TangoXray Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Skulle vilja ha lite tips om hur man kan förbättra sitt stridsbälte 304K. Allt från hur man hindrar att väskorna ramlar av, till hur man gör det mer bekvämt. Bältet är mitt eget personliga, så det gör ingenting om det behöver förändras medelst verktyg etc... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Jag brukade börja med att tejpa alla vassa metaldelar. Fickorna säkras med buntband / clips. Trä buntbandet genom hålet i oket, genom hålet i fickan samt genom ett hål i bältet. Allt kommer sitta där det skall. Vattenflaskan säkras lämpligast genom att korsa två buntband över "plattan". Sist tar man en bit liggunderlag och fäster runt bältet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PET Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Jag tycker att det är skönare utan axelremmarna. Alltså bara med bältet och väskorna... Remmarna är alltid i vägen när man ska ha ryggsäck osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted June 4, 2002 Report Share Posted June 4, 2002 Jag tycker inte det varkar vara ngn jättebra idé med liggunderlagsbiten.... Men jag har aldrig prövat just det. jag har sytt fast min morakniv på den högra sidan av min högra ficka på bältet. Tycker det är mkt bättre än att ha den på tex axeln/bröstet. Se till att alla metall föremål fästes så att de vassa delarna sitter på utsidan, (krokar etc). Om vikten på stribältet inte är alltför stor och man inte brukar ha lätt för att få ont på höfterna/midjan så blir det behändigare utan ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Ni är lite veka av er killar :P Tänkte jag skulle ge ett förslag på en sak som inte gör det skönare men gör den mer effektiv. Den gamla stridsselen, sno både ryggväskan och oket. Oket fattar man kanske vad man ska gör med... Sedan tar man två fästkrokar till gamla skyddsmaskväskan, sätter dem i hålen på bältet, förslagvis på var sida om vattenflaskan eller där det passar. Sedan är det bara att haka fast ryggväskan på sidan och man har en extra väska som man får ner en del i plus att den går att ta bort på två röda om man har någon grp mtrl i den och måste ge den till någon. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted June 5, 2002 Author Report Share Posted June 5, 2002 EOD: Klockrent! Måste leta upp sånna där hakar till skyddsmaskväskan bara! /tangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Tja, man kan ju alltid fixa till sig fler stridsselefickor för extra mag/hgr. Känns lite futtigt med 5 mag och 6 bl. shgr/rhgr i mitt tycke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted June 5, 2002 Report Share Posted June 5, 2002 Vek?????? EOD - du är ingenjör... *ler* Jag är en tung infanterist. 5 stridsbältesfickor (varav en till ksp 90) bajonett, morakniv, 2 vattenflaskor, bårnät, skymaskväska, ryggväska och granat ficka 40mm + 2 multitool typ leatherman etc. (fast billighets modellen) Fast jag bär ju inte bly/am/tungt i alla fickorna. I en av dem har jag ju tex toapapper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 6, 2002 Report Share Posted June 6, 2002 Japp Hanfot, ing. Kopplar bort vapenremmen och sätter den i en strvmin5 som man slänger över axeln. Med remmen till skyddsmaskväskan tar man en till och slänger över andra axeln. Gärna en fordonsmina 14 innanför vapenrocken och 2-10 kg sprgdeg i ryggan. => 10kg + 10kg + ca 2 kg + 2-10 kg => 14kg - 22kg i extra utr. Tung ingenjör och då talar man inte om skyddsnivå :P Det är därför vi ing:are gärna lägger mineringar, så att vi blir av med skiten! EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Trigger Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Ta bort hängslena från stridsbältet. Detta kommer att underlätta bärandet av stridsbältet om du använder ryggsäck och/eller simfire utrustning. Sätt även dit en extra mag ficka, om du inte bär extra magasin eller amunition i den så kan du alttid använda den som prylfodral. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 4, 2002 Author Report Share Posted August 4, 2002 Skriver ett nytt inlägg så att denna tråden hamnar överst igen. Vi har ju lite nya medlemmar som kanske har lite mer tips om vad man kan göra... Och en annan fråga: Någon som vet vart man kan få tag på krokar som man fäster skyddsmaskväskan med? Var inne på förrådet, men dom vart inte alls förstående för vad jag skulle göra. :baaa /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 4, 2002 Report Share Posted August 4, 2002 De där krokarna brukar ofta sitta på stridsbälten när man får dem från förrådet, vi fick samla in de flesta eftersom vi hade den nya skyddsmaskväskan men jag har några stycken iallafall. Rota runt på förrådet lite mera, be att få titta på några stridsbälten och nalla krokarna från dem. De är även bra till att hålla ihop "hängseldelen" på brösten, sätt ihop två i "ickekrok" ändarna och sätt dem sen i ett hål på varsin sida av bröstet i hängslena. Minskar besvär med att selen glider bakåt och stabiliserar den i allmänhet. Går lätt att ta loss när man tar av och på den också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 5, 2002 Author Report Share Posted August 5, 2002 Nackdelen är att personalen på "mitt" förråd äger alla grejor där. Eller kanske är det så att dom bara tror det. Dom är som hökar när man skall klämma på saker... Nån som har snällare förrådspersonal och kan tänka sig att skaffa ett gäng åt mig? En slant för besväret är det helt klart värt... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Har ingen möjlighet själv tyvärr, och jag sparar de få jag har för eget bruk i framtiden. Det kommer väl att bli svårare och svårare att få tag på dem iom att den gamla skyddsmaskväskan försvinner. ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 5, 2002 Author Report Share Posted August 5, 2002 Förhoppningsvis kommer det en period när du kan handla hur många som helst för en billig penning på närmaste överskott innan dom försvinner.... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Ett par skosnören inflätade i överskottshål i bältet gör det bra mycket stadigara och eftersom det blir lite tjockare så satt väskorna bättre också. Dessutom så har man ett par snören om det behövs. Och JA som tekniker så ingår ekorrmentaliteten i ryggraden. För mycket prylar? Omöjligt. 30:an bär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 TangoXray: Menar du krokar till väska 06.. I så fall kan jag lösa det om du vill. Hur många behöver du 2-3st eller?? mejla mig din adress i så fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 5, 2002 Author Report Share Posted August 5, 2002 Funderar på att leta upp ett stort plastspänne av typen som man har på avbärarbälten etc. Och ersätta det vanliga spännet av bältes typ. Och i alla fall ha det så på sommaren. På vintern är det lite jobbigare eftersom man kanske måste justera midjevidden pga. värmejacka etc... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Ta bort hängslena från stridsbältet. Detta kommer att underlätta bärandet av stridsbältet om du använder ryggsäck och/eller simfire utrustning. E du galen? Passa in hängslena och tejpa upp dom överblivna remmarna så att passformen inte ändras. sen köper du en brittisk olivgrön (vet inte vad den heter) magasinsficka på militaryshop och fäster på vänster hängsle på bröstet. tejpa så den sitter stadigt. Ta sen en såndär platt rem med metallspänne (Har jag hjärnsläpp eller finns det inget riktigt namn för det?) och fäst i magasinsfickan och över/runt andra selen så att det blir stabilare. Sist men inte minst fäster du slaktarkniven på högra hängslet uppochner. Stridsselen blir sig aldrig lik igen. Ett annat alternativ e att klippa den i smådelar och sprida dom i naturen. För den e ju igentligen värdelös. Men man får ju ta o göra det bästa av situationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 5, 2002 Author Report Share Posted August 5, 2002 Hänglsena blir helt klart kvar. Bra med plats för dom att ha utrustning på. På ena sidan kommer jag att ha en hållare för comradio, eftersom vi använder en handhållen sådan för intern kommunikation. Tycker själv att det är onödigt att ha en kniv på hanslena, utan kommer att ha den fäst på bältet. Just nu lutar det åt att ha en liten extra ficka på det andra hänglset. Funderar även på om man kanske skall tillverka en hållare för att mag till ak4 an och ha där... Ganska krångligt att komma åt magen när dom är i fickan nere på bältet... Tipset att ha en extra väska på högersidan för gruppmateriel etc tycker jag vart lysande... Synd att man inte kom på det när man gjorde lumpen. Då var jag sjukvårdsman och fick släpa runt på sjukvårdsväska 3. Hade vart guld att fäst upp den på det sättet... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Vek?????? EOD - du är ingenjör... *ler* Jag är en tung infanterist. 5 stridsbältesfickor (varav en till ksp 90) bajonett, morakniv, 2 vattenflaskor, bårnät, skymaskväska, ryggväska och granat ficka 40mm + 2 multitool typ leatherman etc. (fast billighets modellen) Fast jag bär ju inte bly/am/tungt i alla fickorna. I en av dem har jag ju tex toapapper. 5 stridsbältesfickor!!!!!!! En utav dessa Ksp 90 ficka!!!! 2 Vattenflaskor......... Skyddsmaskväska..... Tänk om man kunde få allt detta på bältet. Man måste ju ha en midja som en oljetunna för att få plats med allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted August 5, 2002 Report Share Posted August 5, 2002 Nackdelen är att personalen på "mitt" förråd äger alla grejor där. Eller kanske är det så att dom bara tror det. Dom är som hökar när man skall klämma på saker... Nån som har snällare förrådspersonal och kan tänka sig att skaffa ett gäng åt mig? En slant för besväret är det helt klart värt... /TangoXray När jag låg på ING2 fanns ett rum där man kunde laga sin utrustning, där fanns även hur mycket korokar m.m. som helst. Det enda som saknades var ammofickor och skyddmaskväska, men annrs fanns där det mesta =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 startar en gammal tråd igen. Här är min modifikation på stridsele. Nu är inte skyddsmaskväskan med på bild men krokarna sitter där så det är bara att hänga på den. Den måste ju inte vara på selen alltid nu för tiden. Extra fickor är alltid bra att ha tex till ståltråd,eltejp, postlina,nödproviant,ficklampa+extra batterier med mera. http://photo.msn.s8.com/MS8zLzA....4967bb0 Och med vätskesystemet. http://photo.msn.s8.com/MS8zLzA....7cfa82e Håll tillgodo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 31, 2002 Author Report Share Posted August 31, 2002 Nån som har en bra idé hur man skall låsa oket på ryggen så att det inte justerar sig själv? Alltså vid spännet på ryggen, där selarna korsar varandra!? /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 Nån som har en bra idé hur man skall låsa oket på ryggen så att det inte justerar sig själv?Alltså vid spännet på ryggen, där selarna korsar varandra!? /TangoXray Eltejp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 Eltejp kanske Funkar till det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 Attans du hann precis före :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 31, 2002 Author Report Share Posted August 31, 2002 Eltejp funkar, likaså vävtejp. Men eftersom det är en del rörelse där och mekanisk påverkan av typ ryggsäck, så håller det bara en begränsad tid. Vill ha något mer permanent, men inte FÖR permanent.. :=) /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 31, 2002 Report Share Posted August 31, 2002 Du kan ju alltid byta ok. Kanske inte reglementsenligt men har själv haft dom tankarna ibland. http://www.blackhawkindustries.com/product....1932&d= http://www.blackhawkindustries.com/product....1934&d= eller. http://www.lightfighter.com/generic.html?pid=36 Har även funderat på engelska PLCE oket till svenska selen om man hittar ett sådant. Men nu är ju stridsvästar på modet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 31, 2002 Author Report Share Posted August 31, 2002 Joru, det hade vart najs, men då hade man väl åkt dit för vållande till annans död. Kompanichef hade väl fått en hjärtattack och dött på stället... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts