Jump to content

Recommended Posts

Posted
Eltejp funkar, likaså vävtejp.

Men eftersom det är en del rörelse där och mekanisk påverkan av typ ryggsäck, så håller det bara en begränsad tid.

Vill ha något mer permanent, men inte FÖR permanent.. :=)

/TangoXray

kanske Ståltråd? :)

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har själv funderat på Sacci's "Överlevnadsväst Fskj", den har till och med ett M-nummer :rolleyes: Den börjar säljas på Recon nästa vecka, och priset blir ca 3600.-... Dock är det bara pengar som saknas :(

"Överlevnadsväst Fskj

Överlevnadsväst Fskj med förrådsbeteckning  M7383-503000-1 är en vidareutveckling av Stridsväst Fskj/S, M7390-308010-2, vilken utvecklades av Sacci Ryggsäckar AB i samarbete med Fallskärmsjägarskolan och där speciellt Mj Gunnar Björklund under 1996-98.  Den tidigare modellen inköptes av FMV för att täcka skolans behov sommaren 1999. Vidareutvecklingen har skett under 2000-2001 med hjälp av Mj Conny Gréus.

Sommaren 2002 inköptes den nya modellen för att täcka skolans behov de närmaste åren.

Största skillnaden mellan modellerna är att västen nu försetts med en av marknadens stabilaste fastsättning av lösa fickor. Fastsättningstekniken har utvecklats av Sacci.

Fyra av fickorna har nu integrerats i västen, medan de övriga kan placeras efter eget önskemål på olika platser på västen. Den nya modellen består av en storleksvariabel väst med fyra fasta fickor, 8 variabla fickor, ett etui och tre väskor med variabel placering. Samtliga produkter tillverkad i material enligt TS för Stridsväst 2000, dvs med signaturanpassning (IR-säker) och högt brandskydd.

Följande delar ingår i det set vi säljer ”privat” (inga delar har FMVs etikett). Västen levereras som ett komplett set omonterad. Lösa fickor säljs inte:

1 st Väst med 4 fasta fickor (varav två med snöskydd) och 2 blixtlåsförsedda innerfrontfickor

2 st Ammunitionsfickor KPS90

2 st Magasinsficka, 3 magasin

2 st Magasinsficka, 2 magasin

1 st Handgranatficka, två fack

1 st Sjukvårdsficka

1 st Sjukvårdsetui ”Holmström”

1 st Proviantväska, höger

1 st Proviantväska, rygg

1 st Skyddsmaskväska

I produkt M7383-503000-1 som inköpts av FMV ingår dessutom 1 st Minväska och

ytterligare ett Sjukvårdsetui ”Holmström”."

Källa: SACCI RYGGSÄCKAR AB

Posted

Nifelhel !

Jag mailade sacci om sjukvårdsetui "Holmström".

Fick detta svar.

Holmströmsfodralet är en blixtlåsförsett etui med en massa fickor i. Liknar

en liten necessär. Tyvärr har vi f n ingen bild på den, men det kommer

troligen när vi presenterar den nya västen.

Hur som helst, FJS-västen kan du köpa fr o m denna vecka hos Recon Vildmark

i Uppsala. Priset är ca 3600kr, vilket ger dig mycket väst för pengarna

jämfört med andra produkter. Så småningom kommer bilder och mer info om

västen finnas på både vår och Recons hemsida. www.recon.se

Jag bifogar här en kort beskrivning vad vår produkt innehåller.

Lycka till med ditt västval

Claes Nideborn/Sacci

Skall bli intressant att se hur stor skillnaden är med den gamla FJS-västen.

Guest Dedicated
Posted

Någon som på ett lättfattligt sätt kan berätta hur "nya" skyddsmaskväskan samt "nya" vattenflaskan ska fästas på "gamla" 304K???? Jag inbillar mig att min utrustning sitter som den ska men det blir minsann inte mycket plats kvar till nåt annat!

/POF

Posted
Nifelhel !

Jag mailade sacci om sjukvårdsetui "Holmström".

Fick detta svar.

Holmströmsfodralet är en blixtlåsförsett etui med en massa fickor i. Liknar

en liten necessär. Tyvärr har vi f n ingen bild på den, men det kommer

troligen när vi presenterar den nya västen.

Hur som helst, FJS-västen kan du köpa fr o m denna vecka hos Recon Vildmark

i Uppsala. Priset är ca 3600kr, vilket ger dig mycket väst för pengarna

jämfört med andra produkter. Så småningom kommer bilder och mer info om

västen finnas på både vår och Recons hemsida. www.recon.se

Jag bifogar här en kort beskrivning vad vår produkt innehåller.

Lycka till med ditt västval

Claes Nideborn/Sacci

Skall bli intressant att se hur stor skillnaden är med den gamla FJS-västen.

Ok då vet man lite mer nu då! Såg att Recon skicka samma mejl till dig, som till mig :D

Väntar med spänning på bilder, har börjat spara pengar nu :D

Posted

Jag kan bara inte låta bli att åter berätta hur det kan gå om man sätter kniven fel.

En av mina dummare soldater under GU (det fanns en del att välja mellan bland G-vpl GRK soldater...) tejpade fast sin "rambokniv" uppochnervänd med eggen inåt på stridselens högra ok (ur användarens perspektiv). Han var högerhänt och när han slet upp kniven så drog han eggen tvärs över halsen, med ett mindre blodvite som följd. Flasen i fråga fick förstås panik och trodde att han skurit av sig halspulsådern. Efter att chocken lagt sig skrattade vi så att vi höll på att storkna.

Lessons learned:

1. Sätt inte kniven på samma sida som din dominerande hand.

2. Använd inte större kniv än du kan hantera.

3. De dummaste dör först.

Guest Dedicated
Posted

Liljestrand, kan berätta att det är ett elände över huvudtaget att ha ryggsäck, stridssäck etc med påtagen ny skyddsmaskväska. Alltså ställde jag frågan eftersom det kanske finns nån som lyckats hitta en genial lösning på problemet med nya skyddsmaskväskan OCH allting annat, som stridssäck etc. Nya skyddsmaskväskans fästen tar eländigt mycket mer plats på bältet dessutom. Får väl skaffa mig midja i modell oljetunna (är på god väg), koppla ihop två bälten och ösa på med väskor av alla de slag.......

/POF

Posted

¨Du Liljestrand. Som Gammal livhusar har man ju kvar uppdragsäcken :) Med den går det faktiskt bra med fickor där bak. Uppdragsäcken hamnar ovanför fickorna. Med stridsvästen skall det inte vara några problem med stridsäcken då västen är "ren" på ryggen.

Här är en bild på Uppdragssäck Jägare. Finns i grönt också.

SacciUppdragssack.jpg

Posted

Visst e 90 kamouflaget fult med brunt i :)

Man kan sätta stridsselefickor på stridssäcken oxå om man vill.

Fast jag gör ju fortfarande GSU så jag e ju inte så jävla insatt i strid ännu, fast vi har faktiskt hunnit med lite strid i bebyggelse redan, det va nog det roligaste vi har gjort hitills.

Posted

Hur mycket får man modifiera stridsbältet egentligen? Tänker så att man inte får stryk när man åker på övning med 40 strbältesfickor och 12 flaskor och så...

Posted

Skyddsmaskväska 90 kan ju även bäras på vänster lår. Därmed frigörs utrymme i stridsbältet för amväskor mm. Nackdelen är att du inte kommer åt innehållet i vänster benficka.

Posted

Jo, men då kan man ju flytta över den mtrl man har i vänster benficka till de extra fickor man får fast på bältet då...

Guest Dedicated
Posted

Lt. Bomber, kan du utveckla hur man bär skyddsmaskväskan på vänster lår? Låter intressant. I övrigt meddelas att ytterligare en väska på höger sida är en total hit, även om det blev fasligt trångt med plats på bältet!

/POF

Posted

Jag har börjat använda ryggväskan till den gamla selen istf. extra "vanliga" fickor.

I den har jag tex. tejp, panacord lina och diverse andra saker som är bra att ha i gruppen.

Den sitter där skyddsmaskväskan skall vara egentligen, och skyddsmasken ligger nu i ryggan. Vi får ju iaf 10 års förvarning innan fi kommer... *ironi*

Vidare har jag fäst en liten väska på okets högra sida. Där kan man ha tex. godis motsv.

På okets vänstra sida sitter en hållare för antingen ett magasin eller en Icom, beroende på uppgifter.

Kniv har jag ännu inte på bältet eftersom haf jagar efter en balja till min bajonett. Nån som har en över?

/TangoXray

• 2 years later...
Posted

Är det någon som har något tips hur man ska få plats med fyra ak4-mag i 304:an ? Hur jag än gör får jag inte ner mer än tre mag i väskan, brukar lägga det fjärde i skyddsmaskväskan. Någon som vet om man kan köpa någon väska som liknar orginalet och som rymmer fyra mag.

:dong:

Posted
Är det någon som har något tips hur man ska få plats med fyra ak4-mag i 304:an ? Hur jag än gör får jag inte ner mer än tre mag i väskan, brukar lägga det fjärde i skyddsmaskväskan. Någon som vet om man kan köpa någon väska som liknar orginalet och som rymmer fyra mag.

Ta en ICA kasse i ena handen, lika funkis..

Köp fickor från Recon, skaffa flera fickor.

Använd bara fickorna till magasin, 2 magasin i varje, skaffa mag-pul, fixa fickor för Kulspruta 90 kasetter.

Inte sett någon annan ficka som har mer plats.

Posted (edited)
Är det någon som har något tips hur man ska få plats med fyra ak4-mag i 304:an ?

Har aldrig haft något problem med detta, och då har jag haft ett antal olika fickor. Är det en riktigt trång ficka man fått, så får man "slå" ner det fjärde magasinet ett par gånger tills fickan töjt ut sig lite.

Edited by BJE
Posted

Snabb fråga eftersom det säkert har tagits upp i nån annan tråd:

Är det någon som kör med Sacci's Överlevnadsväst Fskj?

plus? minus? och vad tycker ni personligen är mest funkis/skön/hållbar etc mellan Sacci's Överlevnadsväst och stridsväst 2000?

Posted (edited)

Ta en ICA kasse i ena handen, lika funkis..

Köp fickor från Recon, skaffa flera fickor.

Använd bara fickorna till magasin, 2 magasin i varje, skaffa mag-pul, fixa fickor för Kulspruta 90 kasetter.

Inte sett någon annan ficka som har mer plats.

Vilka fickor från recon avser du ? Har förövrigt precis anskaffat magpul.

:baskerHV:

Edited by LIQUID_
Posted

Jag tog och satte fast ett par flerbruksficka stor på bältet till 304:an (eller motsvarigheten som Recon säljer) - det ökade packförmågan ganska bra på bältet. I den ena fickan har jag snuskburken + sprit 35, bestick + dagens ranson av käk och fika. I den andra har jag en massa olika småprylar som jag upptäckt behövs när man krigar med AK 4 (extra vapenvårdsmtrl toapapper hylsfångare (när den inte är fäst på vapnet) etc.).

I en av okremmarna har jag dessutom en billig kniv (Frost), som skall bytas mot en Strider när jag blir rik. Detta ger att jag kan ha en lättpackad uppdragssäck/stridssäck och/eller vätskesystem på ryggen och fajtas ändå. Ganska bra uthållighet då. Tungt? Javisst! Men det är det värt när saker och ting går åt helvete eller vädergudarna bestämmer sig för att vara lynniga.

• 7 months later...
Posted

Drar upp en gammal tråd till ytan igen.

här kommer min nuvarande uppsättning av 304k.

på selen sitter 4 st magfickor. 3 st är fyllda med 8 st ak4 mag medan en innehåller BHI medicalficka. 2 hgrfickor från Recon, 1 st fältkniv, magdumpficka, fältflaska 0,7 l.

På oket som är ett brittiskt PLCE ok med 6 fästpunkter i bältet sitter en Camelbak med 3 L vatten. på ena axeln Recon combifodral med Surefire G2 och Leatherman.

Tycker jag fått till det bra.

Anledningen till att medical fickan ligger i en magficka är att jag kan dra fram hela fickan med hjälp av en karbin hake.

304k_001.jpg

304k_002.jpg

304k_003.jpg

Posted

Jag hittade det här bältet på sillytaryshop och det ser ju ut som ngt som man kan byta ut originalbältet mot för att få lite extra komfort fint bälte

Är det ngn som har provat detta och vet om det funkar och isf är det värt ett inköp?

Posted (edited)

@Fu Kjellberg

Vad är det mitt norra öga skådar, en sele!!! Vad har hänt med din alldeles utmärkta rigg (och kvinnan som var i den)? :P

Jag får liksom för mig att det där är mest bara en flört med reglementsryttare ;)

Nöjd med Handgranatsfickorna?

Edited by Sg Toll
Posted
@Fu Kjellberg

Vad är det mitt norra öga skådar, en sele!!! Vad har hänt med din alldeles utmärkta rigg (och kvinnan som var i den)? :P

Jag får liksom för mig att det där är mest bara en flört med reglementsryttare ;)

Nöjd med Handgranatsfickorna?

Riggen och kvinnan finns i förvar hemma hos mig :banghead:

Körde med en lågprofil under batövningen. Dumt att reta upp någon.

Har inte testa med handgranater ännu. Passar dock till digitalkameran.