Fu Kjellberg Posted May 28, 2005 Report Posted May 28, 2005 Jag hittade det här bältet på sillytaryshop och det ser ju ut som ngt som man kan byta ut originalbältet mot för att få lite extra komfort fint bälte Är det ngn som har provat detta och vet om det funkar och isf är det värt ett inköp? Det funkar till 304k men du får svårare att justera bältet vid förstärkt klädsel. Där funkar faktiskt 304 spännet bättre. Quote
eskil Posted May 29, 2005 Report Posted May 29, 2005 (edited) Jag hittade det här bältet på sillytaryshop och det ser ju ut som ngt som man kan byta ut originalbältet mot för att få lite extra komfort fint bälte Är det ngn som har provat detta och vet om det funkar och isf är det värt ett inköp? Det funkar till 304k men du får svårare att justera bältet vid förstärkt klädsel. Där funkar faktiskt 304 spännet bättre. Jag har bytt ut spännet i mitt bälte mot en gammal amerikansk snabblås-historia i stål (jag bytte inte ut hela bältet eftersom hålen sitter fel). Det är nu mycket lättare att ta av och på sig bältet, men som Kjellberg skriver så blir det knepigt att justera bältet. Just nu passar det perfekt om jag har kroppsskyddet på, men utan kroppsskydd så hänger det som en säck. Jag håller på att fundera ut någon bra lösning på problemet, men har inte kommit på något ännu. Edit: Många dubbelteckningar blir det i "kroppsskydd" Edited May 29, 2005 by eskil Quote
Fu Kjellberg Posted May 29, 2005 Report Posted May 29, 2005 Det finns detta tillbehör om man behöver ändra storlek. Vet dock inte om Militaryshop säljer dessa. Tillverkare är Blackhawk. Kostar ca 5-7 $ i USA. Quote
Gator Posted May 29, 2005 Report Posted May 29, 2005 En kamrat och tillika forumsmedlem har av en ärm från fältjacka 90 sytt en hållare till Platypus vätskesystem. Där har han lagt till remmar för infästning på 304 inKvisition. Ska se om jag kan få till bilder framöver. Quote
Lockwed Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 Det funkar till 304k men du får svårare att justera bältet vid förstärkt klädsel.Där funkar faktiskt 304 spännet bättre. Då blir det ett inköp ändå för mitt 304k bälte går inte att justera överhuvudtaget. Men tack för svaret Quote
The Swede Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 Det funkar till 304k men du får svårare att justera bältet vid förstärkt klädsel.Där funkar faktiskt 304 spännet bättre. Då blir det ett inköp ändå för mitt 304k bälte går inte att justera överhuvudtaget. Men tack för svaret Har du inte en läderrem på ditt bälte? Om du ställer in längden på bältet så att du knäpper spännet på innersta hålen när du har normal klädsel finns det sen utrymme för att förstärka klädseln. The Swede Quote
Lockwed Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 Har du inte en läderrem på ditt bälte?Om du ställer in längden på bältet så att du knäpper spännet på innersta hålen när du har normal klädsel finns det sen utrymme för att förstärka klädseln. The Swede Jodå men det är läderbältet som orsakar problemen för mig. Hålen i läderbältet är ojämnt gjorda så att jag blir tvungen att utöva ett halvt aerobicspass för att knäppa bältet och när jag väl lyckats knäppa det så står piggarna rakt ut från magen på mig om du förstår vad jag menar. Så jag köper nog ett pistolbälte och prövar det iaf, funkar inte det så får jag åka till sfd och bråka med med dom Quote
Fanjunkar´n Posted June 1, 2005 Report Posted June 1, 2005 @ Lockwed Låter som om spännet med piggarna är felvänt. Om det är "låspiggarna" du menar sticker ut, vill säja... Quote
Lockwed Posted June 2, 2005 Report Posted June 2, 2005 @ Lockwed Låter som om spännet med piggarna är felvänt. Om det är "låspiggarna" du menar sticker ut, vill säja... Hmmm ja det kanske det var... jag tänker ändå inte erkänna Om det var så Quote
GeBe Posted June 5, 2005 Report Posted June 5, 2005 Om man nu mot förmodan skulle få för sig att använda 304K i orginalutförande och vara nöjd med det (som undertecknad faktiskt är) så är ett stort steg på vägen att inte fästa oket i fickorna fram utan direkt i bältet. Detta medför att tendensen att glida ned från axlarna i stort försvinner. Nästa steg på vägen skulle sedan vara att flytta ned skyddsmaskväskan från armhålan till sidan av vänster lår (som nämnts tidigare, benfickan blir INTE obrukbar då skyddsmasken hänger löst) med hjälp av krokarna. Som bekant sitter två ögglor för axelrem längst upp på skyddsmaskväskan, genom dessa träs den flata delan av krokarna som sedan fäst i lämpliga hål i nederkant av bältet. I mitt fall hamnade den främre under en av fickorna, helt funkis... Tredje steget (det sista som egentligen är nödvändigt) är att tejpa upp okets remmar så att de inte tjyvförlänger sig under krigandets gång. Önskas bilder så kan det ordnas... Quote
Recommended Posts