Skuggan Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 jo, men vilket år tror du den blir tillgänglig? 2010, 2015? kanske 2020? och när får Hv tillgång till den? 2050? 2060? Quote
Foxtrotcharliegrg Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 @Scattergun Du kanske skulle kila förbi Hägglunds och se om de har några delar över alternativt fråga om de vill vara med och utveckla "den mest avacerade bevakningsutrustningen sedan CIM" åt HV Skaka sedan fram en demonstrator till sommarens Tjärnmyranövning B) Quote
scattergun Posted December 8, 2004 Author Report Posted December 8, 2004 (edited) @FoxtrotCharlie Jag vet inte om Ground Systems har UGV-projekt, men det kan ju vara värt att kolla!! Finns säkert en hel del fräcka prylar.... ....I det här fallet tycker jag att den här definitionen är superbra!! "Arbetet skulle ske med i huvudsak "hyllvaror" och farkosten skulle kunna hanteras av en soldat efter max 1 timmas utbildning. Mini-UGV skulle dessutom vara så liten att den med lätthet kunde tas med i ett stridsfordon och i snabba lägen kunna bäras av en man." Det begränsar ju oss lite från det som man bygger på Hägglunds(sitter förövrigt femhundra meter från deras stridsfordonsparkering) Såg för övrigt att MSS hade filat lite på utseendet på SNOKEN, och att man fixat lite mer fältmässighet istället för plåtskrället som visades vid övningstestet.... ....gillar särskilt att man har kvar kromade fälgar på den!! http://www.mss.mil.se/images/local/snoken.jpg Hur är det....finns behov av nån form av kamikaze-funktion på den....om UGV´n blir "tillfångatagen" skulle det ju vara en fräck effekt om den bar på en fjärrutlöst laddning!! Eller ska den ha "onboard"-beväpning som riktas via kamera!? storleken begränsar ju vapenvalet, .....tror inte att det är realistiskt med en sjömålsrobot(även om det vore fräckt) men en ljuddämpad 22 lr kunde passas in så att man kan eliminera vaktposter vid spaning e. motsv ooooh, snälla du... Bilder på 500k länkar vi istället... *Ändrade till länk* //Yman, BlåGul Edited December 8, 2004 by Yman Quote
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted December 8, 2004 Report Posted December 8, 2004 (edited) Man ska aldrig uppfinna hjulet på nytt därför rekomenderar jag den här sidan!! En egen Predator kan ju inte vara fel. För runt 800$ får man hela kittet och det är nog en fis i dimman i de här sammanhangen. Det finns en helikopter liknande tingest med 4 rotorer som även den kan användas för övervakning. Fördelen med en helikopter är givetvis att man kan smyga omkring med den på lägre höjd och i praktiken flyga in i hus, fast då lär det inte vara svårt att slå ut den. http://www.rctoys.com Sen finns givetvis även sidan http://www.micropilot.com/ där de har en något mer avancerad och dyrare form av flygande UAV . Sen så har vi denna länk till en grp som tydligen vann ett pris i en tävling, Studenter vid MIT i USA utvecklade "spanings" produkter för armen och de kom fram till en enkel variant på raket uppskjutning, http://www.tacshot.com/ Det är med andra bara att köpa en billig hobby raket i Hobbex, limma fast en billig digitalkamera i nosen och skicka upp den. Edited December 8, 2004 by Sundman_MA03_BA02_KS01 Quote
Superholger Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 Skuggan: Inte kan det ta 55 år att utveckla en UGV från en redan befintlig konstruktion, kanske med försvarets effektivitet... Scattergun: kassificeras inte kamikaze-funktion som truppmina och bör därmed bli olaglig? "plåtskrället " kan hålla me att kromad fälgar inte är rätt vag att gå, men huvudsaken är att den är billig samt att den kan utföra den uppgift som den är konstruerad för. Sundman_MA03_BA02_KS01: Tror att den kan bli ganska komplicerat att flyga in med en radiostyrd helikopter in i ett hus, dels pga att överföringsbilden kan vara ganska dålig samt pga viss instabilitet pga av vindförhållanden. Quote
Doggydriver Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 Truppmina? Försvarsladdningarna får ju användas om man "rycker i tråden" själv i stället för att låta lede fi trampa runt på den.... Quote
Skuggan Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 Skuggan: Inte kan det ta 55 år att utveckla en UGV från en redan befintlig konstruktion, kanske med försvarets effektivitet... Det var just försvarets effektivitet jag syftade på ;) och jag menar, hur ofta får Hv nya prylar? Quote
Skuggan Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 Truppmina? Försvarsladdningarna får ju användas om man "rycker i tråden" själv i stället för att låta lede fi trampa runt på den.... ja, för då skadar man inga oskyldiga ;) truppminor avser försåtsmineringar som inte gör skillnad på vän, fiende eller oskyldig. en försvarsladdning är övervakad och skadar således inte civile calle som kommer knatandes i skogen (förutsett att han inte börjar pilla på den så den detonerar) :P Quote
Pappsen Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 (edited) Har hittat en plattform till ert/a galna fjärrstyrda robotprogram. Den här är ganska bra på att ta sig fram, och fort också... tål en del klimat och oländig terräng med.. kolla på filmerna! http://www.rotundus.se Edited December 9, 2004 by Pappsen Quote
Lindeberg Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 (edited) Förminska, alternativt länk istf bild. edit: länk till bilden alltså förlåt otydligheten. Edited December 9, 2004 by Marzocchi Quote
olaevil Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 http://www.trendtimes.com/camera.html Kamera och helikopter 400$ Köpte en helikopter därifrån.Har inte beställt kameran än :P Quote
bushman Posted December 9, 2004 Report Posted December 9, 2004 (edited) Skuggan: Inte kan det ta 55 år att utveckla en UGV från en redan befintlig konstruktion, kanske med försvarets effektivitet... Det var just försvarets effektivitet jag syftade på ;) och jag menar, hur ofta får Hv nya prylar? vi har ju fått basker, det räcker väl de närmsta 20 åren. vad gäller dessa radiostyrda spaningshjälpmedel så var inte de RU på brigspan i början av 80-talet. alltså kommer inte de att användas vid en IP några mil väster om dig. Edited December 9, 2004 by bushman Quote
Haegg Posted December 10, 2004 Report Posted December 10, 2004 (edited) Varför inte ett klot som man kan rulla runt i terrängen. Den är ursprungligen gjord för att utforska andra planeter och den väcker helt klart sci-fi känslor. Svensk är den också. Källa: http://www.nyteknik.se/bilder/bildarkiv/robotsnowhouse.jpg ler bilder och lite filmer: http://www.rotundus.se/press.php?lang=se Edit: Tog bort galet stor bild som jag la upp utan att tänka på modemryttarna. Sorry. Edited December 10, 2004 by Haegg Quote
scattergun Posted December 10, 2004 Author Report Posted December 10, 2004 *ASGARVAR* och blågul klagade på att jag la upp en bild på femhundra kb!! Den där kan du ju tapetsera taket i sixtinska kapellet med!!! ;) Quote
scattergun Posted December 10, 2004 Author Report Posted December 10, 2004 http://www.trendtimes.com/camera.html Kamera och helikopter 400$ Köpte en helikopter därifrån.Har inte beställt kameran än :P Finns att köpa billigare och utan fraktproblemen från RC-Umeå!! bara ett tips..... Quote
Nemo Posted December 10, 2004 Report Posted December 10, 2004 @ Nemo & scattergun Den som jag tittar på och har testflugit är en elmotorförsedd "drake"; påminner om en ultralätt i miniatyr. Tyvärr så är motorerna på den lite klena och behöver uppgraderas alternativt att jag kan få tag på luftdrivna motorer med acceptabel dragkraft. Eftersträvan är enkelhet och begränsad ljudsignatur - vilket tyvärr medför problem med prestanda och väderkänslighet som resultat. En variant är en "flygande vinge" med 4 luftdrivna motorer, men den har jag bara sett på bild och packas inte enkelt ihop i ryggan. Kameraenheten finns att köpa med sändare/mottagare + 3" display för c:a €200. Slutmodellen borde vara försedd med "GPS-sändare" (kräver laptop) alt. en flight-kamera som övervakar en liten GPS, t ex Garmin Forerunner. När du ändå har vägarna förbi Karlsborg (och det har ju alla normala människor några gånger per år ) så kan du ju ta en titt på fästningsmuséet. Inne på husaravdelningen finns det ett antal modeller av UAV som kom innan Ugglan. En del av dessa verkar ju inte alltför avancerade/dyra. Det går ju iaf. att sno vissa konstruktionslösningar. Lycka till och se till att hålla forumet uppdaterat på hur projektet fortlöper! Quote
LIQUID_ Posted December 10, 2004 Report Posted December 10, 2004 Lite OT men borde det inte finnas begränsningar på hur stora bilderna får vara ?Inte så kul med så stora bilder när man sitter med modem. Vad säger blågul ? Quote
Skuggan Posted December 10, 2004 Report Posted December 10, 2004 en del andra forum har satt en gräns vid ca 100Kb... det är ganska rimligt anser jag Quote
Haegg Posted December 10, 2004 Report Posted December 10, 2004 Är det inte bättre att sätta undre gräns för hur slö uppkoppling man får ha för att komma in på forumet? ;) Allvarligt talat så ber jag än en gång ursäkt för min tanklöshet. Hur stort är problemet med alltför tunga bilder för er modemryttare? Är det bara vid något enstaka tillfälle det händer så kanske det inte är värt att införa en ny policy. Då kanske det är lättare att ta direktkontakt med personen bakom inlägget och be han/henne ta bort inlägget. Upplevs problemet som frekvent så får väl en policy skapas. Quote
Skuggan Posted December 10, 2004 Report Posted December 10, 2004 skall vi gå tillbaka till Topic nu? Quote
Recommended Posts