Jump to content

Nya skyddsmaskväskan


Guest

Recommended Posts

Guest Lord Good

Jag har fäst den i stridsselebältet med Bianchiclipsen på vänster sida och i fickorna på väskan har jag öl, sprit och cigaretter.

 

Nä, jag har gummihandskarna och plastregnskyddet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Jag har stoppat fanstyget i ryggsäcken, där ligger den bra tills dess nån skulle vilja vifta med C-medel mot oss.....nä, den ska sitta på vänster sida med Binchi-klipsen, det är dock en stor rackare så plötsligen blev det trångt på bältet. Mask i platspåse i stora fickan, allt annat pill i lite mindre fickan på utsidan. Fickan där bak upptäckte jag inte förrän in helgen så den är tom.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Den skall förvaras i trosspackningen, eftersom den inte ingår

i stridsutrustning förrän c-beredskap GRÖN anbefalles.

Annars har man väl samma utr i den som övriga här talat om.

Rätt obesvärad att andas i jämfört med modell Ä.

 

Hemvärn - det vackraste krigiska ord som finns

Moa Martinsson

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Hörrdu Valiant, snygg avatar för övrigt, var kan man läsa sig till all din klokskap om C-beredskap GRÖN osv? Om nån frågar kan det ju vara bra att veta VARFÖR väskan kan ligga i trosspackningen istället för att bara säga DÄRFÖR.

 

Nyfiken Röd-Gul POF

Link to comment
Share on other sites

Hej

Den skall förvaras i trosspackningen, eftersom den inte ingår

i stridsutrustning förrän c-beredskap GRÖN anbefalles.

Annars har man väl samma utr i den som övriga här talat om.

Rätt obesvärad att andas i jämfört med modell Ä.

 

Hemvärn - det vackraste krigiska ord som finns

Moa Martinsson

Din chef avgör var skyddsmaskväskan skall förvaras/bäras. Inte något reglemente.

 

//Förtydligande

 

När jag läser mina inlägg i efterhand så låter jag så gubbgrinig jämnt, vilket jag inte är:

 

1. Skyddsmask är ovärderlig under skarp SIB. Damm, nitrösa gaser och kringflygande stoff stoppas effektivt av skyddsmasken. Utan detta skyddet är du ur spel efter några minuters rensning.

 

2. Tårgas kan vara förödande i ex eskorttjänst. Tårgas är dessutom lättillgängligt för buset.

 

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Jag skulle vilja lägga till en sak utan att säga emot reglementet,ett tips grundat på egen erfarenhet..

 

Ha skyddsmasken tillgänglig.detta gäller särskilt vid SIB.

Rök från rökfacklor och övnhgr samlas lätt i rum och utrymmen.

Du slipper att få rethosta som kan avslöja din position.

 

Som sagt,bara ett litet tips.  )

Link to comment
Share on other sites

Skyddsnivåer C

 

C-Grön

 

Enskild:

Skägg rakas av och hår skall hållas så kort att skyddsmasken sluter tätt.

Fylld dricksflaska medförs

 

C-Gul

 

Enskild:

Skyddsmask på

 

C-Röd

 

Enskild:

Skyddsmask på

Tilldelad C-skyddsbeklädnad och skyddshandskar tas på

Gummistövel 90 tas på

Förbered indikering på personlig material.

Link to comment
Share on other sites

Bad Karma: På Stridssäck 2000 så är det möjligt att fästa den bak, finns säkert andra möjligheter men det är det som passar bäst på stridssäcken i alla fall

 

I övrigt vad det gäller bärande så kan man ju använda axelbandet som man får med

 

+ väskan kan flyttas på lätt om det är ivägen

 

- den hänger och slänger. Lösning, släng bort allt ej reglementerad utr på stridsbältet så får ni plats med den ;)

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Guest stor och tung

Enligt chefen NBC banan Skd så skall skyddmaskväskan ligga i trosspackningen då ingen tjänst i kontaminerad miljö råder.. detta pga att skyddsmasken med tillbehörande mtrl ( indikeringspapper, m.m m.m ) skadas och det blir dyra rep alt. mycket kaserad mtrl..

Link to comment
Share on other sites

I min lilla rosa värld där jag bor så sitter inte skyddsmaskväskan på ryggan om man får C-medel på sig, utan då sitter den redan på bältet/selen. Därför finns det ingen mening att sätta den lättåtkomligt. Då sätter jag den heller bak. Tycker det är bättre att vara smal (när man t.ex. framrycker i skogen) och inte bygga ut sig i sida.

 

Men som jag sade, detta är i min lilla rosa värld. baaa.gif

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Det låter fint det där att man redan i förväg ska veta om att det finns ett stort C-hot. Fungerar det likadant som att vi "vet" att det är tio år tills det kan bli krig, att fi måste tala om minst ett dygn i förväg att de plockat fram c-stridsmedel, så man hinner plocka fram trossen med skyddsmasken? Nä, Skyddsmask lättåtkomlig. Inte lägger ni bössan i väskan bara för att ni inte ser fi i närheten?

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl ändå så vara 1 liters flaskan han har fått ut?

den vanliga passar ju i hållaren och alu-flaskan hade väl inget fodral om jag inte minns helt fel?

 

*Fenix drömmer sig bort till en värld där även FBU-U får ny mtrl* :)

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller skyddsmaskväskans varande eller inte vara på stridsselen under normal C-beredskap.

 

Min personliga uppfattning är att när man genomför övning (notera, inte skarpt läge) som inte har NBC-moment inkluderat så är det betydligt bättre att ha den relativt lättilgänglig på stridspackning/trosspackning än på selen.

 

Varför detta då?

Jo, först och främst för att det har beordrats av ekonomiska skäl som nämndes tidigare i tråden.

Onödigt att kosta kronan mer pengar än vad som är nödvändigt.

Sedan så fann jag att pga väskans klumpighet så fördröjde den mig vid utförandet av vissa återkommande uppgifter i min tjänst. Tror säkert att flera har upptäckt det.

 

För min del var det specifikt avsittning/uppsittning från bakre signalistutrymmet i en ratgb1112 som avsevärt fördröjdes med väskan på (de som har färdats i en 1112 vet säkert att det inte är helt enkelt att manövrera sig ut från aktern med bordet nedfätt och iförd stridsutrustning).

Så eftersom tjänsten krävde mycket hastiga ut och inhopp därifrån så prioriterade jag bort skyddsmaskväskan.

 

Fullkomligt poänglöst att jag har en skyddsmask vältillgänglig på selen jämt om jag inte kunnat utföra mina uppgifter pga det.

 

Men naturligtvis finns det lägen då skyddsmask bör bäras även utan C-beredskap grön.

Men som sagt så finns det definitivt även lägen då man inte bara kan prioritera bort skyddsmasken utan även bör göra.

 

Så såga inte den här nya bestämmelsen, allt den gör är att underlätta för de som behöver det att förvara skyddsmaskeväskan på lämpigaste sätt.

Jag hade som tur var godkännande från batch och stf batch och kunde på så sätt köra över batkvm:s strikta order om skyddsmaskväska på selen, alla har inte den möjligheten utan senare repressalier.

 

Det är en avvägning som lämplig chef bör göra.

Link to comment
Share on other sites

Guest stor och tung
Det låter fint det där att man redan i förväg ska veta om att det finns ett stort C-hot. Fungerar det likadant som att vi "vet" att det är tio år tills det kan bli krig, att fi måste tala om minst ett dygn i förväg att de plockat fram c-stridsmedel, så man hinner plocka fram trossen med skyddsmasken? Nä, Skyddsmask lättåtkomlig. Inte lägger ni bössan i väskan bara för att ni inte ser fi i närheten?

Det kanske är så att i lumpen så är det inga skarpa lägen som övas om då inte på banan i Skövde , skånde eller Umeå..... det borde du väl själv förstå eller hur??? är det sedan så att man övar NBC tjänst då sitter den på stridsbältet.. men eftersom man inte övar skarp NBC tjänst på ING 2 så skall ni väl också ha den i trossen  tills befälen talar om att man skall öva NBC tjänst .... eller hur..

Link to comment
Share on other sites

Guest stor och tung

Stridsväst 2000 finns i skaraborg... k3 i karlsborg har den.. men det flesta befäl har inte hämtat ut den än.. p4,t2 lämnar inte ut den iår utan nästa utbildnings år .. fråga mig inte varför .. det är så jävla dumt så det är inte sant.. förrådshålla ny mtrl.. ja... det  är klart det är ju himla jobbigt för förrådet å få in 1200     stridsbälte 304K redan färdig vårdade av p4 och t2... det måste nog planeras himla mycket för det....

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att i lumpen så är det inga skarpa lägen som övas om då inte på banan i Skövde , skånde eller Umeå..... det borde du väl själv förstå eller hur??? är det sedan så att man övar NBC tjänst då sitter den på stridsbältet.. men eftersom man inte övar skarp NBC tjänst på ING 2 så skall ni väl också ha den i trossen  tills befälen talar om att man skall öva NBC tjänst .... eller hur..

Aldrig varit på Ing2, så jag vet inte. ;)

 

Det är väl ganska sällan (aldrig) som man verkligen råkar ut för riktiga skarpa lägen i lumpen. Sant. OCh jag tycker det låter ganska skönt att kunna stoppa undan skyddsmaskväskan. SÅ rolig var den inte att bära på, bortsett från att det fick plats en del godis m.m. i den. Men då ska jag be att få ut stridsvagnsmina5 i frigolit, en AK5 i plast från leksakshandeln, och lämna hjälmen hemma, för den är inte riktigt så bekväm som fältmössan. Förstår du vad jag menar?

Om man har den på sig i krig vete fasen, men inte gör man lumpen för att göra det så lätt som möjligt för sig. Enda vettiga jag hört är att det sliter på masken att ha den med sig, och att FM snålar är väl inte helt nytt.

 

Förresten, det VAR faktiskt ett par tillfällen som vi fick order om att ha höjd "C-beredskap" när de kastade ut rök vid skjutningar. Tydligen så var det inte helt bra att få den där rakt i ansiktet (fråga mig inte om det är sant eller ej, men så sades det) Och även under en fältvecka när vi promenerade till C-banan och tittade in i tårgaskammaren.  

Jaa, jädrans! Kom på ett tillfälle till som masken användes med gott resultat. Första fältveckan, första gången vi tände kaminen. Rökfyllt tält. :P

 

Vad menas med "skarp" NBC-tjänst? Tårgas eller VX?

 

Får gärna ta väck den för mig. Som sagt, jag njöt inte av att bära på den, och som du säger om fordon, det suger stenhårt med den slängandes när man ska in/ut.

Link to comment
Share on other sites

Skarp NBC tjänst gjordes för nåt år(v536) sedan med tårgas, senapsgas och någon form av nervgas samt radiak kontamination.

 

Iaf när jag var på utbildning på NBC banan i Skövde.

 

Som tillägg för de SSKbefattningar som var den veckan hade vi även klorgas, petroleumprodukter samt en något mer omfattande brand utbildning.

 

Om detta är den dos alla får vet jag inte eftersom bataljonen skulle ha högre NBC kunskap än andra förband.

 

Slutligen är det väl ganska bra att inte ha på sig skyddsmasksväskan och på så sätt minska kostanderna för FM så man kan leka mera eller köpa något annat kul än gasmasker för pengarna. Den är tydligen mycket ömtåligare än föregångaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...