktionsvärme på en plats som får skon att glänsa. Vi brukade lägga på en tre-fyra lager med puts där man helt enkelt arbetar upp lagrerna med lite lite juchtenglanz åt gången.

smeta ut ett stort lager skokräm. låt det stå under natten. Grepp rotborsten, putsa hårt, putsa snabbt så ska du nog få se på fan. Men putsa enbart åt ett håll på slutet, annars blir det en matt glans. Jag vet inte vad ni andra hade för framgångsrika recept på skoputsningen, men jag kan iaf säga att jag lätt hade den fräschaste putsen på plutonen, paradoxalt med tanke på hur lite energi det gick åt.

Jag tror det är samma som jag fått ut. En svart platt burk med vott lock.

Jag gör så här:

Lägg på krämen på ena skon och sedan på andra, gå sedan tillbaka till första och börja borsta som fasen. borsta tvärs över skon, det är lättast. När du gjort detta i cirka 10-20 sek så kommer de att bli LITE blanka, gå då på den andra på samma sätt. Du ahr nu två styck halvblanka klängor. Då gör su så att du går på och borstar dem IGEN (utan kräm). Bara dra 10-20 rappa drag med borsten på den ena sedan den andra. Upprepa om du vill ha dem ännu blankare.

Kontenta:

Hemligheten är att låta det torka innan man får dem ordenligt blanka.

Pusta som vanligt sedan gå på dem med borsten igen 5 min senre då kommer du att få BLANKA kängor!

MVH

Tobias

Det finns nog lika många metoder att få en über-puts på kängorna som det finns soldater i försvarsmakten. Här är min variant (funkade utmärkt med Bostonkrämen).

Lägg krämen i ett lager på kängorna och låt dom stå över natten. Dagen efter så ska du inte putsa dem på vanligt manér utan "slå" in krämen med borsten i kängorna. Dvs du slår med borsten (ganska hårt) mot kängan och gnider med den i samma tag. Låter kanske lite skumt och är svårt att förklara utan att handgripligen visa men det funkar och man får en superputs som befälen kan spegla sig i.

Gör som på Gardet, där putsen är en del av den skarpa tjänsten, köp en Selvyt-putstrasa (egentligen uppfunnen för att putsa diamanter med).

Livgardet - inte bättre,men finare

Kiwi Parade Gloss jobbas in ordentligt! Lill-borsten ska gå som en lärkvinge över kängan!!

Sedan kommer trixet:

Gå på med en nylonstrumpbyxa det sista du gör. Ta inte dina egna, låna av någon annan. ;)

Häpp!

Kängorna blänka som vore de av... läder!?

:what:

Guest Lt. payne
Gör som på Gardet, där putsen är en del av den skarpa tjänsten, köp en Selvyt-putstrasa (egentligen uppfunnen för att putsa diamanter med).

Jag kom att tänka på en sak,tjänstgjorde du på slottet den

19 april i år?

Där var ett befäl som påminde om din avatar.

Vi tillhörde era avlösare från södra skånska dragonregementet.

(Jo jag vet,rejält off topic,sorry!)

Jag kom att tänka på en sak,tjänstgjorde du på slottet den

19 april i år?

Där var ett befäl som påminde om din avatar.

Vi tillhörde era avlösare från södra skånska dragonregementet.

(Jo jag vet,rejält off topic,sorry!)

Nope. Jobbar i det civila mörkret. Befinner mig dock på slottet ibland med Livgardets Trumkår och annat skoj.

Alla Livgardister ser likadana ut, det blir bättre enhetlighet då.

SFC's uttalande tänker jag inte nedlåta mig till att kommentera. För böfvelen karl, Parad för faan!

• 2 weeks later...
Guest Lord Good

Jag håller oxå på Kiwi Parade Gloss och nylonstrumpor. 25 års erfarenhet säger att det är snabbaste sättet att få en bra glans på kängan. Bara skokräm, inget vaxfett gör att kängan inte blir så tät=mindre tåbira. Inget bra på blöta myrar dock.

• 1 year later...

själv började jag köpa vanlig kiwi på en affär i mitt område, använde det och det fungerade aldeles utmärkt, nu en tid senare köpte jag hem några burkar parade gloss från militaryshop och försökte putsa med det, gick käpprätt åt helvete, kängorna sken mindre än innan

• 2 weeks later...

I brittiska forsvaret har vi en hel del lustiga varianter; tanda eld pa skokramen i burken, t ex, sedan slacka med locket och kleta pa den halvsmalta kramen.

En annan klassiker ar att varma en sked och anvanda baksidan for att jamna ut ladret, det funkar ocksa bra.

Jag bor namna att jag aldrig testat dessa metoder, men varan CWO (Cadet Warrant Officer) hade speglar pa fotterna....