Jump to content

Kjol M/90


Recommended Posts

Har sökt men inget hittat i forumet.

Skumma runt lite på mil.se och fann följande:

Kjol M/90

Hittar inget i uniformsreglementet heller men det ser ju inte bra ut med kängor till.

Återigen tycker jag att man på mil.se missat att granska bilden innan publicering.

 

 

Om blågul tycker att posten är felplacerad eller opassande..vassego flytta/ta bort/lås.

Link to comment
Share on other sites

Dom skämtar ju säkert! Mannen har ju baskermärket rätt i pannan. Dom har säkert gjort en kul grej av baskerutdelningen, med hemsydd kjol i 90-tyg. Allt är ju inte på blodigt allvar heller! :D

EDIT: Och så är man lärare i svenska...helt horribelt!

Edited by C 2.a pjäs
Link to comment
Share on other sites

Panzerfaust's beskrivning säger allt. Helt galet.

 

Lite roligt också med texten "Hemvärnets nya basker FÖREVISADES och delades ut till närvarande personal"

 

Och så ser gubben ut att ha en svamp på huvet med ett märke mitt i pannan.

 

Bra jobbat!

Link to comment
Share on other sites

:) Bedrövligt... Anser att M/90 ska vara kopplat till fältmässighet...

För övrigt kan jag tipsa om att Skövde SFD länge hade en "Bikinidräkt M/90" uppsatt längs "linan", fast den försvann efter ett tag då den ej var riktigt politisk korrekt. :navy:

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare sett en kjol i m/90 tyg den var sydd hemma. Det är ju obra att blanda försvarsmaktens persedelar med civila. Så vad ska man hoppas på, att den är sydd hemma eller är försvarets? :lala: Hoppas på varken.

 

Får hoppas att den är photoshopad :P

Edited by Svensk.M
Link to comment
Share on other sites

Ser inget problem med att göra försvaret lite jämställt genom att låta kvinnor faktiskt gå runt i kvinnokläder, men då får de fan ha en fin kjol och inget jävla cammo. Ser för djävligt ut.

Helt klart. Det finns kjolar till grön arbetsdräkt, M87 och uppåt men det finns helt klart en anledning till att inte kjolar finns reglementerat till M90. Det är INTE fältmässigt. Skulle fungera vid vanlig patrullering men inte i strid, där behövs långa ben på byxorna vill jag mena. M90 är en stridsuniform, ingen patrulluniform.

Det finns även en anledning till att det ska bäras damskor eller damstövlar till dessa kjolar. Det ser fördjävligt ut att ha 90-kängor till bara ben.

 

Tycker att vi kan fördömma utrustningen och uppmana kvinnan att göra om och göra rätt.

Link to comment
Share on other sites

Ser inget problem med att göra försvaret lite jämställt genom att låta kvinnor faktiskt gå runt i kvinnokläder, men då får de fan ha en fin kjol och inget jävla cammo. Ser för djävligt ut.

Men då är det ju inte lika för alla... tänk om någon stackars liten pojke också vill ha en kjol för att känna sig hel.

Jämställt är när allt är lika för alla oavsett t.ex. kön. Om man förenklar begreppet.

 

Skärpning.

Bränn kjolen på bilden (om den inte är fejkad) och avfärda alla förslag/idéer om kjolar. Man blir ju rädd av detta.

 

Vad blir nästa steg.... små fina kamouflagefärgade hårspännen med M-nummer och allt? Eller gulliga handväskor i M90tyg?

Link to comment
Share on other sites

Skulle fungera vid vanlig patrullering men inte i strid, där behövs långa ben på byxorna vill jag mena. M90 är en stridsuniform, ingen patrulluniform.

Men borde man inte vid patrullering vara stridsberedd, annars kan man nog kalla det promenad, inte patrull.

Link to comment
Share on other sites

Men borde man inte vid patrullering vara stridsberedd, annars kan man nog kalla det promenad, inte patrull.

Givetvis. Jag tänkar mest på hur ex. brittiska soldater patrullerar med basker och ett stort grillspett i baskern. Inte särskilt praktiskt. Är det någon som vet om skottska regementen har reglementerad kilt för ex. parader???

Vi behöver ingen särskild patrulluniform. M90 är ett bra system och med kompletterande M90L blir det ännu bättre. För tropikerna kan jag förstå att ytterligare lättare klädsel kan behövas men då bör man först och främst titta på lättare (och tyvärr mindre slitstarkt) tyg.

Om folk vill ha på sig kjol när det är arbetsklädsel eller vardagsklädsel spelar väl ingen roll, då faller den biten med dålig funktion och det är dessutom reglementerat så att det ska se någorlunda snyggt ut.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om skottska regementen har reglementerad kilt för ex. parader???

Ja det har de.

Om man frågar vissa skottar om en fd partiledare som hade kilt på sig i riksdagen så är deras gillande rejält dolt då det var deras mönster han använde.

 

Källa: En skotsk lärare som tjänstgjort i kilt med just det mönstret.

Link to comment
Share on other sites

:D Bedrövligt... Anser att M/90 ska vara kopplat till fältmässighet...

För övrigt kan jag tipsa om att Skövde SFD länge hade en "Bikinidräkt M/90" uppsatt längs "linan", fast den försvann efter ett tag då den ej var riktigt politisk korrekt.  :winner:

Om du med Skövde SFD menar fredsförrådet kan jag meddela att den satt uppe när jag var där för ett par veckor sen.

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Men... någon skojar lite... hu, hu. Försvaret är allvarliga saker, ve den som har roligt också. Personerna på bilden borde omedelbart kastas ut ur Hv, att hålla på sådär, och vad ska ungdomarna tro... lekstuga. Nej färdiga för strid gäller på alla sammankomster, vare sig det är ett möte i stan eller övning i skogen.

 

 

/Akula som är ironisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...