scattergun Posted December 6, 2004 Report Posted December 6, 2004 Har spånat på förbättringar som man kan göra av civila prylar, och kommit fram till att man skulle ha haft en spaningsrobot.....har kikat på Kyoshos eldrivna bandvagn som man skulle kunna montera en DV-kamera och en sändare på.....realtidsbilder och fjärrstyrning....någon som har erfarenhet av såna byggen?? Quote
Pappsen Posted December 6, 2004 Report Posted December 6, 2004 Varför snickra själv? Det finns ju att köpa redan? Quote
scattergun Posted December 6, 2004 Author Report Posted December 6, 2004 Varför snickra själv? Det finns ju att köpa redan? Var?? Quote
Pappsen Posted December 6, 2004 Report Posted December 6, 2004 Den här? http://www.rodmillen.com/ eller här? http://www.irobot.com/home.cfm med tillbehör som den här? http://www.britannia2000.co.uk/ eller en sådan här? http://www.foster-miller.com/lemming.htm ...med en sådan monterad på: http://www.rheinmetall-detec.de/index.php?lang=3&fid=2209 ...såja...iväg o shoppa nu... Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 Känns lite utanför min budget!! ....en kyosho bandvagn och en DV-kamera kan man ju montera ihop för under tio lök.....dessutom tror jag inte att farbror polisen tycker om att man köper automatkanoner och sätter dom på oregistrerade, obemannade jeepar?! ;) Quote
Sir Vival Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 Har själv funderat på en "plutons UAV"... Och planerna går framåt! Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 ... fattar ingenting du> > jag Inte min mening att basha ditt inlägg....bara påpeka att dom prylarna du lägger ut bilder på kostar bortåt tre gånger så mycket som din och min årslön tillsammans!! .....för att inte tala om att dom är olagliga! Quote
Nemo Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 Har själv funderat på en "plutons UAV"... Och planerna går framåt! På vilken plattform hade du/ni tänkt att bygga, radiostyrd hkp eller radiostyrt flygplan? Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 Har själv funderat på en "plutons UAV"... Och planerna går framåt! Hmmm.....vill ju veta mera!! Aerial!? jag gillar inte det som flyger men du kanske kan övertyga mig... gillar bandgående prylar bättre.....lite mera lättadministrerat.... B) Quote
Pappsen Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 Det här gillar jag, kanske OT? Varje grupp sku ha en... passar bra i mellansvensk terräng, både skärgård o skog o träsk...(för att inte nämna älgjakten ) som en RIB, fast på land mer här: http://www.webstermachinery.com/argo.htm och här: http://www.crayford.co.za/ http://www.maxatvs.com/ Quote
Sir Vival Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 @ Nemo & scattergun Den som jag tittar på och har testflugit är en elmotorförsedd "drake"; påminner om en ultralätt i miniatyr. Tyvärr så är motorerna på den lite klena och behöver uppgraderas alternativt att jag kan få tag på luftdrivna motorer med acceptabel dragkraft. Eftersträvan är enkelhet och begränsad ljudsignatur - vilket tyvärr medför problem med prestanda och väderkänslighet som resultat. En variant är en "flygande vinge" med 4 luftdrivna motorer, men den har jag bara sett på bild och packas inte enkelt ihop i ryggan. Kameraenheten finns att köpa med sändare/mottagare + 3" display för c:a €200. Slutmodellen borde vara försedd med "GPS-sändare" (kräver laptop) alt. en flight-kamera som övervakar en liten GPS, t ex Garmin Forerunner. Quote
Skuggan Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 @ Nemo & scattergun Den som jag tittar på och har testflugit är en elmotorförsedd "drake"; påminner om en ultralätt i miniatyr. Tyvärr så är motorerna på den lite klena och behöver uppgraderas alternativt att jag kan få tag på luftdrivna motorer med acceptabel dragkraft. Eftersträvan är enkelhet och begränsad ljudsignatur - vilket tyvärr medför problem med prestanda och väderkänslighet som resultat. En variant är en "flygande vinge" med 4 luftdrivna motorer, men den har jag bara sett på bild och packas inte enkelt ihop i ryggan. Kameraenheten finns att köpa med sändare/mottagare + 3" display för c:a €200. Slutmodellen borde vara försedd med "GPS-sändare" (kräver laptop) alt. en flight-kamera som övervakar en liten GPS, t ex Garmin Forerunner. har du funderat på elmotorer, de är ju ganska tysta. och jag får förmoda att ditt tänkta användningsområde är bebyggelse? nu är jag inte speciellt hemma på RC flyg osv, men borde man inte ganska lätt kunna "bygga" sin egen flygfarkost? kanske tom går att hänga på Hgr och bomba fi :P Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 nu är jag inte speciellt hemma på RC flyg osv, men borde man inte ganska lätt kunna "bygga" sin egen flygfarkost? kanske tom går att hänga på Hgr och bomba fi Now we´re talking!! En RC-störtbombare!! Den bandvagn jag tittat på finns både i el och bensindrift....men el är väl den som är aktuell. Jag tänkte använda den för kortdistansspan. Om man går mot ett objekt eller vid SIB för att reka den närmaste terrängen utan att bli pepprad. Tänkte nog nåt i stil med en fjärrstyrd kamera med sändare kopplad på Kyosho Blizzard utan kaross. Den väger en del, men kommer ju mest att åka bandvagn(fullsize). Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 Faan!! kollade med Kyosho nyss....Blizzard med eldrift har gått ur sortimentet!! ATTANS!! Förslg på andra apparater med god hindertagningsförmåga!? Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 Kommit på nya tankar!! ....en fyrhjulsdriven monstertruck finkar väl hyfsat i terräng.....sen kopplar man en digitalvideokamera, en 2,4GHz sändare och ett batteripack på den, tillsammans med en rotor för att svänga kameran.... slutligen har man en mottagare tillsammans med en 5,5" TFT-skärm sammankopplat i en slagtålig aluminiumväska..... RC-bil - 3000kr kamera - 2500kr sändare - 1200kr mottagare - 1700kr Skärm - 2000kr totalt 10400kr!! för en tyst fyrhjulsdriven spanare med färgvideosändning som klarar 400 meters kortdistansspan!! Quote
Trident Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 @scattergun En lite fundering bara Tror du inte att det skulle bli billigare att bygga en platform själv istället för att ta en färdig RC-bil. Borde väl bli lite stabilare i terräng körning än vad en monstertruck är. Tror nämligen inte att den är så stabil i tuff terräng. Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 @Trident Ja det är en tanke....skulle kunna korpa hjul, transmission och styrning från en existerande bil, men bygga ett alu-chassi som plattform..... skulle ju dessutom bli lättare att få fast kamera och sändare om man får bestämma formen på chassit själv..kanske till och med göra det väderskyddat!! Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 Faan!! Marinkåren hann före mig!! Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 @Pappsen Det var inte OT med den där flerhjulingen! den finns ju fjärrkontrollerad!! Quote
Trident Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 Är bara att du fixar en ännu snyggare än deras. Ja har tillit till dig scattergun. Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 Ja har tillit till dig scattergun. Känns skönt att nån har det!! Det måste bli en ny plattform! och som sagt...måste klå amrisarna!!! ;) Quote
Yman Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 Scattergun! Det är inte nödvändigt att spamma tre inlägg på raken, det går utmärkt att ändra det första inlägget om det är något mer du vill tillägga. //Yman, BlåGul Quote
Sir Vival Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 @ Nemo & scattergun Den som jag tittar på och har testflugit är en elmotorförsedd "drake"; påminner om en ultralätt i miniatyr. Tyvärr så är motorerna på den lite klena och behöver uppgraderas alternativt att jag kan få tag på luftdrivna motorer med acceptabel dragkraft. har du funderat på elmotorer, de är ju ganska tysta. Just det ja... "Elmotorförsedd" vad kan det betyda??? :P Quote
Skuggan Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 fan, detta känns som ett vettigt förslag.. bygga ett chassi, hänga på någon form av band i plast eller gummi, bygga fäste för en kamera modell mindre (fins även värmekameror som kan vara vettiga, de kostar dock en aning mer), kanske tom göra så man kan byta fäste och sätta på andra saker. eldriven är väl ganska självklart, om det inte funkar med någon form av förbrännings motor som sitter på bla RC flyg, problemet då blir väl ljuddämpningen. en display i någon stöttålig låda som du sade tidigare scattergun och en bra radiosändare/mottagare. kanske tom fins förstärkae så man kan få upp räckvidden ganska mycket. blir det ett alternativ med förbränningsmotor kan ju en lite större tank vara vettig. det viktigaste är ändå, framkomlighet, ljudnivå, räckvidd och möjlighet att montera olika tillbehör. sedan är ju problemet med M-nummer iofs :P men det käns som ett vettigt förslag. om du bygger en LURV (Light Unmanned Recon Vehicle) så kan du väl vara vänlig och lägga upp en sida om hur man bygger en egen, dvs ritningar, delar och länkar till vart man kan köpa delarna. Fom nu döper vi detta till Projekt LURV Quote
scattergun Posted December 7, 2004 Author Report Posted December 7, 2004 (edited) Det är inte nödvändigt att spamma tre inlägg på raken, det går utmärkt att ändra det första inlägget om det är något mer du vill tillägga. Point taken....ska bättra mig vad det gäller datordisciplinen! Just det ja... "Elmotorförsedd" vad kan det betyda??? *ASGARVAR* Fom nu döper vi detta till Projekt LURV Bra idé!!! har vi tur så kan vi få projektet M-numrerat!! så slipper vi dom ideliga bränderna!! Har förövrigt sett att Spyshop.....alla skräpbutikers moder, har ett erbjudande på en kamera med sändare och mottagare för 995 fjälldollars!! Annars kan man tjacka en väderskyddad kamera med IR-möjligheter när det blir mörkt för 2000 på det likaledes högkvalitativa företaget Hobbex!!! Verkar som om projekt LURV kan bli billigare för lokalförsvaret i Örnsköldsvik!! Hur är det?? Stör elmotorerna kamerasändningen??? (blir lite orolig nu!!) Edited December 7, 2004 by scattergun Quote
Superholger Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 UGV är nog det riktiga namnet och vår försvarsmakt har redan ett par prototyper under utveckling mha bla KTH. Och det blir nog till att studera lite mekatronik om det ska bli något av det hela... http://www.mss.mil.se/article.php?id=10450 om ni ändå vill försöka er på finns ju alltid denna sida: http://www.robotshop.se/catalog/product_in...products_id=100 Quote
Skuggan Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 UGV är nog det riktiga namnet och vår försvarsmakt har redan ett par prototyper under utveckling mha bla KTH. Och det blir nog till att studera lite mekatronik om det ska bli något av det hela... http://www.mss.mil.se/article.php?id=10450 om ni ändå vill försöka er på finns ju alltid denna sida: http://www.robotshop.se/catalog/product_in...products_id=100 jo, men nu handlade det om något billigt och enkelt fordon/sak som Hv kan ha tillgång till inom de närmsta 15 åren. Quote
Superholger Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 Ett fordon som utvecklats av den här: under 10 veckor är väl varken dyrt eller komplicerat. Dessutom står det: "Arbetet skulle ske med i huvudsak "hyllvaror" och farkosten skulle kunna hanteras av en soldat efter max 1 timmas utbildning. Mini-UGV skulle dessutom vara så liten att den med lätthet kunde tas med i ett stridsfordon och i snabba lägen kunna bäras av en man." Quote
Recommended Posts